Hur mycket går en ridkolehäst?

Sv: Hur mycket går en ridkolehäst?

Hej!

Det beror helt på från ridskola till ridskola och häst till häst :).
På ridskolan där jag rider, jobbar och går i skolan på så går hästarna mellan 5-6 dagar i veckan. Varje häst går allt ifrån 1-3 lektioner per dag :).

Mvh Desiree

Är det rimligt att räkna med att en häst klarar 10 lektioner i veckan?

Det beror ju på vad det är för häst, hur utbildad och musklad den är, samt nivån på lektionerna den ska gå på.

En bra utbildad och igångsatt häst ska inte ha några problem att gå 10 ggr/vecka, det är två pass per dag.

Det beror nog oerhört på vilken individ och vilka ryttare man räknar med på dessa 10 lektioner.

Det är ju lättare att bära en duktig och välbalanserad ryttare 1,5 timme/dag än att bära omkring på en halvavancerad rookie 45 min/dag. Sedan krävs det ju mer av hästarna som går t ex hoppspecialgrupperna (bara hoppning på rätt avancerad nivå) och dressyr på lite högre nivå.

På våran ridskola varierar det mellan 2-10 timmar i veckan. Dom hästar som går 10 timmar är oftast med på ett antal nybörjarlektioner för barn vilket inte innebär någon direkt ansträngning, då det handlar om riktiga nybörjare som knappt vågar trava. Den hästen som bara går 2 timmar är mycket speciell och kräver duktiga ryttare för att inte flippa ur ( egentligen går han nog bara för att inte tappa kondisen helt ).

10 lektioner i veckan är väl inte så mkt. Det bör de flesta friska hästar klara av.

Hur många gånger i veckan kan man tänka sig att en lektionshäst kan hoppa? Jag förstår att det beror på hästen men en frisk och välriden lektionshäst som gillar att hoppa

Nu vet jag inte riktigt varför du ställer dessa frågor. Men om du vill veta kanske du kan kontakta några ridskolor och fråga dem hur de gör. Då får du nog en bra bild av hur det kan se ut.

På vår ridskola går hästarna olika beroende på hästens ålder, kondition osv. Vissa går två lektioner i rad, en del går inte ens varje dag. Alla hästar vilar en dag i veckan.
Sen om det är nybörjarlektioner där det inte är någon galopp och kanske bara lite trav så är det ju klart att det inte är lika ansträngande som ett tufft dressyrpass.

Angående hoppning är ju det också individuellt. Men för att hästarna ska hoppa bra behöver de ju ridas i dressyr också.

Den hästen som bara går 2 timmar är mycket speciell och kräver duktiga ryttare för att inte flippa ur ( egentligen går han nog bara för att inte tappa kondisen helt ).

Hur har ridskolan råd att ha en häst som kan gå så få lektioner :confused:

Som många svarat här så beror det helt på hästen, vad de är för nivå på grupperna, men vi har blandade hästar som klarar olika nivåer.

Det har dom egentligen inte. Men marknaden är väl inte den bästa för en försäljning just nu. Tror att dom köpte honom ganska dyrt och han funkade ganska bra i början, men efter att han blivit varm i ridskolekläderna vildade han till sig. Det är nog en enmanshäst egentligen, för när han rids av samma ryttare ofta är han kanonfin både i dressyr och hoppning.

Våra ridskolehästar ligger på mellan 10-15 uppsittningar per vecka och det är rätt lagom. "Förr" skulle ridskolehästar jobba 17-20 i veckan men så är det inte idag (åtminstone inte här)

Uppsittningar är inte samma som arbetstimmar, då ett dressyrpass på 50min är en uppsittning, liksom 15min skritt med en handikappryttare eller 30min nybörjarlektion med bara skritt och trav.

Att ha en häst som inte fyller sin kvot är en ren förlustaffär. Det är viktigt att varje häst är rätt individ i verksamheten. Sen tycker jag att borta är tiden då alla hästar skulle passa alla. Numer har vi hästar för barnlektioner, hästar för vuxna och några få hästar som kan gå både och. Detta i sin tur gör att hästarna har färre uppsittningar än säg i slutet på 80-talet/början 90-talet. För att behålla lönsamheten har vi erbjudit våra hästar till elever att ha på halvfoder nån dag i veckan. Detta är en win-win situation, hästen får göra något annat - den drar in del av sin månadshyra och elever får prova att ha egen häst.

Våra hästar går runt tio lektioner i veckan. Aldrig två lektioner på raken.
Utöver detta har flertalet av hästar en medryttare/fodervärd, plus att vi rider till alla hästar med jämna mellanrum, så där blir det lite fler arbetstimmar.
Men det beror också på hur man lägger upp det tycker jag! Ett ridpass på förmiddagen och ett på kvällen är inte lika ansträngande som tre vuxenlektioner på raken.

Jag knyter an till denna tråd med en annan liknande fråga. På min ridskola går hästarna i vissa fall tre timmar i rad (tre lektioner) vilket jag kan känna är väldigt mkt. Ibland får man ta över en genomsvettig och ångande häst vilket inte känns så roligt då man vet att hästen ska behöva gå ytterligare en lektion till. Det är dressyrspecialen och sen två lite högre grupper, så inga lugnare lektioner. Min fråga är om det är normala arbetspass för ridskolehästar? Hur många lektioner går hästarna på andra ridskolor per dag och i rad?

Många år sedan jag red på ridskola nu, men på ett ställe hade de hopplektioner en dag i veckan, t.ex. hoppade alla måndagsgrupper en viss vecka, på varierande nivå. Nästa vecka var det tisdagsgrupperna som hoppade osv.

Det tyckte jag kändes juste mot hästarna (alla fick ju hoppa lika ofta, annars kanske en häst fick hoppa två dagar i rad och en annan häst fick inte hoppa alls) och eftersom materialet kunde stå framme så togs inte så mycket lektionstid i anspråk till att släpa fram och bort bommar och stöd.

Hur har ridskolan råd att ha en häst som kan gå så få lektioner :confused:

Det finns ridskolor där själva ridskolan bara är ett komplement till andra aktiviteter på gården. Sen finns det även vanliga ridskolor som tänker lite på sina hästar och inte bara ser dem som pengamaskiner.

Tyvärr är det många ridskolor som enbart ser hästarna som ett sätt att tjäna pengar. Att just ridskolor kämpat för att få hålla sina hästar i spiltor är knappast någon slump. Sen dessa ridskolor som med utevistelse menar att hästen står i minihagar stora som lite större boxar säger ju en del det med. De kommer undan kravet på utevistelse eftersom hästarna är i ridhuset en del tid.

Fast jag förstår att ridskolor vill ha spiltor, det underlättar mycket för eleverna när de ska göra i ordning osv.

Jag red ett tag på en ridskola som jag tycker hade lyckats väldigt bra; när de tog in hästarna för att börja jobba så ställde de dem i spiltor, men när lektionerna var klara för dagen så fick hästarna bo i boxar. :bow:

På "våran" ridskola går hästarna lektioner 2-4 dagar i veckan och max 3 lektioner per dag, men i snitt går väll de flesta 2 lektioner/dag. Det är en liten ridskola med 6 hästar (eller ja, ponnyer) och i de flesta grupper är det 3-4 ekipage i varje. Jag vet inte riktigt hur det går runt sig ekonomiskt egentligen, men det gör det tydligen.

2 utav våra lektionshästar är shettisdamer, mor och dotter som har gått med i verksamheten sedan -94. De går nu endast 1-2 lättare lektioner i veckan samt används till ponnyridningar.

Fast jag förstår att ridskolor vill ha spiltor, det underlättar mycket för eleverna när de ska göra i ordning osv.

Jag red ett tag på en ridskola som jag tycker hade lyckats väldigt bra; när de tog in hästarna för att börja jobba så ställde de dem i spiltor, men när lektionerna var klara för dagen så fick hästarna bo i boxar. :bow:

Fast det användandet av spiltor har väl aldrig varit ett problem. Anledningen att ridskolor protesterade mot boxtvånget var för att många ridskolor helt enkelt inte hade boxar till alla sina hästar så det handlar alltså om att de ville ha sina hästar boende i spiltor.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 772
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
971
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 046
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar