Hur ofta går ni med er hund?

Mela99

Trådstartare
Ja, alltså ni som då i princip inte har ngt annat val än att gå ut med den/dem, dvs inte ni som bara kan släppa ut hundarna på tomten/gården etc :p

Hur många promenader blir det/dag, och hur långa brukar dom bli? Plockar ni alltid upp avföringen?
Vad har ni för ras/ålder?
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Jag har en dvärgpinscher som är knappt 8 månader.
På vardagarna ser det ut så här:
7.00 promenad ca 10 minuter
ca 11.00 promenad ca 10 minuter
ca 15.00 promenad ca 10 minuter
ca 17.00 promenad ca 10 minuter
ca 20.00 promenad 15-20 minuter
och så en kisserunda innan vi går och lägger oss

Vi plockar alltid upp efter oss. Om påsarna tar slut brukar jag lägga tex två pinnar i ett kryss så jag lättare hittar det när jag plockar upp det när jag varit och hämtat en påse.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Går ut minst en lång promenad på 45min, ofta två på ungefär samma (hundn e fortfarand valp, men blir mer sen).
Sen alla kiss & bajsrundor som bara är runt huset typ.

Avföringen plockar jag upp så länge det inte är ute i skogen eller likna där alla andra djur också lägger högar.

Har en siberian husky på ca 7månader.
/Tobbe
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Går ut ca var fjärde timma. Brukar bli tre till fyra gånger per dag. Varje promenad blir ungefär en timma lång, förutom den fjärde som tar ungefär 30min.
Plockar upp, såvida han inte är lös i magen.
Han är 13år, blandning mellan Flat och Border Collie.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Första promenaden blir vid 7 på morgonen och det är sambon som står för den. Jag tar nästa promenad mellan 10-12. Sen blir det en vid 15-17 tiden. En vid 20 och en kisserunda innan vi går och lägger oss. Promenaderna blir mellan 10-15 minuter långa med min chihuahua.

Såhär på vintern blir det kortare promenader än på sommaren, då vi kan vara ute i 1-2 timmar åt gången om vi inte har någonting annat för oss.

Jag plockar alltid upp bajset! Skulle inte ha mage till att låta det ligga kvar. I skogen hemma hos mina föräldrar i Värmland kan jag låta det ligga kvar, men aldrig här i Göteborg.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Åtminstånde 1 timmes aktiv träning/dag. Mer om jag hinner. Kiss och bajsrundor när vovve vill ut eller om jag ska ut då hon alltid är med mig.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Går tre ordentliga promenader omdagen på ca 1 timma var...Morgon, eftermiddag & Kväll....!
Nu när det är snö ute har de blivigt att man är ute mycket mera och mkt längre....mycket lek i snön! ;)
Sedan blir det en sista 10-minuters runda innan vi går till sängs, trötta och nöjda! ;)

Har en Samojed på snart 11 Månader!

Å på tala om den sista rundan så är det precis vad vovven å jag ska göra nu! ;)
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Går ut o kissar dem precis när jag vaknat i 5-10 min
Därefter går vi långpromenad på ca 40 min till en timme , ibland mer.

Sen går vi bara på kissrundar á 10-20 min beroende på hur långsamt jag går.

I vissa fall går vi två långpromenader på ca 40 min styck.

Jag har en strävhårig dvärgtax o en west highland white terrier.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Jag går ut med mina tre till fyra gånger om dan, blir ca 30-60min.

Jag har en engelsk bulldog 4 år och en bullterrier 6 år.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Min hund brukar vi gå 2-3 halv långa promenader med och sen så brukar hon få följa med till stallet.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Det är olika beroende på hur jag jobbar. (jobbar natt) De nätter jag jobbat så sover både jag och hund större delen av dagen så då blir det inte lika många promenader. De dagar kjag är ledig är hon med överallt så då brukar det bli en 4-5 promenader (inklusive stallet)
När jag jobbar/sover blir det ca 3-4 promenader (inklusive stallet)

Har en Dvärgschnauzer. Har alltid med bajspåsar och plockar upp i stan. När vi är ute i skogen så plockar jag inte upp.

I stallet håller man koll och skickar ut på gödselstacken.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Mellan 09.00-12.00 (beroende på när vi vaknar) - Kissrunda på kanske 15-20 minuter

Runt 14.00 - Längre promenad på kanske 1-2 timmar

17.00 - Kisspromenad på kanske 30-50 minuter

21.00 - Oftast promenad med min bästa vän och hennes hundar på kanske 1 timme.

Sen en nattkiss innan sängdags.

Plockar upp bajs om det inte ligger mitt i skogen.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Oj, som det är nu går vi knappt ut alls då hundarna knappt klarar av att gå i kylan. De kissar och bajsar på typ 10 minuter, sen kan vi inte vara ute mer om vi inte bär på greyhounden.
Men då är det inte -25 hela tiden som tur är. Igår kväll när vi gick kvällspromenad hade vi -30. :crazy:

Annars i mer normala fall så är vi ute i alla fall 2 h om dagen på promenad. Hur vi lägger upp det är lite olika. Har jag varit iväg och tränat i 2 h blir det kortare promenader, har vi inte tränat blir det längre promenader.

Plockar bajs gör jag om dom skiter där folk rör sig, men oftast försöker jag att inte gå där utan vi är mest i skogen.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Jag har en whippetkille på 11 mån.

Instämmer med det som Aningsfull säger, nu när det är så kallt som typ -25 så är långa promenader inte så uppskattat. Han följer med tills han kissat/bajsat och sedan sätter han sig ner och vägrar gå tills man vänder om och börjar gå hemmåt igen. Då hoppar han i princip på tre ben hem.

I vanliga fall går vi på ca en timmas prommis på fm.
Sedan om vädret tillåter så brukar vi fara och släppa honom lös ca en halvtimma senare under dagen när det passar.
Har han inte sprungit lös bukar vi ta en längre prommis på kvällen också.

Jag plockar upp bajset om han skiter där annat folk vistas men oftast är vi inte där och promenerar.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Lagotto romagnolo 2 år samt labrador retriever 11 år.
Lagotton går ca 3 timmar om dagen, på 3-4 promenader. Vid träning blir promenaderna ev lite kortare, men då får hon ju jobba istället.
Labben brukar i vanliga fall gå lika långt, men är dålig just nu så hon går ca 1-1½ timme per dag, 4 promenader.

Plockar alltid upp när vi är hemma (i stan).

På sommarstället brukar det inte bli lika noga med att plocka upp, det beror på var de sätter sig. Ofta räcker det med att sprätta iväg det med en pinne då ;)
Där blir det 2-3 promenader, ca 2 timmar (om vi inte plockar svamp, då kan vi vara ute 3 timmar på en tur bara). Å andra sidan tillbringas hela dagarna ute på gården då.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

3-5 promenader om dan, ibland fler.
Oftast ca 1-1½ timme om dan, om vi inte räknar med "transport" när jag åker buss/spårvagn med honom.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Går upp cA 5.30 tar en prompa på ca 50-60 min i koppel.Åker till jobbet, mellan 7-13 är hon med på jobbet (blir bara en snabb kiss mellan kunderna). När vi slutar är det matdax för mig. Efter det tar vi en prompa på 1-2 timmar beroende på väder(brukar vara i skogen det varma halvåret eller åka skidor på vintern, då hon får dra). Därefter åker vi till stallet där hon är lös (pular runt hela tiden) är med mig när jag rider ut. När vi är klara i stallet blir det yttegrligare en prompa på ca 1 mtimme(ca 18). På kvällen går vi en liten prompa. Är jag ledig går vi ut betydligt mer. Hon måste hållas i gång så hon orkar med jackten. Hon är en pointer på ca 2 år med mycke krut i. Så man får väl inte klaga på att man rör sej för lite:)
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Jag går ut med hundarna ca var 4:e tim. Nu när det är så här kallt går vi ca 10-15 min varje promenad. Annars brukar vi gå längre.
De brukar också följa med på ridturer när det är varmare.

Jag plockar alltid upp efter dem om vi går i bebodda områden. Är vi mitt ute i skogen så gör jag det inte.

Jag har två Papillon.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Jag går upp någon gång mellan 8.00-9.00 och då släpps hon ut på gården för att kissa och bajsa.

Första riktiga rundan brukar blir ca kl. 11-12, och då går vi en bra runda på minst en timme. Vi har en skog precis där vi bor så hon går alltid lös denna rundan. Ofta tränar vi en del då oxå, tex inkallningar, sitt, ligg gå fot med och utan koppel.

Efter det så brukar hon vara trött och sova ganska många timmar.

Nästa rastning sker någon gång mellan 15-17 beroende lite på när hon var ute på förmiddagen. Denna gång blir det också bara en kort rastning på gården.

Kvällspromenaden blir ofta någon gång mellan 19-21, vi går då en mindre runda på ca 20-30 minuter.

Vi är väldigt noga med att plocka upp bajs efter oss då vi bor i lägenhet och vill undvika tjafs med grannarna.
 
Sv: Hur ofta går ni med er hund?

Jag går upp någon gång mellan 8.00-9.00 och då släpps hon ut på gården för att kissa och bajsa.

Första riktiga rundan brukar blir ca kl. 11-12, och då går vi en bra runda på minst en timme. Vi har en skog precis där vi bor så hon går alltid lös denna rundan. Ofta tränar vi en del då oxå, tex inkallningar, sitt, ligg gå fot med och utan koppel.

Efter det så brukar hon vara trött och sova ganska många timmar.

Nästa rastning sker någon gång mellan 15-17 beroende lite på när hon var ute på förmiddagen. Denna gång blir det också bara en kort rastning på gården.

Kvällspromenaden blir ofta någon gång mellan 19-21, vi går då en mindre runda på ca 20-30 minuter.

Vi är väldigt noga med att plocka upp bajs efter oss då vi bor i lägenhet och vill undvika tjafs med grannarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 776
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp