Hur mycket hö och halm går det åt?

I

Isislover

Jag håller på att renovera mitt stall för att hyra ut platser. Vad jag är nyfiken på är hur mycket hö era hästar äter. Likaså hur mycket halm ni gör av med per månad. Tänkte det skulle ingå i hyran, men måste ju då veta vad som är rimligt att det går åt. :)

Sv: Hur mycket hö och halm går det åt?

Vinterhalvåret 5-6 kg per dag. I oktober brukar vi vara uppe i full högiva.
Halm har vi inte använt så mycket som strö utan bara lagt in som extra tugg och isolering vid kyla.

Jag gjorde av med 6-7 kg hö/dag och 7-8 balar halm per månad. Men då hade jag permanentbädd och en snäll häst inne som knappt rörde om i boxen.

Det beror helt på vilka värden det är på höt. Är det ett riktigt bra hö så kanske det räcker med 5kg, medan om det inte är så bra hö så kanske hästen måste äta runt 10kg för att få i sig tillräckligt.
Förra vintern åt min häst 6-8kg hö om dagen ungefär, vi hade bra kvalité på höt och jag har en ganska smal häst som inte lägger på sig helt lätt.

Halm har vi använt som lunch till vissa hagar, .. men du kanske tänker på att ha det i boxarna? vi har spån och det har gått åt ca 1-2 spån balar i månaden

Ja min tanke var att ha halmen som strö. Men det kanske är så att man föredrar spån?

Hö har det gått åt ca 8kg per dag. Jag föredrar att använda halm ist för spån så hästarna kan tugga på halmen.

Får man fråga alla om era hästar står på fri tillgång? Alltså rundbal ute i hagen? Jag räknar 10-20 kg per häst beroende på ålder och storlek. (allt från unghäst-isis till fullvuxen travare och kallblod) Detta MED spill. För det blir det ju alltid när man sätter ut rundbal. Min uppfattning är att det är skitsvårt att räkna på fri tillgång, jag har sett shettisar äta över tio kg på en dag vid fri tillgång, och jag har sett halvblod som knappt orkar äta 10 kg. Dom är så olika individuellt.

Ingen fri tillgång här, då skulle de äta för mycket. Förutom hö får våra hästar normalt (vuxen, högst lätt träning, ej dräktig/digivande) ½ kg kraftfoder (typ Hippo Alfa, Krafft Groov 125) eller lusern.

Och här kommer min och sticker ut åt andra hållet.
Min häst har lätt för att lägga på sig övervikt, och har tidigare varit över 100 kg överviktig. Så han kan inte äta hur mycket som helst tyvärr. Med höet jag fick tag på i år kommer han (förhoppningsvis, får se hur det funkar) äta 3.5 kg hö och 0.5 kg lusernhack. Plus att han får ca 1 kg halm i boxen, men han äter sällan mer än 0.5 kg
Nu är han iofs en ganska så liten islänning, maxad B-ponny på drygt 300 kg. Men ändå en islänning.

På tal om fri tillgång så har vi gjort så att vi delat av en liten del av hagen och ställt in rundbalen där. Då kan dom få stå och äta kanske halva dagen och sen kan man stänga för så att de inte äter hela dagen för då skulle mina hästar rulla fram. Det har fungerat toppen för oss!!

Hur lång tid tar det ungefär för en häst att äta 5 kg? Om man vill att sin häst ska kunna stå o tugga hela tiden o inte är orolig för att den ska bli tjock, kan man då ge 5 kg på morgonen o 5 kg på kvällen. Klarar sig en häst på det eller bör den ha mer om den bara får hö-fodring två ggr/dag? (Kraftfoder går de efter ridning, alltså 6 ggr/veckan) Tack!

Hur lång tid tar det ungefär för en häst att äta 5 kg? Om man vill att sin häst ska kunna stå o tugga hela tiden o inte är orolig för att den ska bli tjock, kan man då ge 5 kg på morgonen o 5 kg på kvällen. Klarar sig en häst på det eller bör den ha mer om den bara får hö-fodring två ggr/dag? (Kraftfoder går de efter ridning, alltså 6 ggr/veckan) Tack!

Hade min häst fått 10 kg hö hade han exploderat och blivit smällfet!!!!

Så det beror ju helt på hur lätt- eller svårfödd hästen är. För en del hästar är 10 kg lite (tror iofs att de flesta islänningar klarar sig alldeles utmärkt på 10 kg eller mindre) och för andra är 5 kg mycket (som för min).

Ang. ättid och högivor. Det beror ju helt på om hästen går på bete eller inte. Finns det något att gnaga på i hagen så räcker det för att min håller sig sysselsatt. Han föredrar gräset före hö långt in på vintern. Men om det är snö/frost eller annat som gör att de inte har något att äta så får du se till att de får tillräckligt mycket frukost (om du kan ge tillräckligt stora mängder utan att hästen blir fet såklart) eller ge en lunchgiva.

Senast ändrad:

Haha - jag såg inte först att den här tråden låg under islandsforumet... och blev alldeles chockad...

Min häst äter mellan 15 och 20 silage per dag. Men det är ju inte direkt någon isis! (Shire)

Haha - jag såg inte först att den här tråden låg under islandsforumet... och blev alldeles chockad...

Min häst äter mellan 15 och 20 silage per dag. Men det är ju inte direkt någon isis! (Shire)

Är det beräknat på fri tillgång eller ger du 15-20 kg per dag ??

Tycker det låter väldigt lite för en shire faktiskt.....:confused:

Jag har räknat på minst 15 kg , att ges, ej fri tillgång, på en quarter.....:o

Jag håller på att renovera mitt stall för att hyra ut platser. Vad jag är nyfiken på är hur mycket hö era hästar äter. Likaså hur mycket halm ni gör av med per månad. Tänkte det skulle ingå i hyran, men måste ju då veta vad som är rimligt att det går åt. :)

Det är omöjligt att säga eftersom alla hästar är individer och det beror väldigt mycket på vad höt har för värden.

Men en riktlinje kan ju vara att en häst måste ha minimum 1,2 kilo torrsubstans hö per 100 kg och dag.
Så en islänning (300-400 kg kroppsvikt ) skulle alltså ligga runt 3,6-4,8 kg hö per dag i minimigiva.
Sen beror det alltså på höts värde och det arbete hästen utför, vilket skick den är i, lätt/svårfödd osv.

Ang halm....om du ska ha att aströ med så beror det på om du har permanentbädd eller inte.
Om du inte har det så kanske en bal per dag vore rimligt.
Med permanentbädd runt en halv bal kanske.
Hästarna äter ju gärna av halmen oxå.
Snåla inte med strömaterial !

Hade min häst fått 10 kg hö hade han exploderat och blivit smällfet!!!!

Så det beror ju helt på hur lätt- eller svårfödd hästen är. För en del hästar är 10 kg lite (tror iofs att de flesta islänningar klarar sig alldeles utmärkt på 10 kg eller mindre) och för andra är 5 kg mycket (som för min).

Ang. ättid och högivor. Det beror ju helt på om hästen går på bete eller inte. Finns det något att gnaga på i hagen så räcker det för att min håller sig sysselsatt. Han föredrar gräset före hö långt in på vintern. Men om det är snö/frost eller annat som gör att de inte har något att äta så får du se till att de får tillräckligt mycket frukost (om du kan ge tillräckligt stora mängder utan att hästen blir fet såklart) eller ge en lunchgiva.

Min häst har hittills gått på lösdrift o ätit precis så mkt hon vill 24/7. Tanken är nu alltså att hon ska få så mycket hon behöver, men givorna blir 2 ggr per dag, alltså en gång på morgonen o en gång på kvällen. För att inte "slösa bort hö" vill jag alltså veta ungefär hur mkt hö en häst äter i det fria. :)

Kan mycket väl räcka, hänger ju på TS innehåll. Vi har ett hösilage med ett TS av 70%. Vid 20 kg täcker det en kroppsvikt av 1400 kg i underhåll vid en giva av 1 kg TS per kg kroppsvikt.

Gick tillbaka och såg att jag hade läst fel. Du hade ju skrivet INTE orolig för att hästen ska bli tjock. Jag trodde att du var orolig för att hästen skulle bli tjock, och i så fall är ju 10 kg för många islandshästar för mycket.

Ber om ursäkt för felläsningen. Har den gått på fri tillgång så klarar den alldeles säkert 10 kg.

Han kan tyvärr inte gå på fri tillgång då han delar hage med hästar som inte skulle må bra av det. Så det är 15-20 kg jag ger honom. Ger jag mer lämnar han så jag är rätt övertygad om att det är tillräckligt. Förresten är det rätt sällan boxen är uräten på morgonen i vart fall, lite finns nästan alltid kvar. Ute äter de upp men där är det nog snarare hästarna som helst inte borde som äter det mesta...

Därav uppskattningen 15-20 kg också - omöjligt att veta exakt när han får mat ute tillsammans med hagkompisar.

Vi har ett hö som har ett högt energivärde och relativt högt proteininnehåll för övrigt. Han håller hullet bra på det och verkar nöjd.

Shirehästar har väldigt olika näringsbehov också. En av märrarna jag tittade på gick på fri tillgång på det energirikaste hö de kunnat hitta och fick sitt kraftfoder i enorma doser och en fruktansvärd massa olja. Det krävdes för att hålla henne i hull... och då gick hon bara i en hage. Min shirevalack äter mindre hö och med lite lägre värden och kanske max en sjättedel av hennes kraftfodergiva men håller hullet bra.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar