Sv: Hur mkt mask har ni hittat?
450 har mina ponnys haft som mest.
I år nollade de. Hade 450 respektive 250 förra året.
450 har mina ponnys haft som mest.
I år nollade de. Hade 450 respektive 250 förra året.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men då är det ju tydligt att det går att vända åt rätt håll i alla fall
Just det, smittar hagarna, men hästen kan ju fortfarande ha en hel del. Alltså, det tar maskarna i hästen men har du minusgrader så utvecklas inte larverna ur äggen som hamnar på marken. Det som redan hamnat på marken kan du ju aldrig påverka.Nu var jag in och läste på SVA och såg att det måste vara 8-10 grader för att blodmasken ska utveckla larver och att det inte smittar i hagarna under vintern av den anledningen.
Absolut har hon haft smittan med sig. Det tar ca 12v innan det hästen tuggat i sig smittan tills det syns på träckprov. Men återigen, du avmaskade med Banminth, dvs 4 veckor senare kommer det ut LIKA mycket ägg igen som syns på träckprov eftersom du bara dödat de vuxna. Nästa generation har hunnit utveckla sig. Är du med?Sen Fölis kom har det varit minusgrader (oftast väldigt många minusgrader) och mycket snö och först de senaste 2 veckorna har det varit över 5 plusgrader. Kan inte det vara anledningen till att vet är övertygad om att fölis hade dessa med sig när hon kom? Och säkerligen en anledning till att hon ansåg att maskmedlet antagligen inte tog när vi gjorde första försöket?
Helt rätt! Och sen se till att man har någon man verkligen litar på när det gäller parasiter att fråga. Även om en person är utbildad till ett yrke betyder det inte att den kan allt inom detta. Själv använder jag upp till 4 olika veterinärer beroende på varför jag behöver söka hjälp.Jag är inte någon expert på parasiter men försöker att kolla mina hästar regelbundet (och den äldre brukar ligga på max 200). Jag blev rekomenderad att ta ett prov ungefär nu, vilket jag gjorde och mycket mer än så kan man väl inte göra om man inte är expert själv?
Det kommer säkert ta ett par år innan hon är i fas med vad hon "borde" ligga. Livscykeln är såhär (snabbt skrivet): Ägg hamnar på marken som utvecklas till larver. Hästen tuggar i sig larverna. En del av dessa fortsätter direkt att utvecklas och medan andra lägger sig och vilar lite i tarmslemhinnan (oavsett tid på året). Ca 25% av de som vilar börjar vakna upp (nu kan du nå dessa med Cydectin). När de vaknat upp är de "ungdomar" i 4 veckor (dessa når du med ett ivermektin-medel, t.ex. Ivomec, Noromectin), sen blir de könsmogna och släpper ut massor med ägg (nu först kan Banminth komma åt dem).Vad jag har förstått så kommer jag i alla fall behöva maska kontinuerligt iom att hon kan ha väldigt många vilande larver och att dessa inte blir maskar förrän andra maskar dör och försvinner ut (läste nått om tomrum efter maskarna som stimulerar vilande larver att utvecklas till maskar).
BYT veterinär när det gäller parasitfrågor. Snabb rotation är inte rekommenderat på många många år i Sverige. Långsam rotation, dvs att man byter substansgrupp varannat eller var tredje ÅR för att minska resistensutvecklingen hos maskarna.Mitt schema från vet var att maska med Fyrantel nu (vilket jag gjorde i förrgår och maskar har börjat komma ut). Sen maska igen om 4 veckor med ivomec - 3 dagar innan betessläpp, och därefter 8 veckor in på betet med Fyrantel igen. Bytet var nog för att ivomecen hade längre verkningstid och att fyrantelen verkade i 4 veckor.
Precis, var 4e vecka tills det är dax för Cydectinet. Se till att styngflugan gett sig för året, dvs hästarna får inga nya ägg på sig. Det brukar vara i oktober.När ska den sista maskningen (Cydectinet) göras? Om den ska ta styngflugan så bör väl inte den ges förrän slutet på sept/början på oktober? Ska jag avmaska var fjärde vecka fram till dess?
Nej, alla vi har innehåller samma mängd ivermektin så ta det billigaste. Träckprov i april är lagom och så beroende på svaret där påbörjas avmaskningen direkt eller vid betessläpp.Spelar det någon roll vilket ivermectin preparat jag tar nästa år? När ska avmaskningen påbörjas inför nästa säsong - är det ungefär som nu och efter ett träckprov? Och bör jag avsluta med Cydectin även nästa år?
Ja visst är det! Jag har haft hästars parasiter som intresse i snart 10 år (helt sjukt vad tiden går!) och jag lär mig nytt hela tiden.parasitdjungel det här
Är dock väldigt glad att jag fick veta eftersom hon har sett lite skabbig ut och jag har haft svårt att få upp henne i vikt. Saker och ting verkar ju lösa sig och jag hoppas att en sommar på bete gör underverk med henne.
Hon kommer från Wales.
Senaste jag tog för ca 1 vecka sen visade 450..
Var går gränsen för att man bör avmaska? Står i ett stall med ca 30 hästar, är det "lönt" att maska sin häst om ingen annan gör det samtidigt?
Tar det dö på hans mask ändå, eller han får nya lika snabbt igen (säkerligen någon av de andra hästarna som har mask)..