Ah jag förknippar Cottage Core med hög konsumtion. Men jag kanske har tänkt fel. Det är ju mycket som säljs med den typen av reklam.
Man driver ju inte runt varsomhelst, utan i det perfekta hemmet, med de perfekta kläderna och den perfekta trädgården o dricker ur den perfekta koppen och reser till de perfekta resmålen. O pysslar med de designade barnen. Det kräver ju en del ekonomisk insats. (men som sagt kan ha missuppfattat trenden när jag ser den som väldigt estetiskt ljusbrun, beige soft rosa, luddig)
(Samtidigt älskar jag ju såklart de som genuint tar tag i riktigt hantverk och räddar gamla hus osv. Så länge det inte är i TV i Frankrike och man är artist eller Mandelmans och jag måste se det )
Så är det nog absolut! Men sen tror jag man binder olika typer av samarbeten till sig. Tåliga kläder i ekologisk ull eller Shein, symaskinstillbehör eller smink. Kvinnor som har sina cottage core konton som inkomstkälla har ju absolut samarbeten men det finns ju företag och så finns det företag, konsumtion och konsumtion. Jag har också sett samarbeten med typ ICA:s recept på matbröd.
Sen har jag sett en del konton som inte har det som primär inkomställa, eller ens inkomstkälla alls. Jag följer en som jobbar som förskolelärare men har hus, hem och fotografi som hobby.
Oavsett så hjälper de ju till att förskjuta normen mot hållbarhet och ett simplare leverne. De mest hållbara av alla är sannolikt de som inte syns eller hörs och bara lever sina sparsamma liv i tystnad, men det lämnar också scenen fri till vräkigare konsumtions influencers. Så visst kommer alla samarbeten mellan företag och influencers med någon typ av problematik, men ska det till en normförskjutning på samhällsnivå och vi nu är fast i sociala media-träsket som befolkning när det kommer till att hämta inspiration så är det ju ett mindre dåligt alternativ att folk leker Madicken (sett till miljöaspekt då, för jämställdheten gör de ju inte mycket direkt).