Jag väcker liv i den här tråden med en fundering...
Vad är en godkänd orsak till triangelmärkning? Att hästen inte kan användas till det den var avsedd för låter väldigt konstigt i mina öron. Säg att en häst är avsedd för dressyr på hög nivå = betäckning planerades så att fölet skulle gå dressyr på hög nivå, hästen var lovande som unghäst och någon köpte den för en större summa pengar med avsikt att tävla den i dressyr på hög nivå. Men när träningen kommer till den mer samlade formen som krävs för grand prix nivå så visar det sig att hästen har en skada (medfödd eller förvärvad) som gör att hästen inte kan gå i den höga formen. Hästen kan däremot gå dressyr på LC-LB nivå utan att känna av skadan det minsta lilla. Triangelmärks en sån häst? Den kan ju inte användas till det den var avsedd för men det känns ändå fel tycker jag eftersom hästen kan ridas lika mycket som en häst som enbart har kapacitet för LC-LB från början (utan skador osv)... förstår ni vad jag menar? Skulle hästen i exemplet triangelmärkts? Triangelmärker man en sån häst för att ingen i framtiden ska försöka få upp den till Grand Prix nivå så känns det väl ok men samtidigt finns det ju en stor risk där att hästen triangelmärks för att det är det enda sättet att få tillbaka en del av de pengarna? Trots att hästen skulle kunna ridas på heltid av en hobbyryttare på LC-LB nivå?
Förr triangelmärktes hästar som hästen i ditt exempel men inte numera. Kan hästen ridas men inte tränas för tävling och tävlas så kan man triangelmärka. Kan hästen inte ridas alls men kan garanteras ett smärtfritt och bra liv i hage så kan hen också triangelmärkas.