Det intressanta tycker jag är att det ju finns ett samband med den akuta erlichiosen, och att VISSA (rätt få procentmässigt sett) hästar får följdproblem med ledinflammationer etc etc efter detta. Är det något som erlichiosen ställer till med när den är akut, och hästen eg är frisk från erlichios men dras av FÖLJDER av denna? Eller är det erlichiosen som ligger och stör? Och varför svarar då t ex inte de ledinflammationer som är följd av erlichios på trad behandling, utan på engemycinbehandling? Varför svarar inte "klassiska" ledinflammationer på engemycinbehandling? Eller skulle de göra det?
Flertalet ledinflammationer är icke-infektiösa och svarar inte på antibiotika alls. En bakteriell ledinflammation bör däremot svara på tetracyklinbehandling, förutsatt att den aktuella bakterien är känslig för tetracyklin (och det är de flesta eftersom tetracyklin är ett mkt brett antibiotikum). En icke-infektiös ledinflammation påverkas, av för mig okänd anledning, positivt av tetracyklingbehandling. Det är alltså svårt att veta orsaken till hästens förbättring, har man bekämpat ehrlichiaorgansimerna eller "bara" påverkat leden gynnsamt?
Kortison, som ju ofta kompletterar tetracyklinet vid sk kronisk ehrlichios, är starkt inflammationsdämpande och bidrar bla till att icke-infektiösa ledinflammationer lägger sig.
Precis som du säger kan man ju undra om hästen får symptom pga sin ehrlichiainfektion (som man alltså inte kan påvisa i kroniskt stadie) eller till följd av denna. En annan intressant infallsvinkel är hur stor andel av de friska hästarna som har antikroppar mot ehrlichios. De testas ju sällan/aldrig. Om de är seropositiva i samma utsträckning som de sjuka kan man förstås misstänka att antikropparna mot ehrlichios är ett bifynd och att tetracyklinet faktiskt behandlar/förbättrar något helt anant. Som t ex galopperande djungelsjuka... :smirk:
Jag tänker likadant om min numera friska valack, vad det än var så är det borta nu och det är huvudsaken. Eftersom biverkningsfrekvensen i samband med en tetracyklinbehandling verkar vara relativt låg (bara hörsägen, vet inga siffror) så är det förstås lätt att tänka att .. skit samma! Vi behandlar alla med misstänkta symptom! Men; resistensen mot tetracyklinpreparaten är utbredd och bakterier som utvecklar resistens mot tc har en otäck förmåga att uppvisa multipel resistens, dvs vara resistenta även mot andra antibiotikum - följden av ett stort nyttjande av tc kan alltså bli att ett eller flera av våra viktiga vapen mot allvarliga bakteriella infektioner blir overksamma.
Min personliga åsikt är att man ska behandla hästar som uppvisar de symptom som förknippas med kronisk ehrlichios samtidigt som ett parprov visar på oförändrade eller stigande antikroppstitrar i blodet. Eller, helst av allt, positivt PCR eller blodutstryk (för organismerna kan faktiskt ses i en viss typ av blodkropp i akut skede).
Mitt sto (1:640 samt pos blodutstryk) insjuknade också under vårvintern. Symptomen var hög feber och ödem i samtliga fyra ben. Hon blev, trots dräktighet (vilket borde fresta bara det), frisk utan behandling och har aldrig uppvisat några symptom.
Du kanske har skrivit det tidigare, men togs något parprov på din häst? Jag har för mig att du skrev att titern låg på 1:160, vilket inte är en så värst högt (därmed inte sagt att den inte led av kronisk ehrl). Kanske är det de hästar som har ett sämre antikroppssvar som drabbas av den kroniska formen (....tjat....om den nu finns...tjat)? Min valack låg också på 1:160 med symptom som hälta (ett ben) och kraftig ryggömhet. Han gick obehandlad i sex månader innan jag, som en sista utväg, bestämde mig för att Engemycinbehandla (5 dgr hemma, gick i hagen hela tiden). Han fick också kortison och blev, som sagt, bra.
En annan intressant detalj; det var han som låg i magen när stoet insjuknade. Kan din häst ha stött på smittan i fosterlivet?
Fler frågetecken...