För smal hund

Sv: För smal hund

Men vi kan väl inte bara lägga 2 kulor i matskålen? För det är på den nivån med detta fodret.

det där med aktivering är en bra idé. Aktivitetsboll har hon och vi har provat att lägga mat i den men då har hon bara rullat ut kulorna - luktat och sedan rullat vidare.

Hon älskar att spåra men när hon kommer till målet så kan hon mycket väl strunta i belöningen. Usch grisöra liksom. Mytcket roligare att börja följa ett annat spår i stället.

Varför inte byta till det där fodret hon gillar och åt av, även om hon fick äta tokmycket av det? Kanske ni sedan kan blanda det med något som hon inte behöver äta lika mycket av?
 
Sv: För smal hund

Min Ivan är liten i maten och har lätt för att tappa hull (ryggraden och korset sticker ofta upp). Han ser knappast undernärd ut, men är i ögonfallande smal emellanåt.

Han får fri tillgång till torrfoder är som baserat på fisk (från eukanuba, som luktar smarrigt och aptitligt. Orijen är ännu bättre.) och utöver det får han rå kyckling (fryst, oftast med ben) och rå fisk (också fryst) flera gånger i veckan. När vi tränar belönar jag med mat (köttbullar, kött, ost eller liknande). Anledningen till att han har fri tillgång är att han helst äter några kulor då och då. Han äter inte alls mycket åt gången, och jag varken vill eller orkar bråka med honom om mattider. Det fungerar alldeles ypperligt så här.

Jag hoppas att han blir bättre och får enklare att lägga på sig efter kastreringen. Vi har dessutom två hundar, och även om de inte bråkar om maten så blir det ju en konkurrens på ett annat sätt än om hunden är själv.
 
Sv: För smal hund

Vi har bytt foder först när det vi köpt tagit slut. Och det är inte att hon matvägrar en dag som vi är oroliga för. Det är att hon matvägrar konstant. Det är sällan som hon ens tittar på mat som vi tappar vid spisen eller liknande. Usch en köttbulle liksom..

Vi har provat att ta upp maten efter 15min - funkade inte. Har provat att ge 1 gång om dagen, 2ggr 3..

Även provat att låta maten stå framme.

inga resultat what so ever :cool:

Har du väntat ut henne i tex 1 vecka? För så var mit rottis hane innan. Han vägde runt 35 kg då och var SMAL. Nu kör vi samma foder hela tiden och han har lärt sig att äta det som serveras.
 
Sv: För smal hund

Varför inte byta till det där fodret hon gillar och åt av, även om hon fick äta tokmycket av det? Kanske ni sedan kan blanda det med något som hon inte behöver äta lika mycket av?

Jo det får nog bli det fodret igen dock tror jag att hon kommer tröttna på det om vi ska behöva trycka i henne mkt mer än de 700gr om dagen hon redan fått. Ska dock prova och köpa ister och blanda med det goda fodret. (Eller kanske ska kolla så att hon faktiskt äter ister först för det är ju inte säkert..) så att hon kanske klarar sig på de 700 eller ännu hellre lite mindre.
 
Sv: För smal hund

Du kan prova att de det fodret hunden tycker om och tillsätta lite ister.

Japp ska testa det när jag kommer hem. Inte säkert att djuraffären har öppet när jag hunnit hem men ska ändå prova att köpa ister och se om hon äter det övht först inte säkert
 
Sv: För smal hund

Våra hundar har alla varit så att de velat haft fri tillgång och ätit lite åt gången. Vår förra ville dessutom ha en skål fil bredvid samt lite hackad gurka på ett fat (har aldrig varit med om detta varken före eller efter:D).

Gillar hon äggula? Där finns mkt näring i lite mängd. Vi gav en per vecka men det går säkert att ge oftare.

Jag hade nog kört på det foder hon gillar och låtit henne ha fri tillgång men inte hällt upp några jätteportioner. Så länge som hon verkar pigg och energifull så skulle jag inte oroa mig (fast jag vet att det är lättare sagt än gjort när man ser hunden tunna av).
 
Sv: För smal hund

Jag hade provat Vom o hundemat färskfoder - äter dom inte det då är det ingen hund ;-)
 
Sv: För smal hund

Dessa djur!
Jag har en precis likadan dam (shäferkorsning)
Och hennes mamma var till och mer ännu sämre på att äta.
Vi har provat ALLT, veterinärer har rekomenderat mat och gett tips.
Hon fyller snart 12 år och har inte blivit bättre med åren.
Det som funkar bäst är att inte ge hel portion, att blanda i lite av vår mat, mycket motion och när hon varit som värst så har vi "lekt" med maten. Kastat kulorna, gömt dem osv.
Jag har till och med fjäskat i henne mat. Pratat löjligt bäbisprat :p
Vissa dagar går hon direkt fram till skålen och äter upp allt direkt, andra dagar går hon inte ens in i köket när vi häller upp maten.
Jag kan aldrig lämna maten framme till henne för då kommer hennes väldigt matglada dotter och äter upp maten.

Det foder som funkat längst för oss heter Arion Senior.
 
Sv: För smal hund

har haft schäfrar innan som var kräsna, rester tyckte dom dock om så blev torrfoder 2 ggr om dagen(som dom ibland bara petade i och ibland åt upp) + rester av kvällsmaten, båda hundarna fick kokt kött och sånt som min mormor fick över efter styckning av gris/fågel osv, det tyckte båda var super gott så det fick de i torrfodret ibland :p.
hunden vi nu har, har också schäfer i sig, men hon är otroligt kräsen. kan ge henne sås potatis och kött, tittar hon bara på mig som om hon tänker "ska jag verkligen äta det här?" mosar man allt och matar henne med sked så går det dock ner :p
 
Sv: För smal hund

Ha ha, sked funkar på min också :D
Men det tar jag bara till när ingenting annat fungerar.
Eftersom min är lite till åren så väntar jag inte ut henne i veckovis utan börjar truga efter ett par dagar.
 
Sv: För smal hund

Hur äter hunden om den har sällskap av andra hundar? Min hunds uppfödare hade en i bekantskapskretsen som hade någon sorts liten famnhund som matvägrade ibland. Hon brukade ta hem hunden till sig, där fem matglada Boxrar tävlade om maten. Då blev det fart på den lilla famnhunden!

Kanske hunden behöver sällskap? (Eller har jag missat att det stod något sånt?)
 
Sv: För smal hund

vår hund låter gärna både katter och andra hundar äta upp hennes mat XD. när systers labbe kommer så får man sitta bredvid henne och upprepa "ät upp" , "nomnomnom! jätte gott" och "duktig vove". då äter hon :p. går man ifrån så låter hon labben sluka allt i ett nafs :D.

enda undantaget om det är mjukmat i blandat i hennes mat, då vill hon äta :D
 
Sv: För smal hund

*Delvis KL*

Våra ratade andra färskfodermärken men VoH slank ner och än idag äter de fodret med god aptit :)
 
Sv: För smal hund

Min schäferblandning var lika dan ....i 5 !!!!!!! år....sen blev han bättre o bättre men det som gjorde det sista var kastrerigen ( inte aktuellt för dig då :))

Det enda han åt då på den tiden var nåt foder som började på B ( bobby/billy/bonny typ ) och coops torra...spelade ingen roll , köpte dyra fina foder åt honom men det vägrade han..
Tror just Sch är ganska kräsna generellt i unga år :(

Han unnade dock ingen annan maten...efter morgonturen gick han in o la sitt huvud som skydd på matskålen :D ( hade 3 st hundar till då )
 
Sv: För smal hund

kl

Har en smalis , en riktig benget till hund ;) Grand Danois hane på numera 5 år.
Vi har opererat bort toncillit(efter flera antibiotika kurer) vi har handmatat,tvångsmatat,gett grädde,fett,utspädd leverpastej i varm vatten,färskfoder ja det allra mesta,jobbar dessutom inom zoofack så han har provat det allra mesta inom torrfoderväg.

Men i maj i år fick han magsäcksomvridning med akutop som följd som tur var så klarade vi livet på honom och efter två veckors konvalicens med kokt kycklingfile och kycklinghjärtan började han äta igen-OCH som han äter nu ett par månader efter op har han lagt på sig flera kg,han är fortfarande liten och förhållandes tunn jämfört med en biffig GD hane,men absolut inte mager längre samt att han äter utan pix två gånger om dagen,han får numera även 1 kg EMZO färskfoder om dagen + sitt torrfoder.

Jag tror att min hund har haft diffusa magproblem tidigare (han är behandlad för magkatarr) någonting har ialf hänt efter magsäcksomvridningen.
 

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 465
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp