L
Little_Cowgirl
Sv: Hur mycket skyller ni...
Inte flum, mkt bra!
Inte flum, mkt bra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan bero på överskottsenergi ibland, speciellt om det är kallt ute. Tjatar man lite står hon alltid stilla.Att hästen inte vill stå still,
Vad menar du för sorts förhållning? Vid ridning eller från marken?att den inte tar en förhållning,
Visst kan hon vara pigg, men jag accepterar aldrig att hon drar när jag går med henne. Då blir det stopp, back, fram, stopp, fram, stopp, back tills hon lyssnar på mig och går relativt lugnt bredvid eller bakom mig.att den drar när du leder..?
Njaa... Nej, det gör jag inte. Även om vissa saker vi har svårt med kan funka ännu sämre när hon är pigg än annars... Men jag tycker hästen ska lyssna/lyda lika bra trots att den är pigg och vill röra på sig. Busa kan den göra i hagen...Skyller du någonsin det på överskottsenergi istället för att se till kommunikationen mellan dig och hästen (läs: hur väl hästen lyssnar på dig).
tant agda skrev:Överskottsenergi är ju inget å skylla på överhuvudtaget!
Jag tycker det är något väldigt positivt!
Tyvärr så inser många människor jag känner inte detta och fortsätter att rida sina hästar alldeles för lite = hästarna utvecklar olater istället...
bengall skrev:HTML:Dvs lyssna på hästen också, och inte bara kräva den ska lyssna på oss
Gör inte alla det?
Tassetass skrev:Mkt klokt Skönt med folk som sätter ord på det man tänker men inte är nog smart att få ner
kopparberg skrev:Min häst är också mkt välartad att leda till/från hagen. När JAG gör det!
Vissa andra kan ha fullt schå, han har gjort saker som: dra järnet ut och beta på en gräsplätt, börja småbralla när den som leder går bredvid, gå så fort att de får dra allt de orkar för att kunna stanna honom, med utskjuten vänsterbog prejat in den som leder ända in i en annan hage, varit skiiiiiiiträdd för stallägarens lastbil så han började jazza vilt, osv, osv.
Vad gör man då??
Med mig går han och lullar på slakt grimskaft, jag har vänt hans rumpa mot den livsfarliga lastbilen (som var igång), och klivit upp på ryggen på honom och han blinkade inte ens. Osv, osv.
Och är han ngn gång "besvärlig", så är det långt ifrån så grova saker som han gör med andra! Och korrigeringen är inte svår, man bara "påpekar" lugnt med röst och en halt att han gör fel.
Jag kan ju inte uppfostra min häst "i förebyggande syfte" så andra som hanterar honom inte ska få problem!
Vad gör man?! Att hästen i fråga är en sådan som testar vem som bestämmer är ju uppenbart, men jag tycker ändå det är pinsamt när man får höra att han håller på med sådana där ENORMT ouppfostrade saker!