Hur många täcken?

Sv: Hur många täcken?

Hur många jag HAR vet jag inte... hade ju ne liten dressyrponny innan så alla hennes täcken har blivit kvar också... passar ju islandshästar dem med.

men vi har två islandshästar, en shetlandsponny. Ena islandshästen är helklippt och han går med regntäcke varje dag (nu på höst och vinter alltså!), fleecetäcke e. ridning om han blivit extra svettig... och så har han ett väldigt tjusigt tunt täcke när vi åker på tävling ;)

den andra islandshästen är oklippt, har regntäcke på när det inte är superväder (vindstilla, soligt, ingen nederbörd)

Shetlandsponnyn har ett tjockt rambo-regntäcke... han är faktiskt gammal numera, och fryser mer nu än han gjorde när han var ung...

de går ute minst 12-14 timmar/dag, resten av dygnet står de på stall i stora boxar, bra luft, ej för varmt i stallet osv... Ensilage 3 ggr/dag och korn, betfor, mineraler på kvällen... fri tillgång till saltsten och vatten...

de mår jättebra, glansiga, fina och friska...

Jag, som läser det mesta om hästar och lärde mej på ridskolan som ung, är att efter ett svettigt jobb skall hästen skyddas från blåst. Jag tycker det fortfarande håller.

Om jag själv är svettig ställer jag mej inte i blåst för att svalna, musklerna blir ju stumma och stela i så fall. Jag tror knappt det är annorlunda för hästar.

I dag finns många bra täcken som tar bort fukten från hästen på relativt kort tid. Skritta av ordentligt efter träningen/ridturen, täcka bort fukten o ta bort täcket tycker jag är en bra lösning för min del.

Visst, det är en teori som håller,
- ur en MÄNNISKAS synvinkel, men nu talade vi ju om hästar, eller hur? Just mina hästar kommer från Island, och just dessa hästar är inte kända för att de går omkring i dunjackor...Och just Island är inte känt för sin värme...
Och jag lovar Dig: De hästar som springer i princip fria på stora delar av Island står inte still, de springer sig löddriga av svett, och än så länge har jag inte hört att de skulle ta skada av detta på något vis. Det är ju utvecklade till att klara det. Detta gäller alla hästar som får vinterpäls. Jag tycker att vi måste sluta att förmänskliga alla djur vi domesticerat. Låt djuren vara djur!

De hästar som går fritt på Island rids inte, tränas inte överhuvudtaget. På vintern sparar utegångshästarna på sin kraft. Hästar som tränas stallas in på Island. De står inte ute o svettas efter träning. Tränare från Island reagerade starkt på att vi lämnar våra islandshästar ute efter träningen - det var ren vanvård i deras ögon!

Så länge vi människor förändrats hästarnas värld så de inte kan röra sej fritt, skydda sej och allmänt ta hand om sig själva i flocken som de gjort innan männsikan "tog hand om" hästarna bör vi ha lite kunskap hur muskler, leder och så vidare fungerar vid träning! Det är en helt annan sak att ha utegångshästar som "bara" går ute i lösdrift.

hästar ( lösa på island) springer inte omkring när det är kallt så att dom löddrar, dom spar på sina krafter ( fettreserv) och rör sig så lite som möjligt och då endast för attt söka mat , vatten eller lä för vind och regn.
detta gäller även riktiga vilda djur såsom rådjur och älgar.
du kan faktiskt hets jaga ett rådjur till döds när det är kallt och den tar för mycket på fett reserven.
för att kunna använda hästen till någon form av arbete så krävs det lite mer av oss ägare för att hästen skall må bra.
svettiga hästar i blåst och regn kallar jag inte god hästhållning.

jag har sett hästar på kurs i januari.
snöblandat regn och blåst i 3 dagar.
2 ggr om dagen skall de sedan få på sig sadel vara mjuka och smidiga och tölta utav bara ......
svettig häst tillbaks i sin lilla hage utan täcke.
min kompis tog hem sin stelfrusna häst 2:a dagen.
hon var chockad över den behandling dessa stackars hästar fick.
det var hennes första kurs och hade fått veta att så här gör man med islandshästar.
nu har hon köpt täcken samt sett till att ha stallplats på kurserna. :bow:

Och så var det det här med generaliseringar. Efter en del svar kan man tro att det bara finns en lösning på att få en häst att må bra och ha god hästhållning. Jag tror att det vid god hästhållning vid en anläggning (stall) ser mycket olika ut från häst till häst eftersom man ser till individen och dess förutsättningar. Måhända har jag fel.

Ägaren har ansvaret att se till att den egna hästen mår så bra som möjligt.

Tråkigt att den hästen du gav som exempel fick må dåligt, konstigt att inget gjordes innan dag två? :confused: Det borde väl funnits stall eller täcke att låna? Fick man inte hantera/vara med sina hästar under kursen? :confused:

Men just domesticeringen gör ju att vi KRÄVER att hästarna skall leva på människornas villkor? Är det då inte vår förbannade skyldighet att utifrån förutsättningarna lösa det dagliga livet så bra som det bara går?

Att promt säga att "På Island..." osv och därmed jämföra levnadsvillkor som inte har en tillstymmelse till liknande faktorer annat än att det fortfarande är en islandshäst vi talar om är att göra det tämligen bekvämt för sig själv. För hästen lever fortfarande efter människornas villkor.

Oavsett vad hästarna är utvecklade för att klara, så är inte min målsättning att de djur jag ansvarar för ska "klara sig". Att ha det bra är (oftast) en helt annan sak.

En känslig fråga det här, men jag vidhåller ändå att man visst kan sträva efter en så naturlig hästhållning som möjligt.
En häst i det fria måste kunna springa ifrån en fara även om det är vinter. Eller? Skulle de dö av att fly? :confused:
Att de går på sparlåga är helt naturligt och det får man ta hänsyn till i sin Träning/ridning. Men att det inte skulle tåla att bli svettiga på vintern är enligt mig en helt absurd tanke. Det känns som era känslor styr när Ni tänker...? :love:
Att man kan jaga ihjäl ett djur är väl ändå en helt annan sak...
Att jag använder islandshästar som ex. är enbart för att dessa hästar fortfarande lever "fritt". För det inte sagt att alla de isländska tränarna har en naturlig hästhållning...Men jag kan använda mongolernas hästar som ex istället, inte heller där används täcken...
Men allvarligt talat känns det meningslöst att ha den här diskussionen, allt är så svart eller vitt i hästvärlden. Eftersom jag är Biolog ligger mina grunduppfattningar i zoologin och etologin och inte i Stallvärlden. Jag är inte fostrad i någon ridskolevärld med flätor,täcken,spiltor och bindor osv. Däremot har jag gått kurser i hästhållning mm. för att kunna hålla mina hästar glada, friska och skadefria.
Nu tänker jag sluta delta i denna "debatt".
Lycka till med era pållar och God Jul!
E.N.

Jag håller med om att allt inte är svart eller vitt - men då jag läser ditt inlägg tolkar jag det som att du väljer det bästa ut två världar, och det känns osäkert ur vems synvinkel du väljer.

Exempelvis islandshäst som du jämför med en sjöfågel. Och visst kan, och bör vi, sträva efter en såpass naturlig hästhållning som möjligt. Men, då vi gör ingrepp i hästens liv och ändrar villkoren, då bör vi också ta konsekvenserna och anpassa även andra delar i deras liv efter detta. Vi kan ju inte beröva dem förutsättningarna utan att erbjuda ett (full)gott alternativ?

Detta oavsett din ståndpunkt erfarenhetsmässigt. För allt är inte svart eller vitt i de världarna heller.

God jul tillbaka till dig och dina hästar!

Just mina hästar kommer från Island, och just dessa hästar är inte kända för att de går omkring i dunjackor...Och just Island är inte känt för sin värme...

Som sagt det finns hästar som går ute dygnet runt på Island, men alla ridhästar stallas in vintertid pga skyddas mot just blåst. Island har i genomsnitt varmare klimat vintertid än vad vi har i Svergie, dock förekomer blåst i större utsträckning. Sommar kan vara minst lika varm som här i Svergie, eller kall med för den delen. Men är det minus grader sommartid och hästen rids, något som faktiskt har förekommit när jag haft tur på Island har dessa hästar stallats in för att få skydd.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 356
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 393
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama