Hur mkt mask har ni hittat?

dee79

Trådstartare
Vad är det högsta EPG-tal ni fått på en häst vid träckprov?

<100 = väldigt lite
100-500 = lite
500-1000 = måttligt
>1000 = mycket

Sv: Hur mkt mask har ni hittat?

Min egen häst hade 2000 EPG, lilla och stora blodmasken, när hon kom hit. Stallkompisen hade 3800 EPG på sin.

De äldre, mer välskötta hästarna i stallet ligger på 0 (de flesta), 60, 200 och liknande.

3800? :eek:

Men den hästen blev ok igen antar jag? Anledningen till att jag undrar är att jag fick en mindre chock när mitt resultat på min importfölis kom. 1550 EPG, jag tror aldrig att jag haft så mycket. Nu är hon rätt liten, så i förhållande kanske det är mycket (kan man tänka så?) men det finns alltså ännu värre.

Tack för svar

1500 på annans häst, lilla blodmasken. 100 på egen, lilla blodmasken.

när jag gjorde träckprov förra året så hade dom två som jag haft i många år 0 epg och nya hade 80.

förundras över hur man lyckas få såna enorma siffror, har dessa hästar aldrig varit avmaskade och/eller är i mkt dålig kondition??

förundras över hur man lyckas få såna enorma siffror, har dessa hästar aldrig varit avmaskade och/eller är i mkt dålig kondition??

Hagar med högt parasittryck, avmaskning med för lite medel, många hästar på liten yta, utebliven eller felaktig avmaskning, sjukdom/nedsatt immunförsvar, dålig kontroll.

när jag gjorde träckprov förra året så hade dom två som jag haft i många år 0 epg och nya hade 80.

Min är ju importerad, så det är lite svårt att med säkerhet säga vad som gjorts eller inte, även om det sas att hon var maskad. Drog en maskning när hon kom hit, men den tog inte (för maskarna var väl i sitt vilostadie), så jag ville göra en ordentlig koll.

Mkt mask var det och hon är i lite risigt skick (ser ut som hon är 6 månader i stället för 11), var väldigt förkyld i tre månader när hon först kom hit. Plus att hon är ung då.

Drog en maskning när hon kom hit, men den tog inte (för maskarna var väl i sitt vilostadie), så jag ville göra en ordentlig koll.
Berätta mer. Hur vet du vad hon hade när hon kom, vad avmaskade du med (medel och mängd) och hur vet du att det inte tog?

Jag vet inte mkt mer än att stallägaren drog i vad hon hade hemma, för annars fick jag inte släppa ut i hagen (tror det var Banminth) och eftersom det inte är så länge sen så trodde vet att det inte hade tagit pga vilostadie. Hon sa även att dec-feb var lönlösa att avmaska mot blodmasken pga ovan nämnda vilostadie.

som mest 700 lilla blodmasken och som minst 0..

1200 EPG på korrekt avmaskad (som föl) åring i välskötta hagar, prov taget i jan/feb för att kolla spolmask eg. Jag trodde ett tag marken var pestsmittad typ, men mest troligt plockade hon i sig både det ena och det andra i hagen på hingstationen.

Här ligger de som standard på mellan 0 - 100 EPg annars dock, unga som gamla. Mycket bekvämt och billigt. Ska skicka årets träckprov nu efter påsken får vi se.

Jag kan ju (kanske?) förklara "mina" två fall... ;)

Min egen häst var då två år gammal och kom från ett halvstort stuteri med många unghästar.

Hon var egentligen inte så allmänpåverkad, men vinterpälsen rasade och hon gick upp i vikt väldigt snabbt efter första avmaskningen.
En tvååring i april kan ju se lite raggig ut, så det var inget man lade märke till, direkt.

Den andra hästen vet jag inte så mycket om egentligen, men nuvarande ägare har tydligen haft henne ca ett år, och hon var visst i ganska dåligt skick i början. Har haft jätteproblem med att gå upp i vikt, varit inlagd på klinik för allvarligt magsår etc.
Om det är mängden mask som orsakat problemen eller om hennes allmäntillstånd gett masken bra förutsättningar är nog svårt att säga.

Hon mår bra nu iaf, men har fortfarande en del mask att bekämpa. :)

1400 nånting. En valack som var ca 6 år då har jag för mig o aldrig provad förut.

Jag vet inte mkt mer än att stallägaren drog i vad hon hade hemma, för annars fick jag inte släppa ut i hagen (tror det var Banminth) och eftersom det inte är så länge sen så trodde vet att det inte hade tagit pga vilostadie. Hon sa även att dec-feb var lönlösa att avmaska mot blodmasken pga ovan nämnda vilostadie.

Banminth tar bara vuxna maskar så nog tog det en del iaf, men efter 4v släpper hästen ut lika mycket ägg igen, eller MER för varje avmaskning ger mer plats i tarmen åt nya maskar att utveckla sig. Hur långt efter den Banminth-avmaskningen togs provet?

Det är bara vissa arter av lilla blodmasken som går i dvala, och att säga exakt dec-feb funkar inte heller eftersom det är temperaturen/fuktigheten som styr när maskarna tycker det inte är lönt att utveckla sig. Cydectin t.ex. kommer åt även sena stadier av inkapslade larver, så det kan man använda även på vintern.

900 epg som mest och 0 epg som lägst, det är lilla blodmasken tog odling på stora vid det tillfället som hästen hade 900 då fanns ingen stor blodmask. Ska ta vårens prov i början på nästa vecka.

Hagar med högt parasittryck, avmaskning med för lite medel, många hästar på liten yta, utebliven eller felaktig avmaskning, sjukdom/nedsatt immunförsvar, dålig kontroll.

det var första gång jag gjorde träckprov på mina. dom hade tidigare avmaskats efter "gammla metoden", dvs ivomec i november och banminth före och efter bete. inte särskilt genomtänkt men det var så alla gjorde tidigare. dom stod även i gammla hagar som säkert var fulla med mask i förra stallet. trots det inte en enda mask!

jag tror masken främst kommer när hästen är i dålig kondition, inte tvärtom? en frisk och välskött häst har mer motstandskraft.

Jag har gjort träckprov 4 ggr, samma häst 1 gång om året ungefär samma tid.

År 1: 1100
År 2: 500
År 3: 300
År 4: 60

Tog med andra ord ett tag att få ner talen från början. Hästen var 18 år första året och jag har ingen riktig koll på hur han hade maskats eller hur hans hagsituation sett ut innan jag köpte honom.

Nu var jag in och läste på SVA och såg att det måste vara 8-10 grader för att blodmasken ska utveckla larver och att det inte smittar i hagarna under vintern av den anledningen. Sen Fölis kom har det varit minusgrader (oftast väldigt många minusgrader) och mycket snö och först de senaste 2 veckorna har det varit över 5 plusgrader. Kan inte det vara anledningen till att vet är övertygad om att fölis hade dessa med sig när hon kom? Och säkerligen en anledning till att hon ansåg att maskmedlet antagligen inte tog när vi gjorde första försöket?

Jag är inte någon expert på parasiter men försöker att kolla mina hästar regelbundet (och den äldre brukar ligga på max 200). Jag blev rekomenderad att ta ett prov ungefär nu, vilket jag gjorde och mycket mer än så kan man väl inte göra om man inte är expert själv?

Vad jag har förstått så kommer jag i alla fall behöva maska kontinuerligt iom att hon kan ha väldigt många vilande larver och att dessa inte blir maskar förrän andra maskar dör och försvinner ut (läste nått om tomrum efter maskarna som stimulerar vilande larver att utvecklas till maskar).

Mitt schema från vet var att maska med Fyrantel nu (vilket jag gjorde i förrgår och maskar har börjat komma ut). Sen maska igen om 4 veckor med ivomec - 3 dagar innan betessläpp, och därefter 8 veckor in på betet med Fyrantel igen. Bytet var nog för att ivomecen hade längre verkningstid och att fyrantelen verkade i 4 veckor.

Vad gör jag efter det då? Träckprov mitt i sommaren? Ny maskning innan hon ska hem? Tidigare? Maskprov till hösten tänker jag göra oavsett.

Men då är det ju tydligt att det går att vända åt rätt håll i alla fall :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat