Hur mycket väger eran hund?

Sv: Hur mycket väger eran hund?

Dp labben Hubbe på snart 4 år och har extremt mycket muskler på kroppen väger omkr 34 kg.
Dvärgtaxen Douglas på snart 2 år, även den med mycket muskler ligger på 6 kg.

Håller dem i schack då både labbe å tax har lätt för att lägga på sig. Men ändå äter de rätt mycket. Labben ligger på 11 dl och taxen på omkr 4 dl..
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min vuxna pinscherhane på 4år väger 16-17kg, det är lagom, han är fin i hullet & välmusklad.

Min pinschervalp(också hane) på 14v väger ca 7kg. Han kommer förmodligen ha en matchvikt på 17-18kg när han är färdig.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Jag håller inte med som någon annan skrev att du ska vänta med att banta hunden tills han är fullvuxen. Övervikt på en unghund ska man akta sig för, speciellt schäfrar med sina problematiska höfter.
Jag reagerar på att jag tycker din hund äter rätt mycket mat om dagen plus godis. Jag jobbar med tjänstehundar, ofta schäfrar i ålder mellan 1-3 år. Hannarna brukar äta ca 10-12 dl/dag, Royal Canins schäferfoder. Och då ska man tänka på att det är hundar i mycket hårt arbete.

Skär ned på foder, ge mindre godis. Lär hunden belöning via lek istället. Du får en friskare och piggare hund om den inte är överviktig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Det var TS du svarade väl...?

Nej, verklig volym. Hon är som sagt lättfödd och jag är inte orolig vad gäller näringsämnen då det inte är speciellt mycket mindre än vad som rekommenderas på påsen..
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Engelsk Spåringer Spanielhane, fem och ett halvt år: 57 cm i mankhöjd (dvs en halv decimeter "för stor" - de ska vara ca 51 cm...) och 27 kg (normalvikt upp till 25, men i och med att han är både högre och längre än han "ska" så känns 27 OK). Lagom i hullet, man känner revbenen med ett lätt tryck, och han har tydlig midja.

Liten cockerspanielflicka, 11 veckor gammal: 3.7 kg... ska troligen landa på runt 13 som vuxen.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min chinese crested på 4 månader väger 4,7 kg.
Uppfödaren höll på att trilla av stolen när jag berättade
det ;) , hon är rätt stor för sin ålder min "lilla" tjej...
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Vi har tre hundar.

Landseer 1=Snart tre år, 42kg, 69cm, lagom hull.

Landseer 2=Två år, 52kg, 74cm, lite tunn. Men hellre det än för grov. Hon är lite trasslig me maten.

Labbetik (jakt)=5år, 27kg, 50cm Lagom hull.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min pincherhane på 4 år är 50 cm hög och väger 19,5 kg i "utställningskondition".
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

*kl*

Jag ska minska ännu mera på maten då det ser ut som jag ger alldeles för mycket. Han äter nu 14 dl av schäferfodret (RC) junior.
Han är stor men det är ganska många kilo mer än Jääkäri och min arbetar inte så mycket som honom, det borde sitta lite mer muskler där.
Ändå är han inte fet, man känner revbenen vid lätt tryck.
Schäferfolket jag träffade för 2 veckor sedan (fick lite hjälp o tips på en ouppfostrad slyngel-som de utryckte det) tyckte jag skulle sluta med juniorfodret och gå över på vuxen fodret men det står på påsen att han ska äta till 15 mån. Där vet jag inte hur jag ska göra, de ville att jag skulle sänka till 12dl/dag vilket jag är på väg och sänka till. Även de sa att det var en otroligt stor schäfer.
Ska försöka och knäppa kort och att jag står brevid men då är jag bara 154cm så det kanske blir vilseledande. När han går "fot" så blir min hand i vägen, jag lär hålla upp den annars hamnar den på manken så han är nog ganska hög.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min schäferhane är 2,5 år gammal och 70 cm hög. Jag var och vägde honom för en vecka sedan och han vägde 45 kg. Han är ganska slimmad i kroppen.

Han får 13 dl alltså ca 500 gram av RC German Shepherd fodret per dag och håller sig bra på det.

En bild för att få lite bättre uppfattning:

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Jason/?action=view&current=DSCN0825.jpg

När det gäller fodret som du nu ger så gav jag samma foder tills Jason var runt 11-12 månader, då gick jag över till det jag ger idag.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Va bra med en bild, vad fin han är
Han ser hög ut, är han ovanligt hög eller är det normalhöjd på schäfer?
Ska försöka få in en bild ikväll när jag kommer hem.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Han får 13 dl alltså ca 500 gram av RC German Shepherd fodret per dag och håller sig bra på det.

500g RC Yorkie/sensible räcker en vecka hos mig :D

Tindra väger 4 kg och är 27 cm hög. Alldeles för stor enligt rasbeskrivingen men i helt rätt hull just nu.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min hanhund vägde 28Kg när vi va till vet sist.. Men då löpte tiken hemma så han ska nog väga lite mer.. han va fruktansvärt mager när hon löpte... :eek: Vet inte riktigt hur hög han är.. ska mäta honom.. tiken vet jag inte hur mkt hon väger.. hon är dock 59 cm hög.. o lite för tjock :p men ska som sagt väga dom båda två :)

Båda är Husky/vorsteh/Pointer
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Var några månader sen jag vägde min labbe, men då vägde han 29kg, skulle tro att han ligger runt 30kg fortfarande, han är två år gammal och i lagom hull.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

*kl*

Jag ska minska ännu mera på maten då det ser ut som jag ger alldeles för mycket. Han äter nu 14 dl av schäferfodret (RC) junior.
Han är stor men det är ganska många kilo mer än Jääkäri och min arbetar inte så mycket som honom, det borde sitta lite mer muskler där.
Ändå är han inte fet, man känner revbenen vid lätt tryck.
Schäferfolket jag träffade för 2 veckor sedan (fick lite hjälp o tips på en ouppfostrad slyngel-som de utryckte det) tyckte jag skulle sluta med juniorfodret och gå över på vuxen fodret men det står på påsen att han ska äta till 15 mån. Där vet jag inte hur jag ska göra, de ville att jag skulle sänka till 12dl/dag vilket jag är på väg och sänka till. Även de sa att det var en otroligt stor schäfer.
Ska försöka och knäppa kort och att jag står brevid men då är jag bara 154cm så det kanske blir

vilseledande. När han går "fot" så blir min hand i vägen, jag lär hålla upp den annars hamnar den på manken så han är nog ganska hög.



Du kan mycket väl gå över på vuxenfoder.
Jag gick över vid 5 mån till min rottweiler tik
Det var min upp födare som sa det .
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

kl

Min sch/bc brukar ligga på 37-39 kg och då är han helt perfekt i hullet , vet inte hur hög han är men normalstorlek ( vad nu det är)
Han är 7,5 år
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Men vid 5 mån bytte jag från valpfodret till juniorfodret han äter idag!
Nästa gång jag köper hundmat tar jag vuxenfodret, har en säck juniorfoder kvar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 815
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 200
Hundhälsa Hej! Har en hund som är överviktig. Och vill gärna få lite råd om hur ni andra har gjort för att få ner eran hund. Ja har en liten...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: Lokkur
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp