Hur media fungerar- swedish soft girls...

Ah jag förknippar Cottage Core med hög konsumtion. Men jag kanske har tänkt fel. Det är ju mycket som säljs med den typen av reklam.

Man driver ju inte runt varsomhelst, utan i det perfekta hemmet, med de perfekta kläderna och den perfekta trädgården o dricker ur den perfekta koppen och reser till de perfekta resmålen. O pysslar med de designade barnen. Det kräver ju en del ekonomisk insats. :laugh: (men som sagt kan ha missuppfattat trenden när jag ser den som väldigt estetiskt ljusbrun, beige soft rosa, luddig)

(Samtidigt älskar jag ju såklart de som genuint tar tag i riktigt hantverk och räddar gamla hus osv. Så länge det inte är i TV i Frankrike och man är artist eller Mandelmans och jag måste se det :rofl: )

Så är det nog absolut! Men sen tror jag man binder olika typer av samarbeten till sig. Tåliga kläder i ekologisk ull eller Shein, symaskinstillbehör eller smink. Kvinnor som har sina cottage core konton som inkomstkälla har ju absolut samarbeten men det finns ju företag och så finns det företag, konsumtion och konsumtion. Jag har också sett samarbeten med typ ICA:s recept på matbröd.

Sen har jag sett en del konton som inte har det som primär inkomställa, eller ens inkomstkälla alls. Jag följer en som jobbar som förskolelärare men har hus, hem och fotografi som hobby.

Oavsett så hjälper de ju till att förskjuta normen mot hållbarhet och ett simplare leverne. De mest hållbara av alla är sannolikt de som inte syns eller hörs och bara lever sina sparsamma liv i tystnad, men det lämnar också scenen fri till vräkigare konsumtions influencers. Så visst kommer alla samarbeten mellan företag och influencers med någon typ av problematik, men ska det till en normförskjutning på samhällsnivå och vi nu är fast i sociala media-träsket som befolkning när det kommer till att hämta inspiration så är det ju ett mindre dåligt alternativ att folk leker Madicken (sett till miljöaspekt då, för jämställdheten gör de ju inte mycket direkt).
 
Så är det nog absolut! Men sen tror jag man binder olika typer av samarbeten till sig. Tåliga kläder i ekologisk ull eller Shein, symaskinstillbehör eller smink. Kvinnor som har sina cottage core konton som inkomstkälla har ju absolut samarbeten men det finns ju företag och så finns det företag, konsumtion och konsumtion. Jag har också sett samarbeten med typ ICA:s recept på matbröd.

Sen har jag sett en del konton som inte har det som primär inkomställa, eller ens inkomstkälla alls. Jag följer en som jobbar som förskolelärare men har hus, hem och fotografi som hobby.

Oavsett så hjälper de ju till att förskjuta normen mot hållbarhet och ett simplare leverne. De mest hållbara av alla är sannolikt de som inte syns eller hörs och bara lever sina sparsamma liv i tystnad, men det lämnar också scenen fri till vräkigare konsumtions influencers. Så visst kommer alla samarbeten mellan företag och influencers med någon typ av problematik, men ska det till en normförskjutning på samhällsnivå och vi nu är fast i sociala media-träsket som befolkning när det kommer till att hämta inspiration så är det ju ett mindre dåligt alternativ att folk leker Madicken (sett till miljöaspekt då, för jämställdheten gör de ju inte mycket direkt).
Ja absolut, leka Madicken är ju nice :) Jag hade inte stött på den aspekten av det, det låter positivt.

Hårt arbetande kvinnor med, sekelskiftes fruntimren.
Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin är ju också coola.
(Själv skulle jag gärna leva som en hybrid mellan tant Grön och tant Brun)

(Så länge man har span på att man inte ska leva det goda livet som en parasit på en man :)vilket ju varken tanterna eller Madickens mamma gör.)

Soft girls hade jag nog mer kopplat till att leka bondgård som Marie Antoinette och ha en investment banker som hystade upp stålarna till leken och kör hem stuff med en av tre SUV.
 
Senast ändrad:
Det är samma skit här, med ständiga rubriker om hur sjukskrivningarna skjuter i höjden och vi måste införa karensdag. I själva verket har inte antalet sjukdagar stigit alls, men näringslivet gör vad de kan för att öppna för försämringar för arbetstagarna 🤷‍♀️
 
Jag har samma uppfattning som en del andra i tråden, att det är en trend men inte märkbart stor i Sverige. Det har funnits kvinnor som inte vill arbeta i alla tider, gissningsvis fler förr än nu. Sen är ju också frågan hur görbart det är. Att bli försörjd i dagens ekonomi kräver sin krösus.

Sen är allt inte negativt med trenden heller. Att folk velat göra karriär för karriärens skull har kostat moder jord mycket. Att vi svänger om till mjukare värden är positivt, så länge det gäller alla kön och med grunden att vi alla som kan arbetar. En del undersökningar visar ju också att unga söker sig till arbeten som skapar en meningsfullhet för dem snarare än pengar.

Men, nu är jag på sidospår. Jag tror framtiden är att vi börjar betala för kvalitativa nyheter igen. Gör vi det inte så sponsras vår kunskap av reklam och den kräver klick (här kommer mitt yrke in i bilden). Det är, och kommer förbi svårt att få kvalitativa nyheter som inte är public service och som vi inte vill betala för. Soft girl trenden väcker känslor = klick =💰
Min bild är att den här soft girl-grejen är det ungefär minst konsumtionskritiska man kan tänka sig. Livet som soft girl skulle, om man nu inte VILLE försköna det, snarare kunna beskrivas som konsumtion på heltid. Verkligen livsstilskonsumtion.
 
Min bild är att den här soft girl-grejen är det ungefär minst konsumtionskritiska man kan tänka sig. Livet som soft girl skulle, om man nu inte VILLE försköna det, snarare kunna beskrivas som konsumtion på heltid. Verkligen livsstilskonsumtion.

Det har jag inte sett, men har inte mycket sådant i mitt flöde heller så jag har nog missat en del. Kan du (eller någon annan) länka till ett sådant?
 
En av de som gått ut och marknadsför Soft Girl livet är väl också politiskt intresserad i att det ska finnas en trend för Soft Girls. Iom att hon är gift med en SD politiker? Ett parti som ju gärna vill ha mycket markservice hemmavid?
Haha, alltså jag minns inte om det var DN eller SvD som gjorde en grej på Soft Girls i våras och uppenbarligen inte kollade upp intervjuobjektet tillräckligt. Det var en faktisk nazist, som tidigare varit aktiv i NMR och som åtalats för hets mot folkgrupp. Tror de tog bort den artikeln när det uppdagades ;)
 
Haha, alltså jag minns inte om det var DN eller SvD som gjorde en grej på Soft Girls i våras och uppenbarligen inte kollade upp intervjuobjektet tillräckligt. Det var en faktisk nazist, som tidigare varit aktiv i NMR och som åtalats för hets mot folkgrupp. Tror de tog bort den artikeln när det uppdagades ;)
Det är ju verkligen deras home turf också minns inte exakt men kvinnan ska hålla sig till kinde, kuche, kirche (stavn) ngt. Så där hade de verkligen lyckats göra en snygg ålning in i en trend.
 
Nej, tyvärr. Det är mer minnen av diverse hemiredningsbilder etc på sociala media. Ingenting ser ut som på de bilderna om inte konsumtionsnivån är ganska hög och jämn.

Jag tror vi tänker på lite olika konton. Soft girl, cottage core, heminredning är ju alla rätt breda områden som nog innefattar alla nivåer av konsumtion.
 
Så är det nog absolut! Men sen tror jag man binder olika typer av samarbeten till sig. Tåliga kläder i ekologisk ull eller Shein, symaskinstillbehör eller smink. Kvinnor som har sina cottage core konton som inkomstkälla har ju absolut samarbeten men det finns ju företag och så finns det företag, konsumtion och konsumtion. Jag har också sett samarbeten med typ ICA:s recept på matbröd.

Sen har jag sett en del konton som inte har det som primär inkomställa, eller ens inkomstkälla alls. Jag följer en som jobbar som förskolelärare men har hus, hem och fotografi som hobby.

Oavsett så hjälper de ju till att förskjuta normen mot hållbarhet och ett simplare leverne. De mest hållbara av alla är sannolikt de som inte syns eller hörs och bara lever sina sparsamma liv i tystnad, men det lämnar också scenen fri till vräkigare konsumtions influencers. Så visst kommer alla samarbeten mellan företag och influencers med någon typ av problematik, men ska det till en normförskjutning på samhällsnivå och vi nu är fast i sociala media-träsket som befolkning när det kommer till att hämta inspiration så är det ju ett mindre dåligt alternativ att folk leker Madicken (sett till miljöaspekt då, för jämställdheten gör de ju inte mycket direkt).
I min tolkning handlar den typen av offentlig livsstil betydligt mer om att konsumera sig ur den överdrivna konsumtionen. Som om det vore en resurssnål gärning.

Jag lutar nog åt att det mesta av de där, mycket amerikanska "rörelserna" om tomantik, konservatism och green washing. Och inte om så mycket mer. Grön omställning handlar om annat och mer - och kan egentligen inte bara vara ett fotovänligt livsstilsprojekt. Särskilt inte i den värld vi lever i, där detaljer i konsumtionsmönster tolkas som "livsstilar".
 
För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln
https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo
Det är en artikel från BBC ( så på engelska för den som vill läsa) om att i Sverige har vi tydligen nu en trend där unga kvinnor slutar arbeta och istället blir försörjda av sina pojkvänner. En kvinna blir intervjuad som spenderar sina dagar med att gå till gymmet, fika, baka.
Soft girl definieras som – an identity that embraces a softer, more feminine way of living rather than focussing on a career.

Jag lägger ingen värdering i det hon vill göra men det jag började tänka på efter att ha läst denna artikel är hur media fungerar. För här har de träffat på en kvinna som säger sig göra detta, och efter att jag läst denna artikel så fick jag upp mängder med andra artiklar från andra utländska medier som hänvisar till denna. Jag har tex sett klipp från flera seriösa tv-debatter i andra länder som pratar om detta. Folk som sitter och på fullaste allvar analyserar detta och med bestämd röst säger att "ja- i Sverige har kvinnor tröttnat på jämställdhet och omfamnar denna trend och slutar jobba. " Allt på grund av en intervju med en ung kvinna. För jag ser inte att detta är någon trend alls? Eller har jag missat något? När jag googlar på soft girls får jag upp några diskussioner och någon artikel från svensk media från i våras men samtliga dessa handlade om några amerikanska youtube-kändisar dvs folk som jag snarare ser som riktiga businesskvinnor. De hade miljoner följare på youtube och deras konton handlade om bakning, städning etc. Men vissa av de sålde ju också produkter och drev företag så där kände jag snarare att det var en bra marknadsföring att kalla sig för soft girl eftersom det gav uppmärksamhet.

Det jag tycker är intressant med detta är hur media fungerar. En artikel med en kvinna i bbc media har lett till massa andra artiklar i flera andra länder. Jag har av utländska vänner de senaste dagarna fått frågor om detta stämmer. Dessa vänner är inte speciellt insatta i medier och finns inte på sociala medier men hade ändå sett inslag som handlade om att nu vill vi svenska kvinnor vara soft girls. Det som fascinerar mig och oroar mig är hur lätt det är att skapa nyheter. De andra tv-inslagen som jag såg var så tydligt att dessa använde denna artikeln från bbc för att förstärka deras egna åsikter dvs för konservativa som vill att kvinnor ska vara hemma och inte arbeta är detta fantastiskt och de pratade om denna artikeln som ett bevis på att Sveriges och skandinaviens jämställdhet inte fungerar för kvinnor vill av naturen ändå vara hemma.

Jag försöker använda sunt förnuft när jag läser nyheter/ medier etc men det här är ändå fascinerande för det får mig ändå att tänka på hur mkt nyheter som skapas i någons syfte. Jag har sett en hel del om detta i utländsk media kring sveriges situation med gängvåld. Sverige beskrivs som ett paradis men som nu är i total kollaps. Där är det uppenbart att det finns ett intresse för vissa grupper att skapa denna bilden. Jag har även sett att Sverige används som argument i andra politiska debatter som exempel för eller emot andras politiska argument.

Hur tänker ni kring detta? Eller har jag missat att det finns en softgirltrend?
När jag läste och såg detta på nätet så blev jag på samma gång full i skratt men på samma gång kändes det helt sjukt hur media fungerar och att en tidning skriver en artikel och så är det massa andra som följer efter utan att ifrågasätta.
De verkar ha plockat upp det i från svts artikelserie de körde i somras om softgirlstrenden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/softgirl-det-har-behover-du-tanka-pa-ekonomiskt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/soft-girl-jag-far-betalt-av-min-kille-varje-manad

Som i sin tur började så här i våras
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...om-kvinnors-hemmafruvurm-har-blossat-upp-igen

Jag skulle säga att det är ett ganska lågt antal softgirls i Sverige även i artikeln beskriver ju Vilma hur hon tänker sig att hon ska tjäna sina egna pengar i framtiden men att hon på något sätt inte behöver stressa fram detta då hennes sambo har tillräckligt för de båda just nu. Så inte ens softgirlen är en ren softgirl.
 
Tja du kan ju också titta på hur media skriver om kriminalitet.

Sverige har 1-1,5 fall av dödligt våld per 100 000 invånare (vilket är en hög siffra i Europa), men som det beskrivs låter det som om vi är värre drabbade än t.ex. USA (>7 fall av dödligt våld per 100 000). Och i paritet med Sydamerikanska länder (där det finns ett par med 20-40 fall per 100 000, riktiga skräckexempel som Haiti oräknat) (Nu anser jag att kriminalitet är ett riktigt problem - men ju riktigare problem desto bättre och mer korrekt problembeskrivning krävs)

Sedan är det tyvärr så att vi formar vår värld genom de berättelser vi möter i media. Och det tar bara 3-5 upprepningar innan tidigare skeptiska människor tenderar att tro på information.
 
Jag tror vi tänker på lite olika konton. Soft girl, cottage core, heminredning är ju alla rätt breda områden som nog innefattar alla nivåer av konsumtion.
Jag förstår att det kan finnas både en lockelse och ett behag i att se de där livsstilsvalen (i brist på bättre ord) som tex soft girls vill visa upp, som faktiska förändringsfaktorer. Men jag tror helt enkelt inte att de är det. Bland annat för att förändring inte går så lätt och är så behagligt.
 
Jag förstår att det kan finnas både en lockelse och ett behag i att se de där livsstilsvalen (i brist på bättre ord) som tex soft girls vill visa upp, som faktiska förändringsfaktorer. Men jag tror helt enkelt inte att de är det. Bland annat för att förändring inte går så lätt och är så behagligt.

Jag hör att vi tänker olika. Det är väl som vanligt.
 
I min tolkning handlar den typen av offentlig livsstil betydligt mer om att konsumera sig ur den överdrivna konsumtionen. Som om det vore en resurssnål gärning.

Jag lutar nog åt att det mesta av de där, mycket amerikanska "rörelserna" om tomantik, konservatism och green washing. Och inte om så mycket mer. Grön omställning handlar om annat och mer - och kan egentligen inte bara vara ett fotovänligt livsstilsprojekt. Särskilt inte i den värld vi lever i, där detaljer i konsumtionsmönster tolkas som "livsstilar".
Mmm tänker att mitt och många hem från 1900-talet hade blivit ganska tråkiga fotoprojekt över tiden. Farmors tex skulle man nog kunnat fota julen 1966 och julen 1999 och inte fått någon skillnad.
 
Jag förstår att det kan finnas både en lockelse och ett behag i att se de där livsstilsvalen (i brist på bättre ord) som tex soft girls vill visa upp, som faktiska förändringsfaktorer. Men jag tror helt enkelt inte att de är det. Bland annat för att förändring inte går så lätt och är så behagligt.
Jag förstår det också till en viss del men egentligen inte alls. Det är så jäkla töntigt att gå i automatiskt försvar när man inte själv är just en sån här typ av influencer som är ekonomiskt och identitetsmässigt beroende av att omvärlden har den här naiva synen.

Det är alltid samma användare som säger samma saker, och eftersom det är rotat i politisk övertygelse kommer de inte ha en sakåsikt som förvånar, men alltså det är så präktigt och förutsägbart.
 
Jag förstår det också till en viss del men egentligen inte alls. Det är så jäkla töntigt att gå i automatiskt försvar när man inte själv är just en sån här typ av influencer som är ekonomiskt och identitetsmässigt beroende av att omvärlden har den här naiva synen.

Det är alltid samma användare som säger samma saker, och eftersom det är rotat i politisk övertygelse kommer de inte ha en sakåsikt som förvånar, men alltså det är så präktigt och förutsägbart.

Pratar du om mig nu?
 
Jag vet inte om det är samma spår men jag pratade med en tjej i gymnasieålder och hon sa att några av hennes kompisar hade pojkvänner som de aldrig träffat men som skickade pengar regelbundet. Det ”pojkvännen” fick i utbyte var bilder vardagen och att de pratade i telefon regelbundet. Det var inte foton på avklätt utan det verkade vara socialt utstötta killar som ville få ett socialt liv online. Jag har lite mixade känslor…
 
Mmm tänker att mitt och många hem från 1900-talet hade blivit ganska tråkiga fotoprojekt över tiden. Farmors tex skulle man nog kunnat fota julen 1966 och julen 1999 och inte fått någon skillnad.
Ja, jösses! I stort sett mitt föräldrahem också, om man väljer något senare decennier. Trots att föräldrarna flyttat en gång under mellantiden.

(Även jag köper mycket sällan något till hemmet. Köpte lite kökshanddukar nyss, för så många av de gamla var helt trådslitna.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 554
Senast: YlvaG
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 718
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp