Hur mycket sover era barn?

cassic_bambi

Trådstartare
Har funderat mycket på min sons sömnvanor och undrar lite över hur mycket era barn sover? Min son är ca 9,5 månad gammal och jag tycker han sover så himla mycket. Både ofta och länge och skulle gärna vilja ha något att jämnföra med :)

Skriv gärna vilken ålder era barn är och hur många ggr och timmar per dygn som de sover :)

Tacksam för svar!

Sv: Hur mycket sover era barn?

Min snart niomånadersgrabb är nog snarare tvärt om, han sover inte speciellt mycket alls. Han sover bra på natten, ungefär 11 h, och sedan sover han oftast två kortare pass på dagen på ca 30-40 minuter var, alltså totalt ca 12 h per dygn. Alla andra ungar jag känner i samma ålder sover betydligt mer på dagen.

som vår. Fast han sover nog mer nu när han är 1.5 än när han var under 1 år. Nu sover han 10 h under natten och 1-3 timmar på dagen. Vanligtvis väcker vi honom efter 1.5-2 h, men är han trött och svårväckt får han sova upp till 3 h. Han däckade precis nu... Han somnade i bilen på väg hem från pappa och sov 16.30-18.30. Nu ska jag bädda ned mig bredvid honom och läsa :)

Dottern som idag är 15 månader sover mellan 19.30-10. Vid 14-tiden sover hon mellan 1-2 timmar.

Rasmus är ju lika gammal som din...

Han somnar vid 19 och sover i ett sträck till 6-7 på morgonen.
Sen somnar han vid 9 igen och sover 1-1,5 timmar.
Sen sover han middag vid 13 och sover då med 1-1,5 timmar. Sen är han vaken tills han går och lägger sig för natten..

Hur mycke sover din son?

kl

My är ju bara 5,5 månad, men hon har precis gått från att sova tre pass/dag (ca 1h/gång) till två lite längre pass. Oftast somnar hon efter att hon varit vaken ca två timmar på morgonen och sover 1,5h. Sen är hon vaken tre timmar och sover ett lika långt pass till och sen är hon vaken tills hon somnar för natten vid 20-tiden. Under natten vaknar hon allt mellan 1-4 gånger för att äta, men hon öppnar inte ens ögonen då, och äter inte mer än MAX fem minuter. Vi brukar gå upp vid 07-tiden.

//Julia

Tack alla för era svar! Skönt att ha att jämföra lite med =)!

Magini: Han går allt som oftast och lägger sig runt 19.30-20.00 tiden och sover då till 06.00-07.00 ca och äter då välling och somnar alltid om och kliver upp vid 09.00-10.00 tiden ( för det mesta 10.00)

Sedan är han trött igen efter ca 2 timmar vilket blir en ca 40 min lur då vid 11-12.00 tiden och runt ca 14.00 tiden +- någon timme och måste oftast sova en sväng till vid 17 tiden ca. Om han sover kortare än 40 min kan han sova upp till 4 ggr per dag. Sover han längre brukar det inte påverka så mkt utan han sover då ca 2 men ganska ofta 3 ggr per dag oavsett hur länge han sover dock nästan aldrig längre än max 2 timmar på dagen per tillfälle och det händer sällan.

Han är och har alltid varit väldigt jämn och blir för det mesta trött med 2 timmars mellanrum dagen igenom därav det olika många sovtillfällena.

Jag vill ju att han ska vara vaken med mig mera om dagarna, känns som det blir så få vaken timmar ;), men det kanske det inte är? Nog för att de behöver sova mycket med allt som kropp o knopp går igenom men alla andras barn verkar sova så mkt mindre än min sötnöt...? Men alla är vi ju olika.

Ok, men då kanske min inte sover hiskeligt länge ändå :)

Jag har ju absolut ingen koll på hur mycket de "bör" sova utan låter sonen styra helt själv och det har alltid funkat jättebra hittils, men kan inte hjälpa att undra lite :laugh:

Oscar (11 mån) har ändrat sina sovvanor lite - Han lägger sig för kvällen vid 19-19.30 och vaknar vid 8-8.30 med 0-3 uppvak. När vi gått upp äter vi frukost sedan är det full fart fram till lunch kl 12.00 och vid 13-tiden blir han trött och sover oftast fram till kl 15.00 för att sedan vara vaken tills han ska sova för kvällen.

Tidigare vaknade han vid 7-7.30 på morgonen, åt frukost och sov mellan 10-11.30 - Åt lunch och blev trött & somna vid 14-tiden, sov då ca en timme.

Han har själv valt dessa tider - Dock har vi varit stenhårda på att ha fasta kvälls/sovrutiner och det fungerar jättebra.

//Linda

Vår pojke är 11 mån o har alltid haft ett stort sömnbehov.

Somnar 20.30 på kvällen o vaknar 07.00 sover två gånger varje dag ca 1-2 h per gång.

Nu har jag en liten 3-månadersplutt men tänkte bara skriva att han har sovit sen 17 :eek: Försökte väcka honom 20.30 för att ha honom uppe 1,5-2 timmar för bad, mat och mys.. Hann bara till maten sen blev han grinig och ville gå och lägga sig igen :rofl: Får se när jag behöver gå upp imorn (eller inatt..??) :D

Alfons är 10,5 månader gammal. Han brukar somna mellan 19.30-20.30 och sova fram till 6.00 ca då han får lite välling, somnar sedan om fram till 7.30-8.30 på morgonen. Efter det sover han för det mesta en timma vid 11-12 och sedan ytterligare en gång vid 15-16 sen är han vaken fram till läggdags för kvällen

Melker 3 månader lägger sig vid 18.30-19-tiden på kvällarna. Vaknar för mat runt 2-3-tiden och sover sen vidare till 5.30 innan nästa mat. Ligger kvar i våran säng efter matning och brukar sova/mysa en stund till, går upp någon gång mellan 6-7.

Under dagarna sover han bara korta stunder, runt 20 minuter, och oftast inte mer än 3-4 gånger på en dag. Han kan sova mer om vi åker bil längre sträckor men då bara så länge bilen rör på sig. Sover i vagnen gör han, dock bara korta stunder. Har inga speciella tider för sovande på dagarna utan han sover när han blir trött.

Rasmus har alltid sovit mkt, när han var 2 veckor börja han sova 8 timmar i sträck på natten!

Nu är han 21 månader och sover 12 timmar på natten och mellan 45 min - 4 timmar på dagen efter lunch.

Ja det låter som min pojke, fast han har ganska nyligen börjat sova hela nätter utan nattmat, men timmarna blir ungefär detsamma!

Vad intressant det är att få se hur lika en del har det och hur olika det kan vara från var lite person till person! Jag gissar att det mest är min förvantan och tro om att han skulle vara mycket mer vaken redan vid denna ålder som gett mig funderingarna :)

Åter tack för alla svar, det är jättekul att läsa!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
958
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 364
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka