Men seriöst: Ser du inte skillnaden i att man börjat varna för böjda spår för att folk är för kassa på att rida och för att böjda spår i sig sliter.
Jag har flera vänner som är veterinärer, sjukgymnaster och kiros etc. Samt då som mig: tränare. Alla är ju medvetna om att det böjda spåren i sig inte sliter. Men de som är vet eller jobbar med rehab måste ge råd som tom idioter inte gör fel. Då måste man säga att de ska undvika böjda spår. För man kan inte anta att folk kan balansera hästarna. Det är inget man hymlar med. Det är allmän kännedom och pratas öppet om.
Sjukgymnastföreningen i Sverige vill bjuda in min tränare för att visa rehabjobb. Han jobbar absolut på böjda spår och böjda hästar. Men i balans.
Vad menar du sliter i böjda spår?
Jo det gör jag och jag har inte skrivit att böjda spår på en häst i balans sliter. Jag återgav vad som har sagts till mig. Jag vet också att gemene man inte är så duktig att hen ens kan rida hästen i en vettig form men de tror att deras dragande i tyglarna vilket gör att hästen böjer på nacken i ett försök att komma undan är en ärlig form. Just därför, i ett läge där veterinär/sjukgymnast inte ens har sett ryttaren rida, så anser jag att det är bättre att rekommendera att hästen enbart rids rakt fram och jag tycker att det är tusen gånger bättre än där veterinärer rekommenderar folk att göra ditt eller datt när de inte vet kunskapsläget hos den de ger rekommendationen till och det de rekommenderar leder till att hästen går sönder än mer. För jo, böjt spår sliter om hästen inte är i balans.
Om alla som höll på med hästar vore duktiga, om alla ens kunde rida hästen i en vettig form och insåg hur viktigt det är så hade det inte funnits så många trasiga hästar. Då hade traumaskador funnits men inte ens hälften av alla de ridrelaterade problem som hästar råkar ut för. Nu är det inte så och därför är det vettigt att veterinärer och sjukgymnaster utgår ifrån det som alla borde klara av. Dvs. rekommendera att hästen ska gå rakt fram och inte på böjt spår.