Hur mycket tränas avelsston?

Sv: Hur mycket tränas avelsston?

Fast det beror väl på vilken slags hage de går i. Jag köper det om hästen går i liten och platt hage. Men inte om de har möjlighet att röra sig på ett större område, gärna då kuperat. Just nu går mina på 5 ha kuperad med skog och de har kondition! Märks när jag rider...

Fast det beror väl på vilken slags hage de går i. Jag köper det om hästen går i liten och platt hage. Men inte om de har möjlighet att röra sig på ett större område, gärna då kuperat. Just nu går mina på 5 ha kuperad med skog och de har kondition! Märks när jag rider...

Nej, det spelar ingen roll om hagen är på 1 ha eller 10 ha. En häst kan inte bygga upp kondition i hagen. Men när en häst väl fått kondition då kan man låta den vila i hage och den ändå har en god grundkondition efter 2-3 månader. Hästar tappar inte kondition lika fort som oss människor.

I hästannonser kan det stå "Hästar är ut konditon" och "Hästen är i kondition". Har inte de hästarna som påstås vara ur kondition gått i hagen? Har de stått i en box? Hästarna som är i kondition, har de då gått i hage eller har de kanske ridits för att få bra kondition?

:rofl:

Det var en tanke som slog mig och jag blev så nyfiken så jag är tvungen att fråga.:idea:

Men ni som har stuterier och en massa avelsston, motioneras/tränas era ston dagligen eller går de bara "i hagen"? Eller något där emellan?

Vi motionerar inte. Utan dom går ute hela dagarna och lever rövare ändå.
Äldre märrar kan ju i och för sig bli mer stilla och allvarsamma men vi ser alltid till att det är några yngre ston i varje flock.

Dom i sin tur håller igång hela rasket.
Ibland fattar jag inte hur dom orkar då dom är inne på det 25e varvet i fullt ös.

God kondition då det gäller fölmärrar är det som beskrevs förut tidigare i tråden. Alltså bra hull, bra hagar m.m..

Sen finns det ju massor med exempel på hästar som enbart går i hage och sedan kan starta ändå.
Detta beror ju på utomordentlig bra grundkondition och sedan eget underhåll ute i hage.

AM

En häst får INTE kondition av att gå i en hage. En häst måste ridas ut i skog och mark för att få kondition. Kondition byggs inte på en ridbana, har aldrig sagt att ston ska tränas på så sätt att de rids hårt i dressyr eller hoppning, har jag det? Jag menar att de ska ut i skogen, jogga och galoppera av sig, kanske klättra lite. En normal skogsmulles träning, helt enkelt.

Jag tror ni pratar om olika sorts "kondition". Avelsston som går i en ordentlig kuperad hage med kompisar och äter bra foder i lagom mängd och tas hand om på ett vettigt sätt (avmaskning, hovslagare etc) är i god kondition om de är jämna i muskulaturen, blanka och fina i pälsen och klara i blicken. Det kallas god kondition. De mår bra och är i kondition för det de skall göra, nämligen traska runt och bära på och uppfostra föl.

En ridhäst kan ha kondition för ridning. Dvs du menar då kondition för att klara a att ex. gallopera länge under ryttare (bra flås), kondition i musklerna för att träna ett dressyrpass eller hoppa.

God kondition kan alltså både avelsston som "bara" går i hage ha, liksom ridhästar i full gång.

*halvt kl*
Mina avelsston rids förövrigt inte och de mår fint av att "bara" gå i hage och motionera sig i det tempo de själva trivs med. I Spanien ex är det knappt några ston som rids, alla används i avel istället och har så alltid gjort. Har aldrig fått några indikationer på att Spanska ston skulle ha svårare med varken dräktighet eller fölning. Jag tror att man kan rida sitt avelssto likväl som man kan låta det motionera sig själv i en hage så länge man lyssnar till stoet och låter det bara vara mamma den tiden det behövs. Det är en stor ansträngning att bära föl sista tiden och att föla. Dessutom tror jag det är viktigt för många ston att få tid till att "ställa om hjärnan" från att vara tävlingshäst till att bli avelssto och varva ned.

En häst får INTE kondition av att gå i en hage. En häst måste ridas ut i skog och mark för att få kondition. Kondition byggs inte på en ridbana, har aldrig sagt att ston ska tränas på så sätt att de rids hårt i dressyr eller hoppning, har jag det? Jag menar att de ska ut i skogen, jogga och galoppera av sig, kanske klättra lite. En normal skogsmulles träning, helt enkelt.

Du har fått en hel del om bakfoten. :grin:

Dessutom tror jag inte du läst tråden ordentligt, och framför allt inte sett och varit i kontakt med fölston.

Du har fått en hel del om bakfoten. :grin:

Dessutom tror jag inte du läst tråden ordentligt, och framför allt inte sett och varit i kontakt med fölston.

Nej, en häst kan inte vara i kondition av att bara gå i en hage.

Har jag aldrig varit i kontakt med ett fölsto? Jag har ett själv och så har jag en cirka halvårs lång praktik från ett stort stuteri i bakfickan. Detta är min åsikt, så som jag fått lära mig. Respektera det. Det ni tror och tycker, det får stå för er.

Nej, en häst kan inte vara i kondition av att bara gå i en hage.

Har jag aldrig varit i kontakt med ett fölsto? Jag har ett själv och så har jag en cirka halvårs lång praktik från ett stort stuteri i bakfickan. Detta är min åsikt, så som jag fått lära mig. Respektera det. Det ni tror och tycker, det får stå för er.

Men läser du inte?

Ordet kondition kan ha olika betydelser.

Att vara i god kondition behöver inte betyda att man är vältränad och orkar springa långt. Det kan också betyda att man är i bra skick. Välmående, frisk och i gott hull. När man talar om avelsston i god kondition är det främst den sistnämnda betydelsen som avses.
Jag vet inte ett enda avelssto (heltidsavelssto) som tränas och rids, men de är i fint skick (god kondition) ändå för att de går i stora hagar, får bra mat och får sina hovar omskötta.

Endera läser hon inte, eller också så tänker hon inte.
Jag bryr mig inte om att förklara mera.
Har hon hela 6 månaders erfarenhet vet hon säkert redan allt.

Att vara i god kondition behöver inte betyda att man är vältränad och orkar springa långt. Det kan också betyda att man är i bra skick. Välmående, frisk och i gott hull. När man talar om avelsston i god kondition är det främst den sistnämnda betydelsen som avses.
Jag vet inte ett enda avelssto (heltidsavelssto) som tränas och rids, men de är i fint skick (god kondition) ändå för att de går i stora hagar, får bra mat och får sina hovar omskötta.

Det var väl så jag menade, och det märks de gånger när vi tar våra små turer i skogen. Men vill man inte förstå så vill man inte...

Det var väl så jag menade, och det märks de gånger när vi tar våra små turer i skogen. Men vill man inte förstå så vill man inte...

Jo, jag förstod det, men som sagt, vill man inte förstå eller inte läser så är det inte mkt att göra.

KL
Min sambos familj har ett stort stuteri och på vår gård finns 102 avelsston. Ingen av dessa motioneras alls,men går i lösdrift i stora fina hagar. Alla är i bra kondition,bra hull och mår bra. :D

Jag vet att ordet kondition kan betyda olika saker och visst läser jag det ni skriver. Frågan är, läser ni det jag skriver?

En häst kan vara i bra kondition på så sätt att de går ute i hage varje dag, får bra mat och är i gott hull men för mig räcker inte det skicket på ett sto som ska gå i avel.

Ett sto som ska gå i avel ska för mig ridas regelbundet, precis som jag skrivit tidigare, som en skogsmulle. Lagom långa ridturer i varierat tempo. Inga krav, ingen dressyr eller hoppträning, utan ut i skogen och jogga och galoppera ett par sträckor. Härligt för dom att få se lite annat än hagen och dessutom mycket mer motion än vad de kan få i en hage.

Mitt sto hade en svår fölning andra gången då hon inte blivit riden eller motionerad under andra dräktigheten medan hon vid första dräktigheten blev riden och motionerad regelbundet och fölade på 15 min, väldigt enkelt och smidigt. Vet inte om detta verkligen berodde på att hon varit avställd från ridningen men bägge veterinärena som var ute sa att ett sto har lättare för att föla om de är regelbundet ridna eller motionerade.

Så du tror att din erfarenhet med 2 olika fölningar på ett sto ger mer rättvis information än vad världens veterinärer och forskare kommit fram till? :confused:

Och jag kan lova dig att de flesta av hos som svarat dig här har ston som går och springer betydligt mer i sina hagar, än vad de flesta "skogsmullehästar" motioneras.

Så du tror att din erfarenhet med 2 olika fölningar på ett sto ger mer rättvis information än vad världens veterinärer och forskare kommit fram till? :confused:

Har jag skrivit det? Läs lite noggrannare, har nämligen aldrig skrivit det. Dessutom har jag fött upp fyra föl och inte bara två som du skriver. Mina veterinärer sa att ett sto som rids och motioneras regelbundet har lättare fölningar än de som bara står och glor i en hage år in och år ut. Jag vill tro på mina veterinärer, faktiskt. De är ju en del av alla "världens veterinärer", som du skriver om.

Visst, står fölstoet själv i en liten paddock, och stallad på natten, förstår jag att din veterinär tycker det vore bra om hon fick komma ut på promenad.

Men vi andra pratar oftast om det som är bäst för fölston, och det är att få vara i en större lösdriftsgrupp, med flera ston med föl.
Jag funderar på att sätta på gps'en på nåt sto, och sen rapportera hur många km de rör sig per dygn.

Jag funderar på att sätta på gps'en på nåt sto, och sen rapportera hur många km de rör sig per dygn.

Ja, gör det! Det vore väldigt intressant att få veta ungefär hur mycket de rör sig på ett dygn. Har försökt uppskatta hur mycket mina rör sig, men det är ju inte så lätt. Jag har en äng i bortre änden av hagen, det är ca 1 km dit, och dit går de 1-4 ggr/dag (beroende av väder) och kommer tillbaka till stallet emellan. Men så går de ju inte raka vägen heller och uppehåller sig också på andra ställen...

Tyckte det lät lite intressant. Mina ston har väldigt bestämda rutiner och de rör sig enligt samma sätt och vid samma tider i hagen. Så jag tog och mätte lite på ett ungefär i "Min runda" hur långt de går under de ljusa timmarna. I hage 1 den stora flocken rör de sig ca 25 km' hage 2 där ston och föl går rör de sig 15 km och i flock 3 där de äldre stona går blir det bara 9 km. Men de har istället en tjugo minuter per dag när det istället ägnar sig åt rent galopparbete.

Nu är ju detta helt gjort på måfå i datorn men kan väl ändå ge en lite hint om hur de rör sig.

Det är ju ingen direkt motion. En uteritt på en timme i varierat tempo, det är motion! Vi människor går också långt om du tänker efter. Vi går från sängen till frukostbordet, till teven, till jobbet osv. Men vi får inte bra konditon bara för det. Vi måste ut och jogga, simma.. rida.. eller något annat! :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 924
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka