Hur mår era elichias hästar????

PS var inne på din hemsida och kollade...han ser ju fin ut din arab! Aker

Jo, fast liiite modediagnos var det ett tag, men man kan ju inte avfärda alla fall som det.

Å andra sidan vet jag en ryttare som rider på hyfsat hög nivå som lever i tron (efter två hästar utslagna för kotledsinflammationer) att "ja, det är himla tråkigt det där vilken otur man kan ha, men kotledsinflammationer får de ju bara sådär, ren otur och man kan ju inte skydda sig". Samma sak gäller fö med fång, det hade INGENTING att göra med att hennes stooora halvblod var GROTESKT fet. Eller att den var felskodd. När stackaren äntligen fick vård så fick den ju order om ALLT kraftfoder bort NUUU. Men när den skulle in på ÅB fick den 2 kg havre "för att orka med transporten". Jag sa upp mig då...

Vad det gäller konvalescens så är den ju väldigt beroende på hur hästen svara på behandlingen som jag fattade det av Arne. Min var ua på böjprov och ren efter behandling men STEL (vanligt). Han fick opticortentabletter (kortisontabl) i 5 dagar, sen uppehåll 5 dagar och sen 5 dagar till. Han skulle börja skrittas 3 dagar efter behandling,s krittas 10 dagar och sen långsamt börja smyga in trav (5 min/pass, öka försiktigt med 5 min varannan dag) och så fortsätta rulla på så tills han var fullt igång.

Hej! Min häst var ju nästintill u.a. på böjprov i november. Lite halt på vä bak och rörde sig betydligt mjukare på böjt spår. Fick också rådet att börja trava lite försiktigt...men jag har väl fått bakslag för de gånger jag travade i december för nu är han ju som sagt halt. På två veckor !!!! Red honom 23 /12 och då gick han ganska hyfsat för att dagen efter ej gå fram/vara styv i nacken/stel osv. Blev din häst behandlad i lederna ? Mvh Aker

Hej!
Han var väldigt dålig när vi äntligen fick konstaterat vad det var som var hans problem. Han var stel, halt, vinglig(balans problem) mm. Först trodde vet att han hade fång, vilket det sen visade sig att det ju inte var!

Ang träning så är det ju som så att min ponny har vart dålig så pass länge att det behövs en lång igångsättning för att det ska hålla.

Jag vill inte ta några risker nu när det ser bra ut... Så han har senaste halvåret skrittats, först för hand i backar, vi har mycket backar här i skogen. Nu innan vintern så började jag att skritta uppsuttet i backar och på rakt spår. För en häst som inte har gjort något på över 3 år så är detta nog med arbete. Än så länge.

Han har nu fått en vila och sen så ska han igång i vår igen!

Jag rider mitt halvblod (född '95)precis som vanligt. Vi har till och med klättrat en hel del i utbildningen sen ehrlichan. Så han har varit klockren efter behandlingen.
Tre veckor efter tetracyklinbehandlingen på klinik hade han 1 markering på vä framkota och 1 grad på hö bakkota.
Men jag fortsatte igångsättningen och kände aldrig någon hälta eller ojämnhet.
MEN! Jag har honom lindad med Back-on-track-paddar över nätterna. Och tar jag bort dem så påvisar han direkt värme i ett eller annat ben. Så NÅTT finns det säkert kvar. Men det är inget jag tänker spekulera i förräns han verkligen är halt. Den dagen den sorgen. :smirk:

Kan tillägga att min häst inte blev behandlad i lederna. För då hade man behövt spruta honom ÖVERALLT.
Han reagerade nämligen i samtliga leder som går att böja och då minst 1 grad. Dessutom var reaktionen för palpation i rygg å nacke extrem. Man kunde knappt närma sig honom. Och jag travade honom redan efter TVÅ veckor utan märkbar hälta.
Otroligt egentligen!

Hoppas i alla fall att du får rätsida med ehrlichiosen så att du och din häst kan komma i gång utan värk och stelhet!

Nej, min behandlades aldrig i lederna. När han var in på Ultuna först (innan det var konstaterat attd et var erlichios) så ville d eju inte spruta för det var för många leder (5 st, och så ryggen) samt att det kommit efter vila så de förstod inte hur han kunde fått det.

Sen när han efter ett halvår fick rätt diagnos så reagerade han i alla ben innan behandling, men var ren efter behandling. Fick dock som sagt kortison efteråt för att ta bort den sista stelheten.

Och sen gick han på lååågfart ett år (tog det väldigt lugnt) och vetbesiktigaes 10 månader efter behandlingen och var då ren (utom en markering högt h.b. men han hade gått omkull dagen innan).

Sen reds han ju hela vintern, började träna på allvar på våren. Blev dock halt h.f. i juni, armbågsledsinflammation i sviterna efter en sträckning i januari. Sen hann jag rida 2 månader och sen var det klippt igen, men den här gången hasen på v.b. Fast det visade sig ju bero på en defekt i själva hasen (det saknas en stor bit). Så han har aldrig haft ledtrassel som har med erlichiosen att göra sen han behandlades. Inte haft ont i ryggen etc heller (utom när han blivit blöt/kall, men han har lindrig kissing spines och är känslig i sin rygg).

DÄREMOT så kändes han till och från knackig ganska länge efter att han var frisk från erlichiosen. Jag nojade järnet i början, men lever numera HÅRT efter mantrat "En gång är ingen gång, två gånger är alarmerande och tre gånger innebär en klinikresa". Vissa dagar känns han inte hundra, utan knackig etc, men då ändrar jag bara ridning efter det så vi bara lallar i skogen. I 9 fall av 10 är han helt okej dagen efter, i undantagsfall är det två knackiga pass i rad. Då nojar jag. Är det tre sådana i rad eller nära inpå varandra så åker vi till klinik. Hitills har jag alltid haft rätt när jag låtit känslan avgöra.

Så, jag skulle tro att han fortfarande kan ha aningens problem efter erlichiosen, men inte så det stör honom, utan bara att han har dina dåliga dagar då han inte är på topp. Men inte så att det stör eller märks på vetundersökningar eller så.

Hej ! Det är MYCKET intressant att läsa era erfarenheter ang. erlichios symtom. Allt ni skriver stämmer på min häst. Han had även ont i ryggen vid andra återbesöket hos veterinären men det försvann iallafall....Idag var vi ute och gick och det gick bra. Tänkte att jag ville se hur han rörde sig i trav så han fick trava i grimman på en stor volt i ridhuset och han var ju fortfarande halt men inte så halt som för några dagar sen !!!! Ska nu ta ett nytt prov i veckan och sen skall jag kolla hältorna veckan därpå. Men det kanske är så att det är onödigt att behandla lederna??? Verkar ju som att alla som skrivit här haft hältor som kommit och gått under flera månader efter avslutad pc behandling. Min häst har väl inte varit redo för att trava i ridhuset som jag gjort två veckor i december :(....usch nu får jag "ågren".....men det är skitsvårt att sätta igång en konvalescenthäst. Och med erlichiasymtom vet man ju inte om det är hälta/stelhet/ovilja/träningsvärk osv som gör att hästen inte "går fram". Har ni inte också blivit osäkra på det :confused: ? Mvh Aker

Jodå, men skaffar sig en rejäl nojighet sen, och undrar vid minsta lilla orenhet/ovilja/protest om hästen har ont..

Men jag lever efter mantrat:

En gång är ingen gång, två gånger är alarmerande och tre gånger är anledning till klinikbesök.

Dvs är det ETT pass som inte fungerar så bryr jag mig inte, kan bero på vad som helst. TVÅ pass i rad eller nära inpå så tar jag mig en rejäl funderare om jag kan komma på något det beror på, TRE pass i rad eller tätt inpå då ÄR det något som är fel (iaf när det gäller min herre) och då åker vi till klinik.

Synlig HÄLTA eller orenhet har jag dock inte sett skymten av sen erlichiosbehandlingen, utom då när han hade armbågsledsinfl och hasledinfl, men det hade som sagt inte med erlichiosen att göra.

Men som sagt, vet varnade mig för att behandlingen inte biter på den del =(

Hej! Jo jag har väl också försökt att tänka ungefär som du...för min häst är en snäll pålle som brukar köpa vad man ber honom om. Som sagt 23/12 gick han relativt fräsht men nu är han ju halt. Ja, jag få väl se vad böjprovet visar.....Ska iallafall köpa Echinachea till honom som nån här rekommenderade, det är tydligen stärkande för immunförsvaret. Mvh Aker

Min häst blev under förra året behandlad (innan vi fick diagnosen erlichios) i kotlederna med tuppkam/kortison på alla 4 ben, knäleden Vb, samt TOLV jättesprutor i ryggen!! Precis som Corax häst så hade hon extremt ont i rygg/nacke/runt korset ungefär varannan gång hon vet. undersöktes, varannan gång var hon Ua.... Men på min häst hjälpte inte dess ledsprutningar, problemen kom tillbaks direkt. Det var först när hon fick behandling för själva erlichiasen som problemen upphörde. Så frågan är om det är idé att spruta leder så länge infektionen är kvar i kroppen? Fast det kanske hjälper på vissa hästar, men på min hjälpte det INTE, och man vill ju inte gärna spruta i onödan...

Ang behandling hemma eller på klinik.

Man behöver inte ha permanentkanyl när man engemycinbehandlar. Risken för tromboflebit minskar om man sprutar omväxlande i höger och vänster sidas jugularven med en vanlig grov kanyl. Ja, hästar kan drabbas av akuta diarréer till följd av tetracyklinbehandlingen. Detta är det främsta skälet till att jag anser att det är bättre att låta hästen genomgå behandlingen i hemmiljö. En tillfällig flytt skapar stress hos hästen samtidigt som varken foderrutiner, fodermedel eller vatten är desamma som hemma. Detta ökar enligt min uppfattning risken för att hästen drabbas av störningar i tarmfloran.

Naturligtvis måste man då hitta en veterinär som ställer upp på att komma hem till stallet och spruta hästen varje dag samt är beredd att rycka ut akut med droppet i högsta hugg om olyckan skulle vara framme. Och att man som hästägare noggrannt studerar hästen och dess avföring flera gånger under dygnet.

Hej
Jo, ang ovilja att behandla fästingburna infektioner (allmänt svar, ej specifikt till tid A).

Kronisk ehrlichios förekommer inte enligt ledande veterinärer/forskare på hästsidan. Akut - ja, men inte kronisk. Man anser istället att flera bekymmer, allt från svårdiagnosticerade hältor till sadel- och ryttarproblem mm, får en falsk förklaring i och med att man hittar antikroppar mot ehrlichios. Behandlingen, som ju består i intravenös tillförsel av tetracyklinpreparat, är en mycket bred sådan och bekämpar "det mesta". Tetracyklin utövar dessutom någon form av antiinflammatorisk effekt på ledbrosken, varför man ofta får en förbättring under ett par månader för att sedan se att hältan/problemen återkommer. Kortison ger också en förbättring på kroniska ledinflammationer oavsett orsak.

Jag vet själv inte vad jag ska tro. Jag tror iofs att fästingburna sjukdomar är och har varit en modediagnos eller kanske snarare en slaskdiagnos; en diagnos att ta till när man inte kan förklara symptomen. Jag tror också att flera hästar som varit kroniskt halta av en eller annan orsak lär sig att det gör ont, dvs även om smärtan eg försvunnit så minns kroppen den (det finns även studier på humansidan som visar på förändringar avseende smärtupplevelse vid långvariga smärttillstånd) och beter sig utifrån det. En långvarig smärtlindring i kombination med ökat hopp hos hästägaren (ja, placebo är konstaterat även på djur!!!!) tror jag i många fall kan bota dessa hästar.

Jag tror dock att man har ett pågående (eller möjligen nyligen avslutat) projekt på Ultuna där man försöker utreda orsaken till diagnosen "kronisk ehrlichios". Förhoppningsvis kommer forskning att leda till en bättre förståelse och förhoppningsvis ett bättre behandlingalternativ för drabbade hästar. (Tetracyklin är ju inte så roligt; dels för att det är ett mkt brett ab med resistensproblematik, dels för riskerna i samband med behandling).

Själv har jag en ponny med konstaterad akut ehrlichios (inklusionskroppar i blodet). Hon är kärnfrisk trots att hon inte behandlades (var dräktig). En annan häst jag har har haft en hälta lokaliserad till en "bakhov". Efter diverse undersökningar och behandlingar, behandlade jag honom slutligen med engemycin och kortison och se - han blev frisk. (Och skitsamma varför, huvudsaken är att han får leva).

Med min häst som inte störs av flyttar så skulle jag ställa på klinik, det blir för mig en ekonomisk fråga också :crazy: Sen har hon ingen boxplats i stallet utan står på lösdrift (självklart finns det en sjukbox men det är lättare att stänga in henne och ha henne lugn borta än hemma).

Och vad säger att veterinären inte är 20mil bort när hästen rasar? :crazy:

Näh, blir det aktuellt lämnar jag henne på klinik.

Nej, det beror ju som sagt på var man bor och vilken kontakt man har med veterinärerna i närheten. Man väljer naturligtvis själv!

Men annars kan hästen fortsätta att gå ute i hagen som vanligt under behandlingen (man behöver som sagt inte använda permanentkanyl). Och "rasar" gör de inte, de får diarré (colit)!

Tar man med sig eget foder (inkl grovfoder) till behandlande klinik? Annars blir ju ett så tvärt foderombyte i sig tillräckligt för att utlösa en colit.

Det kanske är självklart att man gör förresten, dum fråga!? :confused:

Du skrev att det också är en ekonomisk fråga - är det alltså billigare att behandla på klinik? Ersätter försäkringsbolagen behandlingen? Ungefär hur många tusenlappar rör det sig om!?

Om det finns anledning att behandla så ersätter dem. På klinik betalar jag ingenting medans jag hemma måste betala veterinärens resor till och från stallet.

Att få ngn som sprutar är inga problem, som tur är.

Jag skulle iaf ta med eget hö. Vet inte hur man gör, har bara haft hästen inne för hältutredning.

Jag fick inte ta med eget hö, de använder deras eget, blir väl för mycket jobb för dem att hålla ordning på vilket hö som tillhör vilken häst..... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 824
Senast: Gesska
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 495
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar