Hur mycket ska man pressa sig som (mycket) otränad?

Min näsa är för liten jag kan inte syresätta mig med endast näsandning, jag är dömd att inte träna:(
Jag också. Det skulle aldrig funka för mig.
use it...or you loose it!! Med träning går allt.
Äh, det går fint att andas genom munnen.
Jo det går att andas med munnen. Men munnen är inte till för att andas genom. Det är näsan som innehar har den uppgiften.
Kul att du skriver det! Jag reflekterade själv över andningen (lite som skrivits tidigare i tråden försöker jag tänka på att se framåt och inte ner i marken för att "öppna upp" och inte säcka ihop) men det var stört omöjligt eftersom det var kallt ute och näsan därmed helt igensnorad :p
Ja använder man inte näsan så blir den igentäppt och det går trögt att andas genom den. Det är extra viktigt att använda näsan när det är kallt ute. Då hinner luften värmas upp och renas innan den kommer ner till lungorna. När du däremot andras med munnen drar du ner kall, ofiltrerad och orenad luft
lycka till :)

Intressant, blir du mindre snorig efter ett tag? När jag åker längdskidor rinner näsan väldigt, känns som om jag skulle få det i halsen om jag bara näsandas? Nu andas jag nog med båda delar, och så "hockeysnyter" jag mig när det behövs... :D

Men jag ska prova och se hur det känns innan jag dömer ut det som omöjligt.

use it...or you loose it!! Med träning går allt.

Jo det går att andas med munnen. Men munnen är inte till för att andas genom. Det är näsan som innehar har den uppgiften.

Ja använder man inte näsan så blir den igentäppt och det går trögt att andas genom den. Det är extra viktigt att använda näsan när det är kallt ute. Då hinner luften värmas upp och renas innan den kommer ner till lungorna. När du däremot andras med munnen drar du ner kall, ofiltrerad och orenad luft
lycka till :)

Alltså jag kan bara inte andas genom näsan, går nätt och jämt när jag sitter still vid datorn men om jag ska röra mig mig måste jag andas genom munnen. Jag har haft PT som tjatade om näsan och näsan jämt, jag blev så yr så jag var inte långt från att svimma.
Jag köpte sånna tränings plåster som man ska sätta över näsan, som liksom är hårda och drar så näsborrarna blir större, det funkade bättre. Kan inte finna sånna längre dock.

Den psykologiska känslan av kroppen ska dö är helt ofarlig. Det är bara att när en är ute i sina joggingskor så känns det väldigt verkligt. Ont i bröstet och spaghetti-ben, det är jag det.
Jag brukar tänka på att behandla mig som en häst, mycket beröm, inte pusha för hårt, bygga upp sakta och försiktigt osv. I början är jag nöjd om jag har tagit mig över tröskeln och tagit mig ut, blir det en vana att vara ute 3ggr vecka så är det lättare att göra om vanan till att också betyda att vara ute och springa.
Men att springa är inte allt, för min del är längdskidor den motionsform som passar bäst. Många tycker också om att cykla och simma. Så att hitta något du tycker är kul kan hjälpa förbi den där känslan av att kroppen ger upp. Och promenader är super bra! Så var inte missnöjd om du går istället för att springa, så länge du rör på kroppen är det bra!

Men TS skriver att hon har haft problem med astma, då är det absolut inte bra att pressa sig om man inte är sugen på ambulansfärd till sjukhuset.

TS Strunta i att springa och fokusera på att gå snabbt istället. Jättebra träning som samtidigt är skonsamt för kroppen. Gå 1 timme i snabb takt. Har man knäproblem är springa det värsta man kan göra! Börja simma, cykla, gå på gym ed istället.

Alltså jag kan bara inte andas genom näsan, går nätt och jämt när jag sitter still vid datorn men om jag ska röra mig mig måste jag andas genom munnen. Jag har haft PT som tjatade om näsan och näsan jämt, jag blev så yr så jag var inte långt från att svimma.
Jag köpte sånna tränings plåster som man ska sätta över näsan, som liksom är hårda och drar så näsborrarna blir större, det funkade bättre. Kan inte finna sånna längre dock.

Du kanske har för trång näsa, då får man inte tillräckligt mycket luft genom näsan och det är inget man kan påverka själv genom att "träna". Funkar inte att träna bort brosk och ben. Jag har samma problem och skulle eg behöva opereras, men min syster har gjort operationen och det var så hemskt att jag föredrar att andas genom munnen.

Du kanske har för trång näsa, då får man inte tillräckligt mycket luft genom näsan och det är inget man kan påverka själv genom att "träna". Funkar inte att träna bort brosk och ben. Jag har samma problem och skulle eg behöva opereras, men min syster har gjort operationen och det var så hemskt att jag föredrar att andas genom munnen.

Antar att det är så. Kommer nog göra en kosmetisk operation på näsan inom ett par år så har alltid tänkt att jag tar andningssvårigheterna då :angel:

Intressant, blir du mindre snorig efter ett ta
När jag började andas med näsan vid träning (löpning) så snorade jag hej vilt ibörjan -ja. Jag snöt och snöt mig. Näsan blir som när du tagit näsdroppar. Helt ren, vilket kan kännas rätt obehagligt.
När jag åker längdskidor rinner näsan väldigt, känns som om jag skulle få det i halsen om jag bara näsandas? Nu andas jag nog med båda delar, och så "hockeysnyter" jag mig när det behövs... :D
Jag kan till skillnad från dig inte "hockysnyta" mig. Hälften fastnar ändå någonstans på läpparna eller hakan....Jag snyter mig i papper. Jag vet faktiskt inte om jag snorar mindre nu, men jag upplever inte snoret som ett problem och tycker inte att mer snor skulle vara en anledning att sluta andas optimalt. (dvs. genom näsan).
Men jag ska prova och se hur det känns innan jag dömer ut det som omöjligt.
Tycker jag låter som en utmärkt ide:) .

Du kan prova sån där näsvinge som "spänner" upp näsvingarna när du sitter vid datorn. Då kan du åtminstone andas optimalt några timmar per dygn. Om det kändes bättre med näsvidgarplåster låter det som att din näsa måste användas mer.

Men om du rider regelbundet, tar en promenad åtminstone 30 min varje dag, och står och jobbar t ex och håller en bra vikt så behöver du inte träna så mycket mera. Huvudsaken är att du inte är stillasittande långa stunder under dagen, stå och jobba är perfekt och ta en runda runt skrivbordet då och då.

För tillfället är han konvalescent och skrittas för hand 30 minuter per dag, det är typ den rörelsen jag får. Jobbet är tyvärr svårt att göra så mycket åt då jag mestadels sitter i bilen. Micropauser blir det ibland men mest för att röra på axlarna.

Men TS skriver att hon har haft problem med astma, då är det absolut inte bra att pressa sig om man inte är sugen på ambulansfärd till sjukhuset.

TS Strunta i att springa och fokusera på att gå snabbt istället. Jättebra träning som samtidigt är skonsamt för kroppen. Gå 1 timme i snabb takt. Har man knäproblem är springa det värsta man kan göra! Börja simma, cykla, gå på gym ed istället.

Det är nog raska promenader som ska gälla framöver ja :) Tyvärr är annan träning inte bara jobbig utan dessutom tråkig :o Har provat lite allt möjligt genom åren men av någon anledning ger det inte samma sköna känsla som ett träningspass ute till fots gör.

Du får en tryckande och huggande känsla i bröstet därför att du andas med övre delen av lungorna.Gissar att du ofta hyperventilerar också. (öh vaddå hyperventilerar det gör man typ när man får ångestattacker och så---Neeeej man hyperventilerar även när man envisas med att gå och andas med öppen mun:eek:) för att vara juste mot din kropp ska du för det första börja andras rätt -ALLTID!! Det betyder stängd mun och näsandning. Sen ska de nedre delarna av lungorna fyllas med syre först. Då ska naveln åka in och ut , bröstkorgen ska inte röra sig alls. När du nu är ute och går eller springer ska käften vara stängd, så ta med dig en massa snytnäsdukar. Hur tar man ett djupt andetag rätt? Ja tyvärr är det mycket få människor som vet hur man gör det.
Så mitt råd är...börja i rätt ände och andas rätt så kommer du få skönare träningsrundor och din kondition kommer att förbättras mycket mycket snabbare än om du skulle träna med öppen mun. Anders Olsson heter en man som kan det här med andning. Spana in honom på tuben.
gulan

Förlåt men det finns inte en människa som springer längre sträckor utan att andas med munnen. Om denna andningsteknik med enbart näsandning var så framgångsrik så skulle varenda löpare på elitnivå andas på det viset och det gör de ju helt klart inte.

Förlåt men det finns inte en människa som springer längre sträckor utan att andas med munnen. Om denna andningsteknik med enbart näsandning var så framgångsrik så skulle varenda löpare på elitnivå andas på det viset och det gör de ju helt klart inte.
Jo, det gör ju det!
Jag känner tyvärr ett gäng med killar som är multisportare, ultralöpare etc och de kör med muntejpning för att få till andningen. En av killarna förbättrade sig med 10 minuter på 5 milen bara genom att andas genom näsan istället. Det är mycket med tanke på farten dessa grabbar har när de springer.

Kommer du inte ihåg när näsplåsterna kom och alla maratonlöpare hade sådana?

Intressant läsning! Jag gillar ju egentligen promenader men har tyckt att det känts lite "för dåligt" jämfört med att försöka springa. Att springa känns mer som "riktigt träning" jämfört med promenad som mest bara är gött. Men där får jag nog tänka om :)
Men om du tycker att en power walk är för lätt så sätt vikter på vrister och handleder. Kan du få tag på en viktväst är det också skitbra.

Det är nog raska promenader som ska gälla framöver ja :) Tyvärr är annan träning inte bara jobbig utan dessutom tråkig :o Har provat lite allt möjligt genom åren men av någon anledning ger det inte samma sköna känsla som ett träningspass ute till fots gör.

Kör du med promenader. Du behöver inte känna att du måste lägga till eller trappa upp. Den bästa träningen är dem som blir av.

Kör fyra veckor och se till att komma ut enligt ditt mål (5 daga/vecka?) och gör sedan en utvärdering hur det känns. Kanske är du redo att börja jogga? Eller inte. Huvudsaken är att du kommer ut.

Finns där nån brant/lång backe där du bor? Pusha uppför backen så snabbt du kan, gärna upp och ner några gånger, så kommer du garanterat att få upp flåset! En lång trappa duger också minst lika bra!

Min mamma upplever stor skillnad på sina PW:s sen hon började använda stavar :) Hon får igång hela kroppen på ett annat sätt och håller ett högre tempo. Det kanske kunde vara värt att testa @Pancakes ?
Hon använder sådana med fjädring som man pressar ner när man sätter i dem, men det finns ju massa variationer - från helt vanliga till sådana med tyngder.

Promenader och simning ger mycket för konditionen. Och är det viktminskning du vill åt så ger det i regel mer än löpning. Men vill du springa för att det är skönt skulle jag ändå sikta på att bygga upp konditionen med promenader/simning/cykling en period innan man ger sig ut och springer, för att undvika att drabbas av den där känslan av att man håller på att dö/är helt sämst. Har man kondition och styrka i kroppen redan så är det lättare att inte fastna vid mentala blockeringar. I alla fall har det varit så för mig. :)

Promenader och simning ger mycket för konditionen. Och är det viktminskning du vill åt så ger det i regel mer än löpning. Men vill du springa för att det är skönt skulle jag ändå sikta på att bygga upp konditionen med promenader/simning/cykling en period innan man ger sig ut och springer, för att undvika att drabbas av den där känslan av att man håller på att dö/är helt sämst. Har man kondition och styrka i kroppen redan så är det lättare att inte fastna vid mentala blockeringar. I alla fall har det varit så för mig. :)
Promenader (helst i rask takt...) ÄR bra, men inget slår löpning, enligt min mening. Långsam löpning på hyfsat låg puls (läs MAF eller nästan) ger en effekt som promenader inte kan nå upp till, såvida man inte vandrar många timmar om dagen, typ fjällvandring. Om vi nu pratar viktminskning/bibehålla sin vikt. Igen - inte löpning i hårt tempo, utan långsam, avslappnad löpning med korta steg, bra hållning, gärna hyfsad kadens (90 steg/minut är ett ideal men nåt man knappast uppnår direkt utan kan sikta mot).

Jag själv promenerar, raskt, i skog och mark med min hund en mil om dagen, men det står sig slätt mot en lugn löprunda. När jag började springa klarade jag max 300 meter innan jag fick stanna och hämta andan, totalt slut, men det går snabbt att träna upp distansen. Försök att öka distansen mycket långsamt, 10% i veckan brukar man råda till. Innan sommaren är över är man uppe i milen. Långsamt tempo, korta steg, rak hållning, blicken framåt, lätt böjda, avslappnade armar med händerna kring brösthöjd. Springa/gå/springa är ett bra tips i början.

Jag fick fina tips av en vän som springer mycket. De råd som gjorde att jag kunde springa helt plötsligt var dessa: andas in över 4 steg och ut över 4 steg. Ta korta steg i början, när det går lättare sen är tekniken viktig så att man skjuter ifrån och inte slösar på energi med fel teknik (kolla tex youtube för fotisättning/löpsteg).

För att öka motivationen rekommenderar jag även att variera - varför inte en sluta i galopp med galoppombyte och tillbaka åt andra hållet? Perfekt när det går trögt - i alla fall där ingen ser :D .

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar