Hur mkt mask har ni hittat?

Sv: Hur mkt mask har ni hittat?

Jag har turen att tillgång till väldigt stora beten och avmaskar som regel aldrig. Nu har de dock gått hästar på dessa beten de senaste 100 åren så jag tyckte de var intressant att se hur de stog till på hästarna: Några har varit här i 10 år.
Den som hade mest var en tvååring som hade 400epg. de andra låg på allt från 0- 150 egp.

För ett par år sedan stod jag i ett större stall och där hadde en unghäst över 3000 i band mask.....

halvlodet hade 400 epg och fullblodet hade 200epg blodmask...

Men han lär ju avmaskas om han har mask i sig med tanke på hullet.

Jag sa ju att du skulle avmaska. Om hullet är lågt är det läge att ta Cydectin Comp, det är inte särskillt ofta blodmasken orsakar dåligt hull, snarare bandmasken.

Jag minns inte första, men då hade vi extremt mycket stora blodmaskar på hösten.

Nästa gång vi tog träckprov hade mina 200.

Och nu sist var dom nere på 0, så det har gått åt rätt håll :D

Bandmask räknas inte i siffror, så det låter som om du blandat ihop något.

Det är vad häst ägaren själv sa,hon fick nämligen ringa runt till oss som hadde haft häst i samma hage efterson hennes vetrinär sagt till henne att vi oxå skulle avmaska våra för säkerhets skull..Vilket var mkt hänsynsfullt av henne och en ansvars kännande vetrinär...

KL

sen maskmedlet reglerades och blev receptbelagt, har jag och samtliga i stallet haft noll mask resultat på proverna. Undantaget en import som hade 300, och en unghäst på samma tal. de övriga med noll, precis som min egen (totalt 10 hästar) har inte avmaskat på två år, via kollamasken resultaten. jättebra.

tidigare har inga prover tagits, man har avmaskat regelbundet istället på rutin.

jag tycker de nya rutinerna är toppen.

My Horse and I:
vår veterinär bedömde risken som minimal att den häst som gick med unghästen och importhästen och hade 0 på provsvar, skulle få mask av den anledningen.

Senast ändrad:

Ska jag vänta tills jag får svar från odligen eller avmaska så fort som möjligt?

det är väl självklart om du påbörjat en utredning via provsvar att avvakta detta - särskilt som det inte tar många dagar att få svar?

det finns ju en anledning att man tar prover, dvs för att inte avmaska utan grund. och din häst har ju inte en nivå på mask som är akut hög även om den är hög. så självklart ska du invänta den korta perioden för att få provsvar, och via det provsvaret, få ev. recept från veterinär.

Svaret på odlingen skulle komma vecka 52? därför tänkte jag på om man inte kan avmaska mot blodmasken innan dess även om jag inte vet vilken blodmask det är , för det är väl samma medel? Tänkte liksom att man skulle ha avmaskat så fort som möjligt men självklart väntar jag ju på provsvaret om det inte är akut.

Jag skulle avmaska nu och inte invänta provsvaret. OM odlingen visar att stora blodmasken finns är det du gör annorlunda att hagarna saneras rejält och det är mer noga att ta prov på de andra med odling. Behandlingen är densamma.

Det är vad häst ägaren själv sa,hon fick nämligen ringa runt till oss som hadde haft häst i samma hage efterson hennes vetrinär sagt till henne att vi oxå skulle avmaska våra för säkerhets skull..Vilket var mkt hänsynsfullt av henne och en ansvars kännande vetrinär...

Här håller jag inte med. Proverna görs för att man INTE ska avmaska för säkerhets skull. Det mest ansvarskännande veterinären hade gjort här var att först och främst se till att den som skulle ringa runt förstod vilken mask det rör sig om, sen att prover togs på övriga, sen att upplysa om vikten av markskötsel.

Sen kan det ju varit så att hästen hade 3000 EPG blodmask OCH utöver det även bandmask. Men det finns ingen metod som kan räkna antalet bandmaskar förrutom att gå in i magen och räkna...

Jag skulle avmaska nu och inte invänta provsvaret. OM odlingen visar att stora blodmasken finns är det du gör annorlunda att hagarna saneras rejält och det är mer noga att ta prov på de andra med odling. Behandlingen är densamma.

Okej Tack så mycket då vet jag ! :D Var det cydectin det hette? ska genast ringa vet om recept.

Våra åringar hade 150mpg samt 1300mpg
Då är dom uppvuxna tillsammans, gått i samma hagar, avvanda samtidigt etc etc
ändå skillde det så mycket !
självfallet avmaskade likadant
Hej från hambo

När jag köpte min häst och avmaskade honom några månader senare hade han 750. Det var för drygt två år sedan, nu har han legat mellan 0-150 under samtliga träckkontroller.

Här håller jag inte med. Proverna görs för att man INTE ska avmaska för säkerhets skull. Det mest ansvarskännande veterinären hade gjort här var att först och främst se till att den som skulle ringa runt förstod vilken mask det rör sig om, sen att prover togs på övriga, sen att upplysa om vikten av markskötsel.

Sen kan det ju varit så att hästen hade 3000 EPG blodmask OCH utöver det även bandmask. Men det finns ingen metod som kan räkna antalet bandmaskar förrutom att gå in i magen och räkna...

Nu är det så här förstår du ...JAG har större förtroende för utbildade vetrinärer än självutnämda experter här på buke:devil: Vad du TYCKER är inte intressant mitt svar är till Ts...

*kl*

Om man köper "kolla masken" får man då svar på vad hästen har för sorts mask och hur mycket?
Får man reda på vilka preparat man bör avmaska med också?

I stallet jag står i går hästarna i samma hage året runt. Ca 3-4 hästar i ca 1,5-2ha. Hur ska man gå tillväga då när man ev avmaskar?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat