Hur mkt törs jag lita på ett foderstatsberäkningsprogram?

W

walkyria

Gjorde en foderstatsberäkning på hippocamp igår.

Resultet som följde blev:
Du har en rimlig grovfodergiva.
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder.
Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

I denna beräkning har jag dock utelämnat kraftfodret!

Lägger jag till kraftfodret ( som inte är så mkt) blir resultatet nästan exakt samma.

Hur pålitligt är ett sådant här program?

Hur får man ner energin? Eftersom energin måste ju komma från hösilaget eftersom första beräkningen var utan krafft?
Hur får jag in mer fosfor?
Mineraler får jag köpa.

Jag beräknade min kompis häst foderstat också, och även den var "bra" dock har hon fallit ur...

Så vad säger ni ??

Sv: Hur mkt törs jag lita på ett foderstatsberäkningsprogram?

En beräknad foderstat är ju en hjälp att hålla reda på tex kvoter mellan fosfor/ kalk. Jag har en unghäst som enligt hippocamp får alldeles för mycket av både mj och protein - men hon behöver verkligen det och jag skulle absolut inte minska bara för att ett program säger att hästen får för mycket. Huvudsaken är att hästen ser fin ut, välmusklad och blank i pälsen och inte en stor buk bara.

Det finns fosfor i havre, så prova att lägg till lite havre till foderstaten så kanske värdena blir bra.

jag har aldrig någonsin beräknat en foderstat! Tycker man ska ta det med en nypa salt och använda det som en grund att kanske utgå ifrån, och istället "fodra med ögat"!!
En kompis berättade att hon hade beräknat foderstaten till sin häst på skoj också, hade hon gett det foder som resultatet blev så hade hennes häst varit skinn o ben!! Så jag tror inte att man blint ska lita på en beräknad foderstat, men kan använda den för att ha något att utgå från! :)

jag har aldrig någonsin beräknat en foderstat! Tycker man ska ta det med en nypa salt och använda det som en grund att kanske utgå ifrån, och istället "fodra med ögat"!!
En kompis berättade att hon hade beräknat foderstaten till sin häst på skoj också, hade hon gett det foder som resultatet blev så hade hennes häst varit skinn o ben!! Så jag tror inte att man blint ska lita på en beräknad foderstat, men kan använda den för att ha något att utgå från! :)

Nej, nej, nej!
En beräknad foderstat innebär att man ser till individen. Inte räkna på datorn o tro att detta är exakt rätt för just den hästen. Tabellerna visar en medelhäst som igentligen inte finns.
Det är en vanlig kommentar här att en uträknad foderstat blir fel. Men då har man inte räknat o tittat på den enskilda hästen o då blir det fel.
// Linda

Jag räknade i höstas ut min foderstat på hippocampus. Eller räknade och räknade snarare försökte räkna där. Hur jag än gjorde fick jag inte upp fosforgivan till över 3g och då tillsatte jag tillslut 75g miner grön coh fick exakt samma resultat. Tillslut insåg jag alltså att programmet inte räknade med allt jag la till. Räkna för säkerhets skull själv ut vad du får för värden utifrån din foderstat.
Generellt så kan man inte lite till 100% på en foderstat första gången man räknar. Eftersom man räknar efter tabeller så tas ingen större hänsyn till den enskilda individen. Första gången man räknar en foderstat får man vaka som en hök över hull och muskulatur på hästen och inte göra som jag i min okunskap gjorde, slå sig till ro. När man väl vet vad den enskilda individen behöver så kan man lita på foderstaten men fortfarande så måste ögat vara med.

En beräknad foderstat är ju en hjälp att hålla reda på tex kvoter mellan fosfor/ kalk. Jag har en unghäst som enligt hippocamp får alldeles för mycket av både mj och protein - men hon behöver verkligen det och jag skulle absolut inte minska bara för att ett program säger att hästen får för mycket. Huvudsaken är att hästen ser fin ut, välmusklad och blank i pälsen och inte en stor buk bara.

Det finns fosfor i havre, så prova att lägg till lite havre till foderstaten så kanske värdena blir bra.

Han äter havre och betfor.

Hmmm..

Ja då får jag helt enkelt tycka att min foderstat är bra, fast jag ska köpa till mineraler.

Eftersom enligt "programmet" var fodergivan bra.
Och enligt mitt öga är min i gott hull, pigg & glad.

Trodde bara att det om det skulle fattas något skulle det synas där..men jag kan alltså inte utgå från att det stämmer. Vilket är synd eftersom jag har noll kunskap om att räkna själv...

Jomen, det var just det min kompis gjorde, beräknade en foderstat på sin häst, just den individen, och resultatet blev heltokigt! Hon skulle i princip halvera allt foder, både av hö och kraftfoder, men hästen höll ju knappt hull på det hon fick! Och det var en väl framprövad foderstat till en tävlingshäst som var väldigt kinkig med vad hon ville äta och inte!

Jamen då var det inte en tabellhäst hon hade utan man får fodra med ÖGAT OCKSÅ. Det är ju det som sägs i alla dessa foderstatstrådar. Både uträknat och ögat.
Du säger "utgår ifrån", från vadå? Då har du ju räknat nån gång.

Jag vet inte vad jag ska säga.

Som sagt, har inga fodererfarenheter men än att jag gett hästarna mat så de sett ut att må bra.
Men ju mer man läser ju mer inser man hur lite man vet.

Jag vet inte vad hästar behöver? Trodde det räckte med hö och kraftt osv....vilket jag tror många med mig tror..

Men jag kan nog nästan utgå från att jag har en bra foderstat, eftersom hästen mår bra.
Höet verkar bra, han äter havre, betfor & mineraler.

Det är vad riktlinjerna sagt mig.....ja det kanske inte var så svårt ändå.....

Kommentarer?????
::bow:

Jag har aldrig beräknat en foderstat, har alltid fodrat med "ögat" och har aldrig fått höra att nån av mina hästar inte skulle mått bra :) När jag säger "utgå ifrån" så menar jag att om man inte har fodrat själv förut, så kanske det är bra att beräkna en foderstat för att utgå ifrån den, när man skaffar sig sin första häst så vet man oftast inte om 2 kg hö eller 10 kg är rimligt, då kan det vara bra att "utgå från" en beräknad foderstat!!

Är helt på din linje!! Ser hästen ut att må bra, då gör den det säkert också ;) Varför beräkna foderstaten då?

Ok, men det finns mineralfoder med högre fosforkvot som man kan använda. Eller vanligt mineralfoder. Testa med olika sorter i programmet innan du köper.

Ett datorprogram för att räkna foderstater är nästan alltid pålitligt till 100%, så till vida att det räknar rätt. Däremot är det inte så ofta som programmet vet exakt vad varje individuell häst behöver. Räknar man ut en foderstat till en häst man inte vet något om gäller det alltså att ha koll så att den verkliga hästen har samma behov som den häst som foderstaten räknades åt (vilket ofta är en "genomsnittshäst med ett genomsnittsliv"). Det går alltså inte att säga "min häst får en uträknad foderstat med tillräckligt med energi, men håller ändå inte hullet", eftersom foderstaten alltid måste räknas och anpassas utifrån hästen och inte tvärt om. Har man ingen aning om vad man har för en häst kan en foderstat helt uträknad efter tabellvärden (t.ex en från Hippocampus) vara en bra grund att stå på, innan man vet hur hästen ligger till i behoven. Vet man däremot att hästen t.ex blir för smal på en "uträknad foderstat" får man se till att räkna om foderstaten så den passar hästens behov.

Energin får du ner genom att ge mindre foder eller foder med mindre energi. Det är dock oftast energibehovet som skiljer de riktiga hästarna från tabellhästarna, så ser din häst fin ut på den energimängd den får nu så skulle i alla fall jag inte ändra...

Fosfor finns i de flesta mineralblandningar.

Jomen, det var just det min kompis gjorde, beräknade en foderstat på sin häst, just den individen, och resultatet blev heltokigt! Hon skulle i princip halvera allt foder, både av hö och kraftfoder, men hästen höll ju knappt hull på det hon fick! Och det var en väl framprövad foderstat till en tävlingshäst som var väldigt kinkig med vad hon ville äta och inte!

Ett foderstatsprogram räknar på de siffror man lägger in. Det tar inte hänsyn till individen mer än vad vikt o arbete ger.
Att beräkna en foderstat innebär inte att man stirrar blint på de tabellsiffror man får.
// Linda

För mig handlar foderstatsberäknandet om detta, i enkla drag;

Jag vill VETA att min häst får i sig rätt kvot protein/energi, så jag slipper se det på hästen framåt vintern, för när man börjar se musklerna minska, då är det för sent i mina ögon och tar lång tid att vända.

Jag vill VETA att hästen får i sig tillräckligt mineraler och i rätt balans sinsemellan, eftersom hästentar upp mineralerna bäst om det är en viss kvot emellan dem. Detta går INTE att se på hästen och mineraler är viktigt för både skelett och muskler och mångt annat.

Jag vill VETA att min häst får i sig lagom mycket torrsubstans, fibrer genom att räkna på ts i grovfodret och jämföra med hästens behov (1,5-2 kg ts per 100 kg häst).

Jag följer inte tabellen såtill vida att jag följer "500 kg häst i normalt arbete ska ha ex 90 MJ" utan där har jag använt ögat. Liksom för att veta var på stapeln hon ska läggas. Sedan har jag lärt mig efter åren, kanske provat med först 80 MJ i normalt arbete (och givetvis minst 6 ggr så mkt protein) och bra mineralkvot och höjt el sänkt "alltihopa" om hon börjat bli smal/tjock. Då hittar man sin hästs unika behov.

Men för mig är det otroligt viktigt att veta att proteinintaget är säkrat, i alla stunder. Aminosyrorna som protein består av är livsnödvändiga för kroppen!

Alltså, programmet kan inte se om den lagt upp rätt "nivå" för just din häst, men den kan se ifall denna nivån har rätt balans. Om du förstår hur jag menar?

Jag tyder svaret från Hippocampus som att du ger för lite protein i förhållande till energimängden. Tänk på att kvoten mellan protein och energi bör vara minst 6 för att hästen inte ska tappa muskler i överlinjen ("falla ur").

Kul att du börjat intresserad dig för analyser och foderstater, det är en bra hjälp när man väl hittat rätt nivå till sin häst så att man lätt kan räkna foderstater efter individens behov även de kommande åren.

Men en foderstat är ingen vetenskap, man måste ven ta hänsyn till individen. Men genom foderstaten kan du få riktlilnjer, och sen titta på hästen och se vad som behöver justeras.
Då kan man enkelt justera foderstaten i programmet och få hjälp med at bibehålla kvoterna, de är trots allt dem som är viktiga.

Har ni fått med allt arbete som hästarna gör och fått korrekt vikt?
Ofta så tror folka att deras hästar väger mindre än de gör och då så blir det fel.

Trodde bara att det om det skulle fattas något skulle det synas där..men jag kan alltså inte utgå från att det stämmer. Vilket är synd eftersom jag har noll kunskap om att räkna själv...

Det som man får hjälp med är att få till kvoterna.
Sedan så ökar man eller minskar proportionellt av allt efter hur hästen ser ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 944
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 320
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V