Hur mycket skyller ni...

Sv: Hur mycket skyller ni...

Fast att hästen är uppbunden ena dagen och lös andra osv behöver ju inte vara ett stressmoment? Är hästen lugn och tillfreds båda situationerna så skapar ju det ingen stress att det växlas?

Jag har mina uppbundna ibland och lösa ibland. Dock vet de mycket väl vad som gäller, och jag är konsekvent med att de ska stå still.

Sen när vi är klara med vad vi nu gjorde så vissa dagar får de gå runt i stallet och kolal en stund medan jag gör klart, andra är det raka spåret in i boxen som gäller. Men båda två (även åringen) vet vad kommandot 'gå hem' och 'varsågod' betyder och har inga problem att skilja på dem.

Man kan vara konsekvent i sina kommandon men ändå vara inkonsekvent i rutinerna, och ändå ha lugna hästar som inte blir förvirrade stressade.

Däremot om de ena dagen får skrapa med hoven när de står uppbundna och nästa dag får bannor eller tom en smäll för det, då blir de förvirrade.

Att hästen inte vill stå still,
Det kan bero på överskottsenergi ibland, speciellt om det är kallt ute. Tjatar man lite står hon alltid stilla.

att den inte tar en förhållning,
Vad menar du för sorts förhållning? Vid ridning eller från marken?

att den drar när du leder..?
Visst kan hon vara pigg, men jag accepterar aldrig att hon drar när jag går med henne. Då blir det stopp, back, fram, stopp, fram, stopp, back tills hon lyssnar på mig och går relativt lugnt bredvid eller bakom mig.

Skyller du någonsin det på överskottsenergi istället för att se till kommunikationen mellan dig och hästen (läs: hur väl hästen lyssnar på dig).
Njaa... Nej, det gör jag inte. Även om vissa saker vi har svårt med kan funka ännu sämre när hon är pigg än annars... Men jag tycker hästen ska lyssna/lyda lika bra trots att den är pigg och vill röra på sig. Busa kan den göra i hagen...

Överskottsenergi är ju inget å skylla på överhuvudtaget!
Jag tycker det är något väldigt positivt!

Tyvärr så inser många människor jag känner inte detta och fortsätter att rida sina hästar alldeles för lite = hästarna utvecklar olater istället...

tant agda skrev:
Överskottsenergi är ju inget å skylla på överhuvudtaget!
Jag tycker det är något väldigt positivt!

Tyvärr så inser många människor jag känner inte detta och fortsätter att rida sina hästar alldeles för lite = hästarna utvecklar olater istället...

Fast för mig är ENERGI positivt och ÖVERSKOTTSENERGI negativt eftersom överskottsenergin indikerar att hästen rört sig mindre än den har behov av.

Jag kan tyvärr inte lösa det genom mer ridning tyvärr. Så för mig är det negativt eftersom det indikerar att av någon anledning så har de inte rört sig som de borde/brukar i hagen ( t ex pga underlaget, eller pga att kompisen inte är riktigt kurant och inte velat leka i normal omfattning etc)

Nä det behöver det. Jag gör olika med mina ynglingar och de vet vad som gäller för vi umgås varje dag och jag är en koncekvent och en hård matte som alltid lyssnar vad de har att säga och de får även besämma ibland, det har jag inget emot alls, tvärtom så uppmuntrar jag eget tänkande.

Men då behövs det ett bra ledarskap överlag för att dessa inkoncekventa rutiner eller vardagliga ting skall fungera, man måste veta var man har varandra.

Ex. julafton i all ära hade båda två pyntat ut sig med karborrar i hela deras tagel och gjort dreadlooks. Ena ynglingen stod helt still (1.5 år) under hela tiden det tog att slita isär dessa äckliga tovor och reda ut all tagel ca. trekvarts arbete, inte många som klarat det tror jag.

Den andra stod still två sekunder, det gjorde ont han är håröm och han blev grinig. Han fick då stå sina sekunder som han stod ut med och sedan ta en paus(gå ett varv i boxen) tog ca en kvart allt som allt, han har inte så många strån i pannluggen. Men eftersom det var så jobbigt för honom och det gjorde ont och han visade det så tydligt så struntade vi i svansen och tar den en annan dag eftersom han ändå försökte att samarbeta så långt han klarade.

Sedan var det ju exempel som jag drog för att få folk at tänka till, det vet vi ju alla att just det jag skrev inte alltid är så i hela verkligheten men i många fall.

MVH/

Sissu - trevligt att höra att vi har samma syn på det hela. Dvs lyssna på hästen också, och inte bara kräva den ska lyssna på oss =)

HTML:
Dvs lyssna på hästen också, och inte bara kräva den ska lyssna på oss

Gör inte alla det? :confused: :angel:

Jag tycker man gott kan skylla på överskottsenergi ibland om ägaren låter hästen stå månad efter månad, då får man skylla sig själv att den börjar aktivera sig med dumheter istället :smirk:

bengall skrev:
HTML:
Dvs lyssna på hästen också, och inte bara kräva den ska lyssna på oss

Gör inte alla det? :confused: :angel:

Nja, många lyssnar inte alls och ännu fler lyssnar och feltolkar. T ex om hästen inte står still en dag, fast den brukar stå still så är en väldigt vanlig reaktion att banna hästen för den inte står still, istället för att fundera på vad det är hästen säger. Det finns ju en anledning att den inte står still, och hästar vill generellt sett vara till lags, så varför tramsar den runt? FÖrstår den inte? Har den ont? Är den less? är den bara busig/olydig? Osv.

Förr lyssnade jag inte så himla bra heller, men KRÄVDE dessto mer. Fungerade iofs, men det fungerar ännu bättre om man lyssnar och gemensamt diskuterar saken. Vilket är ett måste om man har ett STO med stora bokstäver i stallet :angel:

Givetvis kan hästar ha överskottsenergi av många olika anledningar.
Men med det anser jag inte att de ska gå över mig, jag ska kasta mig upp i farten när jag sitter upp osv.

Men samtidigt så tar jag en medhjälpare till hjälp att för säkerhets skull hålla min häst när jag ska sitta upp och rida första passet på konvalescenten som inte haft ryttare på ryggen på X antal veckor.
Likaså så fick en medhjälpare hålla min häst när jag klev upp på tävlingsplatsen när han var unghäst. För säkerhets skull.

Jag försöker också anpassa mig till hästen med överskottsenergi. Sitter inte upp och kräver att hästen efter några skrittsteg ska stå helt stilla när jag rider ut för första gången på två veckor.
Det skulle kännas som en provokation.
Men givetvis så ska hästen skritta på lång tygel utan att byta gångart.

Likaså så lämnar jag inte konvalescenten kvar till sist i hagen, och sedan krånglar med den när den går för fort in. Jag börjar med konvalescenten, som ju har överskottsenergi, vilket inte "Brunte" och "Pålle" som jobbar som vanligt har.

Lite så resonerar jag.

Skyller inte, vet!

Med min egen häst vet jag skillnaden när han har överskottsenergi och "bråkar" för den skull eller om vårann kommunikation inte verkar vara som de ska.
Skippar jag ridningen(eller annan träning) en dag eller flera av nån anledning vet jag att han kommer ha myror i benen nästa dag när jag ska hantera honom. Det får man ta för vad det är då!
Är det så att han bara TESTAR, då står han still när man sagt till. Då han vet att det tjänar inget till att bråka..
Men jag känner honom så väl så jag vet vad han menar.(eller hur man ska uttrycka sej.)

Därav skyller jag aldrig på överskottsenergi!Är det nåt som inte funkar är det jag som inte tytt hans signaler riktigt eller jag som inte gett tillräckligt tydliga signaler till honom.

Konstigt nog kan jag ibland tycka att mitt sto är mer uppmärksam när hon är pigg/uppeldad.

Ett exempel är att hon blir "vild" när hon får syn på hästar bakom rockard/sulky. Vi rider ofta igenom en träningsbana för travisar och extravare som hon är så blir hon extremt upphetsad när nån travar sin häst där, oavsett tempo.
Om jag då leder henne från marken så börjar hon genast snegla på mig för att se vad som är okej, och ber jag henne stå still så gör hon det, dock är varenda muskel på helspänn och man riktigt ser hur hon vill springa ikapp :)
Samma sak från ryggen, ber jag henne om något så gör hon det, dock är hon på helspänn. Ber jag henne om en skänkelvikning tex så utför hon den, dock är det inget en dressyrdomare skulle jubla över, hon stressar igenom det, men hon gör vad jag ber om i upphetsade situationer iaf :)

Däremot, har hon slöat till sig efter bete eller viloperiod så kan hon vara betydligt mer ovillig att göra som man säger, hela hon kan utstråla en sån otrolig slöhet och allt man ber om tar tid att utföra, benen släpar och hon kan bli en smula obstinat..

Nu har hon alltid varit hel och frisk och aldrig stått på boxvila så jag vet ärligt talat inte hur hon beter sig då men efterssom hon lyssnar när hon är upphetsad över andra saker så tror jag att det skulle vara ganska lugnt :smirk:

När mina hästar har överskottsenergi blir dom mer lydiga än annars.

Mitt sto t.ex. som är lite av en arbetsnarkoman gör alltid som hon blir tillsagd när hon är överpigg. Hon får ju göra mer roliga saker (arbeta) om hon är lydig. Hon är också väldigt duktig på att prata med mig och göra så att man förstår vad hon menar. Känner hon sig väldigt pigg och arbetsvillig nån dag så talar hon om det för mig och i utbyte får hon nån sort aktivering, men hon blir aldrig besvärlig.

Lillgrabben håller ganska ofta samma linje. Är han väldigt pigg så berättar han det istället för att hitta på hyss. Har han mycket spring i benen så kan han hoppa och studsa bredvid mig men han håller alltid huvudet "i position" vid mig och han drar aldrig numer. När han gjorde det förut så hade vi ledarskapsproblem, men vi har jobbat på det.

Mkt klokt :bow: Skönt med folk som sätter ord på det man tänker men inte är nog smart att få ner :D

Mitt sto är mycket väluppfostrad och sköter sig i alla lägen när det gäller veterinärbesök, skoning, transportering etc. Hon står alltid stilla när man ska gå upp tex. Men....hon har även hur mycket energi som helst och är livslusten personifierad. Detta innebär en del glädjeskutt, bakutsparkar, levader etc :angel:

Jag försöker omvända denna energi till något positivt under våra ridpass och har nu en häst som verkligen tycker det är kul att träna och går superbra. Jag kör vårt eget lilla "teamwork" där jag låter henne tro att hon får bestämma lite då och då ;) Detta fungerar jättebra för oss och vi har kul tillsammans.

Jag skyller aldrig något på överskottsenergi. Livsglädje anser jag vara positivt. Min häst VET precis hur mycket hon "får" busa och "leka" och går inte över den gränsen.

Men jag ska väl villigt erkänna att det tagit oss några år att komma hit.

Tassetass skrev:
Mkt klokt :bow: Skönt med folk som sätter ord på det man tänker men inte är nog smart att få ner :D

:D fick jag till det denna gång :angel: Annars brukar ju du va den som får till orden på exakt rätt plats.

MVH/

Min häst är också mkt välartad att leda till/från hagen. När JAG gör det! :crazy:
Vissa andra kan ha fullt schå, han har gjort saker som: dra järnet ut och beta på en gräsplätt, börja småbralla när den som leder går bredvid, gå så fort att de får dra allt de orkar för att kunna stanna honom, med utskjuten vänsterbog prejat in den som leder ända in i en annan hage, varit skiiiiiiiträdd för stallägarens lastbil så han började jazza vilt, osv, osv.

Vad gör man då?? :confused:
Med mig går han och lullar på slakt grimskaft, jag har vänt hans rumpa mot den livsfarliga lastbilen (som var igång), och klivit upp på ryggen på honom och han blinkade inte ens. Osv, osv.
Och är han ngn gång "besvärlig", så är det långt ifrån så grova saker som han gör med andra! Och korrigeringen är inte svår, man bara "påpekar" lugnt med röst och en halt att han gör fel.

Jag kan ju inte uppfostra min häst "i förebyggande syfte" så andra som hanterar honom inte ska få problem! :crazy:
Vad gör man?! Att hästen i fråga är en sådan som testar vem som bestämmer är ju uppenbart, men jag tycker ändå det är pinsamt när man får höra att han håller på med sådana där ENORMT ouppfostrade saker!:o

kopparberg skrev:
Min häst är också mkt välartad att leda till/från hagen. När JAG gör det! :crazy:
Vissa andra kan ha fullt schå, han har gjort saker som: dra järnet ut och beta på en gräsplätt, börja småbralla när den som leder går bredvid, gå så fort att de får dra allt de orkar för att kunna stanna honom, med utskjuten vänsterbog prejat in den som leder ända in i en annan hage, varit skiiiiiiiträdd för stallägarens lastbil så han började jazza vilt, osv, osv.

Vad gör man då?? :confused:
Med mig går han och lullar på slakt grimskaft, jag har vänt hans rumpa mot den livsfarliga lastbilen (som var igång), och klivit upp på ryggen på honom och han blinkade inte ens. Osv, osv.
Och är han ngn gång "besvärlig", så är det långt ifrån så grova saker som han gör med andra! Och korrigeringen är inte svår, man bara "påpekar" lugnt med röst och en halt att han gör fel.

Jag kan ju inte uppfostra min häst "i förebyggande syfte" så andra som hanterar honom inte ska få problem! :crazy:
Vad gör man?! Att hästen i fråga är en sådan som testar vem som bestämmer är ju uppenbart, men jag tycker ändå det är pinsamt när man får höra att han håller på med sådana där ENORMT ouppfostrade saker!:o

Om det var min häst skulle jag:

1. 'Spionera' när de tar ut för att se om det finns något svar där. Och då inte spionera på människorna så mkt, utan spioneriet är mer för att HÄSTEN inte ska veta att matte är i närheten och därför skärpa till sig.

Kanske gör de något du inte gör eller något som hästen ogillar. Jag hade ett sto som var ett litet LAMM att leda OM hon fick gå på långt grimskaft. Tog man i grimman eller ledde henne med KORT grimskaft så blev hon ofelbart besvärlig (så hade hon också rätt många klustrofobiska tendenser). Jag fick rapporter om att hon var hemsk att leda och kunde inte fatta det. Jag var med vid ett par utsläpp men då gick hon ju fint för matte var med. Så en dag satt jag på avstånd utan att hon visste jag var där och fick se eländet. Och det enda hon INTE gjorde var väl att gå på bakbenen, annars drog hon igenom hela registret av hemskheter. Men jag såg ju också direkt att de (och än mer för hon var besvärlig) hade järngrepp i grimman eller höll 1 dm ner på grimskaftet. Så där handlade det om att lära de som tog ut/in att trots hennes vid det laget dåliga rykte, VÅGA SLÄPPA efter. Efter några veckor kunde 12-åriga tjejen leda ut henne utan problem.

2. Om det inte finns någon anledning till att hästen beter sig som den gör utan bara testar så ge dem skarpare verktyg, i det här fallet t ex kedjegrimskaft.

Ovan nämnda sto (som var god som guld för det mesta kanske ska tilläggas, och alltid god som guld mot mig) påstod ha attackerat folk i hagen, och vid något tillfälle hade en höggravid hästägare fått kasta sig under tråden ner i diket. Min haka var nere vid knäna när jag hörde det, de måste blandat ihop, så skulle N ALDRIG göra.

Jag hade inga problem att hämta henne, det var inga problem för någon annan att hämta när jag var ut heller. Så jag 'spionerade igen', och det som hände var att mitt sto hade 'adopterat' lilla B-ponnyn som 'sitt föl' typ. Och inte tänkte låta några elaka människor ta ponnyn ifrån henne inte. Och försökte de så attackerade hon faktiskt :eek: När jag såg det på håll ryade jag utan att tänka mig för i, och hästen blir ett lamm igen.
Där hade vi problemet att hon ansåg att de andra var UNDER henne i rang, medan jag i egenskap av matte utan tvekan var över i rang. Men hur sjutton löser man det liksom, man kan ju inte ha ledarskapsträning med mitt sto och 20 hästägare.

Så där gav jag dem helt enkelt skarpare verktyg. Det hängdes ett spö vid grinden som de som kände de behövde det kunde ta med sig in. Jag kan INTE säga att jag egentligen gillade den lösningen, men det var dene nda jag kom på mer än flytta ut henne ur hagen. Och jag förstår ju att de andra blev rädda med. (Tilläggas ska att majoriteten dock hanterade situationen genom att helt enkelt bara rya i åt mitt sto och sjasa iväg henne, men det var 3-4 stycken som helt enkelt var för rädda för att göra annat än att fly).

Efter någon månad med spö för de som ville (att SJASA med och vid en regelrätt attack avvärja sig med, inte att slå på henne i tid och otid) så försvann problemet dock (tack och lov)

Ska försöka kolla nästa gång "den mest drabbade" leder in honom.
Jag har sagt till att det går utmärkt att "riva i" med rösten åt honom, så jag hoppas de gör det i stället för att låta hästen släpa runt dem som tepåsar! :crazy:

Försvarar ngn i hagen gör han tackochlov inte. Men däremot så VET jag att han förut om han ansett att han ska in när andra hästar ska det, krånglat.
Det med att helt enkelt kräva att den häst som leds mot grinden ska gå undan. Dvs han går och biter den i arslet.
Inte kul för den kraken som ju då inte KAN gå undan, då den leds! :crazy:

Nu har han en ny kompis i hagen (de är bara 2 st), och jag har gett kompisens ägare "instruktioner" att så fort han tjafsar om de tar in sin häst, så vråla i åt honom direkt, då kommer han lägga ner. Hoppas jag... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel