Hur många täcken?

Sv: Hur många täcken?

visst är det bra med hästar som inte behöver någon omvårdnad eller inte fryser på vintern när det har regnat oupphörligt .
nu säger jag inte att det är ni på just den här tråden som tänker så, det är inte på något sätt ett påhopp.
okunskapen är stor när det gäller hur man sköter islandshästar som rids på vintern.
ett ex. hägna in en stor hage ett par mil ifrån där du bor.
släng in en bal ensilage av tvivelaktig kvalité.
åk dit i bland och rid så leran stänker, sedan är det bara att släppa ut pållen i hagen för det är ju en islandshäst och dom fryser aldrig.

har inte sett många ligghallar som ens är i närheten av att få kallas det.
små dragiga skjul där inte alla djuren får plats samtidigt full med skit och gegga. eller plast över ett par störar.
kan ju ochså var en arbetarbod med en liten ingång där ingen häst vågar sig in.
har man hästen som ett riddjur som skall prestera och förhoppningsvis är din kompis så är det väl skönt att veta att den mår bra.
därmed behöver man inte överdriva med täcken, gillar heller inte hästar som är täckade i tid och otid.
bodde jag längre upp i landet så hade allting varit enklare med - grader.
dessutom kan jag inte åka till stallet och ta in hästen mitt på dan så att den är torr när jag skall rida.
lägger inte sadel på en genomblöt häst.
min häst fick massage igår. omdömet var glad häst utan spänningar eller låsningar. mjuk och fin i hela kroppen.
tyvärr så var det inte så vanligt bland dom islandshästar hon har masserat.

Båbbe skrev:
Det är ju fint att du har 2 timmar på dig efter varje ridpass att sitta och vänta på att pälsen torkar. Vissa andra av oss jobbar heltid och bor inte med våra hästar...

En fråga till er som har 1-2 täcken: Åker ni aldrig på kurs med era hästar? Hur gör ni då när båda täckena är dyngsura efter första ridpasset?

Nu har jag den stora förmånen att ha mina hästar hemma. Jag är av den bekväma sorten som aldrig skulle kunna tänka mig att hålla häst inackorderad på stall om jag inte hade möjligheten att ha hästar hemma där jag bor. Lika lite som jag skulle stalla in en frisk och sund islandshäst, skulle jag slänga ut en "vanlig brun" som inte är uppfödd på detta sättet med lösdrift,i min typ av hästhållning. Jag har faktiskt även en liten pålle som inte är islandshäst, som dock är född i lösdriftsprincipen sedan lika många generationer som islandshästen - och att stalla in denna vore plågsamt för den anser jag. Min lösdrift är anpassad efter antalet individer i hagen, den är torr och är vindskyddad och hästarna använder den gladeligen. Om jag ska behöva försvara mig i detta, så har ligghallaen ordentliga väggar och tak - den har belysning och den har rejäla foderbord där hästarna inte trampar runt i maten. De har möjlighet att ta sig in och ut ur denna från flera håll, alla hästarna har gott om plats att ligga ned och jag har fått beröm för denna byggnad av miljö & hälsoskyddsinspektör som varit här och besiktat på mitt eget initiativ.

Jag har hittils inte åkt iväg på kurs, däremot har instruktör kommit hem till mig och medan hästen stått och torkat har den stått i enskild utebox och torkat innan jag släppt ut pålle i hagen igen.

Men jag är fullt medveten om att det finns alldeles för många hästar som får gå under odrägliga förhållanden, mina hästar hör inte till den kategorin. Dock tror jag att en majoritet av de som är aktiva på denna typ av forum är genuint intresserade av sina hästar, och den målgrupp som verkligen behöver information om hästars behov vid denna typ av hästhållning nås bäst av uppsökande versamhet - ex genom att om man ser hästar som uppenbarligen missköts - se för höge farao till att anmäla till miljö & hälsa. De har skyldighet att åka på alla anmälningar och kontrollera. Jag har under de senaste två veckorna ringt dagligen om en och samma hästägare som har sina varmblod i en hage dygnet runt - utan täcken, utan halmad torr liggplats, utan vindskydd. Vatten får de i grön soptunna av mindre smala och höga varianten (en islandshäst på ca 133cm bla som inte når ner till vattnet när nivån sjunkit något) och en häst har varit i så dålig kondition att den fått transporteras i princip trebent till stall där den fått återhämta sig. Polisanmälan är gjord, och polisens rekomendation är att dagligen ringa till miljö & hälsa och göra anmälan till beslut om omhändertagande av djuren gjorts.
JAG - har rent samvete känner jag.

Och till Djurjouren vill jag bara säga - välkommen hit och leta takåsar i min hage! Anytime!

*lånar knapp*
Hur kan det komma sig att det alltid blir sådana "antingen-eller" diskussioner helst när det handlar om täckenas vara eller inte vara? :smirk:

Otroligt att folk som är "täckeförespråkare" börjar dra upp rena rama misären för att visa på att de som har täcke minsann har dem ute jämt och utan mat och möjlighet till skydd; att de är magra och i det närmaste halvdöda...sedan brukar det vara "inte-täckepåhejare" som visar på extremfallen som aldrig släpper ut hästarna etc. :(

Jag tror,eller nja; jag vet, att de flesta här är i gråzonerna där emellan.

Jag har f ö två täcken, ett svett och ett vinter med magplatta o halsgrejs som tillbehör. Använder dem sällan eller aldrig men bra o ha ifall de skulle behövas.
Vindskyddet till de två (en av dem rids) som går ute dygnet runt kommer aldrig att få stora arkitektpriset men fungerar.
Ger hästarna fri tillgång på grovfoder (de som står inne har inte det på natten) samt kraftfoder två ggr/dag.

Tjingeling!

Mampas skrev:
Hur kan det komma sig att det alltid blir sådana "antingen-eller" diskussioner helst när det handlar om täckenas vara eller inte vara? :smirk:

Otroligt att folk som är "täckeförespråkare" börjar dra upp rena rama misären för att visa på att de som har täcke minsann har dem ute jämt och utan mat och möjlighet till skydd; att de är magra och i det närmaste halvdöda...sedan brukar det vara "inte-täckepåhejare" som visar på extremfallen som aldrig släpper ut hästarna etc. :(

Jag tror,eller nja; jag vet, att de flesta här är i gråzonerna där emellan.

:bow: Bra skrivet.
Nyanserna har en förmåga att försvinna ibland ...

Här har ni ytterligare en som tycker det är en täckeshshysteri.
Har aldrig täcke på mina hästar, de går ute året om och dygnet runt. Fri tillgång på mat och har aldrig haft en sjuk häst som!!!

Hästarna är födda med vinterpäls och en inbyggd funktion att själva torka upp och klara väder och vind. De är inga bäbisar eller my litle pony som vi bara måste dutta med annars dör de.

Djurjouren, jag har också bott i skåne några år. Ingen av mina hästar var obrukbara om jag inte rakade dem. En av dem är mycket gammal och hon har aldrig i hela sitt liv varit sjuk eller skadad.

En unghäst i stallet har lekt sig igenom sina fyra första år. Förra året var han svettig nästan för jämnan. Om det så var 20 grader kallt och han lekte sig svettig på dagen - han är friskheten själv! Han har aldrig haft täcke på sig eller stått på stall. Tycker att det måste betyda att hästarna klarar att bli svettiga utan att vi måste göra något åt det.

Mvh Åsa

Djurjouren skrev:
Lånar knapp.
Det låter så fint med all otäckade hästar med FINA ligghallar och massor av grovfoder men tyvärr ser inet verkligheten ut så. Åkte förbi två ställen här i SKåne idag , varav ett nere på näset där ett gäng långhåriga omusklad hästkrakar trängdes i små leriga hagar tillsamman med sin egen avföring. I en av hagarna fanns det ett fallfärdigt vindskydd utan strö och med DJUP lera, inget grovfoder utöver det vissnande gräset.

Det är inte humant att ha hästar så. Har man dessa förhållanden så mår kusarna bäst av att stå på stall, vara klippta och ha täcken om man känner för det. Och att få ordentligt med mat framförallt.
En lösdrift ska vara stor, torr och inte en sanitär olägenhet.
fri tillgång på hö i år innebär hästar med ryggar som takåsar då det knappt finns nåt protein i höet.

Så om ni är en av dom som har en lerig hage med ett lerigt fallfärdigt vindskydd så gör era kusar en tjänst och ta in dem på stall. Det är få människor som har såna förhållanden att hästarna mår bar av att gå på lösdrift.

Nu måste jag bara lägga mig i!
Det var mycket onödigt sagt att fri tillgång på hö i år är = ryggar som takåsar. För att du har dåligt protein i ditt hö i år innebär det ju inte att det ser likadant ut i hela landet :devil: . Våra hästar har alltid gått på fri tillgång och gör det i år också. Har aldrig haft en häst med ryggar som takåsar. Det finns något som heter kraftfoder!!!

Vårt ensilage fick minst lika bra proteinhalt i år som förra året. Alla hästarna i stallet är nästan i överhull. Det är lika vanligt med hästar om är för feta som för smala.

Tycker att du är oförskämd som tar för givet att vi som har fri tillgån till våra hästar har för dåligt hö. Och att de skulle bli magra och bukiga. Hade förväntat mig mer från dig.

/Åsa

Det var mycket onödigt sagt att fri tillgång på hö i år är = ryggar som takåsar. För att du har dåligt protein i ditt hö i år innebär det ju inte att det ser likadant ut i hela landet

Förvisso har du rätt, men samtidigit är sanningen den att årets skörd av grovfoder i Svergie har varit en ren katastrof. Detta har man kunnat sett på de analyser som gjorts över hela vårt långa land, dock har väl inte alla haft samma otur och haft ett hyggligt grovfoder men tyvärr gäller detta endast några få i förhållande till övriga. Har man inte en kvot på minst 6 i sitt grovfoder så kan det bli jobbigt att fylla ut även med krafttillägg, är kvoten nere i 2-3 förstår man nog att det inte är möjligt att göra något åt vid fri tillgång. Då får man feta och bukiga hästar med takåsar, detta verkar inte många ha fattat då man resonerar som så att hästen bör få äta fritt.

Jag är av åsikten att bättre ge hästen en uträknad foderstat med kvalite, än att ge den fri tillgång av ett skit foder. De första lär borga mer för en hållbar häst än det sistnämnda.

Boj skrev:
Jag är av åsikten att bättre ge hästen en uträknad foderstat med kvalite, än att ge den fri tillgång av ett skit foder. De första lär borga mer för en hållbar häst än det sistnämnda.

Givetvis!!!!
men, har jag missförstått, fri tillgång på hö är givetvis det bästa om det är rätt proteinhalt, om inte får man tilläggsfodra med annat. Men är inte fri tillgång till hö också ett sätt för hästen att hålla sej varm :angel: :confused:

Men är inte fri tillgång till hö också ett sätt för hästen att hålla sej varm

Hästen håller sig varm av att äta, det kan den göra även med en fodrad foderstat fri tillgång är inte det enda sättet att hålla hästen varm på.

om inte får man tilläggsfodra med annat

Räkna på det här och berätta hur du tänker lösa det.
Om hästen äter 15 kg höilsage per dygn, 7,2 Mj samt 23 smrp per kg foder. Vad ger du då för att få upp kvoten i minst 6 och hur mycket behöver du ge?

Mina hästar står i sk ute stall dom går ut ca 6.00 o går in ca 17.00 är hästen svettig efter ett rid pass så får han ett fleece täcke o oftast gå ut i hagen med en hö tuss, blir täcket svettigt så tar jag av det.
Är dom fortfarande svettiga så får dom en filt o ALLTID gå ut i hagen efteråt o jag har oxå förmånen att ha hästarna hemma.
Då jag inte har tillräckligt stora hagar så därför står de i stall, men hade jag möjligheten att ha lösdrift så hade jag haft det (utan o tveka)
Mina får ransonerat hö o mat de mår väldigt bra de blir utfodrade fyra gånger om dan o därav ett bra hull men det ultimata vore att de fick fri tillgång till hö o kraft foder men den förutsättningen har jag inte.
Jag skulle inte ens tänka tanken att hästen skulle stå inne o torka efter rid passet, jag har då alldrig sett att dom skulle frysa, nej dom har nog förmågan att torka själva.

Det är verkligen "täckes hysteri" o som nån skrev (dom som gnuggar händerna är ju handeln). ;)

"Tänk på att det ofta är hästens ägare som fryser och inte hästen"

Båbbe skrev:
Det är inte så lätt att bygga vindskydd när man inte äger gården....
Sant.
Men som "kund"/inackordering så har man ju också möjligheten att påverka hur man vill ha stallen som man hyr in sig i.
Att kunna erbjuda vindskydd i hagarna är ju ett försäljningsargument.
Men så länge som hästägare prioriterar ridhus, fikarum och andra sådana faciliteter, så är det ju det som inackorderings-stallen kommer att erbjuda.

Djurjouren skrev:
Det är få människor som har såna förhållanden att hästarna mår bar av att gå på lösdrift.
Det är mig förunnat.
Man får väl se till att välja mark efter sina behov?
Att bosätta sig på ler-åker-jord är ju inte en hit om man vill ha hästar i lösdrift.
Jag bor i skogen med små steniga torparåkrar.
De passar bra till lösdrift.
Pinnmo är liksom självdränerande.
Några lass grus vid grindarna och i ligghallarna så håller det sig torrt och fint.
Och så ströar man ligghallarna med spån och halm.

Här är hästarna knappt leriga om hovarna ens.

Båbbe skrev:
Det är ju fint att du har 2 timmar på dig efter varje ridpass att sitta och vänta på att pälsen torkar. Vissa andra av oss jobbar heltid och bor inte med våra hästar...
Men då så borde man väl kunna stalla in med den servicen att personalen tar av täcket och släpper ut hästen några timmar efter ridtur.
Jag vet i alla fall ett stort inackorderings-stall som i alla fall tidigare har ställt upp på det.

En fråga till er som har 1-2 täcken: Åker ni aldrig på kurs med era hästar? Hur gör ni då när båda täckena är dyngsura efter första ridpasset?
Akrylfiltar och häst-transporten.

90-100g smp/kg torrsubstans brukar räcka för de flesta uppfödningsbehov. Detta hösilage finns även i år ;)

De enda jag behöver tillskottsfodra är fölen vid avvänjningen.

Däremot kan man inte ha feta valacker på fri tillgång på sådant foder :crazy:

Visst med de hösilage jag referade till kommer inte upp i det, och tyvärr så är det så här som många har det idag med sitt grovfoder.
Det grovfodret är en ren mardröm att ha på fri tillgång, tom för de mest krävande då det bli svårt för att inte säga omöjligt att täcka kvoten.

En ridvalck skulle jag inte ha på fri tillgång, det har vi provat och jag tror hullet hänger kvar ännu. :angel: Mitt sto som rids nu skulle ej heller kunna gå på fri tillgång, det är hon alldeles för matglad för. :o Skulle förmodligen se mer ut som en rullande iglo då. :eek: Trots det har vårat grovfoder något bättre innehåll än de tidigare jag gav exempel på, men är defentivt inte bra. :crazy:

Min häst är klippt på hela halsen, mellan frambenen, under magen och litegrann på sidorna. Hon har:
2 vintertäcken
2 regntäcken.
1 fleecetäcke
2 termotäcken (ett är förlitet och används inte)

Hej hej,
på två hästar har ja 2 fleece utan hals, 1 fleece m hals, 1 hansbo svetttäcke (randigt), 1 ull täcke, 2 regntäcken - ett m. fleccefoder.
Skall helklippa en häst och köpa ett vintertäcke m 150/200g fodring, ridtäcke eller ländtäcke och ev ett stalltäcke.
En hel del, men behövligt måste ja säga när man tävlar och går kurser mycket!

ha d!

Hej!
Många svar har du fått! Kul.
Själv har jag två islandshästar men inte ett enda täcke. :rofl:
De går på lösdrift och är friska som nötkärnor!
Inte är de rakade heller! Svetten torkar bäst utomhus i blåst! Kolla på en Skarv (sjöfågel) de står alltid och torkar sig i motvind efter en långflygning! Även om det är isande kallt....
Den enda gången jag sett en häst frysa var när mitt sto stod is tallet utan täcke och var genomsvettig, dvs hon hade inga förutsättningar att torka sig. Alltså måste man ha täcke om man stallar upp en svettig häst- men varför göra det då, alltid finns det nån liten plätt där man kan slå upp en liten provisorisk hage, även om aman är i väg på kurs eller vad det nu är.
Men var och en blir salig på sin tro...Huvudsaken är att Hästen din är frisk, både mentalt och kroppsligt! ;)

Svetten torkar bäst utomhus i blåst!

Hoppsan då, annars är ju blåst hästens värsta fiende i kombination med väta. Kyler hästen enormt ända in på bara huden, prova själv att ställa dig i blåsten efter en joggingrunda med dunjackan på. Svettig? ja men då borde de torka om du ställer dig i blåsten.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 358
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 393
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama