Hur mycket går en ridkolehäst?

Sv: Hur mycket går en ridkolehäst?

gud vad underbart att ha möjlighet att göra så! Spiltor är ju faktiskt bra ur säkerhetssynpunt även om det är klart bättre för hästen om den kan få stå i box. Där jag vickar så går ponnierna 8-15 timmar i veckan. Hästarna går mindre, max 2 timmar per dag, alla har en vilodag i veckan. Passen är blandade nivå och en hel del handikappridning vilket är super, människorna som rider får uppleva något fantastiskt och de utvecklas massor av det och hästarna får gå lugna pass.

varje grupp rider tre gånger dressyr - tre gånger hopp- då är det markarbete en gång, hoppning två gånger. Hopplektionerna spar faktiskt på hästarna eftersom hindrena är väldigt låga och hästarna får mycket vilo-tid där de står stilla medans de andra hoppar.

Jo, visst var det nog så - de flesta har nog inte möjlighet att ha BÅDE spilta och box, men jag är optimistisk nog att tro att anledningen att de ville ha spilta var att det var mer praktiskt för eleverna.

På den ridskolan där jag är uppväxt går hästarna max tre lektioner om dagen 6 dagar i veckan. Det blir ca 18 timmar i veckan som max.

Jag brukar ibland hjälp en tjej med en ridskole häst någon/några dagar i veckan. Den hästen går ca 10-12 lektioner/vecka och verkar trivas bra med det. Har även medryttare som tar ut hästen då de flesta lektioner är i ridhuset..

Det varierar nog mellan ridskolor, men de jag jobbat på/ridit på som varit ganska stora ridskolor, där har hästarna gått 2-3 timmar 6 dagar i veckan. Vanligare med 3 timmar än 2. 2-3 timmar är vad de flesta räknas som normalt arbete för en ridskolehäst.

Jag undrar hur mycket en ridkolehäst brukar gå per vecka?

Där jag bor har ridsportförbundet tyckt att en lekt.häst inte bör gå mer än 2 h/dag. Då menar man ungefärliga klocktimmar, dvs ca 120 min. Det innebär tex att man utan problem kan låta de gå 3 X 45 min per dag, eftersom många minuter går bort för på- och avsittning, framskrittning mm.

Eftersom jag själv drivit ridskola vet jag att de måste gå minst 2 ggr för att "gå runt" - och då egentligen 7 dagar i veckan, dvs 14 lektioner per vecka.

Är man smart som ridskola gör man alltså så att man ser till att sprida ut lektioner för varje enskild häst, så att de både går tillräckligt och får 1 - 2 dagars vila med jämna mellanrum. Bara för att man som ridskoleelev ser att hästen går 3 lekt (och ibland kanske tom 4) på en dag behöver det inte innebära att den gör det alla dagar i veckan! På alla ställen jag vet har man mycket god koll på hur mycket hästarna belastas.

Sen är det skillnad för hästen att skritta runt med nybörjare i 1 timme, vilket knappt kan räknas "som lektion" eller som särskilt hårt arbete - och det gör att de dagar man har sådana lektioner kan det gärna bli så att det råkar bli ett fjärde pass för någon häst, utan att det kan anses vara felaktigt!

Däremot gjorde jag personligen så att jag aldrig la "likadana" lektioner efter varandra, utan försökte varva hårdare och lättare arbete (nivå på eleverna). Vad det gäller hoppning har även här ridsportförbundet rekommendationen att hästarna ska hoppa 1 dag i veckan (och då samtliga lektioner under den dagen) - vilket jag själv tyckte blev för tufft (om vi pratar flera rutinerade grupper, som ska hoppa 0.80 - 1.10..) Där la jag hellre in hoppning varvat - så ibland hoppade hästarna tre dagar i veckan (men bara en lekt/dag), ibland fyra - och ibland inte alls.
Jag anser att hoppningen många gånger sliter mindre på hästarna än dressyren, eftersom det blir mycket stillastående och väntan - och inte så många språng/häst egentligen. Markarbete räknar man inte in i "hoppningen".

Glöm inte heller att många ridskolor har verksamhet även på dagtid, med handikappridn. eller annan träning - så den enskilde eleven har sällan den totala inblicken i hur mycket hästarna går.

På många ställen har man ett rullande schema för hästarna där de kanske jobbar lite hårdare en period, men sedan får flera dagars vila - och det tycker jag är bättre än att de jobbar konstant 2 lekt/dag sju dagar i veckan.. Om man tänker på träning, muskeluppbyggnad, så är det bättre med perioder om 3 - 4 dagar med vila då och då, och däremellan ganska hård träning.

Så jag skulle vara mera intresserad över hur ridskolans "viloschema" ser ut än att stirra sig blind på hur många lekt. hästarna går per dag. Hästen orkar oftast betydligt mera än vad vi tror - och de som har egen häst (och rider 1 h per dag) tränar oftast sina hästar "lite för dåligt" och skulle få ut mera om vi red flera pass om dagen - lite grann som en lektionshäst faktiskt...;) Det är inte träningen som bygger muskler - det är vilan!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 772
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
971
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 046
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar