Hur noggranna är ni med mockning mm?

B

BluMil

Vill se om jag är överdriven med mockningen osv. Jag är ganska noga med allt i mitt liv, inklusive häst och stall.:)

Jag mockar både hage och box varje dag. Hagen kan bli varannan. Men i boxen tar jag jämt bort kiss. (har inte bädd nu). Och jag vänder alltid igenom allt torv för att leta bajs. (han är grisig) Jag blir sur om nån annan mockat och slarvat så att jag får fyrdubbelt jobb dagen efter. Det känns tråkigt när personen säkert bara vill väl. Därför säger jag inte annat än att jag vill mocka själv.

Sen vattenhink. Nytt vatten inne och ute varje dag. Skölja ur hinkarna varje dag. Ett par ggr/vecka skura bort "slemmet" som blir på insidan i hinken. Nån gång när jag har tid tvättar jag även utsidan på hinkarna.

Foderhinkar. Sköjs ur varje dag. Skrubbas ur en g/v. Samma med krubban.

Sopa i stallet. Varje dag. Så rent som möjligt. ;)

Så; hur lyder domen? Överdriver jag?
Och hur sköter ni:
Mockning: Inne/Hagen
Hinkar, sopning , vattenkoppar, krubbor osv..

Jag är som sagt bara nyfiken på hur andra gör..:bump:

Sv: Hur noggranna är ni med mockning mm?

Jag skulle nog vilja säga att du är ganska normal :D

Boxen mockas noggrant, varje dag. Hagen däremot är vi hemskt slarviga med :angel: Kisset tas inte ut eftersom jag har bädd. Min häst är som tur är hemskt renlig så det tar max 5 min att mocka, trots att jag är noggrann och vänder på allt :p

Vattnet fylls på varje dag i hagen och skrubbas ur var 4-5:e dag. Vattnet i boxen byts och hinkren skrubbas varje dag. Foderhinkarna sköljs ur varje dag, skrubbas ur vid behov.

Stallet är självklart att det ska sopas varje gång man lämnar det.

Så jag måste nog säga att du är väldigt normal, eller så är vi lika pedantiska båda två ;) Och med tanke på hur slarvig jag är i vanliga fall så stämmer nog inte det sistnämnda :D

Men det låter ju rätt lika faktiskt.. Jag försöker få bort alla äckliga parasiter från hagen. Annars skulle jag säkert slarva med det...

Då kanske vi kan bestämma att vi är lika normala båda två?;)

Men jag är inhyrd, så jag kan alltid skylla på nån annan :angel:

Klart vi är normala! :D

Så; hur lyder domen? Överdriver jag?
Och hur sköter ni:

Jag mockar varje dag (såklart) tar bort kiss och varenda liten lort, händer ofta att jag plockar dem för hand om det är någon som går sönder osv.

Vattenhinkarna diskar jag varje dag och fyller i nytt vatten.
Foderhinkarna sköljer jag ur varje dag.
Sopar innan jag lämnar stallet.
Vattenkoppen rengör jag ibland då hon har en vattenhink i boxen.
Krubban får vara som den är, så länge det inte är matrester ;)

Du låter inte onormal i mina ögon iaf, för isåfall är jag det också.

Har inte egen häst för tillfället, men innan så mockade jag noga varje dag samt tog ut högar om de sket medans jag var där. Visserligen inte lika pedant-mockning som en del av er gör, om jag missar en plutt så sliter jag inte mitt hår. Men rent och torrt är det alltid.

Hagen mockas en dag i veckan, krubban skrubbas lika ofta.

Sopar jämt och gör rent vattenhinken i boxen dagligen. Sköljer ur foderhinkar dagligen och skrubbar dem om det behövs. Vatten i hagen byts och karet rengörs ca 3 ggr per vecka, eller så ofta det behövs.

Högst normala stall-hygiens-rutiner tycker jag!

Hagen mockas inte ofta. Har gräshagar hemma, en ny vinterhage som jag inte hunnit haft någon häst i än på vintern.
Vattnet inne byts varje dag, ute blir det ca. varannan när de druckit upp allt.
Stallet sopas varje dag, eller när jag har bråttom så struntar jag i det.
Krubborna borde jag göra rent oftare :o Tänkte skrubba rent allt i samband med renoveringen av stallet.

Hagarna ( gräs ) är vi inte jättenoga med men "mockar" dem på sommaren..

När vi har dem inne den kalla tiden, mockar varje dag noga i boxarna.
Byter vattnet varje dag inne, men inte varje dag i hagarna, utan det blir när man fyller på baljan och byter ca 1 gång i veckan och då skuras den också ut.
Foderspännerna sköljs ut varje dag.
Sopar i stallet varje gång efter mockning.
:)

Helt normalt! :D

Jag gör ungefär som du, bortsett från att jag är dålig på att mocka hagarna. Har stora gräshagar.

Jag kan irritera mig på mig själv då jag "måste" räfsa ut alla pluttar innan jag är klar med mockningen. Tack och lov är alla mina hästar duktiga på att bajsa i hörnan, så det är hyfsat lättmockat. Blir också arg (visar inte) om maken mockat och inte gjort det så som jag brukar göra, trots att jag alltid är tacksam för hjälp.

Är jättenoga med att rengöra hinkar för vatten, vattenkar och korgar som jag ger mat i. Sopar gör jag, men inte när hästarna är inne. Då får det hellre ligga lite höstrån och spån i gången.

Klart du är normal! Jag har det renare i stallet än inne i mitt hus...:) Men det roliga är att jag kollade på ett program om hästar och där sa man att hästarna trivs bäst när det ligger kvar lite av deras egna skit i boxen, så att de "känner sig hemma!. I bland känner jag nog att man kanske överdriver lite i pedanteriet, men det är väl bätte det än att vara åt andra hållet?

Jag är supernoga med mockning av boxen.
tar ut allt skit och kiss, plattar till, ny halm ovanpå och plattar till. rent och fräsht ska det vara, jag ska själv kunna sova där.
När jag haft vinterbädd är det samma där - mina bäddar är hur fräsha som helst. grundar med massor med stalosan/kalk, sen massor med spån, som får packa sig och sen halm golv ovanpå. Hur fräsht som helst. När bädden börjar att inte hålla sig fräsh fram på våren tas den bort omedelbums.

Kompisen är likadan, vi mockar ibland till varandra och det är så underbart med ngn som mockar lika noga till ngn annan som till sin egen häst. Har dåliga erf. av folk som mockar åt andra annars - ofta slarvigt :mad:

Min har vattenkopp, den städar jag ur varje dag noga. ser även till att krubban är ren.

ang. hagarna så mockar vi inte dessa. vi har stooora vinterhagar och noll parasiter enl. våra parasit checkar, så det verkar funka utmärkt.

vatten i hagen fylls på regelbundet och byttan skuras. dock inte varje dag.

Senast ändrad:

Inte överdriver du.

Jag mockar noggrant hos min häst varje dag under sommarhalvåret (vintern finns stalltjänst som mockar dagligen)
Egentligen gör jag det faktiskt själv, för folk verkar inte ha förmågan att kunna mocka rent, vilket innebär att inom några dagar ser det förjävligt ut. :crazy: :p
Min häst trampar runt sitt bajs så om man inte gräver runt och plockar bort ALLT bajs varje dag så blir bajset till småsmulor och spånet ser asskitigt ut.
Kisset mockas bara bort när det behövs.

Vattenkopp och krubba görs rent när det behövs. Inte superofta eftersom min häst använder dem flitigt :p
I hagen mockar jag inget eftersom hon (normalt sett) inte går i rasthage just nu har de heller inte vatten i hagen (sjukhage).

Sopar o så gör jag när jag mockat, ibland när jag tagit ut någon häst.

Det låter normalt tycker jag :)

Vi gör detsamma med undantag för mockning av hagar. Har helt enkelt inte tid att mocka hagarna varje dag utan det blir några heldagar här och där istället med mockning av hagar.

Till alla..

Kul att se att många tycker det är lika viktigt som jag. Tänk om man kunde dela stall med nån av er.. Då kanske man skulle våga låta någon annan mocka nån gång.

En liten parentes bara: När jag kom hem igår var det en annan som mockat åt mig. Och kört in nytt torv. Visst, man ska vara glad och tacksam. Men jag har ju sagt att jag vill sköta det själv. Och nu vet jag att den personen är "snäll" och kör in nytt för att jag inte ska se hur slarvigt h*n har mockat.:(
Mår nästan dålig när jag inte till 100% kan veta hur det ser ut under det nya- och framförallt när jag tänker på att jag återigen (detta har hänt x antal ggr förr) kommer att få mocka underifrån.

Sen tänkte jag på de här med vattnet- att man själv ska kunna dricka det. Är det inte så? Hästar kan vara kinkiga.. Eller?

Och som nån skrev om boxen, att man själv ska vilja sova där. Hade jag halm skulle jag nog kunna göra det, men torv är så.. Smuligt och brunt..;):p

Jo just det! Kom på en till fråga..:)

Om ni sköter andras hästar någon gång. Är ni lika noga med dem? Gör ni som deras ägare eller som ni tycker? (med alla saker som diskuterats här)

Låter normalt tycker jag med.

Jag har bäddar så bara kiss som kommer upp till ytan tas bort. Men mockar noga, letar rätt på alla gömda bajshögar, slätar till bädden, tar bort allt hösilageskräp i boxen, det kan jag störa mig enormt på, om det är massa strån i spånbädden. Tyvärr har jag en som drar runt sitt hösilage så en del jobb.

Krubborna vänds upp och ner dagligen för att ev skräp, boss etc ska trilla ur, men skuras inte dagligen, utan när de är skitiga om de bara får torrfoder, och var tredje dag om de får blötfoder. SKuras då på både in och utsida med diskmedel.

Ute så byts vattnet när det börjar ta slut. Jag slår inte ut det och ger nytt varje dag då de har stort kar. Diskas vid vattenbyte.

Mockar inte hagarna men jag har stora naturhagar, skulle behöva säga upp mig från jobbet för att sköta hagmockning ;) Dock slås, roteras, vilas etc de för att hålla parasiterna nere.

Vatten byter jag varannandag om det är rent och skräpfritt, varje dag om det är skräp (hösilage etc) i de. Hink skuras vid vattenbyte.

Sopning däremot gör jag inte varje dag. Jag sopar aldrig strax innan hästarna ska in eller med hästarna inne, så beroende på hur jag jobbar, dvs när jag mockar, så blir det ibland inte sopat.

gör typ lika. Har bädd så tar bara bort bajset, men mockar ändå noga bort bajset. Skurar ur vattenhinken (bara med diskborste) minst varann dag oftast varje, skurar sen ur med diskmedel varannan månad ungefär. Brukar torka ut krubban om det behövs, får hästen torr mat blir det inte så mkt kladd. Brukar försöka torka ur vattenkoppen min förra häst använde den typ aldrig så vattnet i blev väldigt dammigt och lortigt annars. Brukade även skrubba hans salt och mineralsten :o kanske 1 gg i månaden.
Står hästen själv i en liten hage mockar vi ur varje dag , (minst varannan) byter vatten och diskar ur den, brukar diska ur den med diskmedel oftare än hinken som är inne. Står hästen ute i stor hage med badkar så byts vattnet kanske varannan dag och skrubbar då vattenkaret.

(blev nog lite konstigt skrivet, bytte tempus lite, har ingen häst just nu så blir lite svårt hur man ska skriva :p)

Så; hur lyder domen? Överdriver jag? Nej, normalt tycker jag.
Och hur sköter ni:
Mockning: Inne/Hagen - Hagen mockas ej, men vindskyddet då och då när det behövs.
Pålle har spånbädd. Så all skit åker ut varje dag + ev pissigt spån. På kissfläcken kalkar jag över. Lägger in en spånbal var 7-10 dag ungefär, ibland var 14:e. Har rejäl bädd, drygt 30 cm tjock. Har ett tunnt lager halm överst som tilltugg till pålle. Har allt hö i hönät + hönät, så spillet därifrån slängs ut varje dag.
Vattnet i hagen fylls på så fort det behövs, har 1 badkar nu till 3 stora hästar + 2 stora hinkar i hagen i "reserv".
Hinkar, sopning , vattenkoppar, krubbor osv.. Häller ut och byter vattnet i båda hinkarna varje dag. Tar bort ev matrester ur krubban varje dag. Sopar rent under krubban och vattenhinkarna efter mockning + ev spill av mockningen. Tvättar rent betforhinken varje dag. Sopar stallgången varje gång jag har stått där med pålle. Slänger ner hö i höboxen så fort det börjar ta slut där. Tömmer slaskhinken under vattenhinken så fort den börjar bli full. Jämnar till dynghögen var och varann dag.
Nogrann!;)

Nä jag tycker inte du överdriver!

Och hur sköter ni:

Inne mockas ju såklart varje dag. Brukar ha bädd och gott om nytt och fräsch spån ovanpå. Ska i år även försöka skaffa lite halm, mest som plock åt hästarna men det kommer ju blandas med spånet som strö ändå. Kommer mocka ut all skitig halm varje dag.

Hagarna mockar vi aldrig, de är så stora. Har bara mockat när hästarna gått i sjukhage.

Foderhinkar brukar jag skölja ur varje dag, skrubbas när de ser skitiga ut (in och utsida). Sopa gör jag väl mest av alla nästan, men beror väl på att det är vårt stall :p Hela stallet (alla utrymmen, trappan osv) ska sopas varje helg när man har utsläpp. Då brukar jag dra över alla spindelnät med borsten också. :)
Likaså skrubbning av krubba osv, det brukar jag göra på helgerna när man har lite mer tid. Men inte bara när jag har utsläpp, det hade blivit alldeles för sällan.

Tilllägg; jag är en ganska opetig person, "lite skit rensar magen", med det mesta i mitt liv. Men hästarnas liv ligger ju i mina händer sas, så där är jag mer noggrann än annars.

*kl*

och hur sköter ni:
Mockning: Inne/hagen

inne mockas varje dag (har ej bädd så vi tar ut allt) och fyller på nytt strö ungefär varannan dag (ibland varje vid behov).
Sommarhagarna mockar vi aldrig, vinterhagarna är mindre så där mockas det ibland

hinkar, sopning , vattenkoppar, krubbor osv..
sopar varje dag efter mockning och när det behövs sas så att det är rent och snyggt när man lämnar stallet. Vattenkoppar och krubbor blir skurade ungefär varannan vecka, foderhinkar sköljs ur dagligen.
.

---------------------

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 901
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 701
Senast: Lobelia
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 240
Senast: iddiss
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 812
Senast: hekla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar