Hur mår era elichias hästar????

Därför att det kan slå ut en känslig häst. Var idag i kontakt med Mälarkliniken och de har gett oss en utredningstid. Blir det aktuellt med medicinering så behålls vår ponny där då det inte är att rekomendera att behandla hemma. Dels så ges det iv. och att ha en kanyl kvar i halsen hemmplan är inte så lyckat. Lossnar korken så backar blodet ut ( har varit med om det, inget roligt, det går fort) får dessutom hästen en chock eller problem med magen ( stört diarre) så har hästen större chans att överleva på en klinik där det finns veterinärer på plats samt medel att tillgå.( säjer både Mälarkliniken och min veterinär )

Hurd som helst så gnäggade vår ponny för första gången på en månad i morse och i natt hade han ätit upp sitt ensilage. :) Underbart - bortsett från att det är så typiskt nu när vi har fått tid för utredning. Skulle tro att han har kommit ur sitt skov nu och är fräsch ett tag till och efter utredning (där de säkert inte ser något) så hamnar han i ett nytt skov :cry:
Det är en underbar ponny, haft honom sedan han var liten, om han ska behöva leva med skov så vet jag inte om jag har samvete att se honom i ögonen varje gång som han blir sämre......

Till att börja med vill inte jag heller ha min häst hemma med permnanetkanyl. Fick hon gå kvar med kompisarna skulle de tja slita bort den och ensam har jag ingenstans att ha henne, bättre på klinik då. Kostar ändå inte mer.

Sen har jag fått mkt noga inpräntat att det KAN slå ut magen på hästen och det rejält och då är det mkt bättre för hästen om den redan är på klinik och direkt kan få adekvat hjälp.

Hej! Det var ju intressant att veta. Men kan du rida honom även typ träna och så ? Eller rider du mest ut ? Jag kan ju rida min häst ut skritta, lite backar och lite trav när han känns ok för det. Hade din häst kraftiga symtom då för 3 ½ år sedan ? Mvh Aker

Min hade också 1:160... Men däremot alla jäkla symptom som existerar. Han behandlades i en vecka på MK. Jag valde att behandla på klinik, man kan behandla hemma MEN då måste vet komma varje dag, eftersom det ska ges intravenöst. Dessutom finns det en LITEN risk att engemycin slår ut hela tarmfloran, och då kan hästen dö (sällsynt, men det har förekommit) och då kändes det bättre att ha honom på klinik (jag har förresten 12 mil till MK).

Jag var ju på Ultuna först, från maj - oktober åkte vi jojo in och ut med skumam ledinflammationer på tre ben, hältor som vandrade runt, balansproblem och ryggont, avmagring och humörsvängningar. Tillslut togs B/E-prov som visade 1:160 flr erlichios. Ultuna vägrade behandla för "han hade ju inte symptom" (hästen hade då varit oförklarligt halt sne i maj, hade gallor, ont i ryggen, var apatisk och hade gått ner rejält i vikt (han vägde 345 kg, normalt ligger han på 400 - 410..) dessutom hade han klara balansproblem och kunde inte galoppera.

Jag ringde mitt försäkringsbolag och grät och de sa behandla, sen ringde jag Arne på MK och hann knappt börja berätta innan han började "fylla i" med "han har haft ont i ryggen med va? Gått ner i vikt?" etc etc. Han var tydligen ett skolboksexempel på "icke akut-erlichios". Han fick komma in på MK dagen efter, behandlades i sju dagar med engemycin samt magmedicin (förebyggande). Efter 7 dagar var han helt ren på böjprov och rörde sig mycket bättre men lite stelt. Fick kortisontabletter två veckor hemma och var sen sitt gamla goa jag, och det är hitills enda gången jag grinat lyckotårar. Stod utanför hagen och såg honom busa och tårarna bara rann...

Jag har "hänvisat" ett antal erlichioshästar till MK (jag borde snart få provision) och flera av dem finns här på Buke. De som jag vet har varit NÖJDA.

Apropå MK, min valack blev hemskickad i förtid från Ultuna för han vägrade äta och var deprimerad och rasade i vikt. Efter två dagar..

På Mälarkliniken trivdes han som fisken i vatten och när jag var och hälsade på efter några dagar lyfta han huvudet från höet och tyckte "Hej matte, kolla vad fint jag bor här, kul att du kom och hälsade på förresten men nu ska jag äta lite mer, hejdå" *s* Han ser MK som Hotell Hilton, och han hade gått UPP när han kom hem ;)

Jag skulle ringa MK och be att få tala med Arne, och berätta hela historien. Arne är suverän på erlichios!

Sen en annans ak...Arne varnade mig ganska rejält för att han INTE kunde garantera att valacken skulle svara på behandling, vissa hästar blir inte av med sin erlichios helt enkelt. Men min blev det, men de kunde inte garantera att inte lederna tagit stryk av att han gick obehandlad så länge medan Ultuna famlade i mörker. Nu blev ju min helt bra, men med tanke på den STORA FÖRVÅNING som uttryckes när valacken ett år senare var in på en veterinärbesiktning och var helt fräsch på böjprov så hade de nog inte räknat med att han skulle bli så återställd.. Tur jag inte fattade hur tveksamma de var innan.. *s*

Jag har "hänvisat" ett antal erlichioshästar till MK (jag borde snart få provision) och flera av dem finns här på Buke. De som jag vet har varit NÖJDA.

Japp, jag är en av dem! Jag har mycket att tacka dig för Alexandra! :bow: :bow: :bow:

Jag och Alexandra verkar vara två av få som har helt friska Ehrlichios-hästar.
För man hör hela tiden att flertalet aldrig blir helt bra.
Min valack fick, precis som Alexandras, alla symptom man kunde ha. Han blev behandlad på MK (underbart ställe!)och tre veckor senare var vi igång igen.
Det har aldrig varit någon stelhet eller dylikt.
Man borde väl kanske skratta sig lycklig.
Nu fick han ju bahandling en månad efter första symptomen men ändå.
Vissa har ju gått med det i flera år och blir helt återställda!

Min är faktiskt helt frisk också, med samma titer som Alex´s häst och Welhs´s, dvs 160 och hon är ändå inte behandlad.

Men det verkar vara en lurig hemsk sjukdom!

Fast Lil-sis...de flesta hästar klarar av sin erlichios SJÄLV. De blir aldrig "sjuka" utan de blir infekterade och så bildar kroppen antikroppar och tar hand om det hela och så var det över. Får inte minsta besvär. Men eftersom de skapat antikroppar får man en positiv titer. (Titer = antikropp. Vid titerräkning räknar man hur mycket antikroppar hästen har. Såfort hästen komemr i kontakt med en infektion etc så börjar den bilda antikroppar. Sen är frågan om immunförsvaret SJÄLV klarar av att bemästra infektionen eller ej.)

Så ett positivt erlichiostest säger bara EN sak - att hästen har stött på erlichiossmittan. Inget annat. Det säger inget om hästen är sjuk eller har besvär eller något. Därför ska man inte titta på bara tiern, utan finns det SYMPTOM? Och så ska man helst ta ett parprov, dvs ta nytt prov. Har man en titerstegring på MER ÄN det dubbla så har man en synnerligen aktiv erlichios där immunförsvaret kämpar febrilt för att bekämpa infektionen. har hästen då också symptom så behöver den sannolikt lite hjälp på traven att bekämpa infektionen. Har man väldigt tydliga/många symptom kan man ju behandla efter bara ett prov, efter att ha uteslutit andra orsaker till symptomen.

MAJORITETEN av alla hästar i de områden där erlichios och borrelios finns har smittats med B/E-någon gång, men själv klarat av det utan problem. Dock kvarstår den förhöjda titern länge efter de är friska (både hos behandlade hästar ochd e som själv klarat av det), så man kan få positiv titer hos en häst som är helt fri från infektionen. Titrarna är ju antikroppar och antikroppar kvarstår. Vissa för livet, andra en begränsad tid. När det gäller erlichios kvarstår höga titrar iaf 6 månader efter hästen blivit frisk, och antagligen längre (de har inte kunnat bestämam säkert, men HUND kan ha kvarstående titrar ÅR efter tillfrisknande).

Så man kan inte jämföra de som har antikroppar men aldrig haft problem, med de som fick problem att bli av med infektionen och behövde hjälp.

Fast det fanns ju en anledning till att vi tog proven... Hade jag haft en andra veterinären när vi tog proven så hade hon nog varit behandlad också med tanke på de problem vi hade.

Jo, men om hon inte själv kunnat klara av att bekämpa infektionen så hade hon inte varit frisk idag. Ser man på min valack så fick han ju mer och mer problem under en åttamånadersperiod, och hade han inte behandlats hade han varit utdömd idag (lederna hade tagit för mycket stryk tillslut av de ideliga inflammationerna). Men Ultuna vägrade ju behandla, de ansåg inte att det fanns någon anledning :mad: Så nog spelar det roll vilken veterinär man har med.

Men menade mer att det är svårt att jämföra de som klarar det själv med de behandlade, och att man inte kan jämföra ett positivt prov med att hästen har problem. Var inte så mycket strikt riktat mot dig och Patsy som det verkade (jag märkte när jag läste igenom inlägget att det verkade som jag hoppad epå dig, så menade jag inte!)

Var mer de som vad hästen än har för symptom insisterar på erlichiosprov, och är det positivt så ska det minsann behandlas. (Och det är pga dem t ex Agria har slutat betala för provtagning för B/E. De betalar behandling om veterinär anser den nödvändig, men de betalar inte provtagning coh analys för B/E. För att folk inte av slentrian ska ta B/E-prov vid minsta symptom och sen kräva behandling (som är dyr).

Men har de symptom och alla andra orsaker är uteslutna och de har positiv titer, då är det ju inte så mycket att orda om. En del hästar behandlas nog i onödan ändå (dvs de skulle faktiskt klarat av det själv om de fått chansen), men som jag ser det så hellre det än att de får följdproblem sen ( t ex med lederna)

Hej! Det känns hoppfullt att läsa om era behandlade hästar som blivit bra ! Min har också blivit behandlad med tetracykliner under 7 dagar ( jag körde till vet varje dag ) pga hans höga titer och kraftiga symtom. Min veterinär tvekade inte alls, dock behandlade hon även de leder som reagerade på böjprov med tuppkam/cortison samtidigt. På röntgen kunde man se kraftiga inflammationer i dessa leder. Min häst blev ju betydligt bättre efter några veckor men har haft olika dagsstatus hela hösten för att nu återigen vara halt. Nu ska det tas nytt prov och ev. behandlas igen fast det var vet. tveksam till pga risken att slå ut tarmfloran. På min fråga vad hon annars skulle göra sa hon att då får man behandla varje led för sig....gud vad jag är trött på detta... :(. Ni som har hästar som blivit friska kan ni rida dem "som vanligt " igen ? Jag tänker att det måste ju finnas massor med hästar i fästingtäta områden som blivit infekterade och ändå kan fungera vidare med eller utan behandling eller hur? Jag menar att det är ju nästan omöjligt att skydda sig, då kan man ju inte släppa ut sin häst och vad är det för hästliv.... Jag bor i Skåne på västsidan och egentligen har ju inte vi så mycket fästingar som på andra ställen i vårt land. Mvh Aker som behöver tröstande ord och råd från er som också har blivit drabbade !!!! Jag vill ju så gärna ha tillbaka min pigga häst :cry:

PS Måste bara tillägga när jag läste igen om att man inte ville behandla på Ultuna..DET ÄR JU INTE KLOKT!!!!!! Hade det varit inom humanmedicinen hade läkaren blivit anmäld... :devil:DS

Jag håller tummarna för din häst.

Min arab fungerade att rida på i samma utsträckning som innan, dock blev han halt när kraven höjdes (till högre nivå än han någonsin legat på) men det var INTE på grund av erlichiosen, utan pga att han visade sig ha en stor defekt i ena hasen. Prognosen är svårt att sia om, de har aldrigs ett något liknande. Jag hoppas han ska hålla för att ridas normalt men bara ute i skogen. Det var när vi började rida på böjda spår och träna dressyr lite mer organiserat som defekten i hasen gav sig till känna.

Men han kom tillbaka till samma nivå han låg på innan efter erlichiosbehandlingen iaf (dvs ridas längs skogsvägarna i skritt, trav och galopp, samt efter vägarna arbeta sidvärtes, tempoväxlingar, samla lite, länga lite, ännu mer sidvärtes. Och så några pass nu och då (ganska sällan dock) på böjt spår.) Och det finns INGENTING som säger att om han inte haft defekten i hasen att han kunnat hålla för mer än så, han låg och tränade på högre nivå än tidigare och rätt frkvent hela våren och halva sommaren och det som gav problem var alltså en defekt som aldrig sagt varken bu elelr bä förr, INTE erlihiosen.

Och "Corax" häst är tillbaka fullt ut och rids som vanligt och tränar hoppnng igen etc.

Men som sagt, de varnad emig för att vissa blir inte av med erlichiosen/får tillbaka problemen. Men min valack blev helt återställd, trots att veterinärerna var tveksamma till det. Så det finns hopp för din pålle med! =)

Hej igen ! Jag vill ju gärna fortsätta min hästs utbildning, han är född -98 och det var tänkt att det skulle bli en dressyrhäst......och det har ju gått hyfsat att rida honom ute på rakt spår hela hösten men det verkar som om de få gånger nu i december som jag ridit honom i ridhuset gjort honom halt igen (?). Men han har inte gått merän pyttekorta pass...en kvart tjugo minuter ca. Den här Arne på Mälarkliniken är det en veterinär ? Mvh Aker

Du, den veterinären på Ultuna var värre än så.. Det här är lite off topic, men..

Hästen fick etts piktramp med rejäla komplikationer i feb. In på Ultuna akut när han fick spiktrampet och han stod där ett par dagar innan de skickade hem honom för han vägrade äta. Fick jättebra bemötande och vård på Ultuna. Hemma chockar han på PC och infektionen slog sig upp i hovbenet och vi åkte jojo in och ut och det såg riktigt mörkt ut ett tag och jag höll på att missta honom. Han repade sig dock och blev friskförklarad i slutet av mars. Jag var KANONNÖJD med Ultuna.

Eftersom han gått ner sig rätt mycket i vikt och tillbringat två månader på boxvila så lät jag honom vila i hage och återhämta sig en månad och satte sen igång försiktigt i april. Han kändes dock inte fräsch så han fick vila lite mer. Provade sätta igång igen i maj men han kändes inte fräsch. Inte halt men däremot seg och ovillig och stum.

Åkte in till ultuna och kollade, samma vet som kollade spiktrampet. De trodde jag var korkad och hittade inget fel tills de böjde och han var halt på tre ben och reagerade i FEM leder. Dessutom ryggont. Rtg kotleder och hovleder runt om u.a. Rtg rygg visade närliggande tornutskott på två ställen is adelstaden. (Kissing Spines). Vet kliade sig i huvudet och fattade ingenting, inte jag heller. Fick dock butta och vila och skickades hem, man ville inte spruta så många leder när man inte kunde förklara VARFÖR han var så dålig. Vid åb inte direkt bättre så mer butta och ett rehabprogram för ryggen ifall den var roten till det onda. Det pratades om att scinta ryggen.

Rehabprogrammet gick inte att genomföra, hästen protesterade och hade för ont. Så mer vila och mer butta. Fler besök med samma resultat och nu började desperationen sprida sig.

han blev sämre allmänt under hela tiden, han tappade vikt och muskler, han fick gallor, han blev apatisk och grinig och han hade konstiga hältor som var där ena dagen och inte andra. Vissa dagar såg han fräsch ut, andra knackig som fan. plötsligt kunde han inte svänga och galoppera samtidigt etc.

Jag åkte på semester i 2 veckor och försökte slippa tänka på eländet (han hade ju inte ont av att gå i hagen, och det fanns inget man kunde göra, alla rev sig i huvudet). När jag kom hem så konstaterade jag att det var värre än nånsin. Han KUNDE inte galoppera alls på böjt spår, han var knackigare än nånsin (för att nästa dag vara ren) etc. Så jag bokade tid igen. För att slippa vänta tog jag en annan vet.

Denna vet skulle jag vilja göra onämnbara saker med. Hon började med att konstatera att "Den här ska ju bli distanshäst" (jag har araber). Jag förklarade att "Nej, jag är inte intresserad, han ska gå lättklass dressyr". Då konstaterade hon att "Den här kommer aldrig gå ens LC, han är ju på bogarna, stum i steget etc". Jag slet mitt hår och försökte förklara att "Ja just det, han är inte fräsch!!" Men han var visst fräsch, "araber rör sig sådär". Jag erbjöd henne att titta på en video jag hade med mig, men det var hon inte intresserad av.

När han reagerade på ryggpalpationen avfärdade hon det med "araber är nervösa, han reagerade bara på att jag gjorde något, inte smärta". gallorna var inget att bry sig i "Jag hars ett värre". Spelade ingen roll för henne att han aldrig haft gallor förr.

Så fick jag springa, vi longerade och jag fick visa ridprov i en lånad sadel (hästen har avancerat sadeltvång och är VÄLDIGT kinkig med sadel, och hade dessutom ont i ryggen). Naturligtvis kunde han inte galoppera på böjt spår, och han var väldigt loj och seg. och rätt spänd och nervös och studsig pga den lånade sadeln. Men se det var inget fel på hästen inte, utan han var talanglös, och dessutom var han felriden, litade inte på mig, lat och obalanserad. Detta skulle rättas till med att jag skulle ta ridlektioner för en kompis till henne som är tränare, dessutom skulle jag använda sporrar så han inte fick gå och lata sig.

Jag försökte vid det här laget förtvivlat förklara för henne att hästen alltid varit pigg och glad och aldrig varit sådär seg och gått på bogarna etc. Men det viftades bort.

Efter att hästen då var så uppvärmd att han var svettig gjordes böjprov. Han reagerade nu på det FJÄRDE benet, det som varit rent hela tiden. Men det var inget att bry sig om (???).

Hon konstaterade att hästen var frisk men skulle ridas med sporrar och inte få lata sig. Fast eg borde jag ju sälja honom till distans..

Jag tvingade henne ta B/E-prov. jag skulle ringa en vecka senare för att få resultatet.

En vecka senare ringde jag, och hon säger att "Ja, det visar inga som helst spår av borrelios eller erlichios". Jag var klart anti veterinären vid det här laget och ville ha den exakta titern så jag kunde kontakta annan veterinär, så följande samtal utspelade sig:

Vet: Det finns INGA SOM HELST spår av B eller E.

JaG: Ja men vad bra, då var titern noll alltså?

Vet: Nja, han har ju HAFT erlichios, men det är inget som besvärar honom nu.

Jag: okej, men vad är titern nu då?

Vet: *är tyst en lång stund* Jaa... Det är ju en rätt hög titer men han har INGA besvär av det idag.

Jag: VAD ÄR TITERN?

Vet: Jaa, han har ju en titer på 1:160, men han har ju INGA SYMPTOM så det är ju inget att bry sig om.

Jag: Tack, hejdå.

Så jag la på, ringde försäkringsbolaget (iom att puckovet friskförklarat honom) och berättade historien. Försäkringsbolaget sa BEHANDLA. Jag ringde Mälarkliniken, fick prata med AL där och när jag berättat inledningen börjar han fylla i med "Ja, och så har den haft ont i ryggen med va? Balansproblem?" etc etc, jag bara satt och gapade och sa "ja, stämmer" hela tiden.

Enligt AL så hade hästen ALLA klassiska symptom som finns på icke-akut erlichios. Så A frågar om B/E-prov är taget, och jag säger ja och talar om titern. Då blir det tyst i någon minut, och sen säger han "Du behöver inte svara, men du har varit på Ultuna va?". Jag höll med om detta och han tyckte att "ja, jag anade det. Hade den här hästen kommit in till oss hade vi behandlat den för länge sen". Jag frågade om jag kunde få komma dit med honom nu, och fick komma dagen efter. Han reagerade på böjprov runtom då, alla fyra benen.. En vecka efter att puckovet sagt att han var fräsch och frisk (och han ändå som sagt reagerat på hennes 30-sekunders böjprov på uppvärmd häst)

Han lades in direkt och behandlades i 7 dagar och kom hem som en ny häst och fräsch. Då grät jag av glädje som sagt..

Jag ringde puckovet och berättade och hon svarar "Ja, då hade du TUR, för det brukar inte fungera att behandla erlichios, men vad roligt då. Har du kontaktat tränaren som jag rek?"

Jag skrev ett brev till den veterinär som haft hand om det hela tills jag råkad epå puckovet, samt till Ultunas ledning och förklarade vad som hänt och hur ledsen jag kände mig. Ledningen besvarade inte mitt brev, vet som jag haft innan (och varit jättenöjd med) svarade att "Det var en tråkig historia det där, men det var ju tur att hästen blev bra tillslut" Inte ett ORD om något beklagande eller att de gjort något misstag.

När räkningen från puckovet kom så håller jag på att dratta av stolen när det under diagnos står: Hälta UNS (Utan närmare specifikation, dvs hälta som de inte lyckas hitta orsak till). Hons kriver alltså Hälta som diagnos när hon står och säger till MIG (jag hade vittnen med mig som tur är, annars skulle jag trott jag blivit sinnesförvirrad) attt hästen är OHALT och frisk???

Jag har inte satt min fot på Ultuna sedan dess, jag åker till MK eller ATG. Jag skulle i nödfall åka till Ultuna dock, men de kommer aldrig nära en hälta på mina hästar, och jag tar helst allt annat också någon annanstans om jag kan. Detta trots att Ultuna är min närmsta klinik.

Arne är veterinär ja. Han är faktiskt tom Professor i veterinärmedicin. Inklusive att han har utbildat blivande veterinärer på Ultuna, och var med och forskade en massa på travhästar och banunderlag och grejer som tydligen i princip revolutionerade synen på träning på 70-talet (fråga mig inte om detaljer, jag har läst om det men jag är ingen travmänniska så jag glömde det lika fort).

IOfs är alla vet utom en på MK suveräna, men Arne är extra bra på erlichios. Men han finns ju där för de andra att rådfråga om du får tid hos en annan vet.

Hej! Den veterinären du hade skulle ju tvångsmittas med erlichia....man kan ju nästan göra vad som helst i ett sådant läge!! Hur kunde hon säga så när din häst hade alla symtom...men det finns massor av puckoveterinärer. Jag bor nära Hbg:s djursjukhus och jag ger inte mycket för deras behandlingar. Min häst hade en oklar infektion i vintras (dock ej erlichias) och jag fick i princip tala om för dem vilka prover de skulle ta vid en infektionsbild!!!!( Jobbar själv inom human medicinen så jag kunde ju inte hålla tyst). Har givetvis inte anlitat dem när min häst blev oförklarligt halt på olika ben i somras utan bytte vet. Min häst hade också likadana symtom som din...kunde inte heller galoppera eller gå på böjt spår. Dagarna innan jag åkte till vet kunde han inte vända sig ordentligt...jag har iallafall tur som har en positiv veterinär. Varför jag undrade över denna Arne var att man kanske har mer erfarenhet av erlichias på östra sidan av landet. Det kan ju vara intressant att rådfråga ang. erlichios. Tror du det är möjligt? Hur har ditt försäkringsbolag ställt sig till ersättning ? Jag har Agria och de betalar t.ex. inte provtagningen vad jag förstår, hur är det med penicillinet ? Har inte fått räkning än men detta kan ju bli hur dyrt som helst.....Mvh Aker

Att det är möjligt att rådfråga Arne ang erlichios fast man bor i annan ända av landet? Jo, det tror jag väl, det är ju bara att prova. Men du kan ju undvika telefontiden kanske, dvs lämna meddelande så han kan ringa upp?

När jag ringde Arne om min så sa jag helt enkelt att jag ville ha en second opinion och han la inte på i alla fall ;) Fast det blir ju knivigt om det är en oklar bild, så vill de ju gärna SE hästen själv. Jag hade ju allt "färdigt" innan, och det var liksom bara att lägga in honom. Min las ju bara in, jag lämnade honom liksom bara, det fanns inget mer att utreda. Har man "bara" en massa symptom men inget B/E-prov så är det ju värre, det finns ju annat man måste utesluta först dessutom.

Men prova går ju, men då ska man nog ha en hel del information innan om han ska kunna göra annat än ge allmänna råd, är ju svårt att ställa telefondiagnos (även om min ju fick det, men som sagt där hade du över ett halvårs sjukdomshistoria och ett nytaget B/E-prov).

Det där med att valacken inte kunde galoppera förresten.. Han som "hakade" fast med bakbenet i upplyft läge. Jag ville ha en röntgen på hasen (han hade smällt i haserna rejält när han slog över en gång) men det ville ju inte vet. I sammanhanget en småsak förvisso, men det var samma symptom valacken uppvisade nu i somras när träningen trappats upp, dvs att benet hakade fast och han inte kunde hålla galoppen. Det röntgades och den stora, fula defekten (medfödd eller ivf gaaaaammal) upptäcktes. Nu hade den ju inte gett problem innan (han är böjd massa ggr och har varit ren i hasen), men OM de hade tagit en rtg då på Ultuna hade den upptäckts då och man hade besparat både sig själv och hästen en del. Inget eg FEL begått av vet eg (hade hon varit vettig hade hon nog inte rtg iaf eftersom du hade erlichiosen som förklaring till allt), men jag har ju mer än en gång såhär i efterhand undrat hur allt skulle sett ut om den där hasen röntgats..

Jo förresten, MK har e-mail faktiskt. Jag vet inte hur ofta de kollar den, men jag mailade en gång och frågade om unghästvårtor, unghästen hade extrem mycket (bild finns) men jag tyckte det kändes fånigt att åka in, men eftersom det var så mycket och fyllde nästan hela ena näsborren så ville jag ha något utlåtande. Så jag mailade en bild till MK. Och fick svar, men det tog nog några veckor.

Men om det inte är bråttom skulle du ju kunna maila, och skriva att det är till Arne. Så kan han ta det när han har tid och så, så riskerar du ju inte att "besvära" heller, utan han kan svara eller ringa upp när han har tid?

Hej! Jag tänkte mer att man kunde höra om hur behandlingstiden med rehabilitering kan se ut ungefär...inte att han skulle diagnosticera eller behandla min häst, det kan säkert den vet jag har göra. Men ibland kan ju veterinärer liksom läkare ha mer intresse och kunskap om specifika sjukdomar/tillstånd och därför ha tips/analyser som kanske en annan veterinär inte tagit del av. Man kan ju inte vara uppdaterad om allt....T.ex. tog jag kontakt med en specialist veterinär i virologi (virussjukdomar) då min häst hade en oklar infektionsbild förra vintern och hon hade mycket kunskap och erfarenhet att förmedla som gav mig en vettig förklaring till min hästs tillstånd och det kunde inte min behandlande vet. ge ( det var den jag anlitade på Hbg djursjukhus ! ). Precis som vissa skriver här på Buke så finns det ju veterinärer som inte ens anser att fästinginfektioner är något att behandla...och jag fick höra från en "känd" uppfödare: att "ja erlichia det är ju en sån där modediagnos..) Vad svarar man då....Så kunskapen är ofta inte vad den borde vara och symtom tolkas olika även av fackkunniga. Men det är bra och givande att kunna diskutera med någon som själv har häst med samma symtom. Mvh Aker

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 824
Senast: Gesska
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 495
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V