Hur många mål mat, valp

ams

Trådstartare
Hur många mål mat ger ni era valpar. Blöt/torr?
Har eran valp fri tillgång till vatten?
Skriv ålder på valpen oxå, bara intressant att veta.:)

Sv: Hur många mål mat, valp

Jag har gett fyra gånger om dagen. De första månaderna har jag gett det uppblött.

Fri tillgång till vatten inomhus är är dock något som alla hundar måste ha enligt Jordbruksverkets föreskrifter. :)

Jag har en valp på 5 månader.
Han får mat 4 gånger/dag. Enligt uppfödaren gillade han aldrig uppblött torrfoder, vilket jag också provade, så därför får han det torrt.
Och självklart har han fri tillgång till vatten :)

Min valp är 9 månader och får två gånger om dagen, fick börja med detta redan vid 6 månaders ålder för att han inte äter ordentligt annars :)
Han får sitt torrt eftersom han föredrar det så.
Och jag säger som de andra, fri tillgång till vatten är en självklarhet :)

Min valp fick fyra gånger om dagen så länge han åt ordentligt, fram till han blev 12-13 veckor. Där efter fick han tre gånger om dagen så länge han åt det ordentligt, och vid 7 månader ungefär började han peta i lunchen och sedan dess får han två gånger om dagen (14 mån).

Han åt uppblött torrfoder till 5 månaders ålder, efter det torrt med vatten på vid servering. Från 9 månader äter han färskfoder.

Självklart fri tillgång på vatten dygnet runt.

Senast ändrad:

Det är lag på att hundar ska ha fri tillgång till vattnet, så om de inte okynnesdricker så måste det alltid stå framme.

Min valp fick 4 gånger om dagen tills han var 4-5 månader, uppblött torrfoder och färskfoder. Efter det tog jag bort ett mål och började ge honom fodret torrt med vatten på. Vid 7 mån så fick han mat 2 gånger om dagen, torrfoder med vatten på morgonen och färskfoder på kvällen.

Min valp kunde lämna ett halvt mål då och då när han var riktigt liten. Men sedan jag gav 3 gånger om dagen så kastar han i sig maten. Det är enbart för att det är enklare som han bara får 2 gånger om dagen.

Ursäkta trådkap, men om någon har lust att svara - varför ger man egentligen valpen och även den vuxna hunden uppblött foder? Blir det vänligare för magen eller är det bara för att valpen/hunden ska få i sig mer vätska? Valpen i synnerhet behöver ju få använda tänderna, så att servera ouppblött foder har väl sina fördelar med?

Valpens mage och tarmar kan ha svårt att bearbeta torrfodret, särskilt om de är glupska och glömmer att tugga. Uppblött foder är lite mer lättsmält.

Valp 6 månader.
Fick 4 ggr/dag fram till ca 4 månaders ålder, nu 3 ggr per dag.
Får torrfoder (just nu mixat två olika sorter), blöter alltid fodret.
Såklart fri tillgång på vatten inomhus.

13 veckor nu. fick 4 ggr om dagen när kullbrodern flyttade vid 9 veckor, vägrade äta oftare än tre ggr sedan dess, så hon får två torra mål och ett mål färskfoder. uppblött mat gick de ifrån vid 6-7 veckor (de smet fram till matskålen innan jag hunnit blöta den, och iom att de åt glatt så fick de fortsätta med torrt).
målet är mat en gång om dagen, som de två vuxna, kommer att gå ner på två mål när hon slutar vilja äta de tre hon får nu.
självklart fri tillgång till vatten

När min hund var valp fick han 2 mål uppblött torrfoder och 2 mål välling/dag. Sen försvann så småningom vällingmålen och fodret började ges torrt, kommer faktiskt inte ihåg åldern. 4-5 mån kanske?

Ovan enligt uppfödarens rekommendationer. Idag hade jag dock hellre gett 4 mindre mål med torrfoder istället.

Självklart alltid fri tillgång till vatten både för valp och vuxen hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 250
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 600
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 070
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka