Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha - jag såg inte först att den här tråden låg under islandsforumet... och blev alldeles chockad...
Min häst äter mellan 15 och 20 silage per dag. Men det är ju inte direkt någon isis! (Shire)
Är det hö det handlar om så kan jag tänka mig det räcker till.
Fick för mig det var hösilage
Hade min häst fått 10 kg hö hade han exploderat och blivit smällfet!!!!
Så det beror ju helt på hur lätt- eller svårfödd hästen är. För en del hästar är 10 kg lite (tror iofs att de flesta islänningar klarar sig alldeles utmärkt på 10 kg eller mindre) och för andra är 5 kg mycket (som för min).
Ang. ättid och högivor. Det beror ju helt på om hästen går på bete eller inte. Finns det något att gnaga på i hagen så räcker det för att min håller sig sysselsatt. Han föredrar gräset före hö långt in på vintern. Men om det är snö/frost eller annat som gör att de inte har något att äta så får du se till att de får tillräckligt mycket frukost (om du kan ge tillräckligt stora mängder utan att hästen blir fet såklart) eller ge en lunchgiva.
Gick tillbaka och såg att jag hade läst fel. Du hade ju skrivet INTE orolig för att hästen ska bli tjock. Jag trodde att du var orolig för att hästen skulle bli tjock, och i så fall är ju 10 kg för många islandshästar för mycket.
Ber om ursäkt för felläsningen. Har den gått på fri tillgång så klarar den alldeles säkert 10 kg.
DIn häst hade inte blivit smällfet om du hade gett den 10kg magert hö.
Att hitta ett hö som man kan ge 5 kg av är verkligen inget konststycke detta år, jag har fodrat med 6 kg hittills men kommer snart att gå över på 7 kg per häst.
Det bästa jag hittade häromkring (analyserat alltså, det är inte så många som tar analys, och ska man testa allt hö själv innan man köper blir det ju rätt dyrt och tar tid) var 8.6 MJ, och det var det jag köpte också.
Ja vårat foder håller nog 7,5 i Mj, lite lägre men inte mycket. Problemet är smrp, det är lågt i år. Visst finns det foder med bra värden, men de jag har hittat ligger för långt från oss.
de kommer att äta ca 7 kg av detta men även lucern för att få upp proteinkvoten.