Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

C

CCorneliaa

Jag har en superfin dressyrponny, welsh cob, som ser ut som en "vanlig ponny" med rykt man och klippt hovskägg men ser också ut som en nordsvensk med långman och utväxt hovskägg.
Problemet är att jag nu vill ha honom som en nordsvensk eftersom att han ser ut så naturligt.
Hur mycket avdrag på poäng får man om man kommer med en ponny som ser ut så (manen är såklart flätat i en inbakad fläta)?

Sv: Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Du får absolut inga avdrag på hovskägg!
Varför skulle du få det, hur tänkte du då?

Inga avdrag MEN varför ska du ha honom till att se ut som en nordsvensk?! Då försvinner ju poängen.. Det är ju så mycket snyggare med kort man och klippt hovskägg.!

Inga avdrag MEN varför ska du ha honom till att se ut som en nordsvensk?! Då försvinner ju poängen.. Det är ju så mycket snyggare med kort man och klippt hovskägg.!

va en sån häst ska ju ha sin man å sitt hov skägg medans ett snyggt halv blod ska vara klipt å rakad...-:angel:

Vadå försvinner poängen? Trodde dressyr var öppen för samtliga hästar/hästraser?

Avddraget var något jag hört i stallet, så jag var tvungen att kolla. Men vad bra!

Hovskägget är kvar eftersom att han ser mer propotionerlig ut då, han hade inget när vi köpte honom och då var han en stor kluns med pyttesmå ben. Det såg inte snyggt ut!

Dessutom skyddar hovskägget karlederna på hästarna.. Jag klipper bara det på mina om de fått mugg för att jag ska kunna få muggen att försvinna. ( Har nog haft mugg 1 gång på nån av mina hästar under de 15 år som jag haft egen häst) Tycker det är mkt finare med hovskägg än utan :)

Poängen har ingenting med eventuellt hovskägg att göra.
Dressyr är heller ingen skönhetstävling, vilket många tycks tro.

Immer

På en dressyrtävling var det faktiskt en domare som påpekade till en ryttare att hästens ben borde ansas, då det ser trevligare och mer välvårdat ut.

Det där med mugg är inte sant. Eftersom när hästarna blir blöta och leriga så tar det mycket längre tid för dem att torka om de har hovskägg vilket leder till att de är fuktiga många timmar om dygnet. Mugg loves fukt! Bort med hovskägget så att man kan hålla rent och fräscht istället. Och det ser som sagt väldigt mycket prydligare ut, en dressyrhäst ska se ut som en dressyrhäst medan en arbetshäst ska se ut som en arbetshäst.

även ridhästar kan få hovskägg vet du....
hovskägg behöver inte automatiskt betyda arbetshäst.

Varför kan inte en dressyrhäst ha hovskägg egentligen?
De ska ju ofta se maffiga ut!

Måste också säga att en arab i stallet hade hovskägg och jag tror inte att det är dem du menar med arbetshäst...

Varför kan inte en dressyrhäst ha hovskägg egentligen?
De ska ju ofta se maffiga ut!

Det kan dom absolut om du frågar mig! :p
Nu tävlar jag iofs inte, men ALDRIG att jag skulle klippa av hovskägget för att det ska se "prydligt" ut!

Har inte alla hästar mer eller mindre hovskägg förresten? Har jag bara inbillat mig det? :crazy: Varmblodet har också tofsar med hovskägg.

Det där med mugg är inte sant. .

Det är visst sant, om man har en häst med rejält hovskägg, vilket ts welsh cob borde ha.

Mina fjordingar har då definitivt inte haft problem med mugg i vinter, trots leran. Visst, hovskägget är vått och lerigt, men karleden är torr, och det är där muggen är, om den skulle vara nånstans..

O nej, jag skulle inte tänka tanken att klippa hovskägget på min häst, vad en dressyrdomare än säger, men jag antar att de skulle hålla med om att det skulle se löjligt ut.. :angel:
En häst med litet mesigt hovskägg hade jag däremot klippt, det ser både dumt ut och gör det svårare att hålla rent. Min arab hade jag alltid klippt hovskägget på, särskilt när vi tävlade, mycket snyggare.

Då har den dressyrdomaren helt fel.
Hur skulle det annars gå för den kallblodsmänniska som både dressyrtävlar och ställer ut sin häst?

Immer

Det där med mugg är inte sant.

Jo, det är det faktiskt. Jag har själv tre stycken kallblod med mycket hovskägg. De har gått i lera i ett och ett halvt år nu men ingen av dem har haft mugg.
Att hovskägget skyddar karleden mot bl a mugg är en av de första saker jag fick lära mig på sextiotalet.

Immer

Då det är en bedömningssport så kan ingen ha "fel".

Jag klipper hovskägg, skägg, öron, ja rubbet på min häst när jag ska tävla. Det är snyggare tycker jag. Det gör även att min lite "grövre" häst ser ädlare ut.

Men vad som ska bedömas är inte hästens hovskägg, skägg, öron osv. Visst ska både ryttaren och hästen vara i uppvisningsskick, men någonstans går gränsen.
Nog tusan är det väl fortfarande ridningen som räknas?

Immer

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 235
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?