Hur noggranna är ni med mockning mm?

Sv: Hur noggranna är ni med mockning mm?

Det låter fullkomligt normalt tycker jag.

Vi mockar förvisso inte hagarna. Men lycka till att springa runt på dom ytorna....

Boxarna mockar givetvis varje dag, vänder upp och ner på alla torv och tar ut allt blött/smutsigt, om vi nu inte har bädd. Står hästen inne mer än 16 timmar per dag mockas det två gånger.
Hinkar till vatten och mat skuras varje dag med diskborste, inte jätte noga men för att få bort rester.
Krubban rengörs ungefär en gång i veckan. Lite olika.
Sopar mer eller mindre varje dag, litet stall så det beror på om man är där samtidigt eller inte.

Låter ungefär som mig :) bara att jag mockar inte hagen särskilt ofta. som tur är har mina hästar speciella "toaletter" i hagen som dom alltid bajsar på, så det är som högar, så det blir inte så utspritt :)

Kisset tar jag alltid ut, har svårt för det där med bädd...:S vet inte om jag är tölig men det känns ohygieniskt (även fast kanske inte det är så).

sköljer alltid ur krubborna noga, nytt vatten inne varje dag, nytt vatten ute varannan då dom har en stor tunna.

Sopar varje dag annars känns det som jag inte gjort mitt jobb haha :) Det ska vara fint hos hästarna (och kaninen)

Jag vänder upp och ner på boxen varje dag och spenderar 30 minuter där inne minst i jakt på alla småpluttar som kan gömma sig, jag tänker alltid att jag själv ska kunna sova där!
Hagen mockas varje dag även den.
Vad gäller vatten skuras hinken inne varje dag, allt vatten byts och rent fylls på, ute byts vattnet varje dag, skuras ordentligt varannan.

Hinkarna skuras varje dag även dom, och sopning ska vara noggrant dom gånger jag har fodringar, annars sopar jag bara där pålle varit uppbunden och inte hela stallet.

Krubban rengörs en gång i veckan, pålle är duktig på att slicka den ren ! :D

Så nej, du överdriver inte alls.

Jag vänder upp och ner på hela boxen och går igenom alla högar med torv flera gånger. Aldrig ligger en liten bajsklutt kvaar och ännu mindre kiss! Tycker det är fruktansvärt äckligt, stackars hästar som ska ligga ner i sitt eget kiss!

Vatten hinken diskar jag varje dag så den är så ren att jag själv brukar dricka ur den.

Krubban skrubbar jag ungefär varannan dag och kraftfoder burkarna diskar jag ur ungefär 2-3 gånger i veckan.

Sopar i stallet gör jag alltid och hagen mockas varje dag, ibland blir det dock varannan men oftast varje dag.

Jag tycker verkligen inte att du är överdriven!

Är extremt renlig och pedantisk av mig :o både hemma, på jobbet och i stallet. Mockar supernoggrant varje dag, alla lortar och allt kiss tas bort, spånet ska vara ljust och fräscht, vilket även gäller min mammas boxar.
Krubban torkas ur varje dag med trasa, vattenhinken rengörs ordentligt och sist sopar jag stallgången minutiös noggrant, inte ett strå får finnas kvar.
Har egen vinterhage som är delvis grusad och den mockas ca fem dagar i veckan. Tycker om att sköta mockningen i min hage och box själv, men folk tar lätt illa upp när man säger tack, men nej tack liksom :laugh:

håller med om allt förutom mockning av hage. Har faktiskt aldrig mockat ur den. Hästarna byter hage tillräckligt ofta och de har 4-5 stora hagar så bajsen försvinner av sig själv.

Sen boxen har vi bedd. så all synlig bajs åker ut =)

Min häst står på en ridskola, så jag behöver inte mocka :p
Men ger han nytt vatten varje dag i boxen och hagen. Brukar även plocka bort småpluttar som du struntat i.
Nu när jag läst det här ska jag mocka hela hagen imorrn det första jag gör :)

Är extremt renlig och pedantisk av mig :o både hemma, på jobbet och i stallet. Mockar supernoggrant varje dag, alla lortar och allt kiss tas bort, spånet ska vara ljust och fräscht, vilket även gäller min mammas boxar.
Krubban torkas ur varje dag med trasa, vattenhinken rengörs ordentligt och sist sopar jag stallgången minutiös noggrant, inte ett strå får finnas kvar.
Har egen vinterhage som är delvis grusad och den mockas ca fem dagar i veckan. Tycker om att sköta mockningen i min hage och box själv, men folk tar lätt illa upp när man säger tack, men nej tack liksom :laugh:

Tell me about it. Och folk tror som sagt att de gör mig en tjänst, men det gör de ju inte. Jag har flera gånger försökt mocka fast det redan är gjort, bara för att vara på den säkra sidan...
Jag blir så arg när nån mockat åt mig när jag har sagt att jag gör det själv. Hela dagen blir förstörd..

Jag gör precis lika (fast vi har spån). Tycker det är god hästhållning att hålla så rent som möjligt.

Ute mockas det inte i stallet där mina är inackorderade, hagarna är stora och när det inte finns ett system för mockning känns det meningslöst att hålla på själv. Men när min ponny gick ensam på sommaren i egen hage (pga fångrisk) så mockade jag själv ca. en gång i veckan.

Mockning: Mockar ur boxen varje dag, självklart! Hagarna mockar vi inte, det skulle ta evigheters evigeher eftersom att dom är så stor :p
Krubba/vattenhink: Vattenhinken diskas ren och fylls med nytt vatten varje dag :) Krubban är jag lite dåligare med..:p Men det syns ju när den är i behov av en rengöring, så det blir lite då och då.
Sopning: Då vi inte har någonstans att sopa så sopar vi inte heller, haha. Vi har uteboxar ;)

Jag jobbar på ett stuteri med seminstation. Här föds det upp halvblodshästar, mestadels gångartshästar men även några lovande hoppämnen. Gården är på ca 80 hektar så hästarna har stora hagar så vi mockar inte hagarna någonting. T.ex. min häst samt hagkompis går i en hage på drygt 1,7 hektar. Dessutom får hagarna vila i perioder och de putsas osv.

Gällande stallet så mockas ju givetvis alla boxar ur varje dag. Halmboxarna mockar vi ej bäddar i , utan där åker allt blött + allt bajs ur varje dag. I spånboxarna mockar vi bädd och där tar jag bara ut bajset samt det kisset som ligger "på ytan", sedan så stör man med nytt spån över så att det alltid är rent, torrt och fräscht. Ett par gånger i veckan brukar jag köra på stalosan i alla boxar.

Jag sopar igenom hela stallet inkl. seminrum/kontor samt sadelkammare och täckesrum en gång varje dag. Sedan om stallgången blir skitig under dagen brukar jag dra av där det är skitigt så det ser rent och snyggt ut.

Vattenkopparna rengör jag ca 2 ggr i veckan ordentligt, sedan blir det då och då vid behov om de behöver göras rent oftare. Ute har hästarna balja eller badkar med flottörer. De baljorna töms ut och görs rent några gånger i veckan/vid behov, likaså töms badkaret ur vid behov och görs rent helt och hållet då. En del vattenbaljor fylls upp med slang och de rengörs också vid behov, men brukar bli ca 2-3 gånger i veckan. Krubborna rengörs också vid behov och får sig en mer rejäl rengöring 1 ggr/vecka.

Ibland dammar jag ur fönster och foderhyllan också samt i sadelkammaren. Täckena viker jag så de hänger snyggt och prydligt och sedan försöker jag ha "var sak på sin plats" så det inte är för mycket framme i stallgången t.ex.

Sedan krattar jag gårdsplan/lada då och då.

Så här brukar det se ut invändigt i stallet

melltorpstall1.jpg

Att mocka boxen varje dag tycker inte jag är att överdriva. Men när det gäller hagen får jag väl erkänna att den inte blir mockad varje dag hemma hos oss. Men det är ju väldigt flitigt av dej att göra det :)

Vill se om jag är överdriven med mockningen osv. Jag är ganska noga med allt i mitt liv, inklusive häst och stall.:)

Jag mockar både hage och box varje dag. Hagen kan bli varannan. Men i boxen tar jag jämt bort kiss. (har inte bädd nu). Och jag vänder alltid igenom allt torv för att leta bajs. (han är grisig) Jag blir sur om nån annan mockat och slarvat så att jag får fyrdubbelt jobb dagen efter. Det känns tråkigt när personen säkert bara vill väl. Därför säger jag inte annat än att jag vill mocka själv.

Sen vattenhink. Nytt vatten inne och ute varje dag. Skölja ur hinkarna varje dag. Ett par ggr/vecka skura bort "slemmet" som blir på insidan i hinken. Nån gång när jag har tid tvättar jag även utsidan på hinkarna.

Foderhinkar. Sköjs ur varje dag. Skrubbas ur en g/v. Samma med krubban.

Sopa i stallet. Varje dag. Så rent som möjligt. ;)

Så; hur lyder domen? Överdriver jag?
Och hur sköter ni:
Mockning: Inne/Hagen
Hinkar, sopning , vattenkoppar, krubbor osv..

Jag är som sagt bara nyfiken på hur andra gör..:bump:

Pållen står på spån så kiss tar jag varje dag. Lika så bajset är jag mycket noga med att få ut det allra mesta (även de där smååå "bitarna", han är duktig på att sprida runt högarna i boxen... :cool: ).

Vattenhinken rengörs varje dag och fylls på med rent vatten. Han använder inte vattenkoppen så den torkar jag bara ur ibland..

Krubban brukar vara så renslickad så det är löjligt. Brukar torka ur den med lite gulsåpa nångång i veckan samt skrubba väggen runt om. Hinkarna sköljs ur varje dag samt diskas när de ser tråkiga ut (2-3ggr i veckan..).

Sopar gör vi flera gånger om dagen, samt spolar rent i spolspiltan.

Hagarna mockas dock inte så ofta. Speciellt inte nu när de går i sommarhagarna ännu..

Tror inte jag är så överdrivet petig. Bara sådär lagom. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 901
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 701
Senast: Lobelia
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 240
Senast: iddiss
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 812
Senast: hekla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar