Hur mår egentligen innekatterna?

Sv: Hur mår egentligen innekatterna?

Ultimat för en katt är att leva ett fritt liv i skydd av människan - mao med möjlighet till mat, skydd och värme. En katt är gjord att leva i stallmiljö, om den får detta tillgodosätt. Sen är det individuellt också såklart, hur en katt är anpassad att leva.

Måste bara visa en myspysbild på tjejerna...och ja, det är varmt där :rofl:
showimage.php

det är väl egentligen lika egoistiskt att släppa ut den i närheten av en väg just för att "en katt mår bäst av att vara ute".

Jag tyckte det var mer egoistiskt att ha mina inne, för att inte riskera att förlora dem i trafiken, än att låta dem ha lyckliga (men kanske kortare) liv ute.

Det kanske är olika beroende på vad det är för raser i bondkatterna från början :confused: UOTE]

Självklart. En bonnis är ju per definition en gatukrosning.
Men generellt så har alla de bonnisar jag träffat haft en helt annan mentalitet än exempelvis de persers som jag stött på.

Ja, givetivis, speciellt om man jämför med den typen av katter, men jag menar att även om de flesta bonnkatter har mentaliteten gemensamt (mina är inte direkt några lugna soffliggare), så har aldrig mina krävt att gå ut... Hjälp vad jag tjatar, jag misstänker att min poäng redan kommit fram för längesen :angel: :p

Nä, du. DU tror en katt är gjord för stallmiljö. En katt är egentligen inte gjord för nått alls eftersom den inte är en svenskt djur i grunden.

Ja, det är klart det ultimata att en katt ska leva ute och skyddat. Men nån sån miljö finns inte i Sverige öht. Då får man göra det bästa av situationen.

Ja, det får stå för dig. Min katt förtjänar ett bra slut, inte bara ett bra liv. Visste man att den dog direkt på vägen, så visst. Men massor av katter gör inte det. Och jag tycker att det är egoistiskt att tycka det är okej att katten förtjänar en extremt smärtsam död. Du må tycka det om dina, mina katter betyder mer än så.

En bondkatt är i grund och botten inte alls en gatukorsning, många huskatter har inga raser i sig alls. Dom flesta raserna kommer från bond/huskatten, inte tvärtom.

En katt är egentligen inte gjord för nått alls eftersom den inte är en svenskt djur i grunden.
Katter är mycket anpassningsbara djur, vilket har gjort dem till vad de är idag. I många 100 år har katter levt i vilt tillstånd i Sverige, och utvecklats därefter. Från början kommer vår svenska huskatt från Asien, vars klimat inte alls är speciellt olikt vårt överallt.

Och vad menar du med att stallmiljö inte är skyddad? Vad saknas i stallmiljön som katten behöver?

Ja, det får stå för dig. Min katt förtjänar ett bra slut, inte bara ett bra liv. Visste man att den dog direkt på vägen, så visst. Men massor av katter gör inte det. Och jag tycker att det är egoistiskt att tycka det är okej att katten förtjänar en extremt smärtsam död. Du må tycka det om dina, mina katter betyder mer än så.

Självklart står det för mig. Hur skulle det kunna stå för någon annan?
Mina katter mår inte bra inne, det har de berättat för mig.
Jag bor på landet med jägare om knuten. De har alltid ställt upp när det gäller att snabbt ta död på en lidande kisse.
Mina katter betyder minst lika mycket för mig som dina gör för dig. Insinuera inte annat.

En bondkatt är i grund och botten inte alls en gatukorsning, många huskatter har inga raser i sig alls. Dom flesta raserna kommer från bond/huskatten, inte tvärtom.

Ett djur utan ras är en gatukorsning i min värld.
Dessutom är många bondkatter gatukorsade i sin ursprungliga mening, alltså utomhus, utan mänsklig inblandning.

Katter är mycket anpassningsbara djur, vilket har gjort dem till vad de är idag. I många 100 år har katter levt i vilt tillstånd i Sverige, och utvecklats därefter. Från början kommer vår svenska huskatt från Asien, vars klimat inte alls är speciellt olikt vårt överallt.

Och vad menar du med att stallmiljö inte är skyddad? Vad saknas i stallmiljön som katten behöver?

Var har du fått det ifrån?
Dem kommer från Egypten, ursprungligen från den Afrikanska vildkatten.

Jaså.. då har vi olika fakta där. Säger dock inte att du har fel. Ska forska vidare lite. För det är ganska stor skillnad på plats det där.

Asien har jag läst iaf.

Så hur har de utvecklats av att leva förviladade här i Sverige? Med tanke på hur många stackars förvildade katter som dör plågsamt eftersom de inte klarar av att leva på egen hand i vår miljö...

Från början kommer de från Afrika inte Asien. Som Heulwen säger, närmsta släktingen är Afrikansk vildkatt.

*knapplån*

Tamkattens närmsta släktning anses vara den afrikanska vildkatten Felis silvestris libyca men vissa inslag av både europeisk och asiatisk vildkatt kan finnas i vildkatten.

Det väsentliga är dock exakt från vilken kontinent katten härstammar utan i vilket habitat den har utvecklats och är skapad för dvs. karga, halvöken-/ökenområden... inte något jag skulle likna den svenska miljön eller det svenska klimatet.

Klart är dock att katten INTE är gjord för att leva i stallmiljö... det har den gjort en väldigt begränsad del av sin evolutionära historia. :smirk:

Sedan har jag ingenting emot att man har katter i stall så länge de tas väl omhand om, men att påstå att katten skulle vara gjord för den miljön är absurt.

Klart är dock att katten INTE är gjord för att leva i stallmiljö... det har den gjort en väldigt begränsad del av sin evolutionära historia.
Varför? Nu talar vi om dagens svenska huskatt.

Varför? Nu talar vi om dagens svenska huskatt.

Därför evolutionen tar inte hundra eller tusen år på sig att arbeta. När man talar om evolution handlar det om tidsskalan hundratusentals eller miljontals år. Katten har levt med människan i 9000 år och även om det för oss låter som en hiskeligt lång tid är det ingenting sett ur ett evolutionärt perspektiv.

Visst har vi domesticerat djur, skapat nya raser och anpassat dem för en tillvaro med människan men i grund och botten är katten ett köttätande ökendjur och hästen är ett strövande stäppdjur. Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att vi rent fysiologiskt skulle ha ändrat på dessa djur så att de skiljer sig från sina anfäder som levde för länge, länge sedan. Katten är fysiologiskt identisk med sina närmsta vilda kattsläktningar, det om något talar väl för att katten fortfarande är skapad för att leva i den miljö den utvecklades i och dess vilda släktningar fortfarande lever i, eller?'

Ge mig skäl till varför katten skulle vara skapad för ett stalliv. Några hundra eller tusen år i stall räcker som sagt inte till för att jag ska köpa argumentet.

Tack för ett utförligt svar. Nu förstår jag hur du menar.

Min tanke är dock - vad saknas i stallmiljön? Som katten behöver för att må bra.

Och om vi sen jämför med innemiljö. Vad får en människa att välja att göra miljön ännu mer onaturlig när man är medveten om detta?

Tack för ett utförligt svar. Nu förstår jag hur du menar.

Min tanke är dock - vad saknas i stallmiljön? Som katten behöver för att må bra.

Och om vi sen jämför med innemiljö. Vad får en människa att välja att göra miljön ännu mer onaturlig när man är medveten om detta?

Tyvärr så är det väl ofta god omvårdnad som fattas stallkatter. Väl omhändertagna stallkatter som får den veterinärvård och "vardagsvård" (social kontakt, avmaskning och vaccinering) de behöver jag känner till är tyvärr lätträknade.

Sedan kan jag barar svara för mig själv varför jag väljer att inte släppa mina katter lösa och det är av det enkla skälet att mina katter är FERTILA och min åsikt är att fertila katter inte ska vara lösa ute. Avel ska ske kontrollerat (inte nödvändigtvis renrasigt, men kontrollerat). Sedan är utemiljön inte särskilt säker heller. När jag bodde mitt ute i buschen, i vad jag trodde var säker miljö, blev min äldsta katt på något märkligt sätt påkörd av en bil och den syn som mötte mig på garageuppfarten när han kom hem vill jag aldrig mer se igen och jag vill aldrig mer utsätta en katt för något sådant igen.

När jag då kan hålla mina katter inne och ha dem ute under kontrollerade former ser jag inget som helst skäl till varför jag inte skulle göra det. De mår inte sämre av det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 099
Senast: canine
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Lingon
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka