Hur mår egentligen innekatterna?

Sv: Hur mår egentligen innekatterna?

Tyvärr så är det väl ofta god omvårdnad som fattas stallkatter. Väl omhändertagna stallkatter som får den veterinärvård och "vardagsvård" (social kontakt, avmaskning och vaccinering) de behöver jag känner till är tyvärr lätträknade.
Men det betyder ju inte att alla stallkatter behandlas så, eller mår sämre än innekatterna. Snarare tvärt om enligt min erfarenhet. Men jag har ju inte heller sätt allt. En väl omhändertagen stallkatt pratar vi om nu. Ska vi jämföra en icke väl omhändertagen katt så ska den isf jämföras med en icke väl omhändertagen innekatt för att det ska bli rätt - eller hur?

Men det betyder ju inte att alla stallkatter behandlas så, eller mår sämre än innekatterna. Snarare tvärt om enligt min erfarenhet. Men jag har ju inte heller sätt allt. En väl omhändertagen stallkatt pratar vi om nu. Ska vi jämföra en icke väl omhändertagen katt så ska den isf jämföras med en icke väl omhändertagen innekatt för att det ska bli rätt - eller hur?

Jo, visst. Jag talar efter mina erfarenheter och enligt de finns ytterst få väl omhändertagna stallkatter. Jag säger inte heller att stallkatter mår sämre än innekatter (jag har som sagt ingenting emot stallkatter i rätt områden och om de tas väl omhand) men jag anser inte heller att stallkatter mår bättre än innekatter. Väl omhändertagna katter mår bra, punkt.

Innekatter mår väl så bra som man gör det till. Många med innekatter aktiverar nog samt bryr sig om sina katter mer än de med ladugård/stallkatter. Dvs detsamma som stadshund och lanthund.

Oftast får man höra av folk att: dom skulle aldrig kunna ha en katt eller hund i lägenhet..nä, snarare är det perfekta livet för dessa djur på landet. Fast det jag hittills sett är: På landet där jag bodde, katterna fick i prinsip klara sig själv. Dom åt ju råttor och kunde komma och gå som dom ville )de flesta okastrerade) ! Hundarna släpptes ut på gården, och aktiverades sällan. Snacka om lyckliga hundar när man väl gjorde något tillsammans med dessa.

Så är det inte överallt, men det finns en fördom att lantkatter/hundar alltid har det bäst.

Hot shot skrev: "Jag planerar att flytta till lägenhet i vår och är väldigt sugen på att skaffa mig två katter. Grejen är den att jag är lite tveksam till det här med innekatter ...."

Bra att du ställer frågan och reflekterar över den. Du behöver nog inte vara tveksam till innekatter. Vi är många som har det och med goda erfarenheter. Själv har jag fyra katter i en trerumslägenhet. De har alla tillgång till samliga sju utrymmen, som förutom de tre rummen är köket, badrummet, en stor hall och en stor innätad balkong. De trivs och mår gott. Motion och stimulans saknas dem inte heller.

Så bra det du skriver: "Kan inte tänka mig att låta dom springa lösa ute i stan då risken att de blir påkörda är alldeles för stor."

Det kan inte jag heller tänka mig! Det känns som att man tar på sig ett stort (men trevligt) ansvar när man skaffar katt. Inte vill man medvetet utsätta dem för den form av risk, som sannolikt inom kort berövar dom livet och/eller åsamkar dem onödig skada och plåga.

intresaant tråd...vi har 4 innekatter tillsammans med en terrier i ett stort hus funkar perfekt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 099
Senast: canine
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Lingon
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka