Hur mycket säger en bild igentligen?

Lillsaris

Trådstartare
Hej, är rätt så ny här, har en fundering och vill ha lite hjälp av er erfarna bukare :)

Jag kollar rätt så mycket på hästannonser för skoj skull än så länge. Har planer att skaffa en egen inom 1-2 år om allt går vägen vill säga. ;)

Nåja, jag tittar då bara på annonser med bild (och film om det finns) på hästen, men undrar hur mycket en bild verkligen säger.
Jag bor uppe i norr och har inga problem att åka ner till ex. skåne för att titta och köpa en häst. Därför har jag denna fundering.

Om jag ser en bild på en häst som ser "trött" ut på bild och om man tycker att den upplevs som lite trött på en film som visas, hur ska man kunna tolka det som?
Jag förstår ju att det kan handla om hästens dagsform, men om man ska sälja en häst så visar man väll upp den bästa sidan av hästen.:confused:

Man vet ju att vissa hästsäljare kan vara oseriösa och via telefon kan ju hästen låta helt perfekt osv, men om man åker ner typ 100-150 mil för att titta på hästen och så kan den i verkligheten vara helt annorlunda och detta vill man ju inte råka ut för. :(

Vad har ni för erfarenheter att se på en hästannons och hur resonerar ni?
Går ni på magkänslan när ni ser hästen via en bild/film? (ex. "denna häst ser ut att vara pigg och i bra form" eller "den här hästen ser inte riktigt 100 ut")

Är det någon som känner igen sig och har varit med om detta stämmer?
Hoppas någon förstår vad jag menar och svammlar om :)

(Om denna tråd ligger helt åt skogen så ber jag om ursäkt, isåfall kan någon vänlig själ placera den rätt? ) :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

Hej!
Jag har precis köpt häst och har kollat massor med annonser och hästar. Ofta motsvarar hästen inte bilden enligt min erfarenhet. Särskilt om man bara får se EN bild så är det lätt att man bildar sig en uppfattning om hästen som inte stämmer. Ett tips särskilt om du ska åka långt är att be om fler bilder, filmer osv. För oss var den häst som var "bäst" på bild och info av säljaren också den som var sämst i verkligheten, alltså inget stämde. Ett tips till är att om man ska göra en resa för att kolla på en häst, att man bokar in flera hästar på vägen..
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

Det är ett jättebra tips!! Åk inte hur långt som helst för 1 häst... boka in helgen istället och kolla på flera hästar, då bör man ha hittat iaf någon häst som är värd att kolla på igen.
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

Okej, tack så mycket. Mardrömmen är ju att man tror drömhästen på bild är mardrömmen i verkligheten. Ska verkligen följa rådet ! :):bow:
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

När jag kikade efter häst så tog jag flera hästar på en resa. Åkte från umeå ned mot töreboda och kollade på 4 hästar på vägen, slutade med att jag föll för hästen längst bort, och då var det inte ens den hästen jag åkt dit för att titta på utan en annan dom hade där på samma gård. :)

Innan hade jag pratat med ägarna och du får inte alltid exakt all information, en av hästarna jag skulle kika på hade "lite exem" men inte alls mycket och hon sa att det skulle försvinna om den kom till umeå :eek: jag kom dit och hästen gick inte att se under alla täcken den hade för ansikte och kropp. Vääldigt vacker och snäll häst men sönderkliad mankam och svans.
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

Kan tipsa om en variant som jag varit med om, där jag visserligen var säljaren.
Skulle sälja min d-ponny (jag hade henne som vuxenryttare). Hon har en bra exteriör, bra steg, som en hund att hantera, gudasnäll. Ja så där som alla brukar beskriva sina hästar (långt ifrån alltid det är sant).
Det ringde en intresserad från norrland, som skulle ha ponny till hennes dotter. Eftersom de inte kunde komma ner och kolla på henne så gjorde vi helt enkelt så att jag filmade precis allt: när jag hämtade henne i hagen, stod och borstade henne, lyfte hovar, la på sadel, red i paddocken och hoppade en vända. Svårt att fejka såna filmer om de är oklippta...om nu hästen inte blivit drogad.
De köpte henne och har bara varit väldigt nöjda med henne sedan dess.
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

En bra bild säljer. Men kan också luras en hel del.
När man kollar annonser klickar man oftast in på annonser med bild.
Därefter brukar ögat ge hjärnan en nyfikenhet om bilden är tilltalande.
Man kollar alltså in bilden, sedan filmen innan man brukar kolla texten.
Låter allt bra tar man kontakt och besöker. Men då kan man få en mindre chock. Både bild och film kan vinklas och texten är ju skriven för att sälja :laugh:
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

Min erfarenhet säger mig att en häst som verkar trött på en försäljningsfilm nog lever upp till det. Men om det bara handlar om en bild ska man inte vara lika säker. Jag har sett hästar som inte sett så "mycket ut för världen" på bild men som sedan visat sig vara riktigt trevliga.
Jag är snarare grymt misstänksam mot annonser där det är inkluderad en jättesnygg bild på värsta drömhästen och en beskrivning som följer bilden.
Ofta är det ju en riktigt bra häst men det finns verkligen undantagsfall åt detta hållet också. Glömmer aldrig den säljare som vitt och brett pratade om att dennes häst var helt fantastisk och om rätt ryttare tog hästen skulle ekipaget tillhöra eliten inom ett halvår. Jag träffade på en häst som underskred utsatta mankhöjden med ca 10 cm, inte verkade minsta engagerad på att hoppa och kanske än mindre att gå framåt och med en ganska katastrofal exteriör. På bild hade den hästen sett riktigt trevlig ut och enligt annonsen var den precis vad jag sökte vid just det tillfället. Jag fick dock åka därifrån tomhänt då jag inte hade lust att såga hästen ner i någon sorts .... "form". Jag var absolut inte rätt ryttare enligt säljaren. :angel:
Jag hade bett säljaren att skicka fler bilder och filmer om du i övrigt är seriöst intresserad av hästen.
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

En bild säger egentligen inte mycket. Det beror ju mycket på om det är en bra bild eller inte. Många verkar lägga in riktigt dåliga bilder i annonser med hästen långt bort, mycket annat i bilder osv som stör. Du får ett hum om hur hästen ser ut av en bild och kan ju se hur den är byggd, vilken typ av häst exteriört, men verkligheten kan vara långt ifrån en bild. Sen verkar det som om alla inte är så noga med att det är en färsk bild heller.
film kan du få ut mera av. Även om hästen inte rids bra på en film så kan man ändå se hur hästen rör sig och få en uppfattning om hästens kvaliteer och brister.
Ska du åka långt för att titta på hästar så boka in ett flertal besök i närheten av varandra. Man hinner med många provridningar på ett par dagar/en helg.
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

Kommer ihåg när jag kollade på häst. Jisses vad många hästar man kollade på och hälften man ringde på verkade inte stämma överens med vad annonsen utlovade med bild och text. :(

Om en häst verkar slö på te x en film så kan det ju dels bero på att hästen KAN vara slö, har en dålig dag etc. Men det kan ju också bero på att hästens ägare inte kan rida hästen på rätt sätt. Tänk också på att personen som säljer kan sälja pågrund av att personen inte passar ihop med sin häst, då kan filmer och bilder verka mindre pålitliga.
Lycka till i ditt sökande och ge inte upp ;) :bump:
 
Sv: Hur mycket säger en bild igentligen?

Vill bara tipsa om en bildserie som gått (går?) i tidningen Equipage - de visar bilder på uppställda hästar, och några fristående experter (har för mig att det är en dressyrryttare, en hoppryttare och någon mer) kommenterar sedan ridbarheten på varje häst. Under bilden står även ägarens kommentarer om hästen.

Det är väldigt intressant hur väl ryttarnas ideer om hästens ridbarhet utifrån bilden överensstämmer både med varandras tolkning, och med ägarens bedömning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 238
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp