W
walkyria
Gjorde en foderstatsberäkning på hippocamp igår.
Resultet som följde blev:
Du har en rimlig grovfodergiva.
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder.
Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
I denna beräkning har jag dock utelämnat kraftfodret!
Lägger jag till kraftfodret ( som inte är så mkt) blir resultatet nästan exakt samma.
Hur pålitligt är ett sådant här program?
Hur får man ner energin? Eftersom energin måste ju komma från hösilaget eftersom första beräkningen var utan krafft?
Hur får jag in mer fosfor?
Mineraler får jag köpa.
Jag beräknade min kompis häst foderstat också, och även den var "bra" dock har hon fallit ur...
Så vad säger ni ??
Resultet som följde blev:
Du har en rimlig grovfodergiva.
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder.
Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
I denna beräkning har jag dock utelämnat kraftfodret!
Lägger jag till kraftfodret ( som inte är så mkt) blir resultatet nästan exakt samma.
Hur pålitligt är ett sådant här program?
Hur får man ner energin? Eftersom energin måste ju komma från hösilaget eftersom första beräkningen var utan krafft?
Hur får jag in mer fosfor?
Mineraler får jag köpa.
Jag beräknade min kompis häst foderstat också, och även den var "bra" dock har hon fallit ur...
Så vad säger ni ??