Hur många täcken?

B

Båbbe

Hur många täcken har ni till er islandshäst? Är hästen klippt? Hur använder ni täckena? Står hästen inne på nätterna? Har den täcken på då?

Jag skäms lite för att berätta hur många jag har... :o Totalt är det 10 st, har haft hästen sedan slutet av september. :angel: Det är 3 st fleecetäcken utan hals (varav ett är för litet, borde sälja det), 3 st fleecetäcken med hals (fick med ett när jag köpte honom), 3 st regntäcken varav 1 är trasigt och 1 har fleecefoder samt 1 vintertäcke för de riktigt kalla dagarna. :D

Hästen är klippt på halsens framsida och går ute hela dagarna, står inne på nätterna utan täcken. Använder regntäcke/vintertäcke när det är kallt ute och jag har ridit honom svettig och vill släppa ut honom direkt. Regntäcke även vid extremväder typ snöstorm. Fleecetäckena utan hals använder jag som sagt inte ett för det är för litet, ett annat har jag köpt mest som reserv och "foder" till regntäcken och det tredje är transporttäcke om det inte är väldigt varmt (inget täcke) eller väldigt kallt (vintertäcket). De utan hals har jag för att torka honom när han blivit svettig, är praktiskt att ha flera när man tex är på 2-dagars kurs med 4 ridpass... :p Så jag tycker nog ändå att jag behöver alla mina täcken.

Kan tom tänka mig att jag kan "behöva" ett svettäcke med hals till och ett ännu snyggare transporttäcke med hans namn inbroderat... :o :D :angel: Å så nya regntäcken vartefter han tar sönder dem. :p

Sv: Hur många täcken?

Tre stycken på två hästar; två fleece- (ett fult och ett superfint!) och ett svett-. De är inte klippta, täckena används efter ridning, de står inte inne på natten och har inte täcken på sig i hagen.

Ett fleecetäcke utan hals, som används som svettäcke efter ridning när det är kallt.
Ett eksemtäcke.
Ett andas-regntäcke, som används ihop med fleecetäcket om jag vill släppa ut i hagen efter ridning fastän det är kallt ute.

Hästen är inte klippt, och går ute dagtid ca 7.00 - 18.00, på stall nattetid. Har normalt inte täcke i hagen.

Äsch!Hade skrivit ett inlägg som bara försvann! :mad:
Jag trodde jag var ensam men du är ju likadan :)

Varje häst har:2 vintertäcken(med löstagbart halstäcke)
2 regntäcken(1 med halstäcke )
2 stalltäcken(tunnare/tjockare)
2 svettäcken(fleece/hansbo mm)
Ridtäcke
Transporttäcke
Tävlingstäcke
Filt
Extra täcke(ifall inget annat skulle duga) :crazy:

Klipper för det mesta mina hästar, har inte gjort det denna vinter då mitt sto varit dålig i benet å jag inte kunnat rida)

Senast ändrad av en moderator:

Har två fleecetäcken med hals, ett ulltäcke med hals, ett fleecetäcke utan hals. Han är inte klippt (ännu :confused: ) men svettas ganska mycket.

Han står inne på nätterna och ute på dagarna.

Har även ett exemtäcke som jag använder i förebyggande syfte på sommaren.

Har ett bucas vintertäcke, fyra fleecetäcken (2 utan hals och två med), ett regntäcke och ett Hansbo combitäcke. Hästen är 4 år och går på lösdrift och har hittills aldrig använt täcke.

/Malin

Ett fleecetäcke med hals
Ett regntäcke med andas funktion från Bucas
Ett lite tjockare Boett täcke att lägga på svettig häst på vintern för utsläpp i hagen
En filt

Hästarna har varsin omgång av dessa täcken och för det mesta hänger dom i stallet... :D Hästarna går ute dygnet runt och är oklippta.

Ett tunt fleecetäcke. Ett teddysvett-täcke för vinter från Boett som man kan släppa ut hästen med. Ett regntäcke. Har hästen ute dygnet runt, inte klippt. Ett gäng eksemtäcken, därför vill jag ha honom otäckad så mycket som möjligt på vintern. Regntäcket har jag använt en gång, men det blir nog flera gånger eftersom han står i ett blåshål på slätten. Vindskyddet vet man ju inte om han använder, dom verkar gilla skogen minst lika bra.

3 fleecetäcken, ett med hals, två utan. Använder mest det med hals. Lägger på det när han är svettig efter ridturen.
1 regntäcke med hals. Han får ha på sig det om det är mycket regn i flera dagar så han inte blir stel.
1 vintertäcke utan hals. Om han är svettig även när jag ska släppa ut honom eller om det är riktigt dåligt väder så att det finns risk att han fryser (även om han är islandshäst så har han tunn päls och är en riktig fryslort) så får han på sig detta.
3 eksemtäcken.
3 sponsortäcken med hans namn på varav 1 fleecetäcke, 1 transporttäcke och 1 utetäcke. Använder de vid mer speciella tillfällen t ex kurs/tävling.
Sen har jag typ 3 täcken som jag aldrig använder (men kanske ska börja göra det..): 1 utetäcke, 1 stalltäcke och 1 fleecetäcke.

Min häst är klippt på halsen och går för det mesta ute dygnet runt men ibland har jag honom inne också. När han står inne har han inte täcke.

Jag har 1 fleecetäcke med hals som hon får på inomhus sig när hon blivit svettig/blöt. Sedan har jag 1 regntätt fleecefodrat andastäcke som hon har på sig av samma anledning som föregående men utomhus.

Hoo, jag som trodde att min häst hade rekord för att vara islandshäst, men där ser man vad man får huka sej!
Hon har sju egna täcken, varav 6 har köpts in nya enbart till henne, ett har jag fått begagnat till skänks. Det är:
1 mkt flott fleecetäcke med hals (men halsen är för liten)
1 vanligt fleecetäcke
1 regntäcke
1 brynja
1 termotäcke
1 transporttäcke (som jag funderar på att brodera in hennes namn i)
1 tunnt svettsugande täcke att lägga på en stund före fleecen

Tycker härmed att jag har täcken som täcker alla behov. ;) Men de behövs inte så ofta.

Hur många täcken har ni till er islandshäst?
5 st. (Vintertäcke, regntäcke, svettäcke, stalltäcke med avtagbar hals och eksemtäcke.)

Är hästen klippt?
Har varit halsklippt, men ska helklippas nu.

Står hästen inne på nätterna?
Ja.

Hej jag har tre täcken ett exem som sitter på hela sommaren, två fleece ett med hals ett utan hals dessa använder jag nästan inte alls. Har två hästar som är ute hela tiden med vindskydd och permanent bädd. När jag har ridit dom så släpper jag ut dom direkt tidigare har jag haft på täcke och haft dom inne tills dom varit torra, detta har tagit lång tid, så mina hästar har tillbringat många ljusa timmar inomhus på vintern. Orsaken till att jag numera släpper ut dom beror på att dom torkar så oerhört snabbt, pälsen närmast huden är torr nästan på en gång. Den här metoden läste jag om i en bok som heter "Naturlig hästållning" om jag inte minns helt fel och den är skriven av Strasser som är mer känd för sin "barfotaverkning" den går att beställa på www.krulligahasten.se. När jag läste den boken började jag verkligen fundera på vems behov jag tillfredställde när jag skötte om min häst? Men däremot inte sagt att det är fel att täcka sin häst det är upp till var och en att avgöra vad som är bäst för den och just deras häst så jag tycker inte att du har för mkt täcken osv. Sen har olika hästar olika behov min sällskapsponny som är uppvuxen på ridskola föredrar vindskyddet medan islänningen som är uppfödd i lösdrift föredrog att sova i skogen på mossan så länge det var kring 0 till -5, men när det plötsligt sjönk till -28 i en vecka insåg även han fördelen med tak och väggar i alla fall när han låg och sov. För drygt 25 år sedan när jag började med hästar hade ingen täcke på sina hästar (det fanns å andra sidan inte så många då, det var kanske därför :) ) Hej svejs!

har fler täcken än jag behöver men det beror på felköp, vilda reaköp mm.
används och behövs:
sommmaren 2 eksemtäcken bra att kunna tvätta eller byta till nytt om det regnat dagen innan.

vinter: 2 regntäcken som man även kan lägga på regnvåt/ riden häst.
inne på vintern om man ridit: 1 tunnt ylletäcke samt ett varmare gammalt bucastäcke i tunnt ylle med något slags frottefoder.
1 tjockare ylletäcke.
1 ländtäcke används vid långritter på vintern om det är kallt, rullar ihop det som en sovsäck när vi rider och lägger på det vid längre rast.
dubletter av täcken därför att jag vill vara helt säker på att lägga på ett torrt täcke.

hyllvärmare:
flecetäcke från ullared ej använt än
katastroftäcket sverigetäckets eksemtäcke
egentillverkat eksemtäcke = reservtäcke
hansbotäcke som följde med hästköpet
regntäcke med bomullsfoder, varför köpte jag det?
på gång: ett nytt regntäcke, fick ett våldsamt köpbehov igår.

Oh jösses ni är ju täcke o maner! :)

Själv har de ett fleece täcke var
sedan har jag ett regn täcke (andvänt låt säga ca 2 ggr på 2 år)
Sedan har gamlingen exem täcke
den andra har flug täcke .

Mina är inte klippta, sedan går de in på kvällen, de är ute från ca 06.00- 17.00

förr köpte jag kläder till mig själv .
nu blir det täcken och vojlockar.
en fråga :
är flecetäcken funktionellt sett lika bra som ylletäcken?
har själv just köpt ett för att ha när det inte är smällkallt eller när han inte är så svettig.
den här hösten så så är ju hästen både svettig och blöt när man ridit.
tycker att dom verkar bli kalla och fuktiga i jämförelse med ylle.
är hästen helt torr på morgonen med flece samt täcket så gott som torrt?

Hur många täcken har ni till er islandshäst? 1 tunt vintertäcke, räknas mer som regntäcke, ett tjockare vintertäcke, ett ulltäcke ( :love: ) och två fleece täcken.
Är hästen klippt? näpp
Hur använder ni täckena? när det e kallt ute på vintern blir det ulltäcke eller vintertäcket. regninga höstdagar, regntäcke å när dem e blöta eller svettiga i stallet blir det fleecetäcke
Står hästen inne på nätterna? Ibland.
Har den täcken på då? Ibland.

kan ju svara på de andra frågorna också
Hon är inte klippt och står inne på nätterna. Regntäcket används vid kraftigt och långvarigt regn, fleecetäcket när hon är svettig efter ridning.

Ehm.. Jag har:

1 rhino wug plus 370g
1 vintertäcke utan hals 300g
1 vintertäcke 200g
1 regntäcke halvhals
1 stalltäcke 400 g
1 fleecetäcke
1 - ' ' - halv hals
1 - ' ' - hel hals
1 skrittäcke
plus nåt våfflat täcke och några exemtäcken. Alla används mer eller mindre :o

Hästen är klippt på halsen och under magen. Han står inne.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 356
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 393
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama