Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker. Så måttlig är inte jag med någonting som jag tycker är gott. Jag äter även tex sötsaker relativt ofta - inte lika ofta som jag dricker vin, men varje vecka händer det nog ändå. Chips och liknande äter jag iofs aldrig, nästan, för jag tycker inte om det. (Kaffe dricker jag många koppar om dagen, men det är kanske inte onyttigt alls?)
Personligen är jag med alkohol som du med chips, det är (oftast) inte gott. En del smakar ju bra, men det är inte sådär "omnomnom", liksom. Undantaget diverse likör då som blir för dyrt (dricker jag mer än typ ett snapsglas så tar spritsmaken över för mycket och likören blir således gammal innan jag hunnit dricka upp den), och Vikbo som jag mest är för bekväm för - jag tar en gärna om jag ändå är in på systemet men jag drar inte till systemet bara för en cider liksom, då kan jag lika gärna dricka läsk.

Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker. Så måttlig är inte jag med någonting som jag tycker är gott. Jag äter även tex sötsaker relativt ofta - inte lika ofta som jag dricker vin, men varje vecka händer det nog ändå. Chips och liknande äter jag iofs aldrig, nästan, för jag tycker inte om det. (Kaffe dricker jag många koppar om dagen, men det är kanske inte onyttigt alls?)
Det är bilkörandet som är problemet för mig.
Jag blir för begränsad om jag dricker alkohol.

Jag förstår dock inte varför många inte dricker när de är ensamma?
Tycker man om något så gör man väl det oavsett om man är ensam eller i sällskap.

Men de tycker väl inte att alkoholhaltiga drycker är goda då, antar jag?

Jag blir snarare förundrad över polariseringen, dvs att vissa verkar ha alkohol som ett tämligen frekvent inslag i vardagen medan vissa tvärtom dricker extremt sällan/inte alls (alt enbart festdricker). Få verkar befinna sig mitt emellan.

Reagerar också på det!
Tycker det är samma sak i mitt IRL liv. Antingen festar folk fredag, lördag, söndag och är på AWs minst 2 av de övriga vardagarna, eller så har de knappt ens smakat alkohol.

Minns när min morfar fortfarande levde. Då brukade han och mormor dela på en liten (½-flaska) vin till en middag, en gång i månaden. Varken mer eller mindre. Sådant tycker jag sällan man hör talas om idag, bland de yngre generationerna (morfar var född i mitten av 20-talet och mormor är född i början av 30-dito).

Jag drack en hel del innan, både som student och sedan när jag bodde utomlands i några år. Det var otroligt vanligt att gå på puben efter jobbet (eller på lunchen!), och på ett av mina jobb hade vi en vinbar som granne så då blev det en hel del häng där. Plus att jag var ute och spelade och då fick man alltid gratis sprit, så då blev det en del.

Upplevde inte att jag hade problem, men jag var definitivt i riskzonen. Slutade tvärt när jag flyttade till Sverige (inte samma möjligheter till socialdrickning här) och har inte saknat det alls.

Dricker en öl till maten när jag är på middag hos pappa om han har köpt glutenfri öl till mig. Men skulle lika gärna kunna låta bli. Blir lite sugen på öl och sitta ute några gånger per år när solen tittar fram, men då köper jag glutenfri folla på coop och dricker en halv typ :p Tycker att jag mår illa och får ont i magen och blir yr när jag dricker nuförtiden. Ibland dricker jag på fest men har mer och mer trappat ner det också (inte för att jag går så mycket på fest nuförtiden haha!). På mitt bröllop drack jag ett glas champagne och två 33cl öl. :D

Tror definitivt det beror på hur min omgivning ser ut. Utomlands drack jag måttligt om man jämför med mina vänner. Det var helt naturligt att dricka alkohol ofta. Hade min man gillat att ta en öl till maten eller druckit när vi spelat eller gått på konserter hade jag säkert också det. Man blir ju inspirerad av andra på något sätt, och finns det så dricker man (eller äter). Drack även kopiösa mängder te när jag bodde utomlands, skulle inte röra PG tips nuförtiden! Så jag vet inte om det är förbehållet just alkohol.

För mig handlar det inte om någon medveten måttlighet lika lite som att det handlar om någon medveten måttlighet att jag sällan fikar, sällan dricker annat än vatten och sällan äter godis. Det är helt enkelt inte min grej, jag har ingen lust, inget behov och ingen önskan. Kaffe och te skulle jag t ex aldrig dricka, inte någonsin. De gånger jag har lust att dricka alkohol (fika, dricka annat än vatten eller äta godis) så gör jag det men skulle jag dricka så ofta som flera gånger i veckan så hade jag inte uppskattat det, då blir det en vardag jag inte vill ha. Skulle det bli vardag för mig att dricka så hade den vardagen jag vill ha påverkats negativt och det har jag inte lust med alls för jag trivs i den vardag jag har. Jag har behov av mina djur och det liv jag lever och skulle jag dricka varje vecka så hade jag helt enkelt inte haft råd att ha vare sig djuren eller det liv jag har valt att leva. Jag ser det som bortkastade pengar på något jag ändå inte vill ha. Alkohol är helt enkelt oviktigt för mig precis som mycket annat som andra tycker är viktigt. Det kan bli när det passar men det är sällan det gör det och jag känner inget behov av att ändra mitt liv så att alkohol passar in där bättre. Vi är olika helt enkelt :)

Jag förstår dock inte varför många inte dricker när de är ensamma?
Tycker man om något så gör man väl det oavsett om man är ensam eller i sällskap.
Det är väl inte konstigare än att mat smakar godare i trevligt sällskap? Jag lagar aldrig god spännande mat till mig själv som jag sitter och äter ensam och nej, jag tycker inte att vin smakar ens hälften så gott som det gör när jag dricker det när jag umgås med trevliga vänner. Jag röker heller aldrig en cigarett ensam.

Jag dricker aldrig ensam, det händer inte. Det är inte för att jag är svenskt hämmad utan av samma skäl som jag inte sitter med ensam-tacos på helgerna.

Det är väl inte konstigare än att mat smakar godare i trevligt sällskap? Jag lagar aldrig god spännande mat till mig själv som jag sitter och äter ensam och nej, jag tycker inte att vin smakar ens hälften så gott som det gör när jag dricker det när jag umgås med trevliga vänner. Jag röker heller aldrig en cigarett ensam.

Jag dricker aldrig ensam, det händer inte. Det är inte för att jag är svenskt hämmad utan av samma skäl som jag inte sitter med ensam-tacos på helgerna.

Ok. Jag både lagar, äter och dricker gott även vid ensam sällskap. Då kan man testa och ta ut svängarna än mer vid matfixandet.

Sen är det ju trevligare med sällskap på många sätt, men det har inget med alkohol att göra för min del.

Tesen mat smakar godare i trevligt sällskap gäller inte för mig. Däremot blir måltiden roligare som helhet.

Reagerar också på det!
Tycker det är samma sak i mitt IRL liv. Antingen festar folk fredag, lördag, söndag och är på AWs minst 2 av de övriga vardagarna, eller så har de knappt ens smakat alkohol.

Minns när min morfar fortfarande levde. Då brukade han och mormor dela på en liten (½-flaska) vin till en middag, en gång i månaden. Varken mer eller mindre. Sådant tycker jag sällan man hör talas om idag, bland de yngre generationerna (morfar var född i mitten av 20-talet och mormor är född i början av 30-dito).

Halvflaskor är perfekt att dela på två till mat. Utbudet blir allt bättre.

Färre boxar och mer flaska!

Endast vid sociala tillställningar, fattar inte heller nöjet att dricka själv. Kanske 2ggr/månaden sett över året. oftare såhär års.
Sällan mer än salongs. Hade en fylla i höstas och har inte glömt bort den hemska bakfyllan. Känner inte att jag har tid numer att ligga bakis.

Fast den måttfullhet jag tänkte på var de som säger att de dricker enstaka glas vin om året. Mycket som jag tycker är gott, förtär jag oftare än så, och vinet blir billigare än vad den hängmörade entrecoten hade varit.

Ibland är det ju det rent praktiska som ställer till det. Jag skulle gärna ta ett glas vin på tjejmiddag, men då ska jag fixa skjuts 2 mil in till stan, sen någon som vill hämta också. Jag är ensamstående.
Jag ser alkohol som en sällskapsdryck, vid lite speciella tillfällen. Då är det svårt när man ska köra bil hem från de där speciella tillfällena. Det gör också att jag inte dricker det ensam, tycker att cider eller cola funkar lika bra om jag vill ha något gott.

Det är väl som med kräftor för mig. Jag Älskar kräftor och skulle kunna äta det varje dag, men det är dyrt och det blir en "lyxgrej" för mig. Så jag äter det ett par gånger per år.

För mig är det enkelt.
Jag absolut hatar känslan av berusning. Två glas vin känner jag av. Så mer än ett glas måste jag beräkna om jag "har råd" och lust att bli påverkad.
Ska jag prata med folk så vill jag vara skapligt nykter. ;)

Undantag om det är fest. Uttalat, är just fest där folk dricker alkohol. Då kan jag dricka mer. För alla andra gör det. Och min berusning märks inte.

Endast vid sociala tillställningar, fattar inte heller nöjet att dricka själv. Kanske 2ggr/månaden sett över året. oftare såhär års.
Nöjet att dricka själv?
Dricker du en cola ensam? Då kan du väl dricka ett glas vin på egen hand? Nöjet är smaken av det. Det nöjet blir inte annorlunda av sällskap.

Jag gillar verkligen smaken av rött vin. Kan längta efter det. I min värld är inte vin märkvärdigare än annat man dricker.

Det stora komplikationen för mig är att jag gillar smaken av alkohol men inte berusning. Om man inte blev full av alkohol skulle jag dricka väldigt mycket mer!

Jag är nykterist sedan två år tillbaka. Min upplevelse var att jag drack slentrianmässigt på helgerna och att det gav mig oro och därför slutade jag för att slippa tänka på det. Dessutom vill jag alltid kunna köra bil. Vi bor två mil från samhället och har både barn och djur.

Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas vin, lite whiskey eller så, ingen fylla. Ofta ser man att folk dricker vin när de lagar mat, efter jobbet osv i filmer och serier.

Själv har jag i stort sett enbart druckit alkohol när det varit fest. Någon gång har jag druckit vin till maten om jag ätit ute, eller om det varit middagsbjudning. Jag har nog aldrig i hela mitt liv suttit ensam och druckit ett glas vin, eller en cider. Inte som jag kommer ihåg det. När jag pluggade drack jag nog 2-3 dagar i veckan de flesta veckor. Då var det allt från salongsberusning till redigt packad.

Numer dricker jag i stort sett aldrig alkohol. Dels av praktiska skäl, bor ute på landet så ska jag på tjejmiddag åker jag alltid bil. Dels p.g.a. att festandet dött ut.

Mina föräldrar dricker rätt sällan också. De kan väl dricka vin/öl till maten någon gång men det är väldigt sällan. Det är mest till kalas där också.

Frågan är då, hur ofta dricker ni alkohol? Då menas allt från en starköl/ett glas vin.
Kanske en gång i månaden. Ett halvt glas vin eller en öl.

Jag är en sån person som GILLAR att vara ensam..... Antagligen pga att jag sällan eller nästan aldrig är ensam; jag har min familj omkring mig hela tiden, och andra människor, non stop. Om jag nån sällsynt gång är helt ensam, tar jag GÄRNA ett glas vin och bara lägger upp fötterna! Likaså om jag är på resa ensam och bor på hotell - jisses vilken lycka att slänga sig i hotellsängen med ett glas vin och bara slappna av.

Däremot skulle jag inte ställa mig och laga en stor, fin middag för bara mig själv. Då skulle det nog bli pasta med tomatsås och lite bröd, i bästa fall.....

För mig är det enkelt.
Jag absolut hatar känslan av berusning. Två glas vin känner jag av. Så mer än ett glas måste jag beräkna om jag "har råd" och lust att bli påverkad.
Ska jag prata med folk så vill jag vara skapligt nykter. ;)

Undantag om det är fest. Uttalat, är just fest där folk dricker alkohol. Då kan jag dricka mer. För alla andra gör det. Och min berusning märks inte.
Det kan jag relatera till, även om min motvilja är svagare än din. Men du är väl en av oss i tråden som dricker lite vin några gånger i veckan? Det ser jag inte som påfallande lite, utan som det jag själv är van vid. Med måttligt menade jag de som dricker ett par öl om året eller så. Måttligt var nog ett dåligt ordval.

Nöjet att dricka själv?
Dricker du en cola ensam? Då kan du väl dricka ett glas vin på egen hand? Nöjet är smaken av det. Det nöjet blir inte annorlunda av sällskap.

Jag gillar verkligen smaken av rött vin. Kan längta efter det. I min värld är inte vin märkvärdigare än annat man dricker.

Det stora komplikationen för mig är att jag gillar smaken av alkohol men inte berusning. Om man inte blev full av alkohol skulle jag dricka väldigt mycket mer!
Ja, och idag tycker jag att alltfler viner har väldigt hög alkoholhalt, i vart fall de godare vinerna. Jag kollar alltid alkoholhalten och köper inget som är över 13,5%. Många är typ 14,5%! Det är SÅ trist för jag gillar att gå runt och smutta, gärna medan jag joxar i trädgården, och det GÅR ju inte om vinet gör mig helsnurrig efter två klunkar. Jag vill verkligen inte bli jätteberusad. 11% är rätt lagom.

Jag dricker väl alkohol ett par gånger om året, då en drink för att det känns mysigt. Nu för tiden väljer jag till 99% en alkoholfri drink (eller rättare sagt ett glas passionsfruktsjuice, det brukar faktiskt gå att få nästan överallt) även vid dem tillfällena eftersom det är billigare och jag har inget behov av den där alkoholen.

Annars är jag en sån där tråkig människa. Jag dricker vatten. Päronmer går bra, passionsfruktsjuice också. Typ ingenting annat. Jag gillar inte bubblor så cider går bort direkt. Jag avskyr vin så det går också bort, även som alkoholfritt, likörer är inte heller gott. Det är säkert en av anledningarna till att jag inte dricker, det är helg det enkelt inte gott. Det är nästan lite jobbigt när man är på finare middagar, folk blir så bestörta när man bara dricker vatten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 689
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få... 10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 942
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 090
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
20 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka