Hur mår egentligen innekatterna?

H

Hot Shot

Jag planerar att flytta till lägenhet i vår och är väldigt sugen på att skaffa mig två katter. Grejen är den att jag är lite tveksam till det här med innekatter, hur naturligt är det egentligen för en katt att leva inomhus och aldrig få komma ut och klättra i träd och jaga möss? Kan inte tänka mig att låta dom springa lösa ute i stan då risken att de blir påkörda är alldeles för stor. Står nu här i valet och kvalet och skulle gärna vilha höra era åsikter kring detta med innekatter. :)

Sv: Hur mår egentligen innekatterna?

Min innekatt både klättrar träd och jagar möss ;)
Han är en aktiv och sund katt och mår mycket bra. I Januari får han en kattkompis.
Min åsikt är att det går utmärkt att ha katt inne :)
Bygg på höjden bara, och se till att katterna får möjlighet att få utlopp för sina behov.

God Jul!
Ungefär lika naturligt som att vara ute bland bilar och andra faror skulle jag tro.

Det är ju såklart upp till ägaren att ge sin katt vad den behöver i form av leksaker och annat skoj. Innekatter har ju mindre yta att göra av med energin på, så man måste ta med i beräkningen att det blir race i bostaden flera gånger dagligen, att dom även kan få för sig att leka mitt i nätterna osv. Man ser ju rätt ofta klagomål från ägare till katter som leker nattetid, vilket inte är så underligt eftersom katter är nattdjur och det blir såklart med märkbart i en bostad än ute.
Precis som Reykur skriver så kan man bygga uppåt, det finns väl några enstaka raser som behöver golvyta snarare än kubik, men det funkar det med.
Man får inte vara rädd för katthår, man kommer få anpassa hemmet efter katten, dvs mattorna kan få stryka på foten (dom brukar kunna ligga i rular längs väggarna iaf efter buset), blommorna får man hitta på lösningar så dom står kvar osv.
Se till att katten har plats i flera fönster, det är ofta jättekul att sitta och prata med fåglarna. Ha inte öppna fönster om du inte kan låsa fast dom ordentligt, det är jättevanligt att katter ramlar ut och bryter ben, bäcken osv. Samt försvinner. Speciellt sommartid förstås. Så det MÅSTE förebyggas.
En innekatt kan bli rätt efterhängsen, du är dens hela värld och det kan bli jobbigt. 2 katter är att föredra, katten kan bli något mindre sällskaplig mot dig, men den har stort utbyte av sin kompis i bus och lek, dom klarar sig själva längre tider (om man har heltidsjobb osv) och det är underbart att sitta och titta på dom när dom brottas eller ligger och myser i hög.

Ska man ha en katt enbart inne, så var rätt noga med vad du köper. Raskatter klarar sig nästan alltid inne, dom är uppfödda till sånt. Ska du köpa huskatt, försök hitta nån som aldrig varit ute och där föräldrarna kanske inte varit ute. Iaf där ingen av föräldrarna är vildkatt eller liknande. Starka instinkter kan försvåra det hela, jag har själv haft en sån kisse. Den kan gå jättebra, men det kan också gå sämre.

Lycka till!!

Mina två busar mår prima!

Dom har 130 kvm stort hus som är "kattsäkrat" dvs. dubbelhäftande kuddar som håller blomkrukorna på plats, hakar på dörrar som är öppna sommartid, badrumsgolvet är uppvärmt på vintern, klätterställningen fastsatt i väggen för vilda lekar, 3 miljoner :rofl: leksaker och så har dom varandra oxå!

Jag planerar att flytta till lägenhet i vår och är väldigt sugen på att skaffa mig två katter. Grejen är den att jag är lite tveksam till det här med innekatter, hur naturligt är det egentligen för en katt att leva inomhus och aldrig få komma ut och klättra i träd och jaga möss? Kan inte tänka mig att låta dom springa lösa ute i stan då risken att de blir påkörda är alldeles för stor. Står nu här i valet och kvalet och skulle gärna vilha höra era åsikter kring detta med innekatter. :)

Jag har haft mina 4 katter i lägenhet. Va visserligen en stor 3a. men dom klagade inte iaf. Nu har ja huus å dom bor fortfarande inne. har byggt in min altan å gjort massa skojiga saker åt dom att klättra i å jaga runt med. å dom älskar de.

Mina kissar mår utmärkt inne! Den äldsta går ut ibland i koppel, men mest ute på landet hos min farmor på sommaren. Hon gillar inte gården och skogen häromkring nåt vidare, kallt och lerigt och fullt med folk, usch! ;)
Vi har hyllor, klösträd, klätterställning, en himla massa bollar, och en korridor de kan springa i, samt gömställen i reseburar och roliga skåp, lägenheten är en tvåa på 56 kvadrat. Blomkrukor bryr de sig inte om, kanske flyttar de lite på den i köksfönstret så de kan sitta jämte, men ingen nerknuffande av blommor. Grejer åker ner om de är ivägen, men just nu är det välstädat så att de kan gå jämte eller över prydnadssakerna, så då får de stå kvar.
De är två stycken och aktiverar varandra väldigt bra, leker och gosar med varandra och oss, och verkar trivas väldigt bra! :)

061224015.jpg

Jag har flera förvildade katter i lägenheten.(Den enda vildkatten vi har i Sveriges natur är LO )Flera av mina katter har upplevt kyla och svält och är inte ens intresserade av att gå ut på balkongen.
Katterna måste givetvis kastreras.
Har man en innätad balkong kan man näta in den och man kan också ha ett fönster med nät i så att katterna får frisk luft.
Visst förekommer det deppade innekatter, men då är för det mesta katten ensam och husse/matte är borta mycket och kanske inte har så mycket tid när de kommer hem.
Det är en annan sak om de har en kompis att leka med och sen får man se till att de har möjligheter att klättra och leka inne.

Det beror nog på hur stort du har, vilken tolerans för förstörelse på inventarier man har och vilken ras man väljer.
Vissa avlade raser har ett helt annat temperament, som passar bättre inne.

Mina vanliga bonnisar är födda och uppvuxna inne, men gjorde oss galna med sitt eviga rännande och rivande i allt. Det avgörande var dock de ledsna ögonen när de satt på fönsterbrädorna och blickade ut.
Idag får de gå ut som de vill.
Trots att vägen ligger aldeles för nära och troligtvis kommer att vara det som så småningom kommer att ta död på dem allihopa, så hade jag inte hjärta att ha dem kvar inne.
De har det på något vis i blodet.

Har katten aldrig varit ute ser jag det inte som några problem. Men jag tycker det hade varit plågsamt att göra en redan van utekatt till innekatt

Har katten aldrig varit ute ser jag det inte som några problem. Men jag tycker det hade varit plågsamt att göra en redan van utekatt till innekatt

Mina katter är födda och uppvuxna ute (hemlösa). De trivs alldeles utmärkt inne och uttrycker ingen önskan öht att komma ut. Det räcker med att sitta i fönstret och kika på fåglarna.
Det där med plågsamt får stå för dig.

De har det på något vis i blodet.

Det kanske är olika beroende på vad det är för raser i bondkatterna från början :confused: men min Elsa är då "renrasig" stallkatt i stamtavlan, och har aldrig krävt att gå ut. Inga ledsna blickar, inget rännande och rivande... Kastrerad givetvis, men annars är hon väl genetiskt som vilken bonnkatt som helst antar jag? Så det är nog olika från katt till katt, och hur man resonerar själv som ägare...
Som sagt, jag går ut med henne i koppel ibland, men då är det mer för att jag bestämmer mig för det än att hon kräver det...
Dessutom är det med stor säkerhet siames i henne, och det är väl ingen direkt stillsam och o-krävande ras? Jag vet inte, men jag tror allt att det går att ha de flesta katter som innekatt, men man får såklart anpassa bostaden efter alla som bor där, även katter och deras behov och användningssätt av bostadens olika delar.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag har hand om en f.d utekatt som blivit utsparkad i kylan för många gånger, nu bor han i en 2:a och trivs utmärkt med att sitta på balkongen och titta ut. Varje gång man öppnar åt honom så han kan komma in igen blir han överlycklig.

Lite så var det med min katt också. Hon var stallkatt men försvann en hel sommar, kom hem jättemager och "trasig" så jag tog hem henne till lägenheten och "lagade" henne och hon var fullt nöjd med att bo inne. Ville inte/vågade inte gå ut.

Var innekatt i tre år.
Nu har hon börjat vara ute igen men hon är lika gärna inne, ingen panik om hon inte får gå ut.

Jag bodde i lägenhet i yngre år, med katt. Det gick väl det med... men lyckligaste katterna är de som får gå ut o in som de vill; enligt mig då. :)

Nu bor jag på landet med tre kissar. Sommartid är de ute för jämnan; kommer hem o äter bara. Sätter man sig ner i trädgårn så brukar de dyka upp o vill ligga i knät. :love:
Vintertid så ligger de gärna i soffan framför kakelugnen, eller i höet ute i stallet. Men ff väljer de själva att vara ute större delen av dygnet.

Förresten, vet ni vad CFD är..? En inofficiell "diagnos" bland sthlmsveterinärerna... Cat Falling Desease... CFD12 är då 12 våningar, osv... :crazy:

Jag tror att en katt i reegl inte lever ultimat inomhus. Dock finns det individer som passar för det mer än andra.

Själv skulle jag aldrig ta risken och skaffa en katt om jag inte kunde ge den möjlighet att vara fri utomhus. Men om jag var tvungen skulle jag välja att skaffa antingen en omplaceringskatt som levt inne hela sitt liv och ville ha det så. Eller så skulle jag skaffa mig en raskatt vars naturliga drifter i regel inte är lika starka som andra katters. Och helt enkelt hoppats på att den katten inte skulle utveckla några drifter att vara ute.

Det viktigaste är att se sina egna katter och avgöra hur de påverkas av att vara innekatter. Ens egen egoism och önskan om att ha katt ska aldrig få gå ut över ett djurs välbefinnande.

Mina två bondkatter hänger i dörrhandtaget om de inte fått vara ute en dag. Så jag har inte hjärta att hålla de instängda och jag anser att även de behöver frisk luft så de får vara ute ett par timmar om dagen.

Jag tror att en katt i reegl inte lever ultimat inomhus. Dock finns det individer som passar för det mer än andra.

Själv skulle jag aldrig ta risken och skaffa en katt om jag inte kunde ge den möjlighet att vara fri utomhus. Men om jag var tvungen skulle jag välja att skaffa antingen en omplaceringskatt som levt inne hela sitt liv och ville ha det så. Eller så skulle jag skaffa mig en raskatt vars naturliga drifter i regel inte är lika starka som andra katters. Och helt enkelt hoppats på att den katten inte skulle utveckla några drifter att vara ute.

Det viktigaste är att se sina egna katter och avgöra hur de påverkas av att vara innekatter. Ens egen egoism och önskan om att ha katt ska aldrig få gå ut över ett djurs välbefinnande.

:bow: :bow:

Jag håller faktiskt med, men det är inte det ultimata för en katt att bo ute heller. Det beror på hur man bor, att släppa ut den i stadsmiljö är knappast bättre än att ha den inne. Det ultimata för en katt är väl i så fall lantlig miljö, men långt ifrån bilar och annat. Tyvärr är det ytterst få människor som bor tillräckligt långt från en väg att katten inte utsätts för risken att bli påkörd (med tanke på att det beräknas dö drygt 16000 katter varje år i trafiken, dvs 44 st om dan) och det är väl egentligen lika egoistiskt att släppa ut den i närheten av en väg just för att "en katt mår bäst av att vara ute".

Jag TROR att det finns raser som är mera lämpade som innekatter än andra. Har t ex träffat en Ragdoll som mera eller mindre går vilse utomhus, och fullkomligt älskar att vara inne.

Sen är säkert en kompis, och bra lekställen välkomna.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 099
Senast: canine
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Lingon
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka