Hur mycket hö och halm går det åt?

Sv: Hur mycket hö och halm går det åt?

Är det hö det handlar om så kan jag tänka mig det räcker till.
Fick för mig det var hösilage :)

Det verkar ju inte så, men fortfarande kan förklaringen ligga på den nivån som jag skrev om.

Haha - jag såg inte först att den här tråden låg under islandsforumet... och blev alldeles chockad...

Min häst äter mellan 15 och 20 silage per dag. Men det är ju inte direkt någon isis! (Shire)

DIn häst hade inte blivit smällfet om du hade gett den 10kg magert hö.

Hade min häst fått 10 kg hö hade han exploderat och blivit smällfet!!!!

Så det beror ju helt på hur lätt- eller svårfödd hästen är. För en del hästar är 10 kg lite (tror iofs att de flesta islänningar klarar sig alldeles utmärkt på 10 kg eller mindre) och för andra är 5 kg mycket (som för min).

Ang. ättid och högivor. Det beror ju helt på om hästen går på bete eller inte. Finns det något att gnaga på i hagen så räcker det för att min håller sig sysselsatt. Han föredrar gräset före hö långt in på vintern. Men om det är snö/frost eller annat som gör att de inte har något att äta så får du se till att de får tillräckligt mycket frukost (om du kan ge tillräckligt stora mängder utan att hästen blir fet såklart) eller ge en lunchgiva.

Gick tillbaka och såg att jag hade läst fel. Du hade ju skrivet INTE orolig för att hästen ska bli tjock. Jag trodde att du var orolig för att hästen skulle bli tjock, och i så fall är ju 10 kg för många islandshästar för mycket.

Ber om ursäkt för felläsningen. Har den gått på fri tillgång så klarar den alldeles säkert 10 kg.

Det beror ju helt på vad höet innehåller! Det kan vara både för lite mat och för mkt, Det hela beror på TS, protein och energiinnehåll. 10kg kan motsvara 5kg om det vill sig illa.

DIn häst hade inte blivit smällfet om du hade gett den 10kg magert hö.

Helt sant, men eftersom jag inte ens lyckats hitta hö som jag kan ge 5 kg av, så tvivlar jag på att jag kommer hitta ett hö som jag kan ge 10 kg av. Men hade jag gjort det hade jag såklart varit överlycklig! :)

Att hitta ett hö som man kan ge 5 kg av är verkligen inget konststycke detta år, jag har fodrat med 6 kg hittills men kommer snart att gå över på 7 kg per häst.

Kanske beror på var i landet man bor, hö är hopplöst dyrt att transportera längre sträckor.

Använder inte halm öht.
Islänningen äter 5 kg/dag.
Ponnyerna knaprar i sig 2 kg/dag.

Men det intressanta är ju inte vad olika hästar äter för beroende på vad höet innehåller så kan man ju behöva ge mer/mindre.

Att hitta ett hö som man kan ge 5 kg av är verkligen inget konststycke detta år, jag har fodrat med 6 kg hittills men kommer snart att gå över på 7 kg per häst.

Det bästa jag hittade häromkring (analyserat alltså, det är inte så många som tar analys, och ska man testa allt hö själv innan man köper blir det ju rätt dyrt och tar tid) var 8.6 MJ, och det var det jag köpte också.

Problemet med grovfoder är ju att man inte bör underskrida minimigivan i TS per dygn, så lär man snart ha problem i form av koliker eller så dröjer det och hästen får magsår eller liknande i stället.

Det optimala vore ju om man fann ett grovfoder som höll lagom kvot, och som man kan ge en större mängd av per dygn och ofta fördelat över dygnet.
Mitt ideal foder skulle faktiskt få innehålla 5,5 Mj per kg foder och ca 38-40 smrp per kg foder, av detta hade hästen kunnat få äta 10 kg per dag, och det hade de stått sig väl på. Gammelman hade nog behövt lite komplement, han ligger fn på ett intag av 450 smrp per dygn och när det blir kallare kräver han lite till av både ock.

Det bästa jag hittade häromkring (analyserat alltså, det är inte så många som tar analys, och ska man testa allt hö själv innan man köper blir det ju rätt dyrt och tar tid) var 8.6 MJ, och det var det jag köpte också.

Ja vårat foder håller nog 7,5 i Mj, lite lägre men inte mycket. Problemet är smrp, det är lågt i år. Visst finns det foder med bra värden, men de jag har hittat ligger för långt från oss.

Ja vårat foder håller nog 7,5 i Mj, lite lägre men inte mycket. Problemet är smrp, det är lågt i år. Visst finns det foder med bra värden, men de jag har hittat ligger för långt från oss.

Vårt hö har MJ 8,2 och 8,3
Det ena har SMRP 38, det andra 50

Jag tycker att mina tjejer får minsta möjliga givan men enligt den foderstatstabell jag räknat med + vårt foder så ser jag ingen annan väg ut än att ge "bara" 5 kg.
Vilket väl är strax över minimi för en islänning på 300-350 kg. (Som jag har fattat det så ska man ge minst 1 kg torrfoder/100 kg häst).

Jag tröstar mig med att de har mycket sly i hagen. Både lövträd och barrträd. De barkar träden och röjer upp undervegetationen ...

Annars vet jag inte vad jag ska hitta på?!

Är de tjocka? Går de på lösdrift? Annars är väl 40 Mj väldigt lite om hästen inte bantas.Vår äldsta klämmer nog i sig 70 Mj, men det i sig är inget riktmärke då äldre hästar tenderar till att behöva mer näring än sina yngre kollegor. Slyngeln ligger på 55 Mj och har lite diet för att trimmas lite.

Ni som har spån då. Hur mycket går det åt per månad? Vad kostar en bal och finns det olika storlekar på spånbalar?

De , särskilt den ena, rullar fram.
De går på lösdrift, den ena växer fortfarande (den tjockaste, två år... :o :( ) och den andra promenadrids.

Jag har använt ett foderprogram för att få fram hur stort behovet är. Jag har knappat in parametrarna ponny, vikt, och arbete och fått fram behovet.

Jag producerar mitt eget hösilage som skördas lite senare för att få ner energin vilket är svårt. Brukar ligga på en kvot på c:a 6 med MJ mellan 6,5-8 och smrp på 35-50. Det är också lite grövre så de har lite att tugga och ts halt på 70-80 %.
De har fri tillgång och äter i snitt 7-9 kg foder om dygnet beroende på väderlek.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Ja det är ungefär som vårat hösilage, håller 74 % TS enligt nya analysen, MJ ligger på samma nivå men tyvärr är smrp lite lågt vilket gör att de kommer att äta ca 7 kg av detta men även lucern för att få upp proteinkvoten.

de kommer att äta ca 7 kg av detta men även lucern för att få upp proteinkvoten.

Det där tycker jag verkar svårt.
Nu använder jag ett standardprogram via nätet, men när jag exprimenterar på olika lösningar för att få till mer grovfoder tex. genom att ge halm, så måste jag komplettera med lusern - men då drar ju MJ halten iväg också...?

Vad har Islandshästar för behov egentligen? Kan man lita på standardvärdena måntro?

Jag räknar på 40-45 Mj och runt 300 i smrp per dag. Underhåll vuxen Islandshäst, valack.

Rolle
Ipl

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar