hur motionerar jag 7månaders kille?

Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Jag kan INTE förstå hur man kan ta sej an en unghingst utan att ha rätt förutsättningar för det!

Antingen saknar du kunskap om Hur man ska hålla en unghäst för att den ska må bra och bli en hållbar häst,

eller ännu värre,du har kunskapen men skiter i det för en massa ursäkter om pengar,småbarn,har bara haft den si o så länge etc.

Innan du tog hem hingstungen skulle du ha ordnat med uppstängsling av hagar och åtminstonde 1 jämnårig lekkamrat och sett till att ha en färdig uträknat foderstat och ett analyserat grovfoder.

hoppsan, här kommer det onda påhopp!

har hittils inte haft några uräkter, bara fakta.

jag stängslade innan han kom hem, en hage tyckte jag skulle räcka, eller skulle jag ha haft honom växelvis i två kanske? kanske samtidigt? delat på honom?

jag kan inte trolla med knäna, bor kanske inte så lägligt för att "ordna" med en jämnårig kamrat på två veckor.

uträknad foderstat, tja, jag ser nog helldre hur hästen svarar på fodret han får än att ha en hög siffror att följa och ge honom kolik eller liknande.

kan jag få sköta min hingstunge själv nu, så kan du ju ta ut ditt dåliga humör på någon annan?

Jag är inte på dåligt humör...
tycker bara att det är så himla oansvarigt och dåligt att ta på sej någonting som man uppenbarligen inte har täckning för.
Men visst du ska få sköta din hingstunge som du vill,
ingen kan ju hindra dej.
Lycka till.

5nävar lusernhack är inga ½kg, 1 liter lusern hack väger ca 100gram. Lusern är dessutom grovfoder o kan ges i relativ stor mängd på en gång. Ge minst 1kg dvs 10 liter till den stackars hästen. Han kommer aldrig att ta sig på några nävar foder, jag lovar.

Din fölunge får mindre mat än mina shettisföl, inte konstigt den är tunn

stackars hästen.... nä, jag tror jag lägger ner den här tråden, innan den tar samma vändning som dom flesta brukar göra...

ta reda på lite grundfakta innan ni börjar kritisera folk tack.
det är inte ett dugg synd om mina hästar, dom mår bra och är trevliga och friska individer båda två.

annat var det när dom kom...från "fina" stall med siffror och statistik upp över öronen, och inte F*N mådde dom bättre där, det kan jag lova.

ta reda på lite grundfakta innan ni börjar kritisera folk tack.
det är inte ett dugg synd om mina hästar, dom mår bra och är trevliga och friska individer båda två.

Det kanske de är men du har själv gett bl.a. den grundfaktan i din tråd att du för närvarande inte har råd att kastrera.
En del tycker din beskrivning på fodermängd är för skral.
Jag för min del har svårt att förstå varför man införskaffar sig en hingst om man måste " vänta" med kastreringen av ekonomiska skäl. Då har jag svårt att se hur man överhuvudtaget har råd att ha häst samt föda och betala för bra skötsel.

Fast, det är väl inte så konstigt att vi kritiserar din fodring när han får så lite att äta. Mina ponnyhingstföl får 10-15 kg hö, 1 kg lusern och 1 kg hippo alfa var.

Givetvis ser man till att de har sällskap av andra unghästar. Jag har tex ett himla huvudbry just nu eftersom ena hinstfölet åker om två veckor. Beräknar att få hem ny lekkompis senast tills dess. Något annat finns inte!

Det var du som startade tråden, det var du som sa att du inte hade råd att kastrera honom, det var du som sa att du intekunde erbjuda jämnårigt sällskap, det var du som sa vad hästen får för foder.

Du får nog räkna med att få svar som du inte vill ha när du startar sånna här trådar

pengaproblem har alla nån gång, jag tänker inte gå in på det vidare då jag anser det vara min ensak.

även om han vore kastrerad så kan jag inte erbjuda honom jämnårigt sällskap förens till våren.

och till alla er som tjatar om fodermängden. han har varit konvalecent med boxvila halva sitt liv, fått pennecilinkurer som har knäckt hans mage totalt enligt förra ägaren. innan han kom till mig hade han inte ätit något kraftfoder överhuvudtaget!
detta var för en månad sedan.

ni menar alltså att jag skulle ha gett honom vad? tre kilo krafft och fem kilo lucern dagen efter han kom hit???
jag kan bara gissa hur han skulle ha mått då....

jag skyndar hellre långsamt och ser hur hästen mår, än beräknar kilon hit och kilon dit och ger hästen diaree och kolikanfall bara för att det enligt något program ska vara si och så mycket foder till den hästen..

Man behöver inget foder program.

Ögat säger dte mesta.

Detvar faktiskt du som sa att hästen var i dåligt hull. Alltså bara att ge den mer foder. KOnstigare är dte inte.

ja men det var den ju när den kom!!!

det känns som om det skulle vara JAG som har fixat så killen ser ut som han gör...vilket det inte är alls.

han har blivit rundare redan, alltså går det åt rätt håll...

Jag har inte sett någon anklaga dig för att du svultit hästen i den här tråden.

Dock anser jag att du kan öka mängden foder ganska rejält och snabbare utan att det ska vara någon fara på taket.

Stråfodret kan du öka på rejält! Jag förstår att du inte vill smälla på massor av krafft på en gång. Men lucern hör ju till grovfoder så det kan du höja ordentligt också så ska du se att han blir fin. Några nävar av hack är ingenting, så var inte orolig för att öka på det.

jag ökar mängden foder succesivt(stavning?) eftersom hästen har varit mycket dålig i magen innan den kom till mig.

tycker det känns säkrast.

jag ger honom ju hack i ganska stor mängd enligt mig.....
med näve menar vi nog inte samma sak riktigt tror jag...
jag var nyss i stallet och tog in dom.... han får fem nävar lucernpellets i krafftfodret, det är på en höft 1,5 liter.
krafften likaså.
sen får han då dom fem nävarna hack i höet, idag la jag det i en 20liters hink och kollade. skulle tippa på att det är ca7liter han får i grovfodret. är det så jäkla lite mat så det är synd om hästen??!

Ja, men du kan öka mycket mer än så på en månad utan att det är någon fara.

jag ger honom ju hack i ganska stor mängd enligt mig.....
med näve menar vi nog inte samma sak riktigt tror jag...
jag var nyss i stallet och tog in dom.... han får fem nävar lucernpellets i krafftfodret, det är på en höft 1,5 liter.
krafften likaså.
sen får han då dom fem nävarna hack i höet, idag la jag det i en 20liters hink och kollade. skulle tippa på att det är ca7liter han får i grovfodret. är det så jäkla lite mat så det är synd om hästen??!

Vilka jättenävar du har :eek: 5 nävar = 7 liter :eek:
Nä de trodde jag aldrig faktiskt :D Tänkte snarare 1 näve = 1 dl

jamen om du tänker dig att du tar hacken ur plastbalen, så tar du ju upp en "kaka" lixom..de e ju ganska packat i balen... ta fem rejäla nävar på det sättet så får du se..

Jag kan INTE förstå hur man kan ta sej an en unghingst utan att ha rätt förutsättningar för det!

Antingen saknar du kunskap om Hur man ska hålla en unghäst för att den ska må bra och bli en hållbar häst,

eller ännu värre,du har kunskapen men skiter i det för en massa ursäkter om pengar,småbarn,har bara haft den si o så länge etc.

Innan du tog hem hingstungen skulle du ha ordnat med uppstängsling av hagar och åtminstonde 1 jämnårig lekkamrat och sett till att ha en färdig uträknat foderstat och ett analyserat grovfoder.

Men otrevlig!! Hon har just skaffat hästen, "Rom byggdes inte på en dag"! Tycker inte att man behöver vara så dryg och :devil:-la otrevlig!

Kicki :bump:

Kan du inte prova att ha honom som hand häst till din andra häst??
Vet ju inte om den är ridbar?? Lill killen kanske går i taket och tycker att det är alldeles för roligt osv...
Ingen annan har nämn detta och tänkte att det kunde vara ett sätt att springa av honom lite mer än vad man själv klarar!

Lycka till med den lille!

//M

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 414
Senast: anglahund
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780
Övr. Hund Jag blev så arg och så skärrad att jag inte ens kunde skälla på grannen som jag ville. Tror att han skämdes lite, men det eviga...
Svar
15
· Visningar
3 284
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama