Hur ofta hopptränar ni era hästar?

Sv: Hur ofta hopptränar ni era hästar?

BeastieBabe skrev:
.. och jag tjatar på dom om bomarbete.. ;)

Det gör du rätt i;) bomarbete är viktikgt, dâ kan man trâna sitt eget "öga" och rytm utan att det sliter pâ hästen+att man fâr kontroll pâ köpet

Markarbete med hinder upp till ca metern en gång i veckan samt hoppträning en dag. Detta är för tränare, övriga dagar är varierad träning. Hur träningsupplägget är varierar beroende på tid på säsongen, om tävling eller inte osv.

en gång varannan vecka för instruktör och hoppar jag hemma blir det bara småhinder så att han "är igång" till träningarna..
och det är oftast småbanor med mkt samlingar/ökningar (i kombinationer) , studs .m.m

Senast ändrad av en moderator:

Inte så ofta. En eller ett par gånger i månaden normalt, då vi lägger in några intensivare hoppträningspass så kan det bli 1-2 gånger i veckan under kortare period. Då är det mestadeles gymnastikhoppning och markarbete.

Normalt en gång i veckan, och då någon typ av serier som man kan variera (studs eller fler språng). Inte så mkt bana när det inte är tävlingssäsong och höjer bara upp till högre höjder ibland.

När jag tränar själv hemma blir det en gång i veckan, jag rider mkt serier och brukar sällan hoppa över 1,10. En gång i månaden rider jag för B-tränare och då hoppar vi två dagar i rad (lör-sön), första dagen är markarbete och andra dagen brukar bli banhoppning. :)

1-2 gång i veckan blir det träning med bommar (med min egen häst). träningen kan vara alltifrån att hoppa banor på 120-130 till att rida små bomövningar/banor, gymnastik hoppning, lydnashoppning .m.m.

Sedan går jag ridgymnasium och hoppar ridskolehäst då...

tränar för tränare1 gång i veckan å tävlar oftast på helgerna så vi hoppar nästan aldrig hemma...:smirk: har två hästar så ibland när den ena hopptränar så hoppar jag lite gymnastik övningar hemma med den andra ...:banana:

Jag försöker hoppträna 1-2 gånger i veckan beroende på väder och underlag eftersom vi inte har ridhus. Funderar faktiskt på att hoppa för instruktör också.
Cavallettibommar tränar vi emellanåt också, minst en gång i veckan samt dressyr för instruktör. Resten av dagarna blir nog på området och i skogen!

På vintern så hopptränar jag bara en gång varannan vecka och då för instruktör.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj