Hur mkt orkar en shettis dra?

Flummflicka

Trådstartare
Ja, som rubiken lyder är fråga: Hur mycket orkar en shettis dra?
En rätt stor shettis, med en vanliga rockard. Hur mycket tror ni personen som kör kan väga?
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Som jag har hört det kan en shettis dra upp emot 100 kg utan problem... sedan är ju frågan vad rockarden väger...
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

shettisar orkar dra hyfsat mkt, så länge man bara ska ta det lugnt. vi har en travshettis som drar upp till 100 kg plus rockard när han tränar styrka. vill man köra med lite fart så får man anpassa tyngden efter det.

sedan är det ju individuellt, beroende på hur vältränad hästen är :D

obs! våran shettis är av stor modell (strax under max höjd). mindre ponny = mindre vikt
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

hej jag har hört att en häst orkar dra 3gånger sin egen vikt om det rullar lätt förstås, och det var inga problem med min fjording, shettisen är under inkörning så vad han orkar dra får jag inte reda på förän jag har vagn på honom::D
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

En shettis kan dra ganska tungt utan problem. Jag drar rockaden för hand utan problem med 4 vattendunkar i o det väger 100kg.
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Kompisen hade en äldre shettis på 106 cm och vi lastade hans rockard med ca 200 kg och det var inga som helst problem! :bump:
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Okej, tack för era svar! :bow:

De borde alltså inte vara några problem för mig som väger lite drygt 60 att köra en shettis med en vanlig rockard? Vet dessvärre inte vad den väger, men inte mycket tror jag.
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Det borde inte vara några problem för dig att köra om du väger 60! Ni kan nog till och med vara två i vagnen :p
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

när jag kör min shettis dam o hon är i kondition så brukar jag försöka få med mig nån i kärran så att det ska gå lite tyngre för annars håller hon bara på busar o har sig... när det är lite tygre där bak så får hon jobba lite istället...
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Det är nog ganska olika beroende på muskler och kondition.
men för dig på 60 kg är då inga problem oavsett vad!
Tänk på varför shettisarna avlades fram från början,
för att människorna behövde små ponnyer som rymdes
in i dom små gångarna för att dra kol i kolgruvorna i england!
där handlade det nog knappast om "endast" 100 kg!:smirk:
jag och min 5 årige son åker en lätt rockard tillsammans efter våran minishettis och hon behöver knappt kämpa alls (då är hon ganska välmusklad iofs.)
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

En tränad shettis drar lätt sin dubbla vikt, sen spelar ju terrängen en stor roll. Kolla in på körning så får du mycket svar.
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

På rätt vagn kan en shettis dra ett ton (vilket man så klart inte ska sträva efter) som dom gjorde nere i gruvorna förr. Men med en ganska lätt vagn så är 100 kg inga problem iaf.
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Har en shettis på 107 cm.
När hon är i god kondition drar hon utan problem en rockard med två personer i. Totala vikten blir ungefär 180kg.
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Okej, tack för era svar! :bow:

De borde alltså inte vara några problem för mig som väger lite drygt 60 att köra en shettis med en vanlig rockard? Vet dessvärre inte vad den väger, men inte mycket tror jag.

Nej herregud..! en shettis kan dra 1 ton om det behövs.. då inte sagt att det är speciellt bra. eller vare sej långt eller snabbt. Så kör på du!
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Tja, när jag var liten hade jag en shettis som drog en fyrhjulig vagn med ungefär 250-300 kg på flaket... i uppförslut också.

Men det var en shettis som var van vid att dra.
Mitt råd är att om hästen inte är "arbetshästkörd" så ska man till en början inte dra så tungt utan vänja in dom lugnt och stilla, men en rockard med en vuxen karl (dvs åtminstone 90 kg) bör absolut inte utgöra något problem.
 
Sv: Hur mkt orkar en shettis dra?

Det beror inte så mycket på vad vagnen väger utan hur den är balanserad och hur marken där man kör ser ut. Jämför med att själv köra skottkärra. Är den lastad jämt och underlaget är plant är det inte svårt att köra med mycket tung last i den. Är den däremot fel lastad så att den inte balanserar sig själv utan att man måste hålla emot kan det vara svårt att köra den även med låg vikt, kort sträcka och jämt underlag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
715
Senast: SiZo
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 419
Senast: Smurfoff
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp