Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?
jo, men om det nu skulle visa sig att det var så, så skulle jag tro att felen i fodret finns tidigare i hans liv.
han har inte haft det lätt, och inget har stämt med honom sen början.
nu i efterhand skulle jag tex helst sett att han fick flaska ett tag till, och att han sedan fick mjölkpellets. idealet hade ju varit att ge honom ersättning fram tills 7-8 månader samtidigt som man gick över mjukt till fölpellets och mer riktigt kraftfoder, alternativt att han kunde börja få krafftfoder tidigare. nu har han ju haft en period där han efter avslutet med ersättning bara gick på hö och inget annat, plus att han stod inne i en box under en längre period. där hade det nog hjälpt med lucern, kraftfoder och jämnåriga kamrater för att inte få ner honom så mycket i hullet... men som sagt, det var innan jag ens visste att han existerade...
jag fick hem honom den 15e december, då hade han endast smakat lite krafft groov, som förra ägaren blev rekomenderad att ge honom. när han kom till mig var han halvdålig i magen, bajsade lite löst, jag avvaktade med krafftfoder i en vecka för att inte ställa till med mera oreda i hans mage. efter en vecka började jag ge honom krafft groov i liten mängd, med ögonen fixerade på hans avföring.
hittils har allt gått bra, och jag ökar hans fodergiva lite i taget.
jag anser att jag gör rätt.