Hur många täcken?

Sv: Hur många täcken?

Jag har massvis med eksemtäcken...3 boetts varav två halva som hästen inte kan använda längre då han behöver heltäcke. 2 boetthuvor till.
Svea eksemtäcke som är ett katastroftäcke som sagts ovan. 2 st med en huva till. Tillsytt, insytt och sytt om.... 1 helt eksemtäcke av märket Exklusiv som ser ut vara mycket bra.

Två regntäcken med hals av olika märken, Boetts vintertäcke som går bra som regntäcke oxå. Skulle behöva två till när det spöregnar, det torkar dåligt (har ingen värme i stallet o leriga täcken vill jag nog inte släpa in...)

Ett billigt Börjestäcke som ser ut som en täckjacka ungefär.

Sju (?)fleecetäcken med hals, varav ett massakrerats av hästen (det dyra fina Boetts fleece) som det bara var småbitar kvar av och så resårerna o spännena. Sydde ihop med inköpt fleecefilt, ser tokigt ut men fungerar ju! Ett som gått sönder efter flitig användning o några till lagade. Ett helt, jättefint med nallebjörnar på som jag knappt vågar använda :-)

Två ullfiltar inköpta på ÖB, stora, som är jättebra att lägga på hästen. Ska sy på spännen o lägga in så det blir bogveck. De räcker från öronen o neråt svansen på både lilla o stora pålle. Billiga o fin kvalité!

Ett ländtäcke i reflexmaterial som åker på i mörkret ska jag väl tillägga oxå.

Oj , vad många ni har :bump:
Själv har jag inte så många , men en del iallafall !
1 fleceetäcke , 1 svettäcke , 1 stalltäcke , 1 regntäcke och 2 eksemtäcke :smirk: Fast det kanske är lite mkt för en häst :angel:

Visst ja...Har två hästar hemma, inte klippta. Står inne under natten när de är hemma. Nu går de på vintervila några mil bortåt.

felixa skrev:
Den här metoden läste jag om i en bok som heter "Naturlig hästållning" om jag inte minns helt fel ...
Naturlig hästhållning i all ära, men det finns fler faktorer som vi ändrat i hästens levnadsvillkor då vi domesticerat dem. Det är oftast svårt att kompromissa rakt av och idén förtjänar lite extra eftertanke.

Har täcken (fleece-, stall-, Boetts vinter- och andasregntäcken mm) till hästarna hemma och de används vid behov. En svettig häst täckas för att torka, och torkar utan problem inom som utomhus. Givetvis får de extra hö de dagar det bedöms behövas. Att hålla varma muskler varma är för mig ganska självklart.

Båda hästarna är klippta hals/ bringa vilket förkortar torktiden avsevärt. Men när de rids så påverkas ju pälsen också, den trycks ihop där sadeln har legat och fettet svettas ut på ett helt annat sätt än om de bara går i hagen.

Vid riktigt oväder får de regntäcken som andas i hagen, men det är inte särskilt många dagar per år. Lillen kan ha täcke på när det är som lerigast innan ridning - annars blir det ingen ridning den dagen ...

Bygger man bra lösdrifter och ger rejält med mat så behövs knappast några täcken. De hästar som rids svettiga på vintern är klippta på undersidan så svetten inte blir hängandes i pälsen där. De torkar bäst ute, kan välja själva om de vill gå in, och kan äta för att hålla värmen. De flesta duttar med hästarna för att mattarna har behov av det eller för att man låser in hästen stilla i en box.

När jag flyttade nu så röjde jag bort massvis av täcken som jag egentligen inte behövde.

Jag skeppade dessutom iväg ett helt stort kombibagageutrymme med eksemtäcken i mer eller mindre helt skick eftersom vi nu absolut inte tar emot emot eksemston på betäckning. Att uppskatta vad det kostat att hålla dem med lånetäcken var inte kul överslagsräkning - betydligt mer än språngavgifterna kändes det som....

Nu har jag kvar 4 täcken till 20 hästar (två utegångs med bra passform, regntäta med fiberpälsfoder) och två fleecetäcken med hals.

Och dessa har jag inte använt men sparat för mer extrema situationer - tex om man måste ställa hästen stilla uppbunden ute efter ridpass på kurs/tävling eller om vädret är horisontellt underkylt regn eller om någon häst går tillfälligt i en icke ordinarie hage utan bra vindskydd.

Varför kan inte hästfolk börja i rätt ände? Bygga en bra miljö för hästarna med stora torra hagar och bra lösdrifter och mat istället för att begränsa djurens naturliga beteende och försöka kompensera det med att leka my little pony med dem :confused:

Av islänningarna har jag bara täcke på en, den som rids. Den är helrakad förutom huvud och underben för 10 cm päls i Skånes 10 plusgrader innebär häst som svettas av att andas, sova, äta skita...... Att rida kan ni ju tänka er själv...
Den har ett tunt regntäcke ute (för att jag är för lat för att borsta lera) och ett tunt mjukt innetäcke på natten om det är minusgrader (står på stall)och en fleacefilt ifall den har tvättats.
Övriga raggsockor rids inet men rakas på bringa för att överhuvudtaget kunna leva i vårt varam klimat.

De stora fryslortarna har fodrade innetäcke, fleacetäcken efter träning, ett regntäcke ute för varma dagar och varma fodrade vintertäcke för kalla dagar. Och det värsta är att det behövs...... Saknar isläningar :-)

2 fleecetäcken
1 ulltäcke
1 regntäcke

Använder något av fleeceneller ulltäcket ifall pålle är svett efter ridning och det är jättekallt.

Regntäcket använder jag bara på kurs för att ha en torr häst att sadla.

Den här årstiden går hästen ute i stort sett dygnet runt, är bara inne ibland. Hästarna har ligghall fast den använder de bara på sommaren.

Han är inte klippt

Hej det var roligt med dina tankar å åsikter, jag tycker absolut som du att man ska tänka igenom sin hästhållning rejält och framför allt inte ta till sig allt "nytt" eller allt man hör talas om. Men jag är övertygad om att hästarna är bättre än mig på att bedöma när de tex behöver mer hö (men sen har jag å andra sidan inte sådana som lägger på sig hull så det är lätt för mig att överlåta den bedömningen). Du skriver att man ska hålla varma muskler varma, det är det min häst har pälsen för. Men efter pälsfällningen på våren så gäller det att se upp så man inte har en stackars frysande pålle, det är inte roligt med regn och iskyla på en sommarpäls som inte stänger ute varken eller. Sen skriver du att sadeln påverkar pälsen men den fluffar ju till sig snabbt. Vidare så är det väl så att vår tamhäst inte riktigt har anpassat nog snabbt till människans livsstil en grundläggande skillnad är rovdjur- bytesdjur och deras helt olika behov. Sömnbehoven hos oss skiljer sig rätt mkt också behovet av rörelse i alla fall hos min häst och mig :) . Hästen är inte gjord för att "bara gå i hagen" de är tyvärr anpassade för att röra sig över ganska stora ytor i olika tempon med tillhörande svettning, därför har dom så bra inbyggd pälstork, dvs dom reser på hårstråna för att släppa in luft och torkar därigenom på nolltid närmast kroppen. Det här sättet att hålla häst passar mig och mina hästar medan det med det gamla varmblodet som står i mitt stall skulle vara rena djurplågeriet pga dålig pälskvalitet, (det går alltid att diskutera varför den är dålig...) Jag tycker att ämnet är intressant och blev nyfiken på varför du inte rider din häst när det är lerigt om han inte varit täckad?? Hej svejs

Hästen som täckas för att kunna ridas vid rejäl lera är den VÄRSTA lortkuse vi någonsin sett. Det går inte att beskriva, men täckena dryper av lera då man tar av dem. Ursprungsfärgen på täcket vet man inte heller om, för den syns inte. Sak samma med grimman.

Har man inte täcken, så finns en torktid på X antal timmar innan det går att få bort leran - det hänger kockor överallt och manen har varit så ingrodd att det tagit 24 h för den att torka vid nåt tillfälle. Och sånt vill man ju inte lägga sadel på så det är bara att resignera och inse att endera står hästen inne eller så får han täcke.

För FINNS det en lortpöl så är det som en magnet på honom :) Med eller utan täcke.

*Tack* för din förklaring i övrigt.

Ingen av min mina hästar är klippta men ibland så skulle man gärna vilja lägga på täcken på hästarna efter flera dagars hällregnande! Dock drar jag mig för att använda täcken då mina hästar går på lösdrift dygnet runt. Givetvis så har dom utegångsstall där dom kan gå in men det gör dom aldrig även om det vräker ner regn. Dock används utegångstallet flitigt på somrarna. Anledningen till att jag inte vill använda täckena till mina (dygnet runt lösdriftsgående) hästar är att när man använder täcke på en oklippt häst så plattas pälsen till och det värmande luftlagret som finns i pälsen försvinner! Då nöts även det skyddande fettlagret bort som så väl behövs vid regn!
Dock är jag noga med att se till att de hästar som rids får ha täcke vid alltför dåligt väder. Då man använder sadel så nöts både luftlagret och fettlagret bort där sadeln ligger an och det är ofta just på det stället(förutom korset) som hästen behöver hålla sig varm!
Hästar som ej rids och har bra tillgång på mat brukar i regel inte frysa!
Jag har följande täcken till min 7 hästar:
2 ofodrade regntäcken
2 fleecefodrade regntäcken
1 piléfodrat vinter/regntäcke
6 fleecetäcken av lite olika modell
2 ulltäcken
1 svett/transporttäcke
2 eksemtäcken
1 hansbo combitäcke
1 vadderat innetäcke

Jag håller med till fullo om det där med att leka "little pony" men kanske inte skulle ha uttryckt det fullt så rakt på sak. Även jag måste ibland bromsa och tänka till för att inte kusen ska sluta inomhus nedbäddad under varma täcken ibland :)
Men faktum är att det inte är helt lätt med hästhållning den ska ju som bekant inte bara (om ens något) passa hästen, det är ju trots allt ägarens behov som ska tillfredställas också, ofta håller vi nog häst med utgång från våra egna känslor och ej ifrån hästens behov.
Jag tycker i alla fall att det här var intressant diskussion och kanske någon mer än jag stannar upp och funderar varför man tex täckar.
Hejsan svejsan.

Hejsan min sadel plattar bara till pälsen högst tillfälligt den reser sig eller fluffar upp sig igen. Men det kan ju ha sin högst naturliga förklaring i att jag inte rider lika mycket som du min går pass på mellan 45 till 2 tim i snitt och dessutom bara går 5 dagar ungefär.... eller så kan klimatet spela in jag bor i ett kallhål i norrbotten....

Det är inte så lätt att bygga vindskydd när man inte äger gården... Jovisst kunde jag köpa egen gård, men då måste jag anställa nån som sköter hästarna när jag måste jobba vilket förmodligen blir jämt och ständigt. Så uppriktigt sagt väljer jag att stå kvar i ett stall som har allt annat, jobba normalt och använda täcken istället.

om jag inte hade täcken på vintern så skulle jag ställa av honom.
om jag inte rakade hals och bringa i sept så får jag ta det lungt.
han är svettig bara av att gå i hagen vid + och vindstilla,
riktig björnpäls.
pälsen på bringan och mellan frambenen torkar bara om det är - ute.
så vid mycket regn och blåst så fryser han oklippt pga av han är svettig, sedan börjar det regna och han blir våt inpå bara skinnet.
så spårrakad och regntäcke vid dåligt väder mår han bäst av.
eftersom dom går ute på nätterna om vi inte ridit så har han regntäcke om det regnar.
jag har ju honom för att rida på och hur kul är det att hämta en skakande genomvåt häst och ge sig ut rida.
tycker inte det är rätt mot hästen.
nu är han den enda i stallet som har så svårt att tåla regn.

Silverkedjan skrev:
Bygger man bra lösdrifter och ger rejält med mat så behövs knappast några täcken. De hästar som rids svettiga på vintern är klippta på undersidan så svetten inte blir hängandes i pälsen där. De torkar bäst ute, kan välja själva om de vill gå in, och kan äta för att hålla värmen. De flesta duttar med hästarna för att mattarna har behov av det eller för att man låser in hästen stilla i en box.

När jag flyttade nu så röjde jag bort massvis av täcken som jag egentligen inte behövde.

Jag skeppade dessutom iväg ett helt stort kombibagageutrymme med eksemtäcken i mer eller mindre helt skick eftersom vi nu absolut inte tar emot emot eksemston på betäckning. Att uppskatta vad det kostat att hålla dem med lånetäcken var inte kul överslagsräkning - betydligt mer än språngavgifterna kändes det som....

Nu har jag kvar 4 täcken till 20 hästar (två utegångs med bra passform, regntäta med fiberpälsfoder) och två fleecetäcken med hals.

Och dessa har jag inte använt men sparat för mer extrema situationer - tex om man måste ställa hästen stilla uppbunden ute efter ridpass på kurs/tävling eller om vädret är horisontellt underkylt regn eller om någon häst går tillfälligt i en icke ordinarie hage utan bra vindskydd.

Varför kan inte hästfolk börja i rätt ände? Bygga en bra miljö för hästarna med stora torra hagar och bra lösdrifter och mat istället för att begränsa djurens naturliga beteende och försöka kompensera det med att leka my little pony med dem :confused:

:bow: :bow: :bow:

Jag har blott två fleecetäcken som jag varvar emellan och bara använder korta stunder efter ridpass till svettig häst. Så snart vätan syns på ovansidan av täcket åker det av, och det går ganska snabbt för fukten att tränga igenom. Fleece har en förmåga att lukta surt och illa efter användning på svettig häst, och jag finner dem ganska opraktiska i det avseendet. Därför har jag gamla begagnade ärligt lossköpta landstingsfiltar som jag bara lägger löst på ryggen efter att fleecen tagits av, som bara ligger på till jag känner att pälsen börjar resa sig - sedan släpps pålle ut i hagen där det finns rejält halmad ligghall. OCH - rejält med tillgång på grovfoder. Jag har även ett tungt och aldrig använt ulltäcke, samt ett regntäcke som är fodrat med fleece, som troligtvis bara är använt max två gånger på ett par år. Jag har alltid med mig ett fleecetäcke vid transport av häst. OM olycka skulle ske känns det bra att kunna ha ett täcke tillgängligt.
Jag klipper inte mina hästar, de går i lösdrift och får fri tillgång på hö och har vindskydd.

Det finns en fullständig hysteri i att använda täcken bland hästfolk. Även bland islandshästmänniskor tydligen. Alldeles i onödan. Det duttas och daltas med utegångsdjur och skapas behov av täckning - vem gnuggar sina händer mest? jo - handeln.
Jag skulle klara mig alldeles utmärkt med mina gamla uttjänta landstingsfiltarna egentligen.

honung skrev:
:bow: :bow: :bow:

Jag har blott två fleecetäcken som jag varvar emellan och bara använder korta stunder efter ridpass till svettig häst. Så snart vätan syns på ovansidan av täcket åker det av, och det går ganska snabbt för fukten att tränga igenom. Fleece har en förmåga att lukta surt och illa efter användning på svettig häst, och jag finner dem ganska opraktiska i det avseendet. Därför har jag gamla begagnade ärligt lossköpta landstingsfiltar som jag bara lägger löst på ryggen efter att fleecen tagits av, som bara ligger på till jag känner att pälsen börjar resa sig - sedan släpps pålle ut i hagen där det finns rejält halmad ligghall. OCH - rejält med tillgång på grovfoder. Jag har även ett tungt och aldrig använt ulltäcke, samt ett regntäcke som är fodrat med fleece, som troligtvis bara är använt max två gånger på ett par år. Jag har alltid med mig ett fleecetäcke vid transport av häst. OM olycka skulle ske känns det bra att kunna ha ett täcke tillgängligt.
Jag klipper inte mina hästar, de går i lösdrift och får fri tillgång på hö och har vindskydd.

Det finns en fullständig hysteri i att använda täcken bland hästfolk. Även bland islandshästmänniskor tydligen. Alldeles i onödan. Det duttas och daltas med utegångsdjur och skapas behov av täckning - vem gnuggar sina händer mest? jo - handeln.
Jag skulle klara mig alldeles utmärkt med mina gamla uttjänta landstingsfiltarna egentligen.

Precis vad jag har försökt o sagt ! helt otrolig det finns en till som mig.
Jag är bara chokad över hur vissa resonerar även islands folk, det verkar som om dom tror hästen är en liten bäbis som behöver en xtra tröja på vintern.
Det är skönt att se att det finns fler som mig, hade nästan gett upp hoppet!!! :)

Lånar knapp.
Det låter så fint med all otäckade hästar med FINA ligghallar och massor av grovfoder men tyvärr ser inet verkligheten ut så. Åkte förbi två ställen här i SKåne idag , varav ett nere på näset där ett gäng långhåriga omusklad hästkrakar trängdes i små leriga hagar tillsamman med sin egen avföring. I en av hagarna fanns det ett fallfärdigt vindskydd utan strö och med DJUP lera, inget grovfoder utöver det vissnande gräset.

Det är inte humant att ha hästar så. Har man dessa förhållanden så mår kusarna bäst av att stå på stall, vara klippta och ha täcken om man känner för det. Och att få ordentligt med mat framförallt.
En lösdrift ska vara stor, torr och inte en sanitär olägenhet.
fri tillgång på hö i år innebär hästar med ryggar som takåsar då det knappt finns nåt protein i höet.

Så om ni är en av dom som har en lerig hage med ett lerigt fallfärdigt vindskydd så gör era kusar en tjänst och ta in dem på stall. Det är få människor som har såna förhållanden att hästarna mår bar av att gå på lösdrift.

Djurjouren skrev:
Så om ni är en av dom som har en lerig hage med ett lerigt fallfärdigt vindskydd så gör era kusar en tjänst och ta in dem på stall. Det är få människor som har såna förhållanden att hästarna mår bar av att gå på lösdrift.

Få i SKÅNE i alla fall.

Men det finns ju bättre förutsättningar på andra håll i landet.

Det är ju fint att du har 2 timmar på dig efter varje ridpass att sitta och vänta på att pälsen torkar. Vissa andra av oss jobbar heltid och bor inte med våra hästar...

En fråga till er som har 1-2 täcken: Åker ni aldrig på kurs med era hästar? Hur gör ni då när båda täckena är dyngsura efter första ridpasset?

Jag har tre täcken ett vintet-regntäcke och två fleece. Pållan är täckesklilppt. Hon går ute på dagen och står i stall under natten. Nu har hon fleecetäcke på om hon är svettig efter ridpass och vintertäcke om det är mkt kallt eller blåsigt i kombination med blöt nederbörd. Vid torrt väder går hon utan täcke.

Tror också att detta med täckeshysterin är lite överdriven, kanske gör det inget, men då är det ju viktigt att täckena håller måttet, dvs håller hästen torr.

Att slänga på ett blött kallt täcke är knappast hälsosamt för hästen, eller ett täcke som släpper igenom regn tex.

De gånger jag inte har haft täcke och det har regnat så brukar jag borra in fingrarna i pålsen och hon är alltid torr längst in i pälsen, har aldrig sett min häst frysa eller kännt att hon är blöt igenom, eller för den delen varit sjuk.

Min häst svettas iofs inte speciellt mkt, och om man rider hästen så att den verkligen blir genomblöt, så anser jag att man ska kunna ställa in den där det är torrt, annars får man ta det lugnare när man rider. Att slänga på ett fleeecetäcke är väl OK, men andastäcke tror jag inte funkar, det borde bli blött och kallt innanför det. Kanske bör man låta hästen varav ner och gå sista biten för att få svettas ut den värsta ångan.

Önskedrömmen är ju en stor torr ligghall och torra hagar men det är ju inte alla som har möjlighet till den hästhållningen, har man hästen inackorderad så kan man ju inte alltid välja.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 356
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 393
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama