Hur mår era elichias hästar????

Det kommer säkerligen lösa sig för dig och din häst, jag håller alla tummar jag bara kan!

Och visst är det kanon att kunna läsa om andras erfarenheter.Det är faktiskt tack vare Buke som min häst är såpass bra idag.Jag hade funderat lite löst på om det kunde vara Erlichios hon hade, men ingen vet. trodde ju det, så jag "la" det åt sidan och tänkte att de måste ju ha rätt,det är väl nåt annat skit hon lider av! Men tack vare att flera här skrev att det lät som erlichios och berättade om sina erfarenheter, och peppade mig järnet att inte ge mig gällande provtagning OCH sedan behandling(som inte var någon självklarhet att hon skulle få, min vet. ville ju inte), så är min häst i stort sett frisk idag!
Vet inte hur det hade varit med henne idag annars, hemska tanke!

Sååå- hejja Buke :bow: :bow: :bow:

Andra infektioners allvarlighetsgrad påverkas ju av individens immunstatus. Så borde det ju vara för ehrlichiosen också (...om den nu finns....) Likaså påverkas hästens motståndskraft av andra, samtidiga infektioner. Och, dessutom, en ehrlichiainfektion sätter ner delar av immunförsvaret, varför en häst med ehrlichios är känsligare för andra infektioner. Hönan eller ägget!?

En immunsuprimerad individ bildar mindre antikroppar än en frisk. Och blir ofta sjukare. Så att utifrån antikroppstitern avgöra hur pass "infekterad" hästen (eller hunden) är går inte.

Antikroppstitern varierar också under infektionens gång, initialt (under ett akut förlopp) hinner inte det antikroppsmedierade försvaret att bilda antikroppar i betydande mängd. Följden blir att hästen, trots påvisbara inklusionskroppar, kan ha en låg titer. Vid prov taget ett par veckor senare kan antikroppstitern vara betydligt högre, även om hästens (akuta) symptom klingat av.

Frågan (eller snarare en av dem) är förstås om det kan finnas ett samband mellan ett lågt till måttligt antikroppssvar och en kronisk ehrlichios? Om det nu, (tjöta), finns en sådan.

Angående smitta i moderlivet - nej, sannolikt är det ju inte...

Det där med spiktrampet har jag och Alexandra diskuterat förut!
För det intressanta är att min häst fick en hovböld pga ett spiktramp och SEN dök symptomen på Ehrlichiosen upp.
Men vad betyder det?

Ibland undrar jag om inte min häst hade gått med ehrlichian flera år, för den solklara förbättringen är nästintill jämförbar med ett mindre mirakel!

Tja, i min valacks fall är det ju KLART (ungefär dte enda som är det i fråga om erlichiosen *s*) att det bröt ut då hans immunförsvar var KRAFTIGT nedsatt av infektionen från spiktrampet. Och frågan är ju, om han INTE fått det, då kanske han trallat runt med erlichiosen latent än, men utan problem?

Klart är ju att han hade det i kroppen INNAN spiktrampet och att den bröt ut i samband med spiktrampet och fick symptom sen. Och att han inte klarade av att bli av med eländet själv.

Men hade han inte fått spiktrampet, hade erlichiosen brutit ut ändå i så fall? Det vet man ju inte.

Jag är dock nu såhär i efterhand GLAD att erlichiosen bröt ut. Han hade den i kroppen, och även fast den inte gav några symptom så blev ju han betydligt lättföddare utan behandling så något störde iaf.

Det som eg intresserar migmest nu när det gäller min valack är:

Vad händer NÄSTA GÅNG han får en rejäl infektion eller liknande som sätetr ner immunförsvaret kraftigt. Kommer det erlichios igen då? Eller är den "borta". Dvs är den borta eller bara "under kontroll". Den som lever får väl se.

Men det vore, för allas bästa (ägare, hästar & veterinärer) skönt om de kunde forska fram några entydiga svar. Problemet blir väl om de bestämt hävdar att icke-akut erlichios inte finns, då är det bara börja omf rån noll igen och hitta vad det är som vi idag kallar för kronisk erlichios och behandlar framgångsrikt, om det inte är kronisk erlichios. Då börjar jag tro på galopperande djungelsjuka ;)

Är du säker på att det är så...att en immunsuprimerad individ bildar mindre antal antikroppar ??? Att antikropparna varierar i antal under olika tidpunkter det är ju helt verifierat i studier så det enda man kan väl säga är att när provet är positivt kan man väl betrakta hästen som "fri från aktivering av immunförsvaret" om jag fattat det rätt...Låg titer med inklusionkroppar visar på en akut erlichios enl. studier och s.k. kronisk erchlichios kallas de symtom som kvarstår även när hästen/hunden svarat på tetracyklinbehandling. Men det är väl inte fastställt att det verkligen är kroniskt utan kan likagärna vara efterverkningar av en svår infektion. Allt enl. artiklar av veterinär/forskare av fästinginfektion. Och vad jag kunnat hitta så "finns" diagnosen erhlichios både som monocytär ( upptäckt -87 hos människa) och granulocytär som upptäckt senare (på människa -94). Problemet är nog att man vet för lite om allt detta för att någon ska kunna uttala sig helt säkert :confused:. Mvh Aker

Jag tror att annan infektion kan ha betydelse....har också lekt med tanken att min häst kunde haft erhlichiosen redan tidigare då han är uppvuxen i östra delen av skåne...men så sent som i mars -03 var han negativ mot borrelia/erhlichios....men han hade en klar infektionsbild för övrigt både labmässigt och kliniskt.... :confused:aker

Du har ett härligt resonemang..... :rofl:det blir kanske nästa slaskdiagnos..."galopperande djungelsjuka" när man rätt ut begreppen kring fästinginfektioner....sen ska ta med i beräkningen att veterinärer/läkare tyvärr kan vara ordentligt konservativa......vi kanske skulle forska lite kring ämnet??? Aker som ska åka och ta prov på hästen snart.

Mycket intressant tråd särskilt efter att min äldsta häst har börjat visa diffusa symptom, oren i traven ena bakbenet och inte lika "pigg och framåt" vissa dagar. De flesta dagar är hon dock ua men matte blir lätt schizofren och vågar inte pressa henne. Hon var halt vid böjprov i mitten av dec (16 år gammal/ouppvärmd), vet misstänkte spatt, rtg has och knä båda bak ua. Homeopat säger borrelia, vet "tror" ej på erch/borrelia som sjukdomar.. och nu är min fråga till er: Hur lika är erch resp borrelia symptommässigt? Min dam har inte ont i ryggen,ej avmagrad tvärtom, ingen övrig infektionsbild, rena leder och mycket "rörlig" i sina gångarter. Vet kommer och tar blodprover samt nytt böjprov på alla fyra slutet av januari. Sist böjdes bara det onda bakbenet då vet var 99 % övertygad om spatt. Tilläggas bör att hästen gick omkull i hagen i okt men att massör/equterapeut inte hittade ngt fel efter detta missöde.
MVH
Ulrica

Idag var Pelle inne på Mälarkliniken. De hittade att han var halt på 3 ben.....inget övrigt. Att han var avmagrad och saknade muskler och såg lite trött ut såg de samt att de verkade hovarna och sköljde ur några hålväggar. Röntgen ua på benen.
Han fick B-vit iv. AE vit i.m samt recept med sig hem på Niproxin samt ny tid om 3 v. De tog en massa blodprover, Hb, vita, diff, prot, elfores, alat, urea samt nytt erhlichia.
När hon böjde ena bakbenet så vägrade han att sätta ner det på en lång stund och när han väl travade så hade han bara 1 grads hälta. Såg så konstigt ut. Ska bli intressant att se vad proverna ger.
Jättekul förrästen att få i en ponny som matvägrar medicin! :smirk:

Hoppas att det hittar nåt på proverna (men det gör de säkerligen), det jobbigast är att inte VETA!

Att få i medicin i en kuse som VÄGRAR är inte lätt, jag vet.... Man får försöka luras från dag till dag, blanda med betfor, vetekli, rivna morötter, göra hål i äpplen och stoppa i tabletterna, äppelmos..... gudarna vet inte allt jag har försökt med min häst förr. Men det bara GÅR inte, hon vill INTE!! Har slutat med att jag har fått findyne istället att spruta, men inte kul heller när hästen blitt spruträdd efter alla vetbesök och det blir en farlig sysselsättning.... *suck*. Hoppas det dröjer läääääänge innan hon behöver medicineras igen!
Så jag förstår dig PRECIS!

Du får skriva vad din häst hade för värden. Jag tog ju också prov på min idag. Han hade 1:320 i somras, 1:40 i november så nu ska det bli intressant att se var det ligger. Min veterinär tyckte att man (andra vet./kliniker) tog för lätt på det här med fästinginfektioner eftersom det finns MÅNGA dåliga hästar...spec i fästingtäta områden. Mvh Aker

Att antikropparna varierar i antal under olika tidpunkter det är ju helt verifierat i studier så det enda man kan väl säga är att när provet är positivt kan man väl betrakta hästen som "fri från aktivering av immunförsvaret" om jag fattat det rätt...

Hm. Det där förstår jag inte alls. Att hästen har bildat antikroppar betyder att det humorala immunförsvaret har aktiverats. Antikroppstitern är som högst i det akuta skedet av infektionen och avklingar därefter. Förhöjningen kan dock vara något fördröjd eftersom det tar en stund för B-cellerna att sas sätta igång med antikroppsproduktionen.

Kronisk ehrlichios finns som sagt inte per definition (men väl i folkmun), men skulle alltså innebära en långvarig (kronisk) ehrlichiainfektion. Denna kan uppstå till följd av terapisvikt (tc i för låg dos, för få dagar etc) eller att hästen inte behandlats alls. En vanlig förklaring till de symptom man kallar kronisk ehrlichios är allmän nedsatthet till följd av infektionen och/eller nedsatt immunförsvar. Anledningen till att det inte går att fastställa diagnosen kronisk ehrlichios är att ehrlichiaorganismen inte går att påvisa i blodet hos hästar med symptom, vare sig med blodutstryk eller pcr, och att hästen har låga eller sjunkande antikroppstitrar. Alla undersökningar tyder alltså på att hästen tillfrisknat från sin infektion.

Den variant av ehrlichios som förekommer hos häst i Sverige är den granulocytära varianten (E equii). Hur det ser ut på humansidan kan jag inte uttala mig om, vet inte tillräckligt mkt om 2beningar... Monocytär ehrlichios kallas även Potomac horse fever och förekommer ffa i USA. Symptomen skiljer sig från den granulocytära med bla kolik, diarré, fång, aborter mm.

Även hund kan som sagt drabbas, då av en artspecifik ehrlichiarickettsie. Får och nöt drabbas också, då kallas tillståndet betesfeber och orsakas av ytterligare en annan variant av bakterien. Hos de senare djurslagen blir symptomen kraftigt påverkat allmäntillstånd och hög feber, i kombination med en rejäl minskning i mjölkproduktion. Kännbart ekonomiskt, alltså.

Det ska givetvis vara att när provet är negativt..."är immunförsvaret ej aktiverat" och då menar jag mot erhlichia bakterier i detta sammanhanget. Jag är ingen expert i analyser utan har kunnat ta del av de artiklar som går att finna ang. fakta/forskning/studier på fästinginfektioner. S.K. kronisk erhlichia som diagnos är väl inte definierat däremot finns det studier på de fall av GE som har kvarstående symtom trots att infektionen lab mässigt avklingat och det har man kallat "kronisk erhlichia" (studie från SLU). Sen finns det en del artiklar ang. HGE (human granulocytär erhlichias) som är ganska intressanta. Samma provtagninganalyser används och att titern är som högst i akutskedet kan variera, det är inte alltid det hunnit bildas antikroppar i tidigt stadie. Däremot kan PCR teknik användas ( ej rutin enl. vad jag hittat...fel?) och inklusions letande, detta kan endast göras i det akuta skedet. Feber är tydligen viktigt symtom i det akuta stadiet. Men som sagt jag är inte nån expert...det är du kanske..??? I vilket fall så är det givande att ta del av all kunskap och allas funderingar kring denna trista infektion. Hoppas att det snarast kommer mera fakta kring fästinginfektioner. Mvh Aker

Ok, jag misstänkte att det smugit sig in ett litet fel!

Nej, precis som jag också påpekat ovan kan antikroppsstegringen vara fördröjd i förhållande till symptomdebuten. Detta gäller flera infektioner. Det är ju också pga av antikroppskurvan man kan använda sig av parprov för att diagnosticera en pågående eller avklingande infektion.

Under det senaste året har man börjat använda PCR inom ehrlichia-diagnostiken på veterinärsidan. De större veterinärmedicinska labben erbjuder det som rutinundersökning, men jag vet förstås inte i vilken grad det utnyttjas. Det är en ganska dyr analys (serologi+pcr kostar över 1000 kr). Den ska väl dock vara mer användbar än blodutstryket eftersom det senare bara gav positiva svar under en kort tid (jag förstår det som att en del prover blev falskt negativa?).

Jag kan inte minnas att jag utgett mig för att vara expert. Jag diskuterar bara, precis som du! :)

"Jag kan inte minnas att jag utgett mig för att vara expert. Jag diskuterar bara, precis som du!"
Hej igen! Det var bara en fråga...för i dina svar kan man läsa mellan raderna och ordvalet att du nog har en del kunskap... ;) eller hur ? Tycker dina inlägg är bra därav motfrågor...Mvh Aker som har vissa kunskaper om den humana sidan ( dock inte alla... :bow:).

Jag har funderat lite och bestämt att göra en liten sammanställning av olika hästar som drabbats av ehrlichias.
Jag blir jätteglad om ägarna till dessa hästar vill skicka in lite uppgifter som privatmeddelande till mig.
De uppgifter jag vill ha är ras och ålder på hästen, (gärna lite allmän bakgrund också, för den delen)vilken del av landet den står, och sen hela sjukdomsbilden, med datum (ungefär) när saker och ting skedde, vilka titer de hade,vad de fick för behandling, hur länge. Och som sagt, hela tiden vill jag veta datum, så man ser hur lång tid det gått. Och så läget för hästen idag. Tyckte detta kunde vara väldigt intressant!!!
Hoppas att ni ställer upp!!
Givetvis delar jag med mig av materialet till de som vill ha. Detta är ju själklart en helt privat, amatörmässig studie. Men jag tycker det är svårt att läsa här för man blandar ihop alla inlägg och olika hästar. Så därför vill jag ha en sammanställning på varje drabbad häst. Tar givetvis med vår egen lilla newforest också.
Hoppas på god uppslutning!!!!
Mvh Kerstin

Vilket bra initiativ :idea: !! Jag mailar om min häst! Fast jag får nog kolla datum hemma...är på jobb....

Mvh Aker

Den kan även bryta ut om hästen utsätts för mycket stress eller efter en kraftansträngning, behöver alltså inte vara sjuk men nedsatt immunförsvar....så var fallet med min häst!

"Vad händer NÄSTA GÅNG han får en rejäl infektion eller liknande som sätetr ner immunförsvaret kraftigt. Kommer det erlichios igen då? Eller är den "borta". Dvs är den borta eller bara "under kontroll". Den som lever får väl se"

Detta är verkligen spännande, nästan så man vill försöka provocera fram en situation, så man vet vad man har att vänta framöver....

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 824
Senast: Gesska
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 495
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar