Hur mjölkar man?

F

FTW

Jag kan inte få ut någon mjölk ur stoet!
Iofs är spenarna fortfarande "platta", dvs de är inte fyllda med mjölk ännu,så då kanske det helt enkelt inte SKA gå. Man när man läser här på forumet så verkar det som många går och småmjölkar och kollar mjölken i god tid före fölning, och jag vill ju inte vara sämre. ;)
Men - som sagt - jag får inte ur nå't. Hur gör man? Ska jag "pressa" upp mot juvret, eller ska jag bara nya runt själva spenen?
Det är säkert jättesvårt att förklara, men snälla - FÖRSÖK!!! :bow:

Du kan inte mjölka om imnte mjölken runnit "till", sen skall man dessutom inte okynnesmjölka, utan börjar det rinna till för mycket INNAN fölning och man blir rädd för att bli av med råmjölken så kan man mjölka ur lite och lägga o frysen, annars kan juág inte se nån anledning att mjölka i onödan.

Är juvret någorlunda fyllt (lite spänt), men spenarna 'platta' så kan du inte regelrätt mjölka, kanalerna är stängda!

Mjölka kan man göra då spenarna börjar fyllas (vecket är mindre), ta försiktigt ett tag om spenen mellan pek-/långfinger med ovansidan av handen mot juvret och 'buffa' försiktigt några sekunder med små halvsnabba uppåtknuffar, vänta några sekunder och gör likadant igen, kläm sen ihop fingrarna högst upp mot juvret och pressa lite försiktigt neråt.. finns det några droppar i spenen så kommer de :)

Ingen idé att frysa in mjölk som samlas innan fölning.. eller nja, i och för sig kan väl den också vara bra att ha vid nåt senare tillfälle!!?

"Detta med råmjölk missuppfattas ofta, den bildas efter fölningen:

Råmjölken är ofta livsavgörande.

"Den mjölk som stoet avger under det första dygnet efter förlossningen kallas råmjölk. Den är rik på äggvita och sätter igång hela fölets bearbetning av näring. Den har emellertid ytterligare en viktig funktion. Råmjölken innehåller antikroppar som stoet bildat mot smittämnen i den aktuella stallmiljön. Dessa överförs normalt via råmjölken till fölet, som tar upp dem via speciella ”porer” i sin tarmkanal under de 12 första timmarna.

Råmjölkens antikroppar verkar alltså som ett slags ”vaccination” av fölet. Det är viktigt att råmjölken tillförs innan fölet utsätts för smittämnen i miljön. Problemet är att fölets förmåga att ta upp råmjölken är begränsad. Efter cirka 12 timmar börjar nämligen ”porerna” i tarmkanalen att sluta sig. Det föl som då missat sin råmjölk får en dålig start i livet. Den går miste om de viktiga smittskyddsämnen som finns i råmjölken.

Som stoägare bör du således se till, att fölet senast efter ett par timmar går upp och diar. Om så inte sker, bör Du mjölka stoet och ge råmjölken ur nappflaska. Om fölet har dåligt utvecklade sugreflexer, bör veterinär tillkallas, som kan tillföra fölet mjölk via nässvalgsond. Innan man på något sätt ingriper, bör fölet ha fått chans att lära sig dia på egen hand. En del stoägare stör den normala inlärningsprocessen i sin iver att hjälpa till.

Om fölet går miste om råmjölken, bör veterinär omedelbart tillkallas. Veterinären kan då överföra blodplasma från stoet till fölet. Blodplasman innehåller samma antikroppar som råmjölken.

Två liter råmjölk – de första 12 timmarna
Ett normalt föl hinner under de 12 första timmarna av sitt liv få i sig cirka två liter råmjölk. De flesta ston lämnar ett överskott av råmjölk. Detta kan tas tillvara för kommande behov. Man fryser då helt enkelt in den råmjölk som mjölkats från stoet i en ren nappflaska eller plastpåse. Den håller sig cirka ett år vid förvaring i cirka 20 graders kyla".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar