Hur mycket eller hur lite mat? *långt*

S

sandrabjelkelov

Började disskutera med en bekant igår våra djur och kom då in på hur mycket mat mina får.
Jag sa då att hannen får 2 dl morgon och kväll, han är snart 7 år han är en korsning mellan labb/bc/jämte vilket gör att han ser grov ut och har väldigt lätt att lägga på sig hon sa då att det var alldeles för lite, var det
de? och tiken får 4,5 dl morgon kväll hon är snart 3 år och har lätt för att gå ner i vikt i stället vilket gör att jag ger henne mycket enligt henne? Hon tyckte också att hon var lönnfet, vilket inte andra tycker som är är snarare för smal hon är en korsning mellan rottis/schäfer den bekanta tyckte jag skulle motionera mina lika mycket som henne, saken är att jag går i skolan 1 timme om dagen sedan är jag med hundarna och aktiverar dom mycket, de är absolut inte understimulerade och den bekanta släpper bara ut sina hundar på gården har aldrig sett hennes i koppel och hon jobbar heltid.

Har tyvärr inget fotografi som gör rättvisa, dvs så att man ser hela kroppen.

Sv: Hur mycket eller hur lite mat? *långt*

Det här med foder mängd är ju väldigt individuellt. Beror ju mycket på vilken sorts mat man ger dem. Vissa sorter behöver de äta mer av o vissa behöver de lite av. Sen beror det på ålder aktivitet mm.

När jag förut fodrade min tjej med orijen åt hon 2 dl om dagen, nu får hon royal canin o äter då 3 dl.

Har hundar i släkten som äter magnussons orginal. Svärmors cocker äter 4 dl/dag, en vuxen stövare äter samma men får även lite kött på kvällen, stövarvalpen i huset äter mycket mer av samma...

Så där ser man att cockern o stövaren äter lika mycket trots skillnad i storlek. Men stövaren är gammal o sover mellan rastningar o cockern rör sig mest hela tiden. Och är konstant hungrig (matfixerad) :)

Om du tycker att dina hundar verkar må bra på det dom får finns ingen anledning att ändra eller oroa dig. Huvudsaken att man ser att hunden mår bra dvs har glansig päls, verkar mätt o nöjd, lagom i hull mm. Märker man att något inte är ok får man ändra foderstaten, antingen mängd eller sort.

Jag tycker det låter som en väldigt liten mängd mat till en sån pass stor hund.
Är den inte hungrig??Min jack russel åt lika mkt som din hane och det måste ju skillja en del i stl på dom.

Jag skulel om min hund hade lätt för att lägga på sig ta kontakt med veterinär och se till att få en undersökning och ett bra foder i stället.Tycker det låter konstigt att han håller hullet på så lite mat.

men det är ju bara vad jag skulel göra...

Okej, ger mina best in show och det funkar jätte bra tycker jag.
Har lagt in lite bilder här http://sandrabjelkelov.bilddagboken.se/ och kolla på dagens datum 22/5.
Blir svårt när de kristiserar ens djur, känner mig som en djurmisskötare, men hon kanske bara är avundsjuk i grund och botten.

Saken är den är att jag pratat med vet och mitt foder är helt klart godkänd, började nyligen dra ner på maten och han får oerhört mycket motion då både jag och han ska på beach 2008 :angel:

Avundsjuka är hemskt...oavsett vad det handlar om.

Min schäfer äter ca 10-20 dl mat om dagen.sen är iofs sjukt aktiv.Rör sig och är med mig hela dagarna så han gör av med mkt. han går nästan dagligen på minst en ridtur också osv....han har lätt för att lägga på hull men är mkt stor.
Väger 52 kilo sist vi va hos vetten ochhon hade aldrig sett en så stor schäfer sa hon.

Gav min best in show ett tag och han vart jätte sjuk...tänk så olika det kan vara:)

Ja djur är märkliga varelser, har testat en rad olika men detta har faktiskt funkat bäst. De har fått oerhört fin päls och fina tänder av det fodret så jag är hel nöjd.
Men det är så känsligt när andra pratar om sina djur och i går lät det som om jag var världens djurplågare hon hade minsann haft djur hela sitt liv. Men som sagt nu när vi ska börja ut och cykla och springa mer så är det klart jag lägger på foderstaten yttligare.
Men han är inte hungrig, låter bli kattmaten och tikens mat då hon är en som sparar till bättre tillfälle :angel:. Du får gärna kolla på bilderna på http://sandrabjelkelov.bilddagboken.se/ och på vänster sida står det datum gå in på 22 maj så är det nya bilder från idag.

Tack:bump:

Mina finsk spetsvalpar äter 3 dl/dag när de är 8 veckor..

De som äter minst av alla mina hundar i flocken (undantaget charmie än så länge) äter minst 6-7 dl högenergifoder/dag. Vikterna på dessa hundar ligger mellan 8-14 kg.

Min fundering blir då om han får annat än bara torrfoder att äta, eller om han är satt på bantning?

Inget ont om BiS, men det är ju inget foder med enormt energi och fettinnehåll direkt vilket gör att 2 dl, känns extremt lite till en så pass stor hund.

Fina hundar...:love:

Slänger in en bild på min också:)

sorry för trådkapningen..

Menade du nu att hunden äter 4dl/dygn?

Min flat äter 5dl för tillfället. Hennes matmängd har varierat mellan 5 och 12dl per dygn. 12dl kändes absolut för mycket(som mängd) så jag bytte till ett foder för aktiva hundar och då åt hon 8dl. Den mängden är nog den som passat oss bäst, hunden blev ordentligt mätt och höll ett jättefint hull!

5dl som hon äter nu känns ganska lite, men mer kan jag inte ge eftersom hon går upp i vikt. Tyvärr finns ingen möjlighet att låta henne röra på sig mera.

Jag vet många större hundar som äter ca 4dl i dygnet, men de flesta rör inte på sig speciellt mycket..

Oj vad det blev långt:p

Han får oftast sallad och lite rester i den maten på kvällen.
Men han är glad och pigg, fin i pälsen så jag tror och hoppas att det inte är någon fara.

Okej, det är så olika på alla hundar och jag tror att min bekante drog alla under en kam. hon känner aboslut inte mina hundar och vet inte hur mycket de ska ha. mina mår bra och är fina så jag ville höra vad ni sa, bukefalos är ofta en tröst och man får väldigt bra svar :)

Tack så mycket, vad tyckte du om hull och pälskvalitet?
Jätte fin hund, stooor :) men jätte söt!

Oj glömde svara, ja han äter 4 dl dyngnet, men ska ge mer sen när vi börjar hårdträna :P

ger min extra fet mat och ger honom ås mycke han vill ha och skulle gärna tvinga i han lite mer efter de.... :grin:

den lilla har fri tillgång på den stores mat hon me.... får dock aktivera henne massor för att få henne att hålla sig smal haha

Min hund på 42 kilo,äter ca 10dl mat/dag! Kan öka på lite om hon varit väldigt i farten! men har väldig koll på hennes kroppsform,då hon har livmodern borttagen,så fetma kan komma..
Och jag brukar få höra att hon har en "snygg musklad" kropp!

19941538.jpg

Okej, ja det är olika på hundar, intressant det faktiskt :)

Okej, det är så olika hur människor uppfattar. Jag vill inte ha magra hundar men de ska se hälsosamma ut och pälsen ska vara blank och fin tänderna också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka