Hur mkt mask har ni hittat?

Sv: Hur mkt mask har ni hittat?

Vinterhagen hade vi rutin på att mocka långt innan vi började med "sommarmockning". Visserligen inte regelbundet men på våren försökte vi få bort så mycket vi förmådde och även ta bort de värsta höga ogräsbestånden innan hästarna åter släpptes in i vinterhagen. Jag hoppas att de i mitt nya stall är lika intresserade av att "rensa upp" både bajs och växtlighet, för det var ganska drygt i gamla stallet de perioder när man upptäckte att man var typ den enda eller möjligen en av få som ägnade timvis åt att mocka sommarhagar medan de andra låg och solade och badade. Fast det är ju klart, man får väl se det som fysisk träning istället:idea:

Fy, vad otäckt. Jag har aldrig vart med om den stora.

Sen verkar det mer regel än undatag att HELT strunta i vinterhagarna när hästarna går på bete. Många tycker det är såå bra att det växt upp en massa grönska och ogräs där när hästarna ska tillbaka. Då har dom liksom någonting att göra :crazy: Många ser vård av markerna som BARA sommarbete. Det innefattar även vinter/rasthagar, ja typ hela hästens miljö.

Fast det beror också på vad man har för storlek på hagar.

Jag mockar INGA hagar, det skulle vara ett heltidsjobb. Jag försöker rensa lite på värsta 'toalettställena' dock, men det är ungefär som att pissa i nilen.

Det växer upp gräs i vinterhagarna under sommaren, vilket jag tycker är positivt. Senaste åren har jag tyvärr fått hatta lite mellan sommar och vinter på sommaren med. Det tycker jag inte om men nöden har ingen lag.

ÄNDÅ nollar mina, även unga herrn, på sina träckprov (eller gjorde iaf förra året). Den äldre herrn kom 'maskfri', den yngre kom med mask. Tidigare har det gått allt från 0 EPG hästar till 1200 EPG hästar i hagen.

Inga problem få ner mina på noll och hålla dem där. Då hagen är såpass stor.

Jag vilar hagarna ibland, men det är LÅNGA intervall emellan. ordinarie vinterhage vilar nu, gjort sen förra våren, dvs 1 sommar och 1 vinter so far. Det är första gången den vilas sen 2001. Det som nu är vinterhage är det gamla betet, som inte vilat alls sen 2001 heller.

Däremot putsas det varje år.

Så - absolt mocka ffa mindre hagar, men att inte mocka, och att tycka det är bra att det växer upp, behöver inte betyda att man 'skiter i det', eller att man inte kan hålla hästarna parasitfria.

Min valack hade över 2500 i EPG när han var 3 år och kom från travstall. De avmaskade lite hur som helst där, uppenbart att det inte funkade. Samma år hade stoet 1500 nånting, sen gick det inte att få ner det så mkt, innan vi flyttade till ett annat stall, då sjönk EPG-talen utan att jag gjorde nån större förändring gällande avmaskningarna. Det måste varit nåt med betesmarkerna tror jag.

Det tog 2 år men sen var båda nere på 0 och senaste gången, hade båda två fortfarande 0.

Nja, min häst går med 5 andra hästar och dom växlar mellan 2 olika hagar.
Ja, ska försöka få med de andra på att göra prov, samt mocka hagarna.

Dom tar ingen skada av att gå med den mängden mask?
Och om jag avmaskar, bör jag vänta någon månad till det blir varmare eller kan jag lika gärna göra det nu?

Hur stora är dina hagar? Tänkte då du skrev att du inte mockade dem. Intressant att höra!

Jag och ögonmått ;) Marken är på 5 ha, ungefär 50% är instängslat, tidigare 25%.

Tidigare (= till sommaren 2008) så var det uppdelat på två hagar. Men sen 06 så har de gått huller om buller sommar- & vinterhage, dvs gått på betet stor del av vintern, och kors och tvärs mellan vinterhage och bete på sommaren.

Nu sen i somras så har jag dubbelt så mycket, den nya delen är helt parasitfri, invigdes i sommar, den är delad på två hagar den med. Men de gick hela sommaren del av dygn på nya marken, och del av dygn på 'gamla betet' som de alltså gått på sommartid sen 01, och vintertid har de också gått på den sen 06 som sagt i långa perioder.

(Och i år har de gått halva vintern i en del av det nya. Den här jävla leran..)

Senast ändrad:

Nja, min häst går med 5 andra hästar och dom växlar mellan 2 olika hagar.
Ja, ska försöka få med de andra på att göra prov, samt mocka hagarna.

Dom tar ingen skada av att gå med den mängden mask?
Och om jag avmaskar, bör jag vänta någon månad till det blir varmare eller kan jag lika gärna göra det nu?

De allra flesta hästar kan ha en stor mängd parasiter utan att må dåligt av det, avmaskningen är i första hand till för markerna.

Du kan påbörja säsongens avmaskning redan nu, det minskar ju smittan i era vinterhagar.

Hur bör man avmaska? Alltså när, hur nånga gånger?
Hästen ska inte på bete.. :)

fick ettåringens provsvar idag, hon hade 100 epg stora/lilla blodmasken. bör hon maskas eller hur ska jag göra?

*kl*
Mina hade 0 båda två:D Den ena brukar aaaaaalltid ha blodmask, men äntligen är vi av med det för denna gången.

våran 3 åriga travare har 4350! Övriga inga problem, hon har varit usel i träning på slutet efter fint kval i våras. Kan det bero på mask?

våran 3 åriga travare har 4350! Övriga inga problem, hon har varit usel i träning på slutet efter fint kval i våras. Kan det bero på mask?
Med så mycket skulle jag absolut tänka mig att maskbördan sätter ner förmågan. Gjordes odling, finns stora blodmasken också?

När jag köpte min 3-åring hade han 2500 + blodmask. Jag trodde han skulle falla död ner vilken minut som helst:eek:
I år ett år senare hade han 800.

Jag har en liten fråga om man köper såntar kolla masken kit och dom har mansk får man recept på maskmedel då lr lär man ringa veterinärn??

Du måste få recept av veterinär.

Min 16:åriga häst har hittills alltid haft 0 EPG på maskprov. *peppar, peppar*

Är 450 EPG lilla/stora blodmasken mkt? vilket medel mot blodmask ska man använda? Odling satt,svar v 52. B

Är 450 EPG lilla/stora blodmasken mkt? vilket medel mot blodmask ska man använda? Odling satt,svar v 52. B

Inte jättemycket men inte heller lite. Jag skulle absolut använda Cydectin såhär sent på året som även tar en del inkapslade larver.

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat