hur motionerar jag 7månaders kille?

Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Är han väl avmaskad? Många föl/unghästar som är bukiga och har svårt att få bra hull lider av parasiter. Bara en tanke!

Om det finns möjlighet så löshoppa honom gärna, ja hoppa och hoppa. Lite bommar på marken räcker gott. Det brukar dom små liven tycka är skitskoj och så får han av sig lite energi också.
Gör det inte för ofta bara men det fattar du nog:)

leka: nja, hans sällskap inbjuder inte direkt till lek, och inte nuvarade vädret heller, han står mets och ser sur ut... men med mej busar han lite vid rykten och så..

han är avmaskad nyligen, men har fått fel foder, därav bukigheten.

det fattar kanske fem cm på selen som jag tänte tömköra honom i, så jag väntar nog helst..

visst, det kanske inte skulle ta mer än ett par dagar att stängsla, men man ska plocka ner det som sitter, slå ner nya stolpar, köpa massor av material för bristvaran pengar, få dit banden och isolatorerna, allt detta med hagar som det tar 40 minuter att gå igenom, i all möjlig terräng, med en ett och ett halvt åring på armen?..glömde nämna väderförhållandena, som inte är idealiska direkt...

Ska han sparas som hingst? Annars är min rekommendation att kastrera och släppa med jämnåriga.

leka: nja, hans sällskap inbjuder inte direkt till lek, och inte nuvarade vädret heller, han står mets och ser sur ut... men med mej busar han lite vid rykten och så..

han är avmaskad nyligen, men har fått fel foder, därav bukigheten.

det fattar kanske fem cm på selen som jag tänte tömköra honom i, så jag väntar nog helst..

visst, det kanske inte skulle ta mer än ett par dagar att stängsla, men man ska plocka ner det som sitter, slå ner nya stolpar, köpa massor av material för bristvaran pengar, få dit banden och isolatorerna, allt detta med hagar som det tar 40 minuter att gå igenom, i all möjlig terräng, med en ett och ett halvt åring på armen?..glömde nämna väderförhållandena, som inte är idealiska direkt...

Fast här låter du som om du endast ser problem faktiskt.

Stängsla en bit i taget så blir det ju klart så småningom eller hur?

min hage tar den betydligt längre tid att gå runt! så hur långt tid det tar säger inget om hur stor hagen är, bara hur terrängen råkar vara runt hagen!

men ta en bit i taget. så bir det klart fortare än du tror!

sen tycker jag så här, du säger att han busar i stallgången och klättrade på dig när du var ute o gick, så energi finns ju där, det jag skulle göra är att lära honom att i stallgången och på promenaden är bus inte tillåtet, men lära honom att när du släpper honom på nåt inhängnat område så är det bus, men fortfarande så finns det regler när man busar, jag tex skulle inte låta hästen komma så nära att han kunde klättra på mig.

min unghäst vet oxå att om vi busar så är inte sparkar tillåtet, men jag red i hagen igår (på den äldre hästen) när hon var där och jäklar vad hon hoppade och skuttade och sparkade! helt klart glad att jag inte satt på då:eek:

Med leka menar jag självklart inte att han ska få ens röra dig, det trodde jag var självklart?!

gå igenom sa jag, inte runt..dom hagarna jag har är betydligt större än vad jag brukar se hästar gå i.. möjligt att jag mest ser problem med stängslingen, men det är faktiskt mest problem just nu...

han leker inte i hagen alls... han busar lite med mig i stallgången och sen var det en energikick att få trava på promenaden, så då gick han lite överstyr...

jag ska troligen inte behålla honom som hingst, då jag inte anser mig ha den kunskapen som det krävs att hålla en k*t 1tons pålle på jorden..

han ska kasteras innan han ska ut på sommarbete, men jag har ingen möjlighet att göra det ännu.

sommarbetet kommer han ju få med en större flock(hoppas jag) åtminstone en häst till i hans ålder och så får väl min gamling vara lite boss över det hela..
då kommer han att vara kastrerad.

jag ska troligen inte behålla honom som hingst, då jag inte anser mig ha den kunskapen som det krävs att hålla en k*t 1tons pålle på jorden..

han ska kasteras innan han ska ut på sommarbete, men jag har ingen möjlighet att göra det ännu.

Nu vet jag inte varför du inte har möjlighet att göra det nu, men det låter inget vidare att vänta till sommaren (=stor infektionsrisk). Försök prioritera kastrering är mitt råd, så du kan släppa honom att leka med jämnåriga. Eller annonsera efter någon annan som har en åringshingst som också behöver sällskap. Genom att låta hästen leka och röra på sig så får du en hållbarare häst, sådant kan man inte träna fram. Lösdrift är idealet, tycker jag.

jo jag vet, och jag hade inte tänkt skära honom en dag innan sommarbetet diretk.... men helt ärligt så har jag inte råd att kastrera honom nu... så fort jag har råd så ska det göras..

en stående kastrering är inte så dyr! ta ut distriktarn, tror det kostar 1000-2000 bara... kanske något mer... men inte mkt...

Han är fortfarande bara en fölis, och är fortfarande inte könsmogen. Inga som helst problem att låta honom gå med stoföl fram till våren.
Vilket fullkomligt huvudlöst råd! Du vet inte när en unghingt får för sig att betäcka, finns de här på buke som varit med om ännu yngre hingstar som försökt betäcka ston och en seriös hästägare låter inte hingst- och stoföl gå tillsammans "fram till våren"! :eek: Mitt ungsto brunstade första gången när hon var drygt 7 månader. :crazy:

7-månadersföl ska ha ordentligt med foder, motionen fixar han själv när han fått äta ordentligt och växa ikapp det han behöver. Ge honom lekkamrater istället för att longera.

jo, men om man bara har ett barnbidrag i månaden så är 1000-2000kr mycket mer pengar än man har råd med... speciellt i januari..

jag har också hört om minihingstar som ahr betäckt vid sju månaders ålder, därför är det inte ett alternativ att låta honom gå med stor...

lekkamrater har jag ju redan förklarat, det funkar inte ännu. longera är kanske ett lite dumt ord, tänkte mig något i stil med hempflings metoder, fast friare på större ytor..

Vill han inte leka själv alls? Jag har också haft ett hingstföl ensam med en gammal valack från avvänjning till bete (ca 3 månader) och han terroriserade verkligen valacken och tvingade honom att leka.

Annat som var populärt var leksaker i hagen. Hingstungar brukar älska sånt som går att släpa runt på och slänga med: grova grimskaft utan hake med många knutar på, en gammal fleecefilt, en piassavakvast utan skaft, en basketboll (som det snabbt blev punka på så att han kunde bära den i munnen) och, såklart, diverse grenar och kvistar att bära runt på.

Fö så säger jag som en del andra; ett rätt utfodrat föl har både bra hull och massor av muskler.

Carina på Silver Arabians
Det finns ju även "Jolly ball" som våran älskade att leka med.

jo, men om man bara har ett barnbidrag i månaden så är 1000-2000kr mycket mer pengar än man har råd med... speciellt i januari..

jag har också hört om minihingstar som ahr betäckt vid sju månaders ålder, därför är det inte ett alternativ att låta honom gå med stor...

lekkamrater har jag ju redan förklarat, det funkar inte ännu. longera är kanske ett lite dumt ord, tänkte mig något i stil med hempflings metoder, fast friare på större ytor..

Vad får han för mat nu då?

Annars så tycker jag att du ska skaffa en bröstsele och börja tömköra ha i.

Släpp han med flera hästar så han får chansen att busa av sig rejält. Endel ardenner är loja. Då kan man inte göra så mycket åt det.

Har du ingen bild på han?

hej åke!
han får groov 125 och massor av lucern plus fri tillgång på grovfoder.
jag gav honom betfor ett tag, men han blev väl hoppig för min smak, kunde inte stå still och började stimma i boxen så fort man kom in i stallet. så det la jag ner..
jag ökar på krafften efterhand, så nu är jag uppe i fem "nävar"(ja jag vet, jag SKA ta med mig vågen ikväll!)
och fem nävar lucernpellets+tre nävar lucernhack blandat i höet på kvällen.
jag har en travsele som jag får låna, men tyvärr så fattas det 5cm innan han kan ha den, han är ju rätt liten killen...120cm sist jag mätte, och 8 månader nu...

jag hoppas att han växer i selen snart, då ska jag börja tömköra och dona. nu när solen väl har kommit tillbaka!!:D

det ligger en dålig bild här inne under mina bilder, men jag ska se om jag inte kan byta ut den mot en lite finare..

nu har jag bytt bild, inte för att den är så fin, men ändå...

tja, ca 1 kg av pelletsen och så kanske 0,5 av hacken tycker jag är mycket... har trots allt bara haft hästen en månad...

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 414
Senast: anglahund
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780
Övr. Hund Jag blev så arg och så skärrad att jag inte ens kunde skälla på grannen som jag ville. Tror att han skämdes lite, men det eviga...
Svar
15
· Visningar
3 284
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama