Hur mycket skyller ni...

Sv: Hur mycket skyller ni...

När Patsy har en laddad bomb i huvudet så kan hon emellanåt ge fan i att lyssna på mig men det blir bättre och bättre med tiden. Oftast är hon lydigheten själv men visst blir hon nipprig och "hög i huvudet" när hon vilat.

Jag vill ha min häst pigg och full av power men ibland så rinner det över :)

Så det är klart att jag har "skyllt" på överskottsenergin när hon inte lyssnar.

När hon verkligen håller på att pysa över så brukar jag låta henne explodera på ridbanan, lös, innan jag fortsätter att borsta och pyssla inför ridning. Då får hon blåsa ur sig det värsta och sen kan vi fortsätta med det vi började på.

Tycker det känns som en bra kompromiss, händer inte så ofta och bara när jag inte haft tid att aktivera henne.

Senast ändrad:

Jag har sagt till alla i stallet att ta in min häst bland de första och ALLTID använda ett låååångt grimskaft. Då är det sällan några problem även om man ibland kan stå och fundera på hur man ska få in det galopperande, pipande och bakutsparkande lilla monstret från hagen ;) Men det ser ofta värre ut än vad det är för hon skulle aldrig springa på någon eller springa förbi. Har man bara ett långt grimskaft och låter henne få skutta lite är det inga problem

Hon är ju fortfarande en mycket livlig och lekfull häst med ett hjärta av guld så för oss fungerar det att göra så här.

Skyller aldrig...

Tror att det många gånger kan handla om en kombination av saker baserat på stress, intärnt eller extärnt.
Överskottsenergi, ett tecken på överskott av energi men dessvärre ofokuserad energi?
I mina ögon är det destruktivt och visar att människan inte tagit önskvärt ansvar som ledare, oavsett situation. Kan man vända detta till en positiv situation så är det helt OK, men hur många gör det?

Skyller alldrig på att hästen har för mycket energi.

Visst får hästen bussa lite när man rider och hanterar, det är ju inga robotar vi håller på med men dom skall alltid lysna på mej annars beror det på bristande respekt eller ledarskap.

Överskotsenergin får dom göra av med i hagen men sina kompisar och inte med mej.

Kram

hmmm...Intresant fråga men ska försöka förklara...

Alltså enligt mej är så ska inte "överskottsenergi" vara en anledning tll att hästen inte lyssnar. men ev. en grej som leder till försvåradkommunikation.

Som idag var jag och min häst ute i skogen hästen hade stått i 2 dagar och var understimulerad och hade lite mycket energi. Sen var det längesen vi red ute i skogen och hela hästen utstrålade sån livsglädje och iver att få springa och hitta egna vägar överallt så dte fanns inte :) Denna iver rubbade då våran kommunikation och ledde till att jag fick göra tydligare hjälper för att få hästen att lyssna och förstå vad jag ville. men så snart ivern börjat avta efter lite trav så blev hästen avslappnad och mer tillmötesgående i sin kommunikation.

Men överskottsenergi är aldrig något man ska skylla på. För hade jag och min häst haft en helt perfect kommunikation så hade detta aldrig inträffat. eftersom en perfekt kommunikation bygger på att häst och ryttare förstår varandra och utan problem kan köra som vanligt ovasett situtationer.. (undantag finns)

tack för mej

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar