Hur mkt mask har ni hittat?

Sv: Hur mkt mask har ni hittat?

Din häst är utlånad på foder? Du betalar ingenting ? Har inte sett hästen på evigheter * förlåt för ot , pma mig annie nu*

Ajda: Man får veta vad dem har för mask, rådgivning + telefonnummer står i papperena :)

Nu är det så här förstår du ...JAG har större förtroende för utbildade vetrinärer än självutnämda experter här på buke:devil: Vad du TYCKER är inte intressant mitt svar är till Ts...

Men du vet ju inte fakta, du säger helt felaktiga saker som inte är möjligt.

Vad gäller mitt tyckande om vad som borde gjorts så är det sånt du själv lätt kan ta reda på genom att sätta dig in i de forskningsrapporter eller prata med parasitologer, eller åtminstone läsa på SVA för att få i alla fall grundläggande koll på resistensutvecklingen och vad vi alla måste göra för att bromsa den. Det BORDE den veterinär du pratar om också veta. Din veterinär borde också veta att bara för att en häst har mycket mask behöver inte de andra ha det. Det är grundläggande parasitkunskap.

Livar upp en gammal tråd..

Jag har snart haft min häst (14 år) i ett år och har gjort maskkoll 3 gånger (nyinköpt, i september och nu i veckan). Nyinköpt hade hon 60 epg (blodmask), i september 475 epg (blodmask - avmaskades) och nu 1500 epg (blodmask):confused:.

Vi står i ett litet stall med 4 hästar, där endast en av de andra har haft blodmask (ca 400 epg, i september och nu). Alla hästarna går i samma hagar (vi har en sommarhage men vinterhagarna används året om också).

Jag förstår inte hur min häst bara får mer och mer blodmask och varför ingen av de andra har samma mängd? :confused:

Livar upp en gammal tråd..

Jag har snart haft min häst (14 år) i ett år och har gjort maskkoll 3 gånger (nyinköpt, i september och nu i veckan). Nyinköpt hade hon 60 epg (blodmask), i september 475 epg (blodmask - avmaskades) och nu 1500 epg (blodmask):confused:.

Vi står i ett litet stall med 4 hästar, där endast en av de andra har haft blodmask (ca 400 epg, i september och nu). Alla hästarna går i samma hagar (vi har en sommarhage men vinterhagarna används året om också).

Jag förstår inte hur min häst bara får mer och mer blodmask och varför ingen av de andra har samma mängd? :confused:
Det är så, vissa har bra immunitet, andra sämre. Kan som exempel bero på att hästen går och äter närmare bajshögarna än sina kamrater eller att den är nedsatt av någon anledning. Den här milda vintern gör att det finns flera som plötsligt sticker iväg i EPG nu på våren.

Det är lite samma princip som att vissa alltid blir sjuka av allt som går medan andra klarar sig, fast de jobbar tillsammans och sitter på samma kontor/går i samma skola/dagisklass.

avmaskade med Noromecitin förra våren, alla hästar i stallet fick en dos, i höstas 0 vi på träckprov o nästa vecka ska jag skicka in vårens prov, så jag hinner maska innan dom går ut i ny hage (inte använd på ett par år) om det skulle visa sig att dom har nått. Bytte stall förra året efter maskning o jag vet att de som hade stallet innan mig inte skötte maskning eller tog prov så det kan vara så att mina vinterhagar är rejält smittade, vi får se vad provet visar. Mockade dom hagarna i somras så gott det gick men de som hade dom innan har inte mockat bara kört med betesputs för att bli av med högarna, vet inte hur man på bästa sätt blir av med ev smitta i dom hagarna, det får bli en senare fråga i så fall, kommer inte använda de hagarna i sommar ändå om det inte blir så det krisar med bete

Tack för svar!

Det är väl då helt enkelt så att min häst har dåligt motstånd, så blir till att fortsätta hålla koll på masken :)

Förra året var helt galet. Våren: 30 EPG Hösten: 1900 EPG!!! Fick en smärre chock. Nu senast hade hon 350 EPG..

förundras över hur man lyckas få såna enorma siffror, har dessa hästar aldrig varit avmaskade och/eller är i mkt dålig kondition??

Det handlar inte om hur folk "lyckats" utan förhållandena hästarna vistats i. I många stall utomlands läggs tex avmaskningsmedel på rutin i kraftfodergivan frekvent vilket leder till resistens .

Kl

Min häst nollar på träckprov sen 11 år . Hade heller ingen mask när han kom till mig . Stått på flera ställen genom åren men alla har varit noga med träckprov och maskning på de fåtal individer som behövt samt noga med att betesputsa hagarna och låta vinter/sommarhagar vila .

Importhästar som stått hos oss och några unghästar har haft skyhöga värden men nollat några år senare . Inga hästar hos oss som gått med dessa har drabbats utan fortsatt nolla.

Vinterhagen hade vi rutin på att mocka långt innan vi började med "sommarmockning". Visserligen inte regelbundet men på våren försökte vi få bort så mycket vi förmådde och även ta bort de värsta höga ogräsbestånden innan hästarna åter släpptes in i vinterhagen. Jag hoppas att de i mitt nya stall är lika intresserade av att "rensa upp" både bajs och växtlighet, för det var ganska drygt i gamla stallet de perioder när man upptäckte att man var typ den enda eller möjligen en av få som ägnade timvis åt att mocka sommarhagar medan de andra låg och solade och badade. Fast det är ju klart, man får väl se det som fysisk träning istället:idea:
Mycket av det jobbet kan ni slippa om ngn med maskin går in och harvar/klipper i vinterhagen i rätt period medan hagen vilar ....

Sommarhagarna förstår jag inte riktigt att ni mockar ? Jag förutsätter att hästarna avmaskats de som behövt det innan släpp där, att sommarhagarna vilat över vintern samt gärna helst klippts i fas innan släpp där igen ? Då har ni noll parasiter där om hagarna och avmaskning skötts ....

Vi har just fått resultat av träckprov och min som är ny ligger högst på 650 epg, därefter de två andra som kommit senaste året på 600 resp 550.
"Gamlingarna" som bott hos oss tre år eller längre ligger mellan 0 och 50. :)

Min shettis hade 1350 (!) EPG när vi kollade nu på våren, jag höll på att svimma när jag fick resultatet. De andra hästarna låg på väldigt låga nivåer, så jag fattar inte hur det gått till. Ska snart ta nytt träckprov på lillen och kontrollera att maskmedlet verkligen tog.

Min shettis hade 1350 (!) EPG när vi kollade nu på våren, jag höll på att svimma när jag fick resultatet. De andra hästarna låg på väldigt låga nivåer, så jag fattar inte hur det gått till. Ska snart ta nytt träckprov på lillen och kontrollera att maskmedlet verkligen tog.
Det har varit en mild vinter, då kan det bli högre värden, särskillt på småttingar som äter nära bajshögarna.

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18