Hur ofta rastar ni hunden

_Peplis_

Trådstartare
Går i hundköpartankar, då jag kommer studera i 3år framöver så är det ju inga problem den närmsta tiden. Men man måste ju tänka lite längre än så. Förhoppningsvis har jag ju sambo och så som kan hjällpa till, men man vet ju aldrig.

Ni som är singlar och helstidsarbetande, & inte kan ha hunden på jobbet. Hur får ni ihop dagarna? Hur ofta går ni ut med hunden?

Hur länge är acceptabelt att en hund är ensam hemma?

Sv: Hur ofta rastar ni hunden

Jag skulle vilja säga att enda lösningen om man är singel och heltidsarbetande är hunddagis eller dagmatte. Och det skulle jag själv inte vilja ha under hundens första levnadsår.

Jag tror att rekomenadationen är max 5 timmar ensamhet per dag och att en hund ska rastas var 6:e timma. Detta kan ju heller inte appliceras på valpar och unghundar.

Jag tycker många felaktigt hänger upp sig på hur ofta hunden måste kissa. Problemet är att en hund som är för mycket ensam får för lite aktivering.

Just nu är jag sjukskriven i väntan på en ryggoperation MEN;)... när jag började leta hund så arbetade jag heltid och därför insåg jag att jag inte kunde ta emot en valp så jag letade helt enkelt efter en vuxen hund som var vand vid att vara ensam på dagarna. Först hade jag en pudel på prov, men den stackaren klarade inte av omställningen med att komma till ett nytt hem, den låg klistrad i mitt knä hela tiden och när jag provade att gå ut så fick den i stortsett panik, så den fick åka hem igen. Nästa hund fungerade klockrent och vi klickade på en gång, så nu bor vi ihop sen snart 3 år.

I normal fall ser dagen för min tik ut så här:

05:00-05:45 promenad till hundrastgården där hon får springa av sig, snusa runt och en snabb träning, sen hem till frukost(ett bra tipps är att lägga upp i skålen redan innan ni går ut, då springer vovven mer än villigt hem:) )

06:30 åker jag till jobb och då går hon och lägger sig igen(jag har spanat genom fönstret då jag tidigare bodde på bottenvåning.).

16:30-17:00 snabbprommenad så hon får kissa av sig.

18:30-19:00/30(typ där omkring) åker vi till en annan hundrast gård och två dagar i arbetsveckan så blir det skogen där det blir lite löpträning mm.

23:00-23:30 snabbrunda och sen mat och sov dags för både hund och husse.

Min hund klarar detta galant, hon har inte ens bråttom ut när jag kommer hem från jobb, men jag misstänker att inte alla hundar klarar av att vara inne så länge. Ibland har jag tur att jag är nära hemmet vid lunch och då tar jag en snabbrunda med henne naturligtvis, men det tillhör ovanligheterna och det märks på henne att det är lite konstigt att husse kommer mitt på dan:p.

Det är naturligtvis inte optimalt att ha det som vi har det, men det funkar i vårt fall, men man har ofta lite dåligt samvete, fast det är inte alltid av ondo eftersom vi på helgerna då tar igen det med lååånga promenader i skogen och i byn där jag bor.

Där ser man :) Jag har ju dessutom häst, så då kommer "min" hund att få vara med mkt i stallet. Vad har du för ras?

Enligt Djurskyddslagen som trädde i kraft 1/1 -08 så får en hund inte lämnas ensam utan möjlighet till rastning mer än 6 timmar, kortare för valpar/unghundar o seniorer.
Hundar under fyra månader får endast lämnas ensamma korta stunder o inte regelbundet.

Jag arbetar natt o hunden är hos nattvakt, blir ca 12 timmar/natt. Mellan passen så kan han gå in o ut som han vill, har hundlucka i dörren ut till en stor hundgård. Samma hos nattvakten iofs, fast där har han en egen friggebod.
Vi tar en längre promenad på morgnarna på vägen hem, o en kortare på kvällen på väg till nattis.
Lediga dagar blir det längre promenader o andra aktiviteter.

Enligt Djurskyddslagen som trädde i kraft 1/1 -08 så får en hund inte lämnas ensam utan möjlighet till rastning mer än 6 timmar, kortare för valpar/unghundar o seniorer.
Hundar under fyra månader får endast lämnas ensamma korta stunder o inte regelbundet.

Jag arbetar natt o hunden är hos nattvakt, blir ca 12 timmar/natt. Mellan passen så kan han gå in o ut som han vill, har hundlucka i dörren ut till en stor hundgård. Samma hos nattvakten iofs, fast där har han en egen friggebod.
Vi tar en längre promenad på morgnarna på vägen hem, o en kortare på kvällen på väg till nattis.

Hur gör man när man sover då?
Jag menar de flesta sover ju ca 8 timmar i sträck och då går ju hunden inte ut själv.

Men det är väl perfekt, då kan du ta med dig hunden på ridturerna med så får den bra med motion!

Jag har en Dogo Argentino, men det var mer en slump att det blev just DA, det viktigaste var att det skulle funka för både hunden och mig, jag hade som sagt en pudel på prov först hehe.

Hur gör man när man sover då?
Jag menar de flesta sover ju ca 8 timmar i sträck och då går ju hunden inte ut själv.

Som f**n läser bibeln, eller goddag yxskaft?
Regeln gäller naturligtvis dygnets vakna timmar, vad trodde du?

Fö är jag knappast ensam om att ha hundgård med in/utgång från huset.

Ang hundgård så får hundar bo i dem året runt o dygnet runt, under förutsättning att hundgården lever upp till JBVs krav, samt att hunden rastas utanför hundgården minst en gång/dag.

Läste djurskyddslagen för att vara säker och det är inte helt sant det du säger:

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Alltså, precis som det säger, ett allmänt råd.
Lagen säger:

Skötsel
16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.

Självklart ska man försöka följa de allmänna råden, men om man tar hänsyn till individ kan det fungera tillfredställande om hunden inte lider av avvikelsen från denna och man bryter inte mor djurskyddslagen om man avviker ifrån de allmänna råden.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Som f**n läser bibeln, eller goddag yxskaft?
Regeln gäller naturligtvis dygnets vakna timmar, vad trodde du?

Fö är jag knappast ensam om att ha hundgård med in/utgång från huset.

Ang hundgård så får hundar bo i dem året runt o dygnet runt, under förutsättning att hundgården lever upp till JBVs krav, samt att hunden rastas utanför hundgården minst en gång/dag.

Var står det att det gäller dygnets vakna timmar? du jobbar natt eller hur? Har du hunden hemma när du sover eller är den fortfarande på hunddagis då? Eller anser du att ditt påstående av "6 timmars lagen" är utformat efter vad du eller kreti och pleti anser är dygnets vakna timmar, eller är det hundens naturliga vakna timmar du menar då?

Måste vara optimalt att ha hunden på det trygga nattdagiset för att sen komma hem till en sovande matte och hundgården, två prommenader om dagen...verkligen ett berikande liv för en hund!

Jag förstår att det är så du har fått knåpa för att få ihop det, det måste vi väl alla som inte är ekonomiskt oberoende, men sitt inte på höga hästar och peka på djurskyddslagen för andra när din egen lösning inte är ett föredömligt exempel.

...och yxskaft kan du vara själv.:)

Så en timmes promenad o träning på morgonen o dito ½ timme på kvällen + träning är för lite för en hund, som dessutom promenerar o leker med andra hundar på nattis är för lite?
Jag sover ca 4 - 5 timmar mellan arbetspassen.
Det handlar altså om två dagar utav veckans sju.
32,22 t/v o heltidslön tycker jag är optimalt för en aktiv hundägare o min hund slipper vara ensam i 10 timmar per dygn, 5 dagar i veckan, vilket torde vara ett brott mot djurskyddslagen, hur du än tänjer på den för att passa dina syften.

Jag förmodar att du räknar in dig själv i kreti o pleti.

Så en timmes promenad o träning på morgonen o dito ½ timme på kvällen + träning är för lite för en hund, som dessutom promenerar o leker med andra hundar på nattis är för lite?
Jag sover ca 4 - 5 timmar mellan arbetspassen.
Det handlar altså om två dagar utav veckans sju.
32,22 t/v o heltidslön tycker jag är optimalt för en aktiv hundägare o min hund slipper vara ensam i 10 timmar per dygn, 5 dagar i veckan, vilket torde vara ett brott mot djurskyddslagen, hur du än tänjer på den för att passa dina syften.

Jag förmodar att du räknar in dig själv i kreti o pleti.

Hur får du ihop det där?

12 timmar om natten två nätter i veckan...
32,22/2= 16,11 sen måste du väl ta dig till och ifrån ditt arbete samt nattis och sen räkna bort 4-5 timmar sömn osv...

Jag säger inte att din hund har det dåligt, det var inte det jag menade ialla fall, bara att du inte ska komma springande med djurskyddslagens rådgivningar och skriva folk på näsan.

Med den tillämpningen som du förespråkar så vet jag ett antal meriterade hundäger med lydnadschampions och inkallelsehundar samt fd ordförande, dommare, tävlingsledare och kontrollanter inom SKK som bryter mot denna, i ditt tycke, lag.

Man ska följa det som står i allmänna råd också, även om det står "bör". Allmänna råd är INTE några allmänna "råd", för bryter du mot dem måste du ha en jäkligt bra förklaring när djurskyddsinspektören kommer och knackar på din dörr.

Att lämna en hund ensam i 10 timmar(!!!) är inte förenligt med svensk djurskyddslagstiftning! Och jag blir hemskt ledsen när jag läser att du tror att din hund trivs med det :(. Ja vad ska den göra? Den har liksom inget annat val än att bara stänga av och vänta och vänta och vänta. Usch.

Om det råder några som helst tvivel kring det jag säger kan du ju prova att ringa till länsstyrelsen eller jordbruksverket och fråga. Passa samtidigt på att berätta var du bor och hur din hund har det om dagarna är du snäll.

Man ska följa det som står i allmänna råd också, även om det står "bör". Allmänna råd är INTE några allmänna "råd", för bryter du mot dem måste du ha en jäkligt bra förklaring när djurskyddsinspektören kommer och knackar på din dörr.

Att lämna en hund ensam i 10 timmar(!!!) är inte förenligt med svensk djurskyddslagstiftning! Och jag blir hemskt ledsen när jag läser att du tror att din hund trivs med det :(. Ja vad ska den göra? Den har liksom inget annat val än att bara stänga av och vänta och vänta och vänta. Usch.

Om det råder några som helst tvivel kring det jag säger kan du ju prova att ringa till länsstyrelsen eller jordbruksverket och fråga. Passa samtidigt på att berätta var du bor och hur din hund har det om dagarna är du snäll.

Ja du, jag bor inte alls långt ifrån dig och min bror är förmodligen ordförande i den brukshundsklubb du tillhör(2 svensk champion och en tjänstehund), även hans hundar är "avstängda" och miserabla, flera av hans SKK kamrater och kollegor har också ett gäng "avstängda" hundar. Jag bjuder gärna in dig på en kopp kaffe för att träffa min "avstängda" stackars hund, mitt namn eller adress skriver jag naturligtvis inte ut här, men PM:a mig så kan vi stämma träff så får du själv avgöra hur hunden mår.

Vad baserar du dina påståenden på?

Så här beskrivs tolkningen "Allmänna råd" av Jordbruksverket:

"Vad är allmänna råd?
Allmänna råd är generella rekommendationer om hur man kan eller bör handla för att uppfylla lagstiftningen.

Allmänna råd skiljer sig på det sättet från föreskrifter genom att råden inte är bindande. Det står den enskilde fritt att välja en annan lösning än den som anges i allmänna råd".

Och vad säger då lagen?

"16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare."

Har du problem med att djurskyddslagen inte uppfyller dina krav så föreslår jag att du skriver en motion och lämnar till riksdagen och håller tummarna att den går igenom. Fram tills dess så föreslår jag att du håller dig till den tolkning som är den lagligt gångbara och framför allt att du slutar påstå att andra människor bryter mot föreskrifter eller lagstiftning som inte existerar.

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet jag inte hur du vare sig läser/förstår/räknar.

Var har jag skrivit att jag arbetar 12 timmars pass? Ingenstans mig veterligen, däremot är min hund hos nattfamiljen ca 12 timmar per arbetsnatt eftersom det är en bit att köra.

Nu vet jag inte hur du vare sig läser/förstår/räknar.

Var har jag skrivit att jag arbetar 12 timmars pass? Ingenstans mig veterligen, däremot är min hund hos nattfamiljen ca 12 timmar per arbetsnatt eftersom det är en bit att köra.

Nä jag får inte iheller ihop det, du får rätta mig i vad som inte stämmer.

Du säger att din hund är på nattis 12 timmar per natt de nätter du jobbar.

Men samtidigt så säger du att du jobbar 32,22 timmar i veckan fördelat på två nätter, men det blir 16,11 timmars arbete per natt, dvs 4,11 timmar längre än hunden är på nattis och du skriver att du både hämtar och lämnar hunden, det var det jag reagerade på att det inte gick ihop.

Veckoarbetstiden är 32,22 t/v, schemat rullar på 6 veckor.
De beskrivna dagarna mellan arbetspass är 1 dag mellan två nätter i rad, o 2 dagar de veckor jag arbetar 3 nätter i rad, som den här helgen, dvs var annan helg.
I snitt arbetar jag två nätter i veckan.
Var 6:e vecka är jag helt ledig, brukar lägga semesterdagar i samband med det. Dessutom har vi flex, vilket gör att om jag blir avlöst tidigt eå kommer jag hem tidigare, mest bygger det dock på, o genererar hela lediga nätter då o då.
Trots att jag tagit ut semester i år, så har jag nåt i stil med 39 dagar kvar.
Bra att ha för "vård av sjuk hund" eller ev valpledighet.

Ja du, jag bor inte alls långt ifrån dig och min bror är förmodligen ordförande i den brukshundsklubb du tillhör(2 svensk champion och en tjänstehund), även hans hundar är "avstängda" och miserabla, flera av hans SKK kamrater och kollegor har också ett gäng "avstängda" hundar. Jag bjuder gärna in dig på en kopp kaffe för att träffa min "avstängda" stackars hund, mitt namn eller adress skriver jag naturligtvis inte ut här, men PM:a mig så kan vi stämma träff så får du själv avgöra hur hunden mår.
Tror du namesdropping får din åsikt att bli mer sann?

Föreskrifter är delegerade o det är lika olagligt o straffbart som att bryta mot en riktig lag.
Se t ex den här sidan:
http://www.jordbruksverket.se/forfa...rochbilagor.4.160b021b1235b6bb8618000633.html

Ett annat exempel, i vissa kommuner finns lokala förläggandenordningsstasgar som innebär att hundarna inte får vara okopplade, är de ändå okopplade så skriver farbror blå ut strafföreläggande.

Alla invånare i Sverige är skyldig att ha koll på all lagstiftning i Riket efter det att man fyllt 15 år, knepigt, javisst, men så ser det ut.

Som hundägare så är vi skyldiga att känna till de lagar o föreskrifter o förelägganden som styr vårt hundliv.
Märkligt att en hundägare måste slå upp lagen o författningarna som reglerar hundhållningen för att inse vad som gäller.

Dina hundars ensamtid på 10 timmar dag, är inte förenlig med lagstiftning o föreskrifter.
Se varför i cillamuffins inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 684
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka