Hur många knoppar...

Sv: Hur många knoppar...

**knapplån**
**trådlån**
Jag har begåvats med en hårig häst den här gången, mycket man, svans och pannlugg. Lite ponny över henne fast hon är ett halvbloc på 167 (?) ,manen rycker jag, och gissar att den går att få knoppvänlig om jag bara vill, men luggen vill jag inte rycka eftersom hon är så fin i den, måste man rycka för att knoppa eller ska jag köra oknoppad lugg? Vackert huvud som gärna får synas.
Hon är dräktig nu, men det kommer ju (förhoppningsvis) stamboksföring och senare tävlingar så jag vill gärna ha tips. Jag har inte haft så hårig häst förr.. Hur gör ni?
U

Jag börjar misstänka att bågarna är lokalt modernt. Jag satt och tittade i Ridsports avelsextra där det visas knoppade hingstar i massor. Såg ingen med bågar utan knoppade som det såg ut på tävlingar på 80 och 90 talet.

Men du vet- hingstar har ju snygga halsar utan fusk:D:devil:

Har förresten just ryckt manar på lösa hästar i hagen.
Den ena kanske ska tävlas o den är nästan färdigryckt.

Den andra står med huvudet i vädret ca 2½m upp o är då väldigt jobbig att rycka- mer än närmast manken:crazy:

Den rycks bara för att den inte ska se ut som en Nordis:angel:

Senast ändrad:

Irländska dessutom :eek: :love: :love: Jag gissade på att du hade engelska.

Syns att det är en jaktsetter. Är väldigt lik en av mina första :love: Men vi övergav sedan jaktlinjen för utställningsmodellerna eftersom vi inte jagar själva (de är f.ö lika galna/ystra som Ursula Wilbys :D)

Ja, då förstår jag att du har fullt upp om du har 3 st!!

Sorry, sorry nu ska jag inte trådkapa mer!

Kanske inte världens vackraste knoppar, men en überfin häst i alla fall!! :love:

De du gjorde med gummiband kan du rulla ännu hårdare mot nacken samt sätta gummibandet längre ner på så blir det snyggare!

Ska nu in och dreggla på hemsida ;)

Då får jag titta igen. Men den hästen var i så fall i klar minoritet med sådana knoppar. (så det verkar inte vara poppis i hela sverige)

Då får jag titta igen. Men den hästen var i så fall i klar minoritet med sådana knoppar. (så det verkar inte vara poppis i hela sverige)

Jag tror inte det har att göra med det geografiska. Det är väldigt svårt att få till bågarna och det skiljer ofta proffsknopparna från amatörerna. Jag har iaf sett dem över hela Sverige, men det är inte ofta. När man ser dem så är det alltid någon väldigt, väldigt duktig som har knoppat. De flesta lägger inte ner den mödan.

Vad det gäller hingstarna så tror jag dels att det beror på ovanstående resonemang, men även för att bågarna kan ge intrycket av en alltför grov hals. Så precis som med allting annat så är det don efter person (eller häst då i det här fallet:D).

När jag tänker efter så tror jag faktiskt att jag har sett fler bilder på tyska hingstar knoppade med bågar än svenska.

:eek::love::love:Fy tusingen vad det där var snyggt! Man skäms ju när man tittar på stackars Hedwigs märkliga frisyr...:o:rofl:

Ja visst är de ljuvliga :love:

Äsch, inte behöver du skämmas... Rom byggdes inte på en dag... :D

Men jag har gett mig sjuttsingen på att jag en vacker dag ska kunna knoppa lika snyggt. Blir nog när jag är hundra år, om fingrarna fortfarande fungerar då...

Svårt att se- tyckte jag.

han ser ut som en skrämd arab:devil::angel:

fin stam.
Samma morfar som min ena:cool:

skulle vilja ha ett föl e. Florencio:love: alt. Florestan

Svårt att se- tyckte jag.

han ser ut som en skrämd arab:devil::angel:

fin stam.
Samma morfar som min ena:cool:

skulle vilja ha ett föl e. Florencio:love: alt. Florestan

Då får du väl putsa glasögonen då :devil:

Ja, nu när du säger det så, en viss likhet finns med en arab på blicken :rofl:

Florestan skulle jag också kunna tänka mig en fölis efter

Undrar vad de skrämmer hästarna med för att få den "rätta looken":confused:

Läste att danskarna ställer sina hästar på en dold platta med frambenen när de fotas- för att se ut som de är byggda i uppförsbacke o även fotoredigerar- helt sjukt:eek:

Ja, jag såg det också... Tråkigt.

De tipsade ju även om att titta på bakgrunden på foton för att inte luras av uppförsbacke på såvis. Det har jag faktiskt lärt mig efter ditt påpekande :idea: Innan dess tänkte jag aldrig på det.

Jadu. Bilder kan ljuga en hel del- i dagens mediasamhälle.
Zab lurade mig rejält med vampyrhästen:eek::o

Ja men jag menar just att proffknopparna häromkring vill inte ha några bågar. Alla strävar inte efter det. Själv tycker jag det är mycket snyggare utan bågar. taglet ska vara så slätt som möjligt mellan knopparna.

Nej, givetvis strävar inte alla efter det :confused:

Jag tycker det är dösnyggt, men för den sakens skull behöver inte andra tycka det. Men JAG tycker att det skiljer proffsknopparna från amatörerna. Att knoppa snyggt med bara slätt emellan är inte så svårt. Att göra snygga bågar är en konst, men passar inte på alla.

Nog tjaffsat om detta. Jag försöker inte omvända någon. Jag bara påtalar vad jag själv tycker är snyggt. För mig är det helt ok om inte alla tycker det ;)

Jag tror bara att det funkar på kapade manar. om man rycker blir det mkt spret- om man inte flätar hårt hela vägen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Luff
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix