Sv: Hur mycket tränas avelsston?
Våra fölar också i raskt tempo utan speciella komplikationer.
Om vi nu inte är ett felläge förståss.
I övrigt så är jag ganska övertygad att du vill rida, vilket är helt ok.
Därav också en orsak till din totala övertygelse, trots din ringa erfarenhet.
Men att säga att dom SKALL ridas för att få bättre kondition, för att få bättre fölningar är rent nonsens.
AM
Jag vet att ordet kondition kan betyda olika saker och visst läser jag det ni skriver. Frågan är, läser ni det jag skriver?
En häst kan vara i bra kondition på så sätt att de går ute i hage varje dag, får bra mat och är i gott hull men för mig räcker inte det skicket på ett sto som ska gå i avel.
Ett sto som ska gå i avel ska för mig ridas regelbundet, precis som jag skrivit tidigare, som en skogsmulle. Lagom långa ridturer i varierat tempo. Inga krav, ingen dressyr eller hoppträning, utan ut i skogen och jogga och galoppera ett par sträckor. Härligt för dom att få se lite annat än hagen och dessutom mycket mer motion än vad de kan få i en hage.
Mitt sto hade en svår fölning andra gången då hon inte blivit riden eller motionerad under andra dräktigheten medan hon vid första dräktigheten blev riden och motionerad regelbundet och fölade på 15 min, väldigt enkelt och smidigt. Vet inte om detta verkligen berodde på att hon varit avställd från ridningen men bägge veterinärena som var ute sa att ett sto har lättare för att föla om de är regelbundet ridna eller motionerade.
Våra fölar också i raskt tempo utan speciella komplikationer.
Om vi nu inte är ett felläge förståss.
I övrigt så är jag ganska övertygad att du vill rida, vilket är helt ok.
Därav också en orsak till din totala övertygelse, trots din ringa erfarenhet.
Men att säga att dom SKALL ridas för att få bättre kondition, för att få bättre fölningar är rent nonsens.
AM