Hur ofta duschar ni era hästar??

Varje gång jag ridit. (Inte med schampo)
Dock så vet jag inte hur det blir efter att jag börjat med switch'en, nån som vet..?

Jag duschar min häst varje gång den blivit svettig. Bara vatten tar inte bort fettet i pälsen. Eftersom jag har en skimmel så blir det nog schampo 6 -7 ggr per år minst. Men att spola med vatten är något han älskar så det unnar jag honom när han är svettig.

inte så bra att duscha en häst med swith... det är dyrt nog ändå att läga på var 4:e vecka än att lägga på varje dag......

inte så bra för organismer om du spolar bort swith heller...

men sen beror det ju på vart du spolar för någonstans....

Vad är det för fett i pälsen du vill få bort? Hästen behöver det fettet för att t ex hålla sig torr när det regnar!

svampar av eller spolar av om han blir svettig, händer inte så offta att han blir de bara på sommarn.

riktiga tvättar med shampoo blir de väl när vi åker iväg och tävlar.. blir inte så offta. 3 ggr. på hela den här tiden.

Det står ju att vatten inte tar bort fettet, så därför duschas hästen med bara vatten.
(Förutom de gånger schampo används som det oxå står.)

Var läser du att fettet ska bort?

Att schampo är nåt onödigt tycker nu nog inte om du har en skimmel med kissfläckar eller ett brunstigt sto med svansen kletigt full med kiss :crazy: Då hjälper inte vatten, då måste man ha schampo! :devil:

F.ö. duschar jag av min häst någon gång i veckan om sommaren (bara vatten) och schamponerar kanske 4-5 ggr om året om vi inte tävlar, då kan det bli betydligt oftare.
Svansen schamponeras dock minst en gång i månaden nästan året runt.

Duschar varje gång han blivit svett efter ett ridpass.
Är det mkt varmt är det ju då varje dag jag ridit.
Likaså om han skitat ner sig i hagen (vilket är ofta...) så blir det dusch.

Schamponerar gör jag bara dagen innan jag ska tävla.

Så länge det är varmt (över 10 grader) så duschar jag mina hästar när det blivit svettiga. Sen tvättas de inför varje tävling och större träning så som det är just nu så blir det tvätt med schampo 1 gång i veckan. Under resen av året är hästarna klippta och går med täcken så då är det inga problem med att hålla dem rena.

efter varje ridtur.
sköljer med vatten, tvålar in dom till tävlingar

Om du är läskunnig står det att bara vatten INTE tar bort fettet i pälsen. Hur du tolkar det är upp till dej. Men jag vill inte ha bort fettet i pälsen. Därför spolar jag med vatten. Hm

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 578
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka