Sv: Hur mycket går en ridkolehäst?
Jag undrar hur mycket en ridkolehäst brukar gå per vecka?
Där jag bor har ridsportförbundet tyckt att en lekt.häst inte bör gå mer än 2 h/dag. Då menar man ungefärliga klocktimmar, dvs ca 120 min. Det innebär tex att man utan problem kan låta de gå 3 X 45 min per dag, eftersom många minuter går bort för på- och avsittning, framskrittning mm.
Eftersom jag själv drivit ridskola vet jag att de måste gå minst 2 ggr för att "gå runt" - och då egentligen 7 dagar i veckan, dvs 14 lektioner per vecka.
Är man smart som ridskola gör man alltså så att man ser till att sprida ut lektioner för varje enskild häst, så att de både går tillräckligt och får 1 - 2 dagars vila med jämna mellanrum. Bara för att man som ridskoleelev ser att hästen går 3 lekt (och ibland kanske tom 4) på en dag behöver det inte innebära att den gör det alla dagar i veckan! På alla ställen jag vet har man mycket god koll på hur mycket hästarna belastas.
Sen är det skillnad för hästen att skritta runt med nybörjare i 1 timme, vilket knappt kan räknas "som lektion" eller som särskilt hårt arbete - och det gör att de dagar man har sådana lektioner kan det gärna bli så att det råkar bli ett fjärde pass för någon häst, utan att det kan anses vara felaktigt!
Däremot gjorde jag personligen så att jag aldrig la "likadana" lektioner efter varandra, utan försökte varva hårdare och lättare arbete (nivå på eleverna). Vad det gäller hoppning har även här ridsportförbundet rekommendationen att hästarna ska hoppa 1 dag i veckan (och då samtliga lektioner under den dagen) - vilket jag själv tyckte blev för tufft (om vi pratar flera rutinerade grupper, som ska hoppa 0.80 - 1.10..) Där la jag hellre in hoppning varvat - så ibland hoppade hästarna tre dagar i veckan (men bara en lekt/dag), ibland fyra - och ibland inte alls.
Jag anser att hoppningen många gånger sliter mindre på hästarna än dressyren, eftersom det blir mycket stillastående och väntan - och inte så många språng/häst egentligen. Markarbete räknar man inte in i "hoppningen".
Glöm inte heller att många ridskolor har verksamhet även på dagtid, med handikappridn. eller annan träning - så den enskilde eleven har sällan den totala inblicken i hur mycket hästarna går.
På många ställen har man ett rullande schema för hästarna där de kanske jobbar lite hårdare en period, men sedan får flera dagars vila - och det tycker jag är bättre än att de jobbar konstant 2 lekt/dag sju dagar i veckan.. Om man tänker på träning, muskeluppbyggnad, så är det bättre med perioder om 3 - 4 dagar med vila då och då, och däremellan ganska hård träning.
Så jag skulle vara mera intresserad över hur ridskolans "viloschema" ser ut än att stirra sig blind på hur många lekt. hästarna går per dag. Hästen orkar oftast betydligt mera än vad vi tror - och de som har egen häst (och rider 1 h per dag) tränar oftast sina hästar "lite för dåligt" och skulle få ut mera om vi red flera pass om dagen - lite grann som en lektionshäst faktiskt...
Det är inte träningen som bygger muskler - det är vilan!