Du, den veterinären på Ultuna var värre än så.. Det här är lite off topic, men..
Hästen fick etts piktramp med rejäla komplikationer i feb. In på Ultuna akut när han fick spiktrampet och han stod där ett par dagar innan de skickade hem honom för han vägrade äta. Fick jättebra bemötande och vård på Ultuna. Hemma chockar han på PC och infektionen slog sig upp i hovbenet och vi åkte jojo in och ut och det såg riktigt mörkt ut ett tag och jag höll på att missta honom. Han repade sig dock och blev friskförklarad i slutet av mars. Jag var KANONNÖJD med Ultuna.
Eftersom han gått ner sig rätt mycket i vikt och tillbringat två månader på boxvila så lät jag honom vila i hage och återhämta sig en månad och satte sen igång försiktigt i april. Han kändes dock inte fräsch så han fick vila lite mer. Provade sätta igång igen i maj men han kändes inte fräsch. Inte halt men däremot seg och ovillig och stum.
Åkte in till ultuna och kollade, samma vet som kollade spiktrampet. De trodde jag var korkad och hittade inget fel tills de böjde och han var halt på tre ben och reagerade i FEM leder. Dessutom ryggont. Rtg kotleder och hovleder runt om u.a. Rtg rygg visade närliggande tornutskott på två ställen is adelstaden. (Kissing Spines). Vet kliade sig i huvudet och fattade ingenting, inte jag heller. Fick dock butta och vila och skickades hem, man ville inte spruta så många leder när man inte kunde förklara VARFÖR han var så dålig. Vid åb inte direkt bättre så mer butta och ett rehabprogram för ryggen ifall den var roten till det onda. Det pratades om att scinta ryggen.
Rehabprogrammet gick inte att genomföra, hästen protesterade och hade för ont. Så mer vila och mer butta. Fler besök med samma resultat och nu började desperationen sprida sig.
han blev sämre allmänt under hela tiden, han tappade vikt och muskler, han fick gallor, han blev apatisk och grinig och han hade konstiga hältor som var där ena dagen och inte andra. Vissa dagar såg han fräsch ut, andra knackig som fan. plötsligt kunde han inte svänga och galoppera samtidigt etc.
Jag åkte på semester i 2 veckor och försökte slippa tänka på eländet (han hade ju inte ont av att gå i hagen, och det fanns inget man kunde göra, alla rev sig i huvudet). När jag kom hem så konstaterade jag att det var värre än nånsin. Han KUNDE inte galoppera alls på böjt spår, han var knackigare än nånsin (för att nästa dag vara ren) etc. Så jag bokade tid igen. För att slippa vänta tog jag en annan vet.
Denna vet skulle jag vilja göra onämnbara saker med. Hon började med att konstatera att "Den här ska ju bli distanshäst" (jag har araber). Jag förklarade att "Nej, jag är inte intresserad, han ska gå lättklass dressyr". Då konstaterade hon att "Den här kommer aldrig gå ens LC, han är ju på bogarna, stum i steget etc". Jag slet mitt hår och försökte förklara att "Ja just det, han är inte fräsch!!" Men han var visst fräsch, "araber rör sig sådär". Jag erbjöd henne att titta på en video jag hade med mig, men det var hon inte intresserad av.
När han reagerade på ryggpalpationen avfärdade hon det med "araber är nervösa, han reagerade bara på att jag gjorde något, inte smärta". gallorna var inget att bry sig i "Jag hars ett värre". Spelade ingen roll för henne att han aldrig haft gallor förr.
Så fick jag springa, vi longerade och jag fick visa ridprov i en lånad sadel (hästen har avancerat sadeltvång och är VÄLDIGT kinkig med sadel, och hade dessutom ont i ryggen). Naturligtvis kunde han inte galoppera på böjt spår, och han var väldigt loj och seg. och rätt spänd och nervös och studsig pga den lånade sadeln. Men se det var inget fel på hästen inte, utan han var talanglös, och dessutom var han felriden, litade inte på mig, lat och obalanserad. Detta skulle rättas till med att jag skulle ta ridlektioner för en kompis till henne som är tränare, dessutom skulle jag använda sporrar så han inte fick gå och lata sig.
Jag försökte vid det här laget förtvivlat förklara för henne att hästen alltid varit pigg och glad och aldrig varit sådär seg och gått på bogarna etc. Men det viftades bort.
Efter att hästen då var så uppvärmd att han var svettig gjordes böjprov. Han reagerade nu på det FJÄRDE benet, det som varit rent hela tiden. Men det var inget att bry sig om (???).
Hon konstaterade att hästen var frisk men skulle ridas med sporrar och inte få lata sig. Fast eg borde jag ju sälja honom till distans..
Jag tvingade henne ta B/E-prov. jag skulle ringa en vecka senare för att få resultatet.
En vecka senare ringde jag, och hon säger att "Ja, det visar inga som helst spår av borrelios eller erlichios". Jag var klart anti veterinären vid det här laget och ville ha den exakta titern så jag kunde kontakta annan veterinär, så följande samtal utspelade sig:
Vet: Det finns INGA SOM HELST spår av B eller E.
JaG: Ja men vad bra, då var titern noll alltså?
Vet: Nja, han har ju HAFT erlichios, men det är inget som besvärar honom nu.
Jag: okej, men vad är titern nu då?
Vet: *är tyst en lång stund* Jaa... Det är ju en rätt hög titer men han har INGA besvär av det idag.
Jag: VAD ÄR TITERN?
Vet: Jaa, han har ju en titer på 1:160, men han har ju INGA SYMPTOM så det är ju inget att bry sig om.
Jag: Tack, hejdå.
Så jag la på, ringde försäkringsbolaget (iom att puckovet friskförklarat honom) och berättade historien. Försäkringsbolaget sa BEHANDLA. Jag ringde Mälarkliniken, fick prata med AL där och när jag berättat inledningen börjar han fylla i med "Ja, och så har den haft ont i ryggen med va? Balansproblem?" etc etc, jag bara satt och gapade och sa "ja, stämmer" hela tiden.
Enligt AL så hade hästen ALLA klassiska symptom som finns på icke-akut erlichios. Så A frågar om B/E-prov är taget, och jag säger ja och talar om titern. Då blir det tyst i någon minut, och sen säger han "Du behöver inte svara, men du har varit på Ultuna va?". Jag höll med om detta och han tyckte att "ja, jag anade det. Hade den här hästen kommit in till oss hade vi behandlat den för länge sen". Jag frågade om jag kunde få komma dit med honom nu, och fick komma dagen efter. Han reagerade på böjprov runtom då, alla fyra benen.. En vecka efter att puckovet sagt att han var fräsch och frisk (och han ändå som sagt reagerat på hennes 30-sekunders böjprov på uppvärmd häst)
Han lades in direkt och behandlades i 7 dagar och kom hem som en ny häst och fräsch. Då grät jag av glädje som sagt..
Jag ringde puckovet och berättade och hon svarar "Ja, då hade du TUR, för det brukar inte fungera att behandla erlichios, men vad roligt då. Har du kontaktat tränaren som jag rek?"
Jag skrev ett brev till den veterinär som haft hand om det hela tills jag råkad epå puckovet, samt till Ultunas ledning och förklarade vad som hänt och hur ledsen jag kände mig. Ledningen besvarade inte mitt brev, vet som jag haft innan (och varit jättenöjd med) svarade att "Det var en tråkig historia det där, men det var ju tur att hästen blev bra tillslut" Inte ett ORD om något beklagande eller att de gjort något misstag.
När räkningen från puckovet kom så håller jag på att dratta av stolen när det under diagnos står: Hälta UNS (Utan närmare specifikation, dvs hälta som de inte lyckas hitta orsak till). Hons kriver alltså Hälta som diagnos när hon står och säger till MIG (jag hade vittnen med mig som tur är, annars skulle jag trott jag blivit sinnesförvirrad) attt hästen är OHALT och frisk???
Jag har inte satt min fot på Ultuna sedan dess, jag åker till MK eller ATG. Jag skulle i nödfall åka till Ultuna dock, men de kommer aldrig nära en hälta på mina hästar, och jag tar helst allt annat också någon annanstans om jag kan. Detta trots att Ultuna är min närmsta klinik.