Hur mycket hö förburkar ni på ett år?

N

nikorina

Funderar på att köpa en nordis som äter max 16 kilo per dygn när det är som kallast. Ska köpa in hö nu för första gången i mitt liv. Hur mycket hö ska man räkna med att köpa in. Hur mycket hö förbrukas på ett år.

Sv: Hur mycket hö förburkar ni på ett år?

Du får räkna på antalet kilo per dygn x 30 (dagarna i en månad) x antal månader per år som hästen behöver äta hö. Alltså den tid den inte går på bete utan behöver hö.

Så som exempel, om din häst äter 16 kg och den går på bete 3 månader per år. Då behöver den 16 x 30 x 9 = 4320 kg/4,3 ton.

jo så smart har ju varit .....bara att 16 kilo per dygn är ju bara när det är som kallast. Men det kanske är lika bra och köpa in för mycket hö första året...
Vad jag tänkte för svar var hur mycket jag vågar tro att han äter de månader de inte är för kallt typ.
jaja...

ja det är bra att ha för man vet aldrig vad som händer till sommaren:crazy:

Jag tycker också det är bra att ha lite fjolårshö kvar att börja stödfodra med på hösten, och att sakta börja vänja in hästen på hö igen inför vintern.

Jag räknar alltid på full vinterranson x 11 månader, för att ha extra ifall det blir något strul. Behövdes förra året då betet var så dåligt att de behövde stödfodring från mitten av juli och bönderna häromkring hade dåligt med hö. Det är alltid bättre att ha för mycket än att behöva panikleta och kanske köpa till överpris 30 mil hemifrån (hände min stallkompis).

Jag tycker också det är bra att ha lite fjolårshö kvar att börja stödfodra med på hösten, och att sakta börja vänja in hästen på hö igen inför vintern.

Varför inte använda sommarens skörd på hösten?

förra året hade jag en travare och en d-ponny, det gick åt ungefär 3.5 ton hö.

Jag brukar ta det hästen får max per dag samt lägg på några kg, tex i ditt fall 16 kg/dag hade jag avrundat tillo 20 kg. Sen räknar jag månaderna som 31 oavsett om det är 28 eller 30...sen räknar jag 12 månader även om dom betar 2-3 månader/år. Gör ju inget om man har hö kvar tills hösten och sen kan man ju slösa lite under året utan att oroa sig för att det ska ta slut. Hellre för mycket tycker jag. Det är ju egentligen inget som du måste slänga, är ju bara att ge tex på hösten som stödfodring eller annat.

Jag köper ett hö av lite mindre näringsinnehåll och kan då på så sätt öka givan så hon får mer tuggtid om dagen!

Islandshäst 6 år får 10 kilo om dagen när hon står installad.. hon går på bete oftast 1 maj-1 oktober och då får hon nge hö utan bara bete.

så 7 månader får hon hö det blir väl ca 2,5 ton per år hon äter.

När hon går på lösdrift äter hon mer

Nu är hon utlånad och vet inte alls hur mkt hon får

Jag hade inte avrundat till 20 kg, det blir ju 25% extra! Snarare avrundat till 15 kg per dag då det troligen blir en del över ändå. Det skulle ge ca 5 ton på årsbasis vilket är rätt mycket så då finns marginal. Fundera också på hur mycket plats som finns att lagra på. Hö är ju rätt skrymmande.

Beror en hel del på hur mycket bete man har. Jag har haft eget stall i 4 år nu och hästarna har haft bete i minst 5 månader om året, ibland 6. De vägrar helt att äta hö från maj fram till oktober. Så här går det bara åt 2 ton hö per häst och år. Då är det ändå stora hästar. Vintertid får de också halm och ibland lucernhack därför blir höåtgången liten hos mig

Jaha, vad spelar det för roll då ? Är väl utmärkt att ha kvar en bra bit in på hösten. Hur du avrundar avgör du, jag avrundar som jag vill.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 940
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 480
Senast: corzette
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka