Sv: Hur mår egentligen innekatterna?
God Jul!
Ungefär lika naturligt som att vara ute bland bilar och andra faror skulle jag tro.
Det är ju såklart upp till ägaren att ge sin katt vad den behöver i form av leksaker och annat skoj. Innekatter har ju mindre yta att göra av med energin på, så man måste ta med i beräkningen att det blir race i bostaden flera gånger dagligen, att dom även kan få för sig att leka mitt i nätterna osv. Man ser ju rätt ofta klagomål från ägare till katter som leker nattetid, vilket inte är så underligt eftersom katter är nattdjur och det blir såklart med märkbart i en bostad än ute.
Precis som Reykur skriver så kan man bygga uppåt, det finns väl några enstaka raser som behöver golvyta snarare än kubik, men det funkar det med.
Man får inte vara rädd för katthår, man kommer få anpassa hemmet efter katten, dvs mattorna kan få stryka på foten (dom brukar kunna ligga i rular längs väggarna iaf efter buset), blommorna får man hitta på lösningar så dom står kvar osv.
Se till att katten har plats i flera fönster, det är ofta jättekul att sitta och prata med fåglarna. Ha inte öppna fönster om du inte kan låsa fast dom ordentligt, det är jättevanligt att katter ramlar ut och bryter ben, bäcken osv. Samt försvinner. Speciellt sommartid förstås. Så det MÅSTE förebyggas.
En innekatt kan bli rätt efterhängsen, du är dens hela värld och det kan bli jobbigt. 2 katter är att föredra, katten kan bli något mindre sällskaplig mot dig, men den har stort utbyte av sin kompis i bus och lek, dom klarar sig själva längre tider (om man har heltidsjobb osv) och det är underbart att sitta och titta på dom när dom brottas eller ligger och myser i hög.
Ska man ha en katt enbart inne, så var rätt noga med vad du köper. Raskatter klarar sig nästan alltid inne, dom är uppfödda till sånt. Ska du köpa huskatt, försök hitta nån som aldrig varit ute och där föräldrarna kanske inte varit ute. Iaf där ingen av föräldrarna är vildkatt eller liknande. Starka instinkter kan försvåra det hela, jag har själv haft en sån kisse. Den kan gå jättebra, men det kan också gå sämre.
Lycka till!!